Gå til innhold

Noen med greie på bil? Dynamoproblemer


Marken

Anbefalte innlegg

Jeg hadde bilen min (Toyota Avensis - diesel) inne på verksted og skiftet starter for ca 3 uker siden. Nå har tre lamper begynt å lyse på bilen – varsellampe for batteri, oljelampe og vann i dieselfilter (har peilet oljen, og det er nok olje). I følge en kompis mener han at det kan være dynamoen som er i ferd med å ta kvelden. Hvordan sitter starter i forhold til dynamo. Kan verkstedet har vært borte i noe når de skiftet starter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Starteren sitter i bakkant av motoren, mens dynamoen sitter i front - så akkurat det høres lite sannsynlig ut. Det kan jo være en dårlig kobling eller noe, men hvis du kjenner noen med multimeter så er det fort gjort å finne ut hvor mye dynamoen din lader. Det optimale er på rundt 14.4 volt.

Har du sjekka om det faktisk er vann i filteret? Det kan også være selve giveren som er muffens.

Uten at jeg kjenner Avensis så kan det være at oljelampen tenner automatisk sammen med varsel for vann i filteret. En tredje årsak kan jo også være at oljepumpen er dårlig og leverer lavt trykk.

Jeg ville uansett ha startet med å målt spenningen på dynamoen samt sjekka dieselfilteret.

Merk deg at hvis oljelampen din lyser pga dårlig oljetrykk (selv om du har nok olje), kan dette føre til motorhavari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...