Gå til innhold

Blødninger uke 10. Hjelp!?


Charlie28

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 10 + 3 uker på vei, og de siste 2-3 dagene har jeg hatt en del småblødninger (mørkt blod og brunlig) og liiiiitt murringer.

Tok kontakt med legevakten da legekontoret er stengt med påske. Der fikk jeg beskjed om at de ikke kunne gjøre noe, så jeg måtte bare se det ann..

Spurte om det var mulig å få henvisning til Ul for å se om alt er ok med den lille spira i magen, men fikk da høre at jeg hadde ingen medisinsk grunn for å ta Ul. Kunne isåfall høre med privat Ul. Kunne også høre med fastlegen etter påske, men at jeg sikkert ikke fikk Ul der heller, da jeg ikke hadde noen medisinsk årsak til det.. :sjokkert:

HALLO?!?!? En rekke småblødninger i uke 10 er ingen god årsak til å få Ul? For å se at jeg faktisk bærer på et levende foster? Syntes dette hørtes helt teit ut jeg.. Har jeg ingen rettigheter på å se om det er bra med babyen min i magen??

Prøvd å ta kontakt med privat Ul, men de holder jo stengt over påske..

Frustrert!

Hva kan jeg gjøre?? :trist:

Endret av Charlie28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo det er en god grunn for UL. Men siden det er helligdager (og det nok ikke ansees som akutt siden det ikke er noe å gjøre hvis det har gått galt) er det trolig lite å gjøre med det før tirsdag.. Fastlegen din kan nok hjelpe deg, ta blodprøver og henvise deg til UL da.

En hjemmedoppler kunne kanskje vise til et bankende hjerte. Men så tidlig kan det jo uansett være veldig vanskelig å finne det.. Så det skaper kanskje bare mer stress.

Håper det bare er en ufarlig blødning!

Jeg Blødde litt i uke 8-9. Først en stor dråpe mørkt brunt, så mer og mer utvannet farge. Viste seg å være en blødning i slimhinnen pga sex. Har du hatt samleie i det siste? Slimhinnene er ganske følsomme nå og kan blø av ingenting også. Jeg ringte legevakta siden fastlegen min var på ferie, fikk beskjed om at de ikke kunne gjøre noe og at om det ga seg hadde det trolig gått veldig bra. Og det gjorde det.. :)

Endret av siebaeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du burde få UL, men dette er ikke noe som er akutt da du ikke kan dø selv. De kan dessverre ikke redde fosteret om det er noe galt :( Men du burde få UL i tilfelle fosteret er dødt og ikke kommer ut selv fordi da må du ha en medisinsk abort eller utskrapning. Så det er idiotisk av legevakten å si at du ikke får UL hos noen andre enn det private, de vet tydeligvis ikke hva de snakker om.

Jeg mistet selv i uke 7 en gang men hos meg skjedde det på ca 12 timer, blødninger og kramper, blødde ikke i flere dager først. Og siden det var en søndag så var jeg ikke på UL den dagen og fosteret kom ut så jeg slapp medisinsk abort eller utskrapning. Det kan hende at du har en truende abort, at det kanskje skjer men kanskje ikke, prøv å slappe av. Eller så kanskje du bare har et sår som blør. Murringer er jo normalt å har som gravid, får du kramper så burde du bli mer bekymret for da kan det være veer.

Ei venninne er gravid nå, ca 25 uker, og hun begynte å blø i uke 11 og fikk ultralyd, og alt stod bra til med barnet! Selv er jeg like langt som deg, er 10+3 i dag, håper at det går bra med fosteret denne gangen, og med ditt!! Begynner jeg å blø så kommer jeg til å få panikk, siden jeg har mistet før, selv om at jeg vet innerst inne at det ikke trenger å bety at det er noe galt.

Håper på det beste :hug:

Anonym poster: 285e65d3bf41dd502d90a9ff7529afaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel prøvd å ordne det så fort som mulig, evt privat for å få vite og gjerne betalt ekstra for det.

Om det har gått galt, så kan det være at kroppen allerede er i vei med å støte det ut pga blødningene så det er ingen krise å la det komme av seg selv uten utskrapning. Selv valgte jeg å ikke ta piller eller skrapning, men bare vente, og det kom ca 1 uke senere.

Håper alt er bra likevel, kan være morkaka di som ligger over og gir blødninger også!

Anonym poster: 4b5c1f821150540c760b0d644810e434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt legevakten igjen og insistert på å komme inn på en sjekk. De kan henvise deg til UL på nærmeste sykehus. Dersom jeg var deg, ville jeg overdrevet smertene. Du skriver at du har litt murringer; kall det smerter. Legg også vekt på det psykiske. Du har det helt forferdelig, bare gråter, barnet er så ønsket osv.

Jeg er selv nesten 12 uker på vei og har helt fra positiv test hatt runder med småblødninger, samt en litt større blødning. Det har vært grusomt, og jeg har vært livredd hver gang. Men jeg har fått svært god støtte fra helsevesenet og har vært på fire ultralyder til nå. Alt er bra med mini til tross for mine småblødninger. Jeg har fått beskjed at det mest sannsynlig kommer fra skjøre slimhinner.

Mitt inntrykk er at det varierer veldig hvordan engstelige gravide blir møtt når de ringer om blødninger tidlig i svangerskapet. Jeg har lagt veldig vekt på hvor engstelig jeg er, at jeg ikke klarer å slappe av, at barnet er svært ønsket (vi har vært gjennom ivf, og dette forteller jeg selvsagt) osv. Om de ikke hadde hørt på meg, hadde jeg bedt mannen min ringe. Mannen har vært med på hver ultralyd og hver legetime, og jeg føler at vi blir tatt mer seriøst når vi har stilt opp sammen.

Jeg krysser fingrene for dere og håper virkelig at dette bare er noe helt uskyldig.

Lykke til!

Anonym poster: 2d40ac673862ab65023ecea89ba0e9cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å legge meg ned og å slappe av da jeg begynte å blø, og heller ta kontakt med legevakta om det tiltok. Hadde samme type blødning i uke 8. Sto på i nærmere 2 døgn. Vi bestilte UL hos privat gynekolog dagen etter, kunne sikkert fått det på sykehuset om jeg stresset nok, men syntes det var veldig greit å bare få det unnagjort. Kostet 800 kr, men var veldig verd å se et lite hjerte som dunket der inne. Har forresten en gutt på 7 måneder nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en styrtblødning i uke 9, blodet virkelig rant og jeg var hysterisk. Ringte legevakten, men de kunne ikke gjøre noe og de ville ikke sende med til UL.

Siden det var IVF så fikk jeg UL på klinikken dagen etter, alt var bra! Men jeg blødde brunlig i flere uker etterpå og hadde små murringer.

Håper alt er bra!

Anonym poster: 30687d3ab379685b23dee4f9fa343569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke stresset med legevakten om jeg var deg TS, de kan ikke redde fosteret så det går an å vente og dra til fastlegen på tirsdag som kan henvise til UL. Legevakten er for akutte ting, så lenge du ikke fossblør så er det ikke akutt. Jeg har som jeg nevnte tidligere hatt en spontanabort selv så jeg vet hvordan det er, ble heller ikke tatt i mot av legevakten selv om jeg var hysterisk og gråt, så jeg dro til fastlegen dagen etterpå. Jeg syns ikke at du skal lyve om smertene og brukte tid hos legevakten som de burde bruke på noe som faktisk er akutt! Det er ikke akutt å få en henvisning til UL når man er så kort på vei, det hadde vært noe annet om du var mye lengre på vei.

Anonym poster: 285e65d3bf41dd502d90a9ff7529afaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at noen har hatt blødninger som ikke har endt i SA. Har et håp om at alt går fint. Hørte med søsteren min, og hun hadde visst også noe blødninger i hennes andre svangerskap. Hun fikk også to tette. Kanskje det har noen betydning? :klo:

Uansett så ringer jeg nok legen på tirsdag og sier at jeg veldig gjerne vil til Ul får å se om alt er OK. Dersom de virkelig setter seg på bakbeina får jeg heller ringe privat. For til Ul SKAL jeg.... klarer ikke helt å slappe av før jeg vet at alt er fint med småtten i magen.. Men synes at helsevesenet burde tilby det. Kan ikke se hvorfor det ikke skulle være en god nok grunn? Kan jo feks være morkake som ligger forran åpning? Svak livmorhals m.m. Greit å vite synes jeg...Slik at det evnt kan følges opp videre.

Btw, jeg har ikke hatt samleie før blødningene startet...

Endret av Charlie28
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 200% sikker på at du får UL, hvis ikke har du en dårlig fastlege og bør bytte fastlege. Det er jo opp til fastlegen din å vurdere å sende en henvisning og hvis h*n mener at å blø ikke er en god grunn til UL, hva er en god grunn da? H*n kan ikke mene at du skal gå til uke 18 med å få svar, det er 8 uker til. At legevakten avviste deg skjønner jeg, men fastlegen kan ikke det.

Masse lykke til!!! :hug:

Anonym poster: 285e65d3bf41dd502d90a9ff7529afaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, en ting er sikkert og det er at blødninger i svangerskapet er skremmende.

Jeg hadde en blødninger i uke 12. Jeg hadde akkurat vært i dusjen, så mulig derfor det så ut som det var så mye. Men jeg blødde friskt og mye. Jeg var sikker på at jeg skulle miste. Ringte legevakta, de ba meg legge meg ned og slappe av, og komme dit på morgenen for å se om det var liv da. Klokka var rundt 23 da jeg ringte. Men hvis jeg fortsatte å blø så skulle jeg ringe opp igjen. Det skal sies at jeg også hadde smerter.

I dag har jeg en nydelig gutt på 9 mnd.

Så en blødninger er ikke alltid en SA e.l. Det er faktisk mer vanlig å blø de første 3 mnd enn man tror.

Edit: Glemte å skrive at vi ikke fikk UL på sykehuset, men tok prøver og hørte tydelige hjerteslag. Vi hadde vært på UL to dager før. Men fastlegen din vil helt sikkert ta deg inn, min tok meg inn til ekstrasjekker flere mnd etterpå så jeg skulle føle meg trygg, for jeg blødde enda en gang senere og ble ganske anspent etterhvert.

Endret av RockOn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg hos legen i går. Ble henvist rett på sykehuset for å ta en UL. Der så de ett lite barn som hadde sluttet å vokse i uke 6-7 ca. :sjokkert: Fikk tabletter for å få fortgang på aborten.... Hun ville egentlig legge meg inn på sykehuset, da hun mener det er mye blødninger og smerter, men jeg ville hjem.. Så nå sitter jeg her og venter på å ta disse tablettene i morgen og den smerten som kommer ett par timer etter.. Huff, hadde bare kroppen ordnet opp i uke 6... Kjipt at dette begynte å skje dagen etter at vi slapp nyheten til familie... Så her var tydeligvis blødninger et veldig negativt tegn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Modig mor

Fælt å høre, Charlie! Det er et forferdelig sjokk å få den beskjeden du fikk. Håper tablettkuren fungerer greit. Jeg har hatt utskrapning etter en MA og hjemmeabort med Cytotec etter en annen MA, og jeg syntes faktisk det var best å få være hjemme og jobbe meg gjennom det selv, uten sykehus og narkose. Ta godt vare på deg selv nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :hug: Håper ikke det blir for gale i morgen.... Ville helst være hjemme med familien, og kunne få koser og klemmer fra sambo og lillegutt når det sto på. Synes MA'en blir enda sårere ved å skulle være alene på et sterilt sykehus... Så får bare bite tennene og komme meg gjennom det. Men en positiv ting som er kommet utav det er at nå er jeg veldig klar for å få barn nr 2. Gleder meg til å kunne prøve igjen... Noen som vet hvor lang tid det normalt tar før kroppen kommer tilbake til normalen igjen etter en MA? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Modig mor

Takk :hug: Håper ikke det blir for gale i morgen.... Ville helst være hjemme med familien, og kunne få koser og klemmer fra sambo og lillegutt når det sto på. Synes MA'en blir enda sårere ved å skulle være alene på et sterilt sykehus... Så får bare bite tennene og komme meg gjennom det. Men en positiv ting som er kommet utav det er at nå er jeg veldig klar for å få barn nr 2. Gleder meg til å kunne prøve igjen... Noen som vet hvor lang tid det normalt tar før kroppen kommer tilbake til normalen igjen etter en MA? :klo:

Da jeg lette etter samme svar, fant jeg denne studien, hvor de konkluderer med at kvinnene i gjennomsnitt får eggløsning tre uker etter tablettkuren. (Men det var jo absolutt ikke noen stor studie.)

I november 2011 var jeg omtrent like langt på vei som du er nå, oppdaget på ultralyd at knøttet var dødt, og fikk Cytotec. Da fikk jeg eggløsning på dag 27 etter tablettkuren, og jeg ble faktisk gravid med det samme. Det svangerskapet gikk det dessverre heller ikke så bra med, fosteret døde i andre trimester. Men det kan umulig ha hatt noe med MA-en å gjøre. Etter seinaborten tok det noen måneder før jeg ble gravid igjen, og nå har jeg bare noen uker igjen til termin, alt ser bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modig mor, takk for svar. Da får jeg bare komme meg gjennom denne "helvetesuka" og så prøve å se fremover. Så glad på dine vegne, å gå gjennom en abort i 2.trimester må være grusomt.... :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvinnene i gjennomsnitt får eggløsning tre uker etter tablettkuren.

I november 2011 var jeg omtrent like langt på vei som du er nå, oppdaget på ultralyd at knøttet var dødt, og fikk Cytotec. Da fikk jeg eggløsning på dag 27 etter tablettkuren, .

(enter virker ikke på dette tastaturet, så blir litt tull... Men, fikk du altså el 27 dager etter du tok pillene, eller etter at du hadde sluttet å blø?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist at det ikke gikk bra. Mistet i uke 11 i fjor, og da fikk jeg cytotec. Jeg fikk ikke mensen igjen før 10 uker etterpå, så det kan dessverre ta tid. Men krysser fingrene for at dere kan prøve igjen fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...