Gå til innhold

Norge, verdens beste land å leve i ?


Trixie

Anbefalte innlegg

Arnie!

Du har helt rett, vi må bygge opp en bærekraftig industri, hvordan er da sp.målet. Kan det kun gjøres ved å pumpeinn offentl, penger til det private..Trengs mer, f eks til utd, eller har vi nok der?

Se på sverige og ikke minst Finnland, de har en helt annen industrisatsing en oss. Vi må også dit, hva annet kan vi satse på her i fjell-landet?

Du har så avgjort noen poeng, men oljepengene er ikke NØDVENDIGVIS eneste løsningen.

icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Zena:

Kjempefint at du ser alt rosenrødt - bare kos deg, du! (uff, nå var jeg kanskje litt slem...)

Lasse:

Kall det oljepenger eller hva du vil, men når (ref. nyhetene igår) foreldrene på en skole i Nittedal bestemmer seg for å starte kronerulling for skolen, fordi de ikke tør å la være - da er det vel ikke tvil om at det blant annet er penger det står på, eller hva?

Hva vi så trenger i tillegg? En skikkelig visjonær politiker med et mål, en beinhard vilje, med de rette idéene og som er sta nok til å gjøre det som trengs for å komme dit, og som evnerer å forklare folk flest hvilke "tak" vi må finne oss i for å komme dit.

Som et eksempel: Kanskje er folk faktisk villige til å akseptere f.eks. 1% høyere rente i en periode, dersom det kan sannsynliggjøres at det er konsekvensen av en slags "dugnad" for å gjøre noe stort, konkret, langsiktig?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en prosent høyere rente sliter jeg vELDIG! - - og mangemed meg...

Ang. skolen i går skyled det at kommunen prioriterer å ssatse på annet enn skolen... Dreier seg altså om komm. prioriteringer..

Vi er vel det landet i verden som bruker mest på skolen, men komm kan gjøre hva de vil omtr med det de får fra staten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å være "forelsket" i ett land som Norge, når man nettopp har kommet tilbake fra en kort tur til Joguslavia......

Dessuten følger jeg parallelt min venninnes svangerskap i USA.... føles dessverre ikke like problemfylt som mitt. Hun kan dessverre ikke garantere sitt barn den samme tryggheten og friheten jeg kan gi mitt barn!

Jeg vet alt om det tungrodde byråkratiske systemet her i Norge når det gjelder bevilgninger, reviderte budsjetter og med fastlagte økonomiske rammer som aldri er tilpasset ønsket aktivitet. Men en bakside må vel også alt ha? Bare se hvilken vinkling spørsmålet om hvorvidt landet vårt er verdens beste å leve i får...... vi havner på spørsmålet om rente og bruk av oljemilliarder.

Rekk opp alle verdens mennesker som kan sette seg ned ved en datamaskin, samtidig være i stand til uttrykke sin synspunkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zena:

Jeg sier ikke at alt er "på trynet", men med eksempelet fra Nittedal i friskt minne, tror jeg vi må kunne slå fast at der _er_ en reell bekymring for utviklingen på lengre sikt. Når ungen din om noen år når skolealder, vil kanskje du også ha et litt mer nyansert syn?

Lasse:

Jeg kjenner ikke situasjonen i Nittedal kommune (vet ikke hvrvidt den "sløser" med penger andre steder), men jeg tror faktisk ikke de gjrode denne prioriteringen uten at de følte seg tvunget til det. Det er tross alt staten som bestemmer kommunenes økonomiske rammer. Greit nok at det er opp til kommunen å prioritere innenfor de rammene, men dersom det er grenser for hvor langt skinnfellen kan trekkes.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat Nittedals økonomiske styring (eller manglende sådan....) kjenner jeg faktisk til etter å ha deltatt i et interkommunalt samarbeide vedrørende innføring av et nytt og lovpålagt økonomisystem (KOSTRA).

Og akkurat Nittedal kommune er dessverre et soleklart eksempel på forskjellen mellom ressursdisponering og ressurstilgang! Noe som gjenspeiles i store deler av kommuneøkonomien i Norge (byråkrati koster.....)

Men velferden, muligheten til å vokse opp til et selvstendig individ i et fritt land med uttallige valgmuligheter, DET kan jeg faktisk garantere mitt barn!

1212[ Dette Innlegg er endret av: Zena den 2002-06-07 13:18 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge er det beste landet å bo i kanskje, men å leve i........ Neppe.

Vi pumper flere hundre millioner ut av Nordsjøen hver dag slik at vi kan redde resten av verden.

Imens så ligger de eldre på gangen på aldershjemmene. Der dør de kanskje alene uten å ha mere tilsyn enn ved måltidene. og når de puttes i seng ved syvtiden pga personalmangel.

Kanskje får de ta seg en dusj en gang hver fjortende dag. Bleier skiftes bare når det er absolutt behov. Vi må spare penger. Hva spares det egentlig til ?

Barrn og unge blir syke av å gå på skole pga dårlig inneluft og sopp i tak og vegger.

Grensa tråkkes ned av innvandrere som får kvantumsrabatt på fengselsopphold.

De argumenteres på hvilke veier det går flest liv før veiene blir utbedret.

På godt norsk; HVA FAEN SKJER ??????

Jeg skammer meg snart over å si at jeg er norsk. Søta bror her kommer jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Fpr der skjer ingen av disse tingene???

Har snakket med flere svensker som kunne tenke seg å flytte hit...til grønt gress...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det finnes faktisk land som er likeså godt som norge og kanskje bedre.Hvorfor mener dere at Norge er så suverent? Dere som ikke har prøvd annet over tid,kan ikke uttale dere om dette i det heletatt. Har bodd utenlands sammenhengende i 1 1/2 år og savner ikke norge i det heletatt.Dyrt er det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Ja , det er det! Så absolutt..

Og til dere som tror Sverige er bedre enn Norge ; nei, det tror jeg ikke !!

Folk i Norden VET ikke hvor godt dem egentlig har det!!

Det lukter litt "vil ha mere.. vil ha mere" av noen folk ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en av de som trodde alt var så bra i Norge, men det endret seg etter noen år i utlandet.

Bor nå i USA, stortrives med det. Har lest flere innlegg her om hvor fælt det er i USA. Vi bor i en by med like mange innbyggere som hele Norge, vi har til dags dato ikke opplevd noe skremmende. Jeg ser færre tiggere, narkomaner og uteliggere her på ett år, en det jeg gjør på to turer i Oslo.

Selvfølgelig fordi jeg holder meg unna de værste stedene i byen, mens i Oslo så finnes det overalt.

Savner familie og venner i Norge, men ikke Norge som bosted. Skal flytte hjem til Norge om noen år, men det er p.g.a. menneskene jeg savner, ikke landet. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...