Gå til innhold

Norge, verdens beste land å leve i ?


Trixie

Anbefalte innlegg

Reklamen sier at Norge er et av verdens beste land å leve i.

Lar vi oss påvirke og tro det? Eller er det fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ihvertfall er det landet i verden hvor kvinner har mest frihet...

....ikke at jeg er mest stolt av det...

litt takknemlighet er vel ikke mye forlangt?

Men siden pendelen en vakker dag må slå tilbake.... en dag blir menn lei av kvinners ekteskapsbrudd, forfordeling, kvoteringer, all slags mulige støtteordninger..osv...osv..

Hvor mye ressurser skal vi egentlig bruke på å hjelpe svake kvinner? Det virker som mer vi tilrettelegger, dessto ynkligere står dem fram...

Javel, jeg skal legge frem dokumentasjon.

På datateknikklinjen ved NTH var jenteandelen på åttitallet ca 15 %..... og den sank til 6 % i 1996.

I 1997 så satte dem en kvotering på tredve kvinner. Året etter førtifem kvinner, året etter der igjen, altså i -99, ble økte dem kvoteringen til også å omfatte kommunikasjonteknologi....

Er det ingen som ser galskapen?

Hva når dette ikke nytter lengere? Kvinner har idag egne datarom, egne faddere, allslags mulige tilrettelegging...

Allikevel så funker det ikke!

Herregud så flaut....

Norge et godt land å bo i....for de forfordelte kvinnemenneskene...

http://datajenter.ntnu.no/2002/bakgrunn.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Norge er et bra land å bo i.

Kan ikke komme på noe sted jeg heller ville bo. Kanskje Spania om vinteren, men ikke fast.

Vi har da alt..? Kan noen kanskje komme med et land som er bedre!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange land som er bedre nei... Vi klager over behandl av eldre, sykehuskøer etc... Klart det er trist at folk ikke har det bra! men se rundt oss, er det noen som har det markant bedre på disse punktene?

Ang. waco så synes jeg nå bare synd på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da siste skikkelig kraftige influensa-epidemi feide over Europa (var det to år siden?), leste jeg at det i Israel var blitt så fullt på sykehusene at de faktisk måtte ha folk liggende i korridorene - tenk det!!! Det hadde aldri skjedd før.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel har kanskje ikke folk liggendei korridorene da, men de kom da under oss på siste "målin" ang levest. Vi har bedre vilkår for perm mødre, div. offetlig støtte, gj. sn inntekt osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagen er ikke god om vi ikke får klaget litt?

Vet ikke om land hvor jeg kan ha det bedre.

Det er fortsatt mye ugjort i Norge, men det er det sikkert overalt.

Vi har vel en tro på at ting er best her i landet uansett hvor dårlig det er på enkelte områder.

Det er da land som gjør det bedre miljømessig, helsemessig. Vi har ofte strikkelua godt nedenfor øyenene mange ganger.

Når det gjelder grunnskoleelever så scorer norge snart på sisteplass når det gjelder kunnskapen hos norske barn.

Det er mange andre ting som ikke er bra heller.

Det er blitt slik som mange andre land, de rike blir bare enda rikere, mens de fattige blir bare fattigere.

Mange har det bra, men det er folk som har det veldig dårlig også.

Skal jeg tenke kun på meg selv, så vil jeg nok ikke bytte med andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bare ang grunnskolen: det kommer an på hvordan type test det er og hvordan det testene leses.... Deter ikke så ille som media skriver...

Lasse (som har lest testene/rapportene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så stor forskjell på disse testene verden over, slik at Norge befinner seg på snart jumboplass hvert år?

De siste 10 år har vi havnet ganske langt ned.

Forskere i Norge er meget bekymret i utviklingen der.

Det var skolen, men ellers i mange ting havner vi langt ned på listen. Uansett, jeg for min del har det nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge ligger på 1 plass når det gjelder og sende penger ut av landet.Klart vi skal hjelpe dem som ikke har det så bra som oss.Det hele bunner vell i feil priorteringer fra politikere.Vi får være glad at det ikke er krig her i landet og vi er et fritt folk.icon_smile.gif

Mohinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes staten er veldig flinke til å skryte Norge opp i skyene, men realiteten behøver nødvendigvis ikke være den samme...

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. skolen: Jeg har snakket med folk som sitter i Clemet-utvalget, og de er ikke SÅ bekymret. I år kom Finland nesten på topp fordi testene traff det de satset på f. eks..

Vi er sånn midt ilaget i Europa, det er fakta...

Ellers kan en jo reise til Italia og se hva slags sosialpolitikk og hjelp de får der...

Vi har det bra, men det er fremdeles en stykke til Utopia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge må vel være et av de mest overvurderte land i verden! Hvilket annet sted i verden ser du et folkeslag som tillater at staten sitter på en haug penger på bok, men ikke bruker noe av det når velferd begynner å bli et definisjonsspørsmål...? Hørte jeg ordet diktatur....?

Hehehe! Neida, det er naturligvis ikke SÅ ille, men det begynner å bli på høy tid å si ifra! Det er faktisk våre penger også, som de holder på å søle bort....12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må dere huske på at det er mange forskjellige skjebner her i landet, og fullstendig rettferdighet går aldri ann å få til. Sånn er det bare! Jeg synes Norge er et ok land å leve i. Mesteparten av oss har mat, klær, hjem og forskjellige støtteordninger som kan fange oss opp om noe går galt.

Jeg tror problemet ligger mye i at Norge er altfor overadministrert; altfor mye byråkrati som alle papirer, dokumenter og søknader skal igjennom. Mye kunne vært forandret der, det kan nok de fleste være enig i? Norge hadde spart mye penger på å skjære ned på papirmølla.

Klart noen sliter. Noen har dårlig råd, noen er på kjøret med narkotika, noen er arbeidsløse. Sånn vil det alltid være i alle samfunn, men jeg må si jeg håper vi skal få til en gang å innlemme alle i vårt "trygge" samfunn, der alle er verdt noe og alle har en god levestandard.

Går det an? Jeg vet ikke. Jeg håper det. Men hva som må gjøres for å få det til, det aner jeg ikke.

Jeg klager ikke. Jeg tror at det er mye opp til hver enkelt person hvor godt man har det. Som en klok person sa engang; Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det.

Det er en ting som kan sikre folk god levestandard: ALDRI gi opp. Gå alltid videre. Gjør ditt beste.

Jeg er redd vi alltid vil klage over staten; men hva med å fokuserre litt på andre ting? Det som faktisk fungerer noenlunde ok?

Bare noen tanker icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...som de ikke kan bruke for mye av uten at renta spretter i været, og vi får mye dårligere råd....

Nasjonaløkonomi er vanskelig, men det er en grunn til at alle økonomer snakker om måtehold, ballanse osv...

Trist, men slik er systemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Lasse, Lasse, Lasse.... der sier du det! Nettopp Nasjonaløkonomi! Det finnes så utallige økonomi-modeller som de forskjellige partier tar til bruk. Det som må være helt klart i denne sammenheng er at Norge har et vanvittig syn på at alt skal drives etter sosialøkonomiske modeller. Det er jo merkelig at dersom man bruker penger her i landet går renta opp med en gang, mens når Alaska ga alle sine innbyggere kr. 17.000,-, skjedde det ingenting. Det er faktisk utenforstående faktorer som også innvirker på økonomien, ikke bare forbruk og rente. Jeg skal ikke gå inn på detaljene her, men jeg kan henvise til et annet innlegg i det gamle forumet, der forklaringen står (Har lett, men det er jo klin umulig å finne det igjen, jo...). Det er fullt mulig å kunne føre en forsvarlig økonomisk politikk selvom man bruker penger! Hvorfor tror dere vi kan gi 4 milliarder til et Operahus ingen vil benytte, og 10 milliarder til et sykehus i Trondheim (dobbelt så dyrt som Rikshospitalet. Er ikke dette forbruk da??? De kunne ikke gi mer penger til diverse prosjekter på Rikshospitalet, så sykehuskøene økte, og liv sto på spill, fordi vi kunne få renteøkning som følge av inflasjon. Men, 4 milliarder kan de søle bort på noe helt ubrukelig, UTEN at det skjer noe med renta.... forstå det den som kan..... Forsvarlig, my ass.... icon_smile.gif

Men, Norge er jo slett ikke så ille å bo i! Det er bare det at vi bør komme oss litt ned på landjorda og innse at vi ikke er så suverene, selv ikke med så mange penger på bok....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Suverene i forhold til hva?

Ellers råder eu oss til å ha MER arbeidsløshet en vi har, og poenget med fondet og bruk, er vel at det ikke skal kunne føre tl mer forbruk... ?

Dessuten er det vel slutt på olja om 50 år eller så, og hva da? Deter ikke små mye annet å leve av her enda... Vi er flinke på aliminium, men lite annet tror jeg...

Nå er jeg ingen ekspert (!) men tror at både innel. og utenl økonomer har en grunn til å råde til måtehold med ressursbruken, selv om det kan virke rart...KOmmer vel an på hva en bruker pengene på.

Vh L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, jeg synes Norge er et bra land og å bo i og jeg ville aldri bodd i et annet land.

Og Waco: Hvofor er du så forferdelig negativ til kvinner? I hvert innlegg du har skrevet, så er det bare negative ting om kvinner.

Det er tydelig at du ikke liker at vi har like mye frihet som menn ( noe som faktisk er på sin rette plass! ). Vi har nå gjort positive ting og da. Vi skal ikke bli underkuet og behandlet urettferdig bare fordi vi er kvinner.

Jeg synes synes ditt syn på kvinner hører til middelalderen.

Jeg vet at jeg burde ta dette på personlige meldinger. Nå skrev jeg dette her, men neste gang så skal jeg ta det på det rette stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasse:

Når oljen evt. er slutt om 50 år - har vi da gjrt det som trengs for å "så"? Har vi da brukt rikdommen ("såkornet") til å sørge for at det har grodd opp annen industri som kan dra landet videre inn i fremtiden? Bruker vi den unike sjansen / rikdommen vår nå til å bygge opp verdens beste universiteter, verdens beste skole, trekker vi til oss hjerner fra andre deler av verden som kan dra oss videre?

Eller oppfører Norge seg som en gammel mann som har vunnet i Lotto: Putter pengene i madrassen, og lever videre omtrent som før?

Jeg mener å ha lest at det i år 2000 ble uteksaminert 5 fysikklærere på universitetsnivå i Norge. Fem!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så utrolig glad for å kunne våkne opp i mitt eget hjem etter en god natts søvn, lykkelig klar over hva min dag bringer av trygghet, frihet, selvstendighet, godhet og sikkerhet!!!!

Bare det å kunne kle seg i akkurat det korte skjørtet jeg ønsker før jeg spankulerer av gårde til min faste jobb som gir meg økonomisk frihet til å velge (og jeg snakker om litt mer enn tampong-reklamene!!!)

Jeg vet at også ved neste valg er det min fulle rett å avgi stemme, og føler jeg at ikke det er tilstrekkelig når jeg synes at "systemet" er urettferdig og byråkratisk, så kan jeg faktisk bli en del av systemet selv!!!!! Bedre det enn å klage på alt som ikke funker!

Ikke minst vet jeg hvilket godt liv jeg kan tilby mitt barn når det ser dagens lys om noen måneder!!!

Å bli født i akkurat Norge er som å vinne topp-premien i lotto!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...