Gå til innhold

Nye, meningsløse ord?


Gjest Riskjeks

Anbefalte innlegg

Gjest Riskjeks

Dette er en interessant artikkel om fremmedgjøring av store deler av folket ved å konstruere nye, unødvendig vanskelige og ofte innholdsløse eller misvisende ord. Jeg mener artikkelen setter ord på ( ;) ) noe veldig viktig, også samfunnsmessig, men la oss ta for oss språkdebatten her inne. Hva mener dere?

http://www.dagsavisen.no/nye-inntrykk/roversprak-for-herskerklassen/?fb_action_ids=538571696165639&fb_action_types=og.recommends&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gorgonzola

Fantastisk bra skrevet, jeg heier på forfatterne. De har så rett så rett. På tide med regjeringsskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Å joda, det hjelper på. Har du hørt Faremo, Gahr Støre og Jensemann, vi snakker advanced level of GPP (generelt piss preik), bingo!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Å joda, det hjelper på. Har du hørt Faremo, Gahr Støre og Jensemann, vi snakker advanced level of GPP (generelt piss preik), bingo!!!

Jeg er helt enig i at disse kommer med meningsløse ord og tull. Men jeg tror mer på at det er et fenomen, en "trend i tiden" fremfor person/parti-avhengig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Riskjeks! Den boka må jeg skaffe meg!

Og jeg er helt enig: Språket brukes mer og mer som en monolog der makthaverne forteller sine "undersåtter" hva de skal gjøre og tenke. Jeg tror heller ikke det har så mye med partipolitikk å gjøre; politikere over hele spekteret pakker inn budskapet i mer eller mindre uforståelige vendinger. Faremos vrøvl om "prestasjoner i verdensklasse" er muligens det aller grelleste eksempelet: Bombing er blitt en idrettsgren, og nok en gang viser det seg at nordmennene er aller best. Seier’n er vår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et regjeringsskifte vil uansett spare Norge for unødvendig tidsbruk på å lytte til APere si "øøøøøøøhhhh......"

Jeg håper forfatterene har med øøøhing i boken.

Anonym poster: 46219a07ae6701f658d6e8f7e45d2ccb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Takk, Riskjeks! Den boka må jeg skaffe meg!

Og jeg er helt enig: Språket brukes mer og mer som en monolog der makthaverne forteller sine "undersåtter" hva de skal gjøre og tenke. Jeg tror heller ikke det har så mye med partipolitikk å gjøre; politikere over hele spekteret pakker inn budskapet i mer eller mindre uforståelige vendinger. Faremos vrøvl om "prestasjoner i verdensklasse" er muligens det aller grelleste eksempelet: Bombing er blitt en idrettsgren, og nok en gang viser det seg at nordmennene er aller best. Seier’n er vår!

Jepp...

Det blir veldig tydelig når man er bevisst på det, så det er en kjempeviktig artikkel.

Jeg la merke til en ting i stad, i nettbanken min. Det heter visst ikke innboks lenger, men "dialog". Så bankens beskjeder om nedbetalingsplan av lånet mitt er visstnok en "dialog".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Et eksempel: I boka forteller de om et helseforetak som ba institusjonen i sin egen region om å innhente tall på biomasse. Det de mente? Jo, hvor mange som sto på venteliste."

Er det mulig.

Anonym poster: b33b095c6da13f1965a6ad41e478406d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...