Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 15.3.2018 at 8:25 AM, cleangal said:

Er det så  utrolig vanskelig å lære forskjellen på ennå og enda? Ennå brukes om tid, samme måte som fremdeles, f.eks «han er ennå ikke ferdig med oppgaven» Enda brukes på samme måte som «selv om». «Han gjorde det ikke, enda han sa at han skulle gjøre det».

Et det så utrolig vanskelig å klare å få det rett når en tar på seg å refse andre?
Et ørlite søk med f. eks. Bing ville brakt for dagen at brukt om tid er ennå og enda valgfritt: Du har ennå/enda tid til å lære deg korrekt norsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, penny_ skrev:

Krisp?! Nei, nei, nei...

Skulle det egentlig stått "frisk"? Er "krisp" et ord, og hva menes med det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdanningsdirektoratets nettside Lexin sin bokmål-til-nynorsk-ordbok sier at "dødelighet" er "dødelegheit" og "døyelegheit", og bare de to. De har utelukka "døyelegdom" som også er et fullkomment ord. Noen folk ønsker ikke anbeheitelse i nynorsk, inkludert meg selv. "Dødelegheit" er dårlig nynorsk. Det heter "døyelegdom".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, GauteS skrev:

Et det så utrolig vanskelig å klare å få det rett når en tar på seg å refse andre?
Et ørlite søk med f. eks. Bing ville brakt for dagen at brukt om tid er ennå og enda valgfritt: Du har ennå/enda tid til å lære deg korrekt norsk.

Er det noen som faktisk bruker Bing? Hadde forstått det om det var den alternative og miljøvennlige søkemotoren det reklameres så mye for at jeg har glemt hva det heter, men at noen bruker Bing til noe som helst, er komplett uforståelig!! :opplyser::fnise:

Anonymkode: 3e3e3...a3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker said:

at noen bruker Bing til noe som helst, er komplett uforståelig!!

Det er med søkemotorer som med kulepenner: jeg tar den som slumper til å ligge nærmest. Er dette en virkelig hjertesak for deg? Komplett uforståelig, spør du meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/7/2018 at 4:48 PM, AnonymBruker said:

Sikkert vært nevnt mange ganger, men det kan ikke nevnes for ofte: Det er ingenting som heter forhåndsregler. Forholdsregler! 

Anonymkode: e87fe...103

Dette har du jo helt rett i, men jeg synes ærlig talt det er merkelig at vi ikke har noe som heter "forhåndsregler". Altså et ord som kunne indikere grundig planlegging og forberedelser. Kanskje litt i retning av det engelske "precaution", selv om det nok har et klarere element av å være "føre var" i forbindelse med en potensielt farlig situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/13/2018 at 6:58 PM, AnonymBruker said:

Poenget var at nettopp at vedkommende ikke brukte tankestrek, men bindestrek. Du vet vel at det er to forskjellige regn? 

Anonymkode: 86700...a40

At bindestrek og tankestrek er to forskjellige tegn kommer som regel godt til syne i aviser og bøker, men på for eksempel nettforum ser man gjerne mindre sofistikert tegnsetting. Da bruker man jo gjerne bindestrek med to mellomrom på hver side, noe jeg absolutt synes er "innenfor". De finnes visst også i forskjellige lengder. Hva er din anbefalte metode for å få frem tankestrek på PC?

- bindestrek

– tankestrek (?)

— ekstra lang tankestrek (?)

Eksempler på bruk av bindestrek og tankestrek:

"Han heter Per-Tore"

"Det heter ikke tunell – det heter tunnel"

Endret av Lord Friendzone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Lord Friendzone said:

"Det heter ikke tunell – det heter tunnel"

Det er et sitat, og dermed ikke ditt ansvar, men for ordens skyld:
tunnel eller tunell er valgfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Lord Friendzone said:

jeg synes ærlig talt det er merkelig at vi ikke har noe som heter "forhåndsregler". Altså et ord som kunne indikere grundig planlegging og forberedelser.

Vi har jo "forholdsregel", som iflg. ordboka betyr "forberedende skritt til å møte en vanskelig situasjon", foranstaltning. Skulle ikke det dekke det du etterlyste?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15/03/2018 at 8:00 AM, GauteS said:

Det er uklokt ikke å holde seg til sannheten når det er så lett for andre å avsløre deg. Du skrev over her "Det kan da virkelig ikke hete det?". Når man ordlegger seg slik, mener man åpenbart at slik språkbruk er feil.

At "for dagen" er uvanligere enn f. eks. "pr. dag", er riktig nok, men det er ikke et gyldig argument mot å bruke den formuleringen. Noen vil endog si at det er et argument for å bruke det uttrykket mer (variere språkbruken).

Vi er mange som har ord og uttrykk vi misliker, men har vi ikke noe mer å slå i bordet med enn vår private "syns", bør vi heller tie stille.

Du kverulerer fryktelig mye her i tråden, og jeg vet ikke egentlig hvorfor jeg svarer deg, men la gå. Spørsmålet er på ingen måte ment som er bastant "dette er helt feil", da ville jeg slått det opp i en ordbok først. Det jeg mente med formuleringen, er rett og slett at det klinger veldig feil, og er også språklig sett merkelig. Og ja, jeg vet tråden ikke egentlig dreier seg om dette. Uansett, jeg formulerte det som et spørsmål, nettopp for å si at i mine ører/øyne framstår det rart. Setter strek for diskusjonen her for min del.

Anonymkode: 261ee...6e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, GauteS said:

Vi har jo "forholdsregel", som iflg. ordboka betyr "forberedende skritt til å møte en vanskelig situasjon", foranstaltning. Skulle ikke det dekke det du etterlyste?

Joda, men jeg har ikke sett på definisjonen. Bruk og betydning ville jo ha overlappet hverandre ganske mye, men jeg tenkte mer på hva ordet høres ut som. "Forhåndsregler" er også såpass vanlig på folkemunne at jeg synes man like gjerne kunne gitt det status som et reelt ord. Når til og med Homer Simpsons uttrykk "D'oh!" har funnet veien til Oxford English Dictionary... :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, GauteS said:

Det er et sitat, og dermed ikke ditt ansvar, men for ordens skyld:
tunnel eller tunell er valgfritt.

Ok, det synes jeg faktisk er meget overraskende. Etter den norske uttalen mener jeg helt klart at sistenevnte er det naturlige valget, mens det er motsatt på engelsk. En ting er valgfrihet når det gjelder ord som endrer skrivemåte over tid, og man velger å godta begge deler. Ifølge en annen tråd her kan man for eksempel skrive både "hverken" og "verken", noe jeg synes er langt mer naturlig enn å kunne velge mellom "tunell" og "tunnel". Men men, alle språk har vel sine kuriositeter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Finner det slitsomt til tider å lese her på KG når folk ofte har særskrivingsfeil og andre ordfeil. Står det så dårlig til? :blink: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En ting jeg har lagt merke til, er at mange har misforstått betydningen av å understreke antall, og utelater bruk av én eller ett, når det absolutt hadde vært på sin plass. I mange tilfeller vurderer jeg det som direkte feil å bruke "en" eller "et". To eksempler:

 

Dette spørsmålet ble stilt her på KG:

"Er en leilighet på 40 m² stort nok for en person?"

^ Der bør det strengt tatt understrekes at man mener én person (men joda, vi skjønner hva som menes).

 

Sofie Caroline Nilsen skrev følgende på bloggen sin:

"Vi bor fire stykker sammen i en leilighet med et bad, så vi kan derfor ikke låse døren når vi skal bruke badet"

^ Der er ikke essensen å få frem at leiligheten har (et) bad - noe annet ville jo ha vært ekstremt rart. Poenget er jo at det oppstår visse utfordringer fordi fire stykker må dele på ett bad... :Nikke:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Lord Friendzone skrev:

En ting jeg har lagt merke til, er at mange har misforstått betydningen av å understreke antall, og utelater bruk av én eller ett, når det absolutt hadde vært på sin plass. I mange tilfeller vurderer jeg det som direkte feil å bruke "en" eller "et". To eksempler:

 

Dette spørsmålet ble stilt her på KG:

"Er en leilighet på 40 m² stort nok for en person?"

^ Der bør det strengt tatt understrekes at man mener én person (men joda, vi skjønner hva som menes).

 

Sofie Caroline Nilsen skrev følgende på bloggen sin:

"Vi bor fire stykker sammen i en leilighet med et bad, så vi kan derfor ikke låse døren når vi skal bruke badet"

^ Der er ikke essensen å få frem at leiligheten har (et) bad - noe annet ville jo ha vært ekstremt rart. Poenget er jo at det oppstår visse utfordringer fordi fire stykker må dele på ett bad... :Nikke:

Jeg legger oftere merke til at folk bruker ett i stedet for et. Trengte ikke å lete lenge på Hønehjørnet for å finne et eksempel. 

Har ett godt forhold til legen, så han kan jeg si pokker hva jeg vil til

Jeg tenker at det er bra at hun ikke har to forhold til legen eller lignende når folk skriver ett i stedet for et. 

Endret av penny_
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, penny_ skrev:

Jeg legger oftere merke til at folk bruker ett i stedet for et. (...)

Den synes jeg er mer iøyenfallende, men etter min erfaring er det litt mindre utbredt.

Dette er egentlig ganske sammensatt. Noen ganger kommer antallet ganske klart frem selv om man unnlater å skrive "ett" for å understreke det.

"Jeg tar ofte et egg til frokost"

Her kan kan selvsagt også understreke at man ikke tar mer enn ett egg, men det synes jeg ville fått en ganske snodig klang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lord Friendzone said:

Den synes jeg er mer iøyenfallende, men etter min erfaring er det litt mindre utbredt.

Dette er egentlig ganske sammensatt. Noen ganger kommer antallet ganske klart frem selv om man unnlater å skrive "ett" for å understreke det.

"Jeg tar ofte et egg til frokost"

Her kan kan selvsagt også understreke at man ikke tar mer enn ett egg, men det synes jeg ville fått en ganske snodig klang.

Ikke for de av oss som kan finne på å spise to egg til frokost.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...