Uanonym bruker Skrevet 23. september #5641 Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (17 timer siden): Men det er altså ikke korrekt nynorsk. Mulig det er dialekt, men du kan ikke skrive det. Man «har ligget» i senga. Derimot kan man si «har lagt» (ved) i ovnen, for da er objektet (ved) underforstått. Så å legge NOE, har lagt NOE er transitivt. Man må ha et objekt. Men når noe eller noen ligger et sted, så er det ikke noe objekt, og da er korrekt perfektum «har ligget». Anonymkode: c4647...be5 Stemmer. Muntlig er det for øvrig både vanlig og riktig å si "liggi", det gjør jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september #5642 Skrevet 25. september Fra nabotråden: «forran»… Anonymkode: ee90e...e94
Kelsi Skrevet 27. september #5643 Skrevet 27. september Jeg har i det siste hørt unge voksne formulere setninger slik som dette: «Meg, Ola og Kari dro på schino.» Det å ikke klare å skille mellom jeg og meg i en setning gjør at språket høres barnslig ut. Når man i tillegg ikke klarer å uttale kj-lyden og nevner seg selv først i setningen, gjør det vondt å høre på. 5 3
AnonymBruker Skrevet 28. september #5644 Skrevet 28. september Sikkert tatt opp her før,men jeg får helt fnatt av måten ungdommen sier bokstaven "L" på. Kommer de fra Østfold hele gjengen? Min sønn hadde tendenser til både den l'en og skj-lyd istedenfor kj-lyd. Jeg rettet på han,og han ble oppmerksom på det,og klarte å snakke riktig etterhvert. Hvorfor retter ikke foreldre på barna sine når de åpenbart snakker feil? Anonymkode: dc9fb...d1b 5 3
Amantha Skrevet 29. september #5645 Skrevet 29. september «Biounge». Jeg skjønner man snakker om biologiske barn, men hallo i luken 😒 AnonymBruker skrev (På 28.9.2025 den 11.36): Sikkert tatt opp her før,men jeg får helt fnatt av måten ungdommen sier bokstaven "L" på. Kommer de fra Østfold hele gjengen? Anonymkode: dc9fb...d1b Jeg har aldri bodd i Østfold. Min «L» er mest tydelig i ord som «alle», «ball» og «aldri». Ellers er «L’en» normal. Jeg har hatt det slik hele livet, klarer ikke å uttale de tre ordene «normalt».
AnonymBruker Skrevet 29. september #5646 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (På 19.9.2025 den 1.23): Ikke som "køntri" heller. Anonymkode: 18f97...425 Fornorsking er greit. Jeg sier ikke kauntry 😆 Anonymkode: 48b8b...976
senior Skrevet 3. oktober #5647 Skrevet 3. oktober Heter det han ble SKADD . . eller han ble SKADET . .? Jeg holde på skadet som kommer av å skade . . og ikke av å skadde. Synes skadd høres gusomt ut.
Susan Sto Helit Skrevet 3. oktober #5648 Skrevet 3. oktober senior skrev (52 minutter siden): Heter det han ble SKADD . . eller han ble SKADET . .? Jeg holde på skadet som kommer av å skade . . og ikke av å skadde. Synes skadd høres gusomt ut. Det heter begge deler. Pluss skada. Valgfritt, faktisk. Altså kan du velge mellom skada, skadet eller skadd. skade - ordbøkene.no 1
Million Skrevet 8. oktober #5649 Skrevet 8. oktober Folk må seriøst slutte og skrive "værre"......! Det heter "verre". Eksempel: Det var ikke verre enn det. https://www.korrekturavdelingen.no/vanlige-skrivefeil_v.htm Og det heter heller ikke "jeg har gjort det vær gang". Det heter "jeg har gjort det hver gang". Skjønner ikke hvorfor disse skal være så vanskelige å skille på? 2 3
Ms. Steele Skrevet 8. oktober #5650 Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 18.07): "Har lege" er for meg en gammeldags skrivemåte. Mulig noen sier det, men "lagt" er den vanlige uttalen her. Sier f.eks "har lagt i senga" eller " har lagt i ovnen". Har bodd i "nynorskland" hele livet. Anonymkode: 14bef...78e Det er forskjell på å ligge og å legge. Ja, man har lagt i ovnen fordi det kommer av ordet å legge. 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #5651 Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (På 28.9.2025 den 11.36): Sikkert tatt opp her før,men jeg får helt fnatt av måten ungdommen sier bokstaven "L" på. Kommer de fra Østfold hele gjengen? Min sønn hadde tendenser til både den l'en og skj-lyd istedenfor kj-lyd. Jeg rettet på han,og han ble oppmerksom på det,og klarte å snakke riktig etterhvert. Hvorfor retter ikke foreldre på barna sine når de åpenbart snakker feil? Anonymkode: dc9fb...d1b Folk korrigerer ikke drittungene sine når de mobber medelever og lærere, stjeler i butikker og gud vet hva. Hvorfor skulle de gidde å korrigere uttale? Anonymkode: 50a7d...9ae 4 1
Rosa Sitron Skrevet 9. oktober #5652 Skrevet 9. oktober Million skrev (21 timer siden): Folk må seriøst slutte og skrive "værre"......! Det heter "verre". Eksempel: Det var ikke verre enn det. https://www.korrekturavdelingen.no/vanlige-skrivefeil_v.htm Og det heter heller ikke "jeg har gjort det vær gang". Det heter "jeg har gjort det hver gang". Skjønner ikke hvorfor disse skal være så vanskelige å skille på? Jeg sliter med verre/værre. Jeg var sikker en gang i tiden, men etterhvert som jeg ser feilen oftere enn den riktige blir jeg usikker. Så jeg må innrømme jeg søker det opp ukentlig 😬
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #5653 Skrevet 10. oktober "Må skille mellom hummer og kanari" Kom et par ganger fra Jonis J hos podcasten til Wee. Tror det var å skille mellom skitt og kanel han mente. Wee selv innrømte å ha sagt tommeltottregel på et NRK-møte med sjefer 🙂 Anonymkode: 3ab48...a34 1
sofie777 Skrevet 10. oktober #5654 Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (28 minutter siden): "Må skille mellom hummer og kanari" Kom et par ganger fra Jonis J hos podcasten til Wee. Tror det var å skille mellom skitt og kanel han mente. Wee selv innrømte å ha sagt tommeltottregel på et NRK-møte med sjefer 🙂 Anonymkode: 3ab48...a34 Her har de bokstavelig talt blandet hummer og kanari. Synes ordforklaringen var artig 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #5655 Skrevet 15. oktober Million skrev (På 8.10.2025 den 14.58): Folk må seriøst slutte og skrive "værre"......! Det heter "verre". *Ahem* https://www.korrekturavdelingen.no/og-eller-aa.htm Anonymkode: a320e...a79 6
Million Skrevet 15. oktober #5656 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): *Ahem* https://www.korrekturavdelingen.no/og-eller-aa.htm Anonymkode: a320e...a79 "Og" brukes så vidt jeg vet når det binder sammen to verb. Å slutte, å skrive, det er to verb i den setningen som bindes sammen med "og".
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #5657 Skrevet 15. oktober Million skrev (3 minutter siden): "Og" brukes så vidt jeg vet når det binder sammen to verb. Å slutte, å skrive, det er to verb i den setningen som bindes sammen med "og". Herregud. Jeg LINKET til forklaringen på hvorfor det er feil, fra samme sted du selv henviste til. Det er til og med et eksempel med 'slutte'. Anonymkode: a320e...a79 8
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #5658 Skrevet 15. oktober Rosa Sitron skrev (På 9.10.2025 den 12.05): Jeg sliter med verre/værre. Jeg var sikker en gang i tiden, men etterhvert som jeg ser feilen oftere enn den riktige blir jeg usikker. Så jeg må innrømme jeg søker det opp ukentlig 😬 Det staves 'værre' på dansk. Jeg har en teori om at man som oftest tror ord er riktig stavet, når stavekontrollen ikke reagerer. Og fordi norsk og dansk er såpass like, kan stavekontrollen ikke alltid avgjøre hvilket språk man forsøker å skrive på. Det er ofte tilfellet hvis man skriver et kort svar eller få setninger. Hvis det bare er et enkelt ord som har ulik stavemåte, er setningen jo alltid korrekt på ett av språkene. Anonymkode: a320e...a79 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #5659 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 6.41): «Studievennen min har ikke invitert samboer til bryllupet sitt» Hva? Skal han/hun giftet seg alene? Uten samboer? Anonymkode: 3deb6...c64 3
Rosa Sitron Skrevet 15. oktober #5660 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Det staves 'værre' på dansk. Jeg har en teori om at man som oftest tror ord er riktig stavet, når stavekontrollen ikke reagerer. Og fordi norsk og dansk er såpass like, kan stavekontrollen ikke alltid avgjøre hvilket språk man forsøker å skrive på. Det er ofte tilfellet hvis man skriver et kort svar eller få setninger. Hvis det bare er et enkelt ord som har ulik stavemåte, er setningen jo alltid korrekt på ett av språkene. Anonymkode: a320e...a79 Det kan være, men om jeg sitter på jobb så er stavekontrollen ofte satt til engelsk og da er den rød uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå