Gå til innhold

2, 5 åring som ikke har begynt å snakke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er tante til en nydelig jente på 2,5 år. Hun har fremdeles ikke begynt å snakke, kommuniserer kun ved hjelp av lyder som yhh, iiii, noe babling og innimellom grining.

Er dette vanlig? Det virker som hun innimellom hører og forstår noe av det vi sier, men ikke alltid. Hun er generelt veldig aktiv, og helt umuig å få til å sitte stille på fanget i 2 sekunder bl.a. Hun har ikke begynt i barnehage enda.

Hun var over 2 år da hun begynte å gå også, vet ikke om dette har noen sammenheng?

Begynner å bli litt bekymret, selv om det strengt tatt ikke er min sak.

Har dere erfaringer dere vil dele??

Anonym poster: 29c0b18bef1da374b3b13194db41d9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom hun var over 2 da hun begynte å gå, så regner jeg med at foreldrene allerede har vært i kontakt med instanser for utredning og at du kan slappe helt av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Ikke å begynne å gå før 2 år er ikke normalt, men en 2,5-åring som ikke snakker, trenger det ikke være noe i veien med. Enkelte begynner ikke å snakke før de er rundt 3 år. Men som Silfen skriver, så får nok barnet oppfølging mtp sen utvikling allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Her snakket heller ikke 2,5-åringen. Ingen som bekymret seg for det. Språkforståelsen var det nemlig ikke noe i veien med. Nå har han hatt et veldig språkhopp så nå prater han konstant :) Men om hun ikke gikk før hun var over to år vil jeg tro de allerede får/har fått oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datter gikk ikke før hun var 19 mnd, og da ble det i allefall igangsatt tiltak (i form av fysioterapeut som observerte i bhg).

Har inntrykk at det er endel toåringer som ikke prater.

Anonym poster: a3e8b0a94ca157b38eea33572641f630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan være lurt å sjekke hørselen, som Fleecejakke sier. Barnet til et vennepar av oss var omtrent døv på begge ørene, ikke rart han ikke fikk dreisen på ordene sine. Dette var pga gjentatte ørebetennelser, han fikk satt inn dren. Tror språket kom igang etter det.

Endret av finkel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakket ikke stesønnen min før nærmere 3 år. Men så lenge språkforståelsen er der er det lite som blir gjort, hun er nok bare litt sen. Om ikke det hadde vært språkforståelse hadde bhg tatt tak om hun går der.

Anonym poster: e82c0cb023a8b5b955f240d89f988a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...