Evie Skrevet 26. mars 2013 #21 Skrevet 26. mars 2013 Dette har jeg lurt på før men fikk ikke ordentlige svar. Jeg ønsker å gjøre som deg å endre navn samtidig som vi blir gift. Men vi reiser på bryllupsreise dagen etter bryllupet. Passet vil ha mitt gamle navn, reisen er også bestilt i gammelt navn. Er dette uproblematisk? Gjorde som Tekola og sendte navneendringssjemaet sammen med resten av papirene, så fikk jeg hans etternavn fra bryllupsdagen. Jeg fikk det nye etternavnet på vigselattesten. Når det gjelder bryllupsreise, bestilte vi reisen i mitt gamle navn (det som sto i passet) - var og fikk nytt pass (selv om det var 4 år igjen på det gamle) noen måneder etter vi giftet oss.
Karmosin Skrevet 26. mars 2013 #22 Skrevet 26. mars 2013 Det er viktig at navn på pass, navn på billetter og navn på forsikringer er det samme. Det KAN være problematisk å være folkeregistrert med et annet navn enn dette, for eksempel hvis man reiser til USA hvor de kan finne på å sjekke deg mot folkeregisteret. Vanligvis går det greit.
Mariahamm Skrevet 26. mars 2013 Forfatter #23 Skrevet 26. mars 2013 Vi skal sende inn papirene imorgen! Spennende
Mariahamm Skrevet 26. mars 2013 Forfatter #24 Skrevet 26. mars 2013 Forresten, det står at endring om navn skal til skattekontoret, og resten av papirene til folkeregisteret. Jeg var så sikker på at de skulle samme sted... Noen som kan oppklare det?
Pebbles Skrevet 26. mars 2013 #25 Skrevet 26. mars 2013 Dette har jeg lurt på før men fikk ikke ordentlige svar. Jeg ønsker å gjøre som deg å endre navn samtidig som vi blir gift. Men vi reiser på bryllupsreise dagen etter bryllupet. Passet vil ha mitt gamle navn, reisen er også bestilt i gammelt navn. Er dette uproblematisk? Det var damen på reisebyrået som sa at det gikk fint å reise i det gamle navnet så lenge pass og billetter stemte hos oss - rekner med at hun vet hva hun holder på med . Gikk helt fint for meg, vi reiste ca en måned etter bryllupet. Vet også om ei som ikke har byttet pass enda, selv om det er mange år siden de byttet etternavn.. Hun hadde fått beskjed fra politiet at det bare var å bestille billetter i navnet som stod i passet.
Gjest lisha Skrevet 26. mars 2013 #26 Skrevet 26. mars 2013 Forresten, det står at endring om navn skal til skattekontoret, og resten av papirene til folkeregisteret. Jeg var så sikker på at de skulle samme sted... Noen som kan oppklare det? leverte alt på skattekontoret og så sender de det videre!
Rucula Skrevet 26. mars 2013 #27 Skrevet 26. mars 2013 Er det noen av dere som ikke tar mannens navn? Tar noen av mennene deres navn? Hvorfor er det så selvsagt at kvinnen tar mannens navn?
Suzi Skrevet 26. mars 2013 #28 Skrevet 26. mars 2013 leverte alt på skattekontoret og så sender de det videre! Jeg sendte også alt til Skattekontoret, jeg trodde det skulle dit jeg. http://www.skatteetaten.no/Person/Folkeregister/Ekteskap-og-samliv/Ekteskap/Ekteskap-i-Norge/Veien-til-ekteskapet---steg-for-steg/Papirer-som-ma-fylles-ut/?step=2
Gjest lisha Skrevet 26. mars 2013 #29 Skrevet 26. mars 2013 Er det noen av dere som ikke tar mannens navn? Tar noen av mennene deres navn? Hvorfor er det så selvsagt at kvinnen tar mannens navn? mannen her tar mitt etternavn som mellomnavn, slik at begge har samme mellomnavn og etternavn jeg er veldig glad i etternavnet mitt
pusla Skrevet 26. mars 2013 #30 Skrevet 26. mars 2013 Tenkte å bytte navnet etter vi kommer hjem fra turen hvor vi gifter oss, men dette med samme navn på attesten har jeg ikke tenkt på. Men etter det dere skriver i tråden her, så gjør ikke det noe med nytt navn i folkeregisteret Sålenge pass og billetter er i gamle navn? Isåfall kan jeg jo kanskje bytte nå likevel. Folkeregisteret er også under skatteetaten og tilhører skattekontor. Så alt kan fint sendes sammen
Rucula Skrevet 26. mars 2013 #31 Skrevet 26. mars 2013 mannen her tar mitt etternavn som mellomnavn, slik at begge har samme mellomnavn og etternavn jeg er veldig glad i etternavnet mitt Dvs, han tar ikke ditt etternavn Du tar hans.... med en liten tvist. Hvorfor tar ikke menn kvinners etternavn? er ikke det litt 1950? 2
Adhara Skrevet 27. mars 2013 #32 Skrevet 27. mars 2013 Hva vil det si å ha et beskytta etternavn egentlig?
Julibrud2013 Skrevet 27. mars 2013 #33 Skrevet 27. mars 2013 Jeg kutter ut etternavnet mitt men beholder mellomnavnet, også tar jeg hans navn til etternavn. Han tar mitt mellomnavn som sitt mellomnavn. Enkelt og greit fordi jeg liker hans navn bedre, og er litt tradisjonell av meg. Han sa tidlig at vi godt kunne ta mitt etternavn, men hans er finere så da blir det slikt. Syns det er veldig stas at vi ender opp med identiske mellom- og etternavn. Gleder meg :-)
Gjest Nigiria Skrevet 27. mars 2013 #34 Skrevet 27. mars 2013 nå er det mest moderne å bytte rett før, sånn at det nye navnet står på vigselsattesten. men ingenting er feil, begge deler er lov Er strengt tatt mest moderne å ikke bytte etternavn i det hele tatt. 1
CathFoto Skrevet 27. mars 2013 #35 Skrevet 27. mars 2013 Er det noen av dere som ikke tar mannens navn? Tar noen av mennene deres navn? Hvorfor er det så selvsagt at kvinnen tar mannens navn? For oss er ikke Navnbytte selvsagt, så ingen av oss bytter. Begge har sjeldne navn vi er knyttet til, og felles etternavn er ikke det som er avgjørende om man er familie eller ei. 1
CathFoto Skrevet 27. mars 2013 #36 Skrevet 27. mars 2013 Hva vil det si å ha et beskytta etternavn egentlig? Alle etternavn som det er under 200(?)som har er beskyttet, det betyr at du ikke bare kan bytte til det navnet selv om det er fint. Men du kan få det om du gifter deg med en som har det(eller bevise tilknytning til det tror jeg)
Adhara Skrevet 27. mars 2013 #37 Skrevet 27. mars 2013 Alle etternavn som det er under 200(?)som har er beskyttet, det betyr at du ikke bare kan bytte til det navnet selv om det er fint. Men du kan få det om du gifter deg med en som har det(eller bevise tilknytning til det tror jeg) Takk! Da har jeg et sånt.
Petalouda Skrevet 28. mars 2013 #38 Skrevet 28. mars 2013 Er strengt tatt mest moderne å ikke bytte etternavn i det hele tatt. Det er det slett ikke. De fleste bytter faktisk fremdeles.
Gjest Tekola Skrevet 28. mars 2013 #39 Skrevet 28. mars 2013 Vi valgte å slå sammen etternavn, type "Moe-Lauritsen". Veldig fornøyd med det! Men så hadde vi etternavn det passet med også. Har vennepar som har valgt den enes mellomnavn/andre etternavn eller funnet et slektsnavn hos en av dem også. Det er mange muligheter!
Gjest Melinaa Skrevet 28. mars 2013 #40 Skrevet 28. mars 2013 Denne problemstillingen har jeg ikke tenkt over en gang. Tror vi (eller, det vil si jeg) kommer til å bytte like etter vi kommer tilbake fra bryllupsreisen. Greit å kunne bruke gammelt pass etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå