Gå til innhold

Rare\teite ting folk sier.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Riskjeks

Syden er det motsatte av Norden. Enkelt.

Det dummeste jeg hører er godt voksne damer som snakker om 'kidsa' sine.

Kanskje vil kommer til å adoptere det ordet på norsk? Ikke at jeg liker det... Men noen steder i Skottland sier man barn (utt. "bern" eller noe), lånt fra norske vikinger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ser du ofte at folk bruker de ulike formene feil i en og samme setning? Er det ikke mer sånn at enten bruker man "de" hele tida, eller så bruker man "dem"?

For øvrig er min teori - og dette er bare egen synsing - at bortfallet av objektform i noen tilfeller har med at man ser på den som brei, og at man ønsker å snakke pent. Det er en kjent sak at man i "landlige" dialekter bruker akkusativform på subjekt, f.eks. "dom gikk på butikken" og til og med "oss skal på butikken". Kan det være at enkelte Oslo-Vest-folk tenker at "vi stakk innom dem" høres bondsk ut?

Dessuten er det uansett ikke en problematisk språkendring (dersom det faktisk er en endring), selv om mange språknazier sier de får lyst til å stikke ut øya sine når de ser det. Det har seg sånn at vi i norsk i veldig stor grad baserer setningsoppbygning på subjekt-verbal-objekt, altså rekkefølge istedenfor kasus. Det er altså sjeldent vi faktisk bruker kasusenes funksjoner. Hvor ofte ser vi setninger som: "henne liker han" (objekt-verbal-subjekt), når det er snakk om en gutt som liker ei jente? Den setninga er feilfri, men likevel foretrekker man å skrive "han liker henne", eller å bruke en det-kontruksjon og en leddsetning hvis man ønsker å understreke at "det er henne (som) han liker". Så folk snakker om at det er en forenkling av språket som gjør språket fattigere, men med mindre de faktisk skriver setninger som "henne liker han" selv, så vil jeg si at de også er "skyldige" i forenklinga.

Mitt inntrykk er at det er nettopp i Oslo vest folk er påpasselig med å bruke subjekt- og objektsform pinlig korrekt, mens kanskje andre steder enkelte ønsker å fremstå som "finere" og unnlater å bruke objektsform.

På den annen side, det er forskjell også på de-dem, han-ham og hun-henne.

Korrekt bruk av de-dem oppfattes som god språkkunnskap. "Ham" er blitt relativt sjeldent i dagligtale og virker veldig konservativt, mens "hun" som objektsform (som nå er blitt vanlig blant ungdom spesielt) virker rett og slett uutdannet. Men så er vel også forskjellen at "han" er tillat som objektsform, mens "hun" er det ikke -stemmer ikke det?).

Anonym poster: bd258cd1ac780bedf528eb0dc4d88b30

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men så er vel også forskjellen at "han" er tillat som objektsform, mens "hun" er det ikke -stemmer ikke det?).

Det stemmer! :)

Uansett er kasussystemet for pronomen i norsk på god vei til å kollapse totalt. Han/ham er én ting, og også, som jo er nevnt i denne tråden, de/dem. Det er vel nestemann i køa, vil jeg tro. Og dere har fått felles form i nominativ og akkusativ for veldig lenge siden.

Hun/henne er for øvrig litt spennende, ettersom det ikke her helt opplagt om det er hun eller om det er henne som blir fellesformen, ettersom begge jo forekommer som subjekt og objekt. Men det er nok temmelig sikkert "hun" som kommer til å vinne.

Anonym poster: 1e6b96fa5a53a1687aa6f4758ad0136b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega fortalte at foreldrene hennes hadde vært på ferie i Spania. Da jeg spurte hvor i Spania de hadde vært, sa hun på Tenerife :fnise: .

Det er jo riktig da. :klo:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er jo riktig da. :klo:

Tenerife ligger ikke i Spania. Det ligger ca. 150 mil sørover fra Spania, på vestkysten av Afrika, utenfor Marokko. Kanariøyene, inklusive Tenerife, tilhører Spania. Men å si at det ligger i Spania, er like dumt som å si at Grønland ligger i Danmark. Grønland tilhører Danmark.

Endret av Arabella
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenerife ligger ikke i Spania. Det ligger ca. 150 mil sørover fra Spania, på vestkysten av Afrika, utenfor Marokko. Kanariøyene, inklusive, er like dumt som å si at Grønland ligger i Danmark. Grønland tilhører Danmark.

Takk, jeg vet hvor Tenerife ligger. Mener du at fordi avstanden er så stor, så bør man ikke si at man har vært i landet det tilhører? Altså, har man ikke vært i Hellas om man har vært på gresk øyhopping, eller er det godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det er nettopp i Oslo vest folk er påpasselig med å bruke subjekt- og objektsform pinlig korrekt, mens kanskje andre steder enkelte ønsker å fremstå som "finere" og unnlater å bruke objektsform.

Anonym poster: bd258cd1ac780bedf528eb0dc4d88b30

Jeg burde egentlig ha forklart at jeg sikta til Oslo Vest-ungdom. Min erfaring er at hun for henne er et språktrekk som går igjen hos denne gruppa. Blant voksne har jeg aldri hørt det, så ja, enig i det du skriver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg burde egentlig ha forklart at jeg sikta til Oslo Vest-ungdom. Min erfaring er at hun for henne er et språktrekk som går igjen hos denne gruppa. Blant voksne har jeg aldri hørt det, så ja, enig i det du skriver :)

"Hun" i akkusativ er ille nok, men jeg har både sett og hørt det i genitiv, "huns" :hakeslepp: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hun" i akkusativ er ille nok, men jeg har både sett og hørt det i genitiv, "huns" :hakeslepp: .

Hva synes du om de'es da? :P

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hva synes du om de'es da? :P

Det har jeg ikke hørt, men går utifra at det er "deres" i 3. person flertall, i likhet med "dems". Begge er slik som små barn kunne ha sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenerife ligger ikke i Spania. Det ligger ca. 150 mil sørover fra Spania, på vestkysten av Afrika, utenfor Marokko. Kanariøyene, inklusive Tenerife, tilhører Spania. Men å si at det ligger i Spania, er like dumt som å si at Grønland ligger i Danmark. Grønland tilhører Danmark.

Du er virkelig helt på jordet. Det er ikke det samme forholdet mellom fastlands-Spania og Kanariøyene som det er mellom Danmark og Grønland.

Anonym poster: 8c4ee037f6d961a82e279f25b3aa007d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

IIIIIIIIk! Du tuller? :hakeslepp: Det har jeg heldigvis aldri sett eller hørt.

Det har jeg ikke hørt, men går utifra at det er "deres" i 3. person flertall, i likhet med "dems". Begge er slik som små barn kunne ha sagt det.

Dems er det mange som sier og skriver. Får helt hetta hver gang. De´es har jeg heldigvis aldri sett eller hørt. Men det aller verste er de som bruker kun hun, kun henne eller bytter om på dem. Henne er slem. Jeg liker hun ikke. Grrrr, jeg klikker i vinkel! :frustrert:

Endret av Borghild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Riskjeks

Haha, jeg sier "dems" eller "demses" :sjenert: Å si "deres" på min dialekt, ville ha hørtes fullstendig oppkonstruert og rart ut. Jeg skriver selvsagt "deres".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, jeg sier "dems" eller "demses" :sjenert: Å si "deres" på min dialekt, ville ha hørtes fullstendig oppkonstruert og rart ut. Jeg skriver selvsagt "deres".

På min også, bare litt forskjellig...

Norge har mange forskjellige dialekter, og jeg mener at det er en berikelse for Norge. Jeg kan forstå at folk irriterer seg over folk som ikke kan skrive riktig, men synes det blir for dumt om man skal gå rundt å irritere seg over dette, når det i de fleste tilfeller dreier seg om dialektforskjeller.

Endret av Samaysa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IIIIIIIIk! Du tuller? :hakeslepp: Det har jeg heldigvis aldri sett eller hørt.

Dems er det mange som sier og skriver. Får helt hetta hver gang. De´es har jeg heldigvis aldri sett eller hørt. Men det aller verste er de som bruker kun hun, kun henne eller bytter om på dem. Henne er slem. Jeg liker hun ikke. Grrrr, jeg klikker i vinkel! :frustrert:

Jeg sier også dems, selv om jeg bare snakker sånn passe breit. Det kunne ikke falle meg inn og si "deres".

Imponerende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!! Den gang da, hver gang når. Fremtid når. Er det virkelig så jæ*** vanskelig?

Ja, det kan være det. Sier du "da jeg var liten" eller "når jeg var liten" f.eks.? Her vil du se mye forskjellig, også fra folk som hevder at det er enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Dems" og "demses" er kult. Og dessuten, paradoksalt nok, er slike ting noe grammatikknazier vanligvis egentlig liker, ettersom sånne folk som regel blir fryktelig oppbragt hver gang en grammatisk distinksjon forsvinner. Og her dreier det seg jo om en grammatisk distinksjon som ikke finnes i bokmål, nemlig genitivsform for andre og tredje person flertall. Allikevel blir grammatikknazier, paradoksalt nok, fryktlig sinte. MEN, ALLE språklig intolerante, grammatikknazier og desslike, burde stå og juble i kor dersom de ønsket å være det minste konsekvente.

Anonym poster: 1e6b96fa5a53a1687aa6f4758ad0136b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...