Gå til innhold

Holder på å stryke i tysk, hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg holder på med mitt siste år på videregående, og jeg sliter veldig i Tysk. Faktisk så mye at jeg ligger an til stryk. Jeg har en avtale med læreren at jeg skal levere inn noen ord om hvordan jeg tror det er å leve i 2030. Men, jeg er VELDIG usikker på om det jeg har skrevet er noen lunde grei tysk? Kan noen snille sjeler gi meg en tilbakemelding, eventuelt tips?

Her er det jeg har skrevet hittil:

Wie die Welt in zwei Jahrzehnten aussehen wird, doch gewisse, Dinge sind wahrscheinlicher als andere.

Ich glaube nicht an Staubsaugerautos oder roboter. Die Welt schaut, mit kleinen Ausnahmen recht ähnlich. Elektrische Geräte wie Telefone und Computer sind sehr unterschiedlich und verbesserten. Und die Autos werden alle durch Strom anstelle des Brennstoffs gefahren.

Anonym poster: b5263274c7dd7aa21f8cbde1744eeacf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du brukt google translate? Dersom du skriver det på norsk, kan jeg prøve å oversette for deg:)

Anonym poster: 5753893202450834175305f624672768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på svevebilder eller roboter. Verden vil nok være mer eller mindre den samme, med noen få unntak. Elektronikk og data vil være veldig anderledes. Og bilene vil ikke være drevet av olje eller bensin, men, av elektrisitet.

Google translate er ikke en side jeg stoler på når det gjelder tysk.. :)

Anonym poster: b5263274c7dd7aa21f8cbde1744eeacf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svevebiler, skulle det stå :)

Anonym poster: b5263274c7dd7aa21f8cbde1744eeacf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde henge litt på heinzelnisse.info, der kan du lære mye. Prøv å si ting litt enklere. "Ich glaube nicht an Autos, die fliegen können", for eksempel. Du har skrevet støvsugerbiler... Læreren vil se på språkforståelse, som om du kan bruke verb - om du forstår at etter schaut kommer aus - die Welt schaut recht ähnlich aus. Og sie werden fahren = de vil kjøre, og det er jo det du prøver å si. Die Autos werden mit Strom fahren. Ikke gefahren.

Der har du fått nok tips og hjelp...

Anonym poster: 5ddec9da6dce970ac353851052010262

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, det blir sånn her? Wie die Welt in zwei Jahrzehnten aussehen wird, doch gewisse, Dinge sind wahrscheinlicher als andere.

Ich glaube nicht an Autos, die fliegen können oder roboter. Die Welt schaut recht ähnlich aus, Elektrische Geräte wie Telefone und Computer sind sehr unterschiedlich und verbesserten. Und Die Autos werden mit Strom fahren , des Brennstoffs gefahren.

Anonym poster: b5263274c7dd7aa21f8cbde1744eeacf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wie die Welt in zwei Jahrzehnten aussehen wird, weiss keiner. Gewisse Dinge sind aber wahrscheinlicher als andere.

Ich glaube nicht an Autos die fliegen können oder an Roboter. Die Welt schaut bestimmt recht ähnlich aus. Dennoch glaube ich, dass elektrische Geräte wie Telefone und Computer sehr anders und verbessert als heute sind. Die Autos werden möglicherweise mit Strom fahren.

Anonym poster: 5fe1c9aff74f45dfa852d02148dac031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wie die Welt in zwei Jahrzehnten aussehen wird, weiss keiner. Gewisse Dinge sind aber wahrscheinlicher als andere.

Ich glaube nicht an Autos die fliegen können oder an Roboter. Die Welt schaut bestimmt recht ähnlich aus. Dennoch glaube ich, dass elektrische Geräte wie Telefone und Computer sehr anders und verbessert als heute sind. Die Autos werden möglicherweise mit Strom fahren.

Anonym poster: 5fe1c9aff74f45dfa852d02148dac031

Og der gjorde du hele leksa hennes. Grunnen til at hun holder på å stryke i tysk er jo at hun ikke forstår basic konsepter som verbbøying, og burde bruke litt tid på å pugge hvordan de fungerer.

TS, pugg grammatikk, se enkle filmer på tysk (f.eks. finding nemo eller lola rennt) for å forbedre uttalen, og hvis du trenger hjelp til å forstå ting (ikke bare "gjør leksene mine") så kan du spørre de kunnskapsrike folkene på heinzelnisse.info.

Anonym poster: 5ddec9da6dce970ac353851052010262

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wie die Welt in zwei Jahrzehnten aussehen wird, weiss keiner. Gewisse Dinge sind aber wahrscheinlicher als andere.

Ich glaube nicht an Autos die fliegen können oder an Roboter. Die Welt schaut bestimmt recht ähnlich aus. Dennoch glaube ich, dass elektrische Geräte wie Telefone und Computer sehr anders und verbessert als heute sind. Die Autos werden möglicherweise mit Strom fahren.

Anonym poster: 5fe1c9aff74f45dfa852d02148dac031

Bortsett fra setningen "Die Welt ...", er det ikke en setning her som er bra skrevet, og kun to totalt er grammatikalsk riktig. Det verste er imidlertid at teksten ikke gir mening. Det er jo ingen sammenheng her, og dermed er jo ikke oppgaven besvart.

Å bli god i et språk krever mye arbeid over lang tid.

Anonym poster: 9d39a248f725b83116c384e798a5ab3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra setningen "Die Welt ...", er det ikke en setning her som er bra skrevet, og kun to totalt er grammatikalsk riktig. Det verste er imidlertid at teksten ikke gir mening. Det er jo ingen sammenheng her, og dermed er jo ikke oppgaven besvart.

Å bli god i et språk krever mye arbeid over lang tid.

Anonym poster: 9d39a248f725b83116c384e798a5ab3d

Kan du si hva som er feil?

Anonym poster: 5fe1c9aff74f45dfa852d02148dac031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra setningen "Die Welt ...", er det ikke en setning her som er bra skrevet, og kun to totalt er grammatikalsk riktig. Det verste er imidlertid at teksten ikke gir mening. Det er jo ingen sammenheng her, og dermed er jo ikke oppgaven besvart.

Å bli god i et språk krever mye arbeid over lang tid.

Anonym poster: 9d39a248f725b83116c384e798a5ab3d

Enig med deg. Dette var virkelig en dårlig tekst, selv for skoletysk. Vanskelig å sette fingeren på 1 ting, det er bare feil og uforståelig.

Anonym poster: 97cd53c2a13a7dfc55d736c6519f215e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Dette var virkelig en dårlig tekst, selv for skoletysk. Vanskelig å sette fingeren på 1 ting, det er bare feil og uforståelig.

Anonym poster: 97cd53c2a13a7dfc55d736c6519f215e

Mulig at det var en dårlig tekst, men det er jo noe annet å skrive en sammenhengende tekst enn å skrive/snakke om dagligdagse ting. Jeg blir veldig ofte tatt for å være tysk av tyskere til vanlig. Dessuten er det vel ikke noe poeng i å være så spydig som mulig mot folk? Det går an å gi konstruktive tilbakemeldinger der man bare retter feilene i stedet.

Anonym poster: 5fe1c9aff74f45dfa852d02148dac031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at det var en dårlig tekst, men det er jo noe annet å skrive en sammenhengende tekst enn å skrive/snakke om dagligdagse ting. Jeg blir veldig ofte tatt for å være tysk av tyskere til vanlig. Dessuten er det vel ikke noe poeng i å være så spydig som mulig mot folk? Det går an å gi konstruktive tilbakemeldinger der man bare retter feilene i stedet.

Anonym poster: 5fe1c9aff74f45dfa852d02148dac031

Jeg tviler sterkt på at en tysker på alvor tror du er tysk... Jeg har bodd i tyskland i årevis, jeg snakker og skriver flytende tysk og ingen tysker tror jeg er tysk av den grunn. ;)

Problemet med teksten er ikke bare grammatikalske feil, men setningsoppbygging og det faktum at teksten gir lite eller ingen mening. Jeg gidder ikke gjøre andres lekser og skrive om og så fylle ut det jeg tror ts mener... Mulig ts vil ha bablet frem dette muntlig og sluppet unna med det, men skriftlig er det elendig. Ts bør bare gå tilbake til start og faktisk prøve å formulere en tanke så enkelt som mulig og så skrive det.

Anonym poster: 97cd53c2a13a7dfc55d736c6519f215e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verbet "schauen" er lettest å oversette med "skue", du kan ikke bruke det i den sammenhengen du prøver på. Husk alltid stor bokstav i substantiv. Hvis du står i fare for å stryke, så skriv enkelt! Det betyr: Korte setninger! Bruk ordbok.

Jeg vil også anbefale deg å lese læreplanen i tysk. Den ligger på udir.no, så leser du: Er alle læreplanmålene oppfylt? Har du blitt testet i alle kompetansemål? Er det noen mål du behersker? Tysk er ikke bare å skrive ting. Du kan fint stå i tysk selv om du ikke er noen kløpper i å uttrykke deg skriftlig.

Husk: For å bli god til noe må du øve. Lykke til.

Anonym poster: 30477fd40bd4fc2cb7137c1d5ff9f52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wie die Welt in zwei Jahrzehnten aussehen wird, weiss keiner. Gewisse Dinge sind aber wahrscheinlicher als andere.

Ich glaube nicht an Autos die fliegen können oder an Roboter. Die Welt schaut bestimmt recht ähnlich aus. Dennoch glaube ich, dass elektrische Geräte wie Telefone und Computer sehr anders und verbessert als heute sind. Die Autos werden möglicherweise mit Strom fahren.

Anonym poster: 5fe1c9aff74f45dfa852d02148dac031

Kan du si hva som er feil?

Anonym poster: 5fe1c9aff74f45dfa852d02148dac031

Innholdet!

Første setning er en selvfølgelighet, oppgaven er å besvare hva du tror. Du har ikke belegg for det du hevder i andre setning, og "Dinge" er utrolig upresist og vitner om dårlig ordforråd. Du følger heller ikke opp med å si hva som er sannsynlig og hvorfor det er sannsynlig. I siste setning har du heller ingen mening.

Det er rart at du ikke har lest litt på nettet. Det finnes jo masse stoff om temaet som du kan bruke og beareide.

For øvrig er det helt ok å bruke schauen her, det er til og med vanlig i det bayerske språkområdet.

Anonym poster: 9d39a248f725b83116c384e798a5ab3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Er dette alt du har tenkt å levere, eller har du noen flere idéer til ting du kan skrive om? En slik oppgave gir jo tonnevis av muligheter! Du kan f.eks. dra inn samfunnslivet; hvordan går det med klimaet (har polene smelta, er det vannmangel?), bor det folk på månen; har første menneske landet på Mars? Har man 'eyetracker'-teknologi og biler som kjører på luft eller vann, har det kanskje blitt vanlig å bo i bittesmå kollektiv hvor man dyrker urter? Altså, det er masse du kan finne på; her er det temmelig fritt fram for å bruke fantasien! :)

Jeg må nok henge meg på mye av det som allerede er nevnt her. Språket ditt er usammenhengende og 'stokkete', og det ser ut som du bruker google translate. Du gjør det også litt vanskelig for deg selv ved at du benytter deg av ord det er tydelig at du ikke helt forstår (mange gjør dette, så du er absolutt ikke alene), og det synes veldig godt for den som leser teksten at du ikke er helt sikker på ordvalget og setningsoppbyggingen. Det er ikke noen krise (dog ikke spesielt imponerende dersom dette er tysk på nivå 3), men bruk heller litt enklere språk og skriv litt mer, i stedet for å dra inn ord og begreper som høres veldig tyske ut, men som blir fullstendig feil å bruke i den aktuelle konteksten. Få på plass innholdet først, og rett opp grammatikken osv. til slutt (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tips: Det er ikke rart du holder på å stryke i tysk hvis du ikke gidder å lese noe fornuftig som du kan skrive om. Hvorfor ikke google "Die Welt 2030" og surfe rundt for å finne innspill til teksten din? Språk er formidling, og det handler om mye mer enn riktig grammatikk, ordforråd og ordstilling. Det er ikke greit å ha innhold på nivå med en 13-årings bare fordi det er et fremmedspråk det dreier seg om.

Anonym poster: 9d39a248f725b83116c384e798a5ab3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...