Gå til innhold

Å jobbe nattevakt på sykehjem. spørsmål.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg jobber som pleiemedhjelper(er altså ufaglært), på sykehjem. Har jobbet der i snart et år nå. Har alltid jobbet dag og kveldsvakter, og alltid, av en eller annen grunn, tenkt at det bare er skikkelige "fagpersoner" som jobber natt. Men så her i sommer snakket jeg med hun ene jeg jobba med som var i tyve årene, og var pleiemedhjelper ufaglært hun også og hun hadde jobbet noen nattevakter.

Jeg ble også ringt her for noen mnd siden av sjefen og spurt om jeg kunne ta en nattevakt, men da var jeg syk og kunne ikke. Og ble nå ringt av en av de ansatte som spurte om jeg kunne jobbe i natt, men skal på skole imorgen så da går det ikke.

Men spørsmålene mine er, har jeg lov å jobbe natt da? Det er ca 30 beboere på hele avd og på natt er man "kun" to pleiere. Regner da med at den andre jeg jobber med er sykepleier el hjelpepleier? Evnt om jeg setter meg opp på ekstra på en nattevakt, så håper jeg jo de forsikrer selv om at det er en faglært der i tillegg.

Og en annen ting, føler av en eller annen grunn at det blir litt... stille, og "kleint" på ei nattevakt. De fleste som jobber oftest natt der jobber jo aldri dag så kjenner de ikke, og de få gangene jeg har sett de som pleier å jobbe der så virker de sure, eller sånn gretne gamle damer.. er det mye dødtid hvor man må sitte å snakke sammen?? Aner bare virkelig ikke hvordan en nattevakt fungerer, men regner med man ikke må ha oppl, når man har jobba der et år.

Er det bedre eller verre med nattevakt?(utenom døgnrytmen osv). Man får i hvertfall godt betalt, og det er jo roligere enn på dagen, slipper pårørende, og alt det der. Men fått inntrykk av at det likevel er mye og gjøre, mye stell osv.

Håper noen kan svare meg :)

Anonym poster: 43b5e949f78c22b6412ad2023ec0a607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

( jeg er sykepleierstudent til høsten, da er det jo en annen sak på en måte :) Men nå er jeg jo ufaglært. )

Anonym poster: 216e8efa89a645cdd2da5ebc3b82726e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanten min jobbet natt på sykehjem, og hun likte det veldig godt. Jeg ville nok også jobbet natt, utifra det jeg så den ene gangen jeg var der.

Oldemoren min lå for døden, og jeg var der fra sent om kvelden til 14.00 dagen etter. Om natten var det 3 stk på jobb, som for det meste satt og så på tv. Det var endel eldre med mareritt og lignende, men alt i alt virket det veldig rolig og avslappende. Det kommer nok an på hvordan type menneske du er, men hvis du ikke elsker å snakke med alle og enhver hele tiden, ville du nok likt det.

Når det gjelder døgnrytmen vil jeg tro at det er det som stopper mange. Tror kanskje man blir litt.. usosial av å jobbe natt, fordi man sover når andre er våkne. Men jeg vet ikke..

Uansett, tanten min likte det veldig godt, og de jeg snakket med da jeg satt der sa også at de likte nattevaktene best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanten min jobbet natt på sykehjem, og hun likte det veldig godt. Jeg ville nok også jobbet natt, utifra det jeg så den ene gangen jeg var der.

Oldemoren min lå for døden, og jeg var der fra sent om kvelden til 14.00 dagen etter. Om natten var det 3 stk på jobb, som for det meste satt og så på tv. Det var endel eldre med mareritt og lignende, men alt i alt virket det veldig rolig og avslappende. Det kommer nok an på hvordan type menneske du er, men hvis du ikke elsker å snakke med alle og enhver hele tiden, ville du nok likt det.

Når det gjelder døgnrytmen vil jeg tro at det er det som stopper mange. Tror kanskje man blir litt.. usosial av å jobbe natt, fordi man sover når andre er våkne. Men jeg vet ikke..

Uansett, tanten min likte det veldig godt, og de jeg snakket med da jeg satt der sa også at de likte nattevaktene best.

Takk for svar!!! :)

ja, lurer jo litt på hva nattevaktene gjør når det ikke er noe å gjøre med pasientene.. om de ser på tv eller hva de gjør. Her hadde det jo evnt bare vært meg og en til så hadde vært kleint om det ikke skjedde noe, også er det lange vakter... 10 timer..! går på skole utenom, så hadde nok blitt innimellom i helger og i ferier tenker jeg.

Anonym poster: 216e8efa89a645cdd2da5ebc3b82726e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet natt da jeg jobbet på sykehjem slutta nå. Jeg var der alene med en sykepleier som hadde ansvar for flere etasjer enn min så hun fløy når hun ble ringt. Det er ok noen ganger er det jo slitsomt vi hadde en del urolig beboere som var oppe på natta og da ble man ganske sliten psykisk. Verste er når flere ringer på en gang og man må stresse fra et sted til annet pga man er alene. Tenkte også ofte på hvis det skulle begynne å brenne jeg var jo nesten alene eller hadde jo sykepleier,men likevel hvordan skal man redde 30 stk hvis det oppstår sikkelig brann. Var også redd i starten tenkte på alle som hadde dødd der og hørte en del rare lyder som ikke kan forklares akkuratt, Opplevde ting med heisen også uff.

Anonym poster: ae87a82c62a4104eee752062ce03eba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!!! :)

ja, lurer jo litt på hva nattevaktene gjør når det ikke er noe å gjøre med pasientene.. om de ser på tv eller hva de gjør. Her hadde det jo evnt bare vært meg og en til så hadde vært kleint om det ikke skjedde noe, også er det lange vakter... 10 timer..! går på skole utenom, så hadde nok blitt innimellom i helger og i ferier tenker jeg.

Anonym poster: 216e8efa89a645cdd2da5ebc3b82726e

Nå har jeg som sagt bare vært der èn gang på natten, og da var det kanskje litt spesielt også fordi jeg satt der, ung og hikstende, men de timene de ikke satt utenfor rommet eller snakket med meg og jeg gikk forbi, satt de og så på tv eller satt med mobilen/pcen. Det så ikke ut til at de kjente hverandre noe særlig, og det kan godt hende det blir kleint, men da kan man jo ha med seg noe å lese på, spill eller lignende. Det blir jo ofte hva man gjør det til selv :)

Tror du hadde trivdes med det, jeg. En ufattelig givende og krevende jobb, som lar deg gi mye av deg selv, samtidig som du får mye tilbake (men det vet du vel sikkert). Hva med å prøve et par-tre ganger om natta? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobbet natt da jeg jobbet på sykehjem slutta nå. Jeg var der alene med en sykepleier som hadde ansvar for flere etasjer enn min så hun fløy når hun ble ringt. Det er ok noen ganger er det jo slitsomt vi hadde en del urolig beboere som var oppe på natta og da ble man ganske sliten psykisk. Verste er når flere ringer på en gang og man må stresse fra et sted til annet pga man er alene. Tenkte også ofte på hvis det skulle begynne å brenne jeg var jo nesten alene eller hadde jo sykepleier,men likevel hvordan skal man redde 30 stk hvis det oppstår sikkelig brann. Var også redd i starten tenkte på alle som hadde dødd der og hørte en del rare lyder som ikke kan forklares akkuratt, Opplevde ting med heisen også uff.

Anonym poster: ae87a82c62a4104eee752062ce03eba4

Ja her er det en del vandrere om natta, og fått inntrykk av at det skjer litt så det er nok litt slitsomt ja. Ja, om det skulle ha begynt å brenne er ekkelt, mye mye verre det enn på dagen når man er 8-9 stk på jobb. Menmen.. ja, jeg er egentlig typen som er ganske så mørkeredd og spøkelsesredd, hehe, men føler ikke noe slikt på sykehjemmet... har aldri følt noe ekkelt der liksom. Heldigvis. :)

Nå har jeg som sagt bare vært der èn gang på natten, og da var det kanskje litt spesielt også fordi jeg satt der, ung og hikstende, men de timene de ikke satt utenfor rommet eller snakket med meg og jeg gikk forbi, satt de og så på tv eller satt med mobilen/pcen. Det så ikke ut til at de kjente hverandre noe særlig, og det kan godt hende det blir kleint, men da kan man jo ha med seg noe å lese på, spill eller lignende. Det blir jo ofte hva man gjør det til selv :)

Tror du hadde trivdes med det, jeg. En ufattelig givende og krevende jobb, som lar deg gi mye av deg selv, samtidig som du får mye tilbake (men det vet du vel sikkert). Hva med å prøve et par-tre ganger om natta? :)

Ja, tror også jeg hadde trivdes, litt blandede følelser kjenner jeg... hadde vært ok om jeg kunne jobba natt med en jeg hadde jobba dag med som jeg kjente i det minste første gangen :P Om man kan ha med pc og sånn er det jo veldig ok... letttjente penger :P Men samtidig så skjer det endel når det først skjer noe.. men må være litt godt også at det ikke skjer sååå mye som på dagen. For da har jeg ikke tid til å sitte meg ned ofte! Bok har jeg ikke tenkt på, man kan jo selvfølgelig ta med bok ja! :) Tenker jeg vil prøve meg i sommer engang, eller kansskje når jeg er student... eller at jeg hopper i det om jeg får tilbud om ei vakt :) Takk igjen for svar :)

Anonym poster: 216e8efa89a645cdd2da5ebc3b82726e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet som nattevakt på et sykehjem en sommer. Hadde ansvaret for flere avdelinger med demente pasienter, og det var ikke noe kjekt.

-Boforholdene var uverdige

-Vi var underbemannet (1 av meg, 16 demente)

-Jeg kjente ikke pasientene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hva du kan gjøre på natta når det er rolig så pleide jeg å ta med pc vi fikk lov til det se på tv lese blader osv. Sykepleierne var koselige de og stakk inom i blant småpratet litt og gikk igjen når de ble ring de var mest på dement posten der det var mest å gjøre. Hilsen ab 5

Anonym poster: ae87a82c62a4104eee752062ce03eba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør jo få vite rutinene hvis du skal jobbe natt. Som oftest er det snuing, bleieskift, toalettfølging osv. på nattevaktene men det kommer jo helt an på hvilken avdeling du jobber. Når jeg har jobbet natt har det vært stor forskjell på dement og somatisk. Noen netter var rolige, noen netter var det såvidt jeg hadde tid til å sette meg ned.

Siden du er ufaglært regner jeg med det er en sykepleier på huset (evt. en hjelpepleier og sykepleier som hjemmevakt)

Endret av Sinner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber natt som ufaglært, er da alene med 20 pasienter og har sykepleier og en hjelpepleier som jeg kan ringe hvis det er noe - og det er det stadig. De fleste sover godt om natten, men mye uforutsett kan skje i tillegg til de vanlige rutiner med tilsyn, skifterunder/dobesøk, og gjerne også litt "husarbeid". Pasienter får diaré, angstanfall, raserianfall, you name it, og da er det mitt ansvar å ordne opp. Kan såklart ringe etter hjelp, men det er slett ikke alltid sykepleier eller hjelpepleier kan komme på minuttet. Jeg liker å jobbe natt, men det er et heftig ansvar og man må lære seg å takle ting alene og prioritere oppgavene - hva er viktigst, at fru Hansen får gå på do før hun tisser i senga eller at fru Olsen blir stanset fra å gå på rommet til andre pasienter og skremme dem?

Anonym poster: 2040e95af61084f51c0f43c53f358820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...