Gå til innhold

SV krever at kirken skal vie homofile


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen mener det ikke er bra å bruke elektrisitet, mens andre tolker hellige skrifter annerledes. Noen mener det er greit å skille seg, og noen mener det er greit å være homofil. Det fins til og med Skeiv Messe for homofile kristne.

Ja. Mennesker har forskjellige meninger, men betyr det at alle standpunkter er like riktige? Når det gjelder hva kristendommen mener, så har vi en kilde til informasjon om dette, og det er Det nye testamentet, og sex mellom mennesker av samme kjønn blir omtalt tre steder i NT, og alle gangene fordømmes det:

1. Rom. 1. 18 ff: http://www.bibel.no/Nettbibelen?query=E2QVDMzM2zhL5/OyT38hTCnORVzP9vxHAuZPuSuIgVws/XUV4udn7g==

2. 1. Kor. 6.8 ff http://www.bibel.no/Nettbibelen/Bibeltekstene?query=yYAOW1g5DEgYQbwhVIg0ilUt+ta8GzNPEHgTUZxHjHfDEiAnTE74HS/DFiGdKg+k

3. 1. Tim. 1.8 http://www.bibel.no/Nettbibelen/Bibeltekstene?query=YeyU5tqiySE3I0gIBcg27RG9CAzdutGfr3R6pO2Di1USediKsvHQvQ==

At noen kristne mener noen annet enn det som fremgår av NT, endrer ikke på kristendommens innhold siden dens kilder ligger fast. (Dette har kristendommen til felles med jødedommen og islam, som alle bygger på åpenbaringer. Jødedommen bygger på Moseloven, som Gud gav til jødene gjennom Moses og diverse profeter. Islam bygger på Koranen, som er åpenbaringer Muhammed fikk. Kristendommen bygger på det Jesus og hans apostler lærte.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Og han har skapt pedofile, voldtektsmenn, mordere og så videre"

Ja, har Han nå det?

Det ble forutsatt av den som forfattet innlegget jeg argumenterte imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Nei. Tror man på den Bibelske Gud og Bibelen så skal man tro på det som står der, bokstavelig talt. Alt annet er tull. Eller så får man gjøre som enhvert fornuftig person ville gjort og le av hele greiene.

Edit; Jeg har en vennskapelig tone..bare så det er sagt. Smiley.

Jeg kjenner jeg er glad jeg ikke er religiøs.;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fint. Men da er du ikke kristen. Du kan nemlig ikke tro på det du vil og være kristen samtidig.

Sa vel aldri direkte at jeg er kristen, men, men.

Men hovedgreia med kristendom er vel å tro på Jesus. Ser ingen grunn til at man må følge bibelen 100% for å kalle seg kristen, nok å tro på Jesus. Personlig tror jeg ikke Jesus en gang var i mot homofili. Og hvis Jesus ikke var i mot det, hvorfor skal da kirka være i mot det?

Alt er bare tro uansett, ingenting kan bevise og jeg mener nå man kan kalle seg kristen om man tror på Jesus og av likevel tror at bibelen kun er skrevet av mennesker eller at man tror og følger Jesus, kanskje følger bibelen litt, men er for homofili.

Selv kristne tolker dette forskjellige uansett.

Anonym poster: 1a701e2ee7bf6b52b4c582afbd3f0967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke annet enn latterlig å utestenge noen eller nekte noen å gifte seg sånn og sånn bare fordi de har samme legning.

Det er ikke mer latterlig enn at bare par av ulikt kjønn kan få barn og stifte familie sammen, og der har du poenget med ekteskapet. Hvorfor ønsker to personer av samme kjønn å gifte seg med hverandre? De kan jo ikke få barn sammen. Hva er da vitsen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Sa vel aldri direkte at jeg er kristen, men, men.

Men hovedgreia med kristendom er vel å tro på Jesus. Ser ingen grunn til at man må følge bibelen 100% for å kalle seg kristen, nok å tro på Jesus. Personlig tror jeg ikke Jesus en gang var i mot homofili. Og hvis Jesus ikke var i mot det, hvorfor skal da kirka være i mot det?

Alt er bare tro uansett, ingenting kan bevise og jeg mener nå man kan kalle seg kristen om man tror på Jesus og av likevel tror at bibelen kun er skrevet av mennesker eller at man tror og følger Jesus, kanskje følger bibelen litt, men er for homofili.

Selv kristne tolker dette forskjellige uansett.

Anonym poster: 1a701e2ee7bf6b52b4c582afbd3f0967

Hovedregelen med å følge en religion er vel at man forholder seg til reglene i religionen. Jeg kan for eksempel ikke spise så mye svinekjøtt jeg vil og fremdeles kalle meg muslim.

Hvis det er viktigere for en person å spise svinekjøtt enn å følge Islam, så må han kutte ut Islam.

Jeg forstår ikke poenget med å insistere på å følge en religion man ikke er enig i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skogmann

Sa vel aldri direkte at jeg er kristen, men, men.

Men hovedgreia med kristendom er vel å tro på Jesus. Ser ingen grunn til at man må følge bibelen 100% for å kalle seg kristen, nok å tro på Jesus. Personlig tror jeg ikke Jesus en gang var i mot homofili. Og hvis Jesus ikke var i mot det, hvorfor skal da kirka være i mot det?

Alt er bare tro uansett, ingenting kan bevise og jeg mener nå man kan kalle seg kristen om man tror på Jesus og av likevel tror at bibelen kun er skrevet av mennesker eller at man tror og følger Jesus, kanskje følger bibelen litt, men er for homofili.

Selv kristne tolker dette forskjellige uansett.

Anonym poster: 1a701e2ee7bf6b52b4c582afbd3f0967

Hovedgreia med kristendommen er å tro på Bibelen. At du tror på at en eller annen snekker med det ordinære navnet Jesus levde betyr jo ingenting. Jeg tror på Kenneth, naboen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig poenget med å komme trekkende med moskeene hele tiden - det er jo ikke det samme i det hele tatt? Til tross for at statskirkeordningen formelt er fjernet, er kirken fortsatt i en særstilling sammenlignet med andre religioner. Den har et eget lovverk (noe ingen andre tros- eller livssynssamfunn har), er solid forankret i ymse offentlige ordninger både på statlig og kommunalt nivå - alt fra utnevning av prester til drift og forvaltning av kirkene. Med andre ord har politikerne noe de faktisk skulle ha sagt.

Er ikke moskeer og kirker to sider av samme sak? Er ikke islam en religion akkurat som kristendommen? Den største forskjellen er antallet medlemmer. Der er Den norske kirke i en særstilling, men ikke ellers. Den norske kirke utnevner selv prestene sine. Det har den gjort lenge. Nå utnevner den også biskopene, og den ansetter selvsagt selv alt administrativt personale. I motsetning til hva du skriver så står den selv for driften av eiendommene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke fått lest alle innlegg her.... men jeg synes kirken må få lov til å gjøre som den vil. Det er i hver fall ikke noe SV eller andre partier kan bestemme noe som helst om. Det er en selvfølge at vi følger resten av Europa og får en ordning som gjør at alle må vie seg borgelig, så kan de som ønsker det holde religiøse seremonier i kirke, moske, synagoge eller i tempel.

Kristne homofile som gjerne vil gifte seg i kirken kan med dagens lovverk finne prester og kirker som tillater dette.

Støtter sterkt en fullstendig løsrivelse av kirke og stat + selvfølgelig få vekk alle kriste formålsparagrafer.

Anonym poster: 2e04fac8bfa502c556f9057653286275

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? De gamle har jo fått bygningsmassen og hele dritten statskirken har karret til seg i all tid, og så skal homsekristne måtte gjøre alt selv? Det er jo ikke noe mer riktig. Skal det liberaliseres, må det gjelde alle, og da får faen meg de andre mongisskristne betale ut statens eiendommer. Ellers lar vi de stå tomme, som mausoleum og vitnesbyrd om en henrullen tid.

Den norske kirke var inntil reformasjonen en del av den romersk-katolske kirken. Reformasjonen innebar at staten konfiskerte dens eiendommer, så at den får beholde disse når den skiller lag med staten er rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Det blir litt på siden, men noe av hovedforskjellen på protestantisk og katolsk kristendom er jo hva som er regnet som "nok". Den katolske kirken vektlegger gjerne tro OG gjerninger, mens den protestantiske ser mer på tro alene. Troen på Jesus er sånn sett "nok", det er troen som gir frelse. Men det er allikevel underlig å avskrive bibelen og kalle seg kristen. For bibelen er jo hovedkilden til beretningen om Jesus. Det er vanskelig å tro på noe eller noen du ikke vet hvem er. Og det er jo også i bibelen man finner beskrivelsen av kristendommens fundament, nemlig at Jesus døde for å rettferdiggjøre mennesket. Og det er jo gjerne det man skal tro på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kristendommen har jo ikke endret seg, den er det den er. Javisst.

Det kommer an på hva du mener med "kristendommen". Jeg mener kristendommen kan leses ut av NT, og det har jo ikke forandret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kristen" av at man lever etter Jesu Kristi ord, formoder jeg? I så fall, hvor sier Jesus noe som helst om homofile?

Hvor sier Jesus noe om pedofile? Hvor sier han noe om voldtekt? Mener Jesus at dette er ok siden ingen av evangeliene nevner temaet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest PeePee

Det er ikke mer latterlig enn at bare par av ulikt kjønn kan få barn og stifte familie sammen, og der har du poenget med ekteskapet. Hvorfor ønsker to personer av samme kjønn å gifte seg med hverandre? De kan jo ikke få barn sammen. Hva er da vitsen?

Vitsen er det samme som for andre som gifter seg.

Barn er en liten del av vitsen, dokumentert ved alle barnløse som gifter seg.

For kvinner kan det være prinsessedrømmen.

Du har det økonomiske, i det at staten har lagt mye økonomiske fordeler i det å være gift, ettersom staten har ønsket å få folk mer kontrollert, samt gi religion en høy status. Det er fortsatt tydelig, ettersom lovverk og styresmakter har høy latens i forhold til folkeopinionen.

For all del, jeg syns det å gifte seg er latterlig.

Men jeg synes det er litt mindre latterlig å gifte seg hvis man er homofil, enn det er å gifte seg hvis man er heterofil. Dette fordi homofile har egeninteresse av å få "normalisert" seg, mens heterofile kan ta vanlige rasjonelle hensyn, og der er forkastelse av gamle og dumme tradisjoner noe som bør stå høyt i kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PeePee

Hovedgreia med kristendommen er å tro på Bibelen. At du tror på at en eller annen snekker med det ordinære navnet Jesus levde betyr jo ingenting. Jeg tror på Kenneth, naboen min.

Nei, du har misforstått fullstendig. Hovedgreia med kristendommen er sosial tilknytning. Det er derfor det er så mye vanskeligere å innse at Gud er en fantasifigur i en synkretistisk blekke, enn det er å innse at xbox er bedre enn playstation eller omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Einstein

Hvorfor skal homser vie seg i kirken, når Gud selv har sagt de ikke er velkommen?

Hvis bibelen ikke er noe argument, hvorfor har vi da kirker i utgangspunktet Einstein?

Homser er ikke enige i at Gud har sagt de ikke er velkomne, fordi homser er vanlige mennesker, og vanlige mennesker har en fantastisk evne til å se det de vil se, og lukke øynene for det de ikke vil se.

Det andre argumentet gir ikke noen mening overhodet. Du har ikke presentert en tankerekke som viser hvordan eksistensen av kirker skulle forutsette at Bibelen er sann, eller må tolkes bokstavtro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Says who?

Uhm.. Sånn cirka all kristen tradisjon, praksis, lære og kilder? Kristendommen er relativt meningsløs uten Jesu lidelseshistorie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PeePee

Jeg måtte grave frem nettbibelen, og iom at det er litt forskjellig ordlyd fra bibel til bibel, så var denne litt mildere enn noen av de andre oversettelsene jeg har sett. Men:

"22 Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er avskyelig."

Rett etter kommer det et forbud mot dyresex, før det avsluttes med en orgie av tordentaler om avskyligheter, urene land, land som skal spy folk ut, mer avskylighet og noe om at folk som gjør avskyelige ting skal støtes ut av folket sitt. Avskyelig er i det hele tatt et høyrefrekvent ord.

Jeg er litt usikker på hvordan man setter en "happy spin" på akkurat denne.

Du er rett og slett ikke intelligent nok.

Forklaringen er som følger:

Du har sex i misjonærstillingen med en dame.

Da kan du bare ha doggy-sex med menn.

Problem solved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Homser er ikke enige i at Gud har sagt de ikke er velkomne, fordi homser er vanlige mennesker, og vanlige mennesker har en fantastisk evne til å se det de vil se, og lukke øynene for det de ikke vil se.

Det andre argumentet gir ikke noen mening overhodet. Du har ikke presentert en tankerekke som viser hvordan eksistensen av kirker skulle forutsette at Bibelen er sann, eller må tolkes bokstavtro.

Eksistensen av kirker beviser at veldig mange mennesker tar og har tatt bibelen alvorlig.

Det var et tilsvar til at vedkommende mente at man ikke behøver å ta hensyn til det som står i den. Hvis man ikke skulle forholdt seg til det som står i bibelen ville det vært helt overflødig med kirker i utgangspunktet.

Endret av Lincoln
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...