Gå til innhold

SV krever at kirken skal vie homofile


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Lincoln

Dette var utrolig naivt og barnslig.

Homser som er vokst opp som kristne føler naturligvis et eierforhold til sitt gudsbilde og sin overtro som alle andre mørkemenn og kristne kjøtthuer. Djeeezes.

Det vil alltid være noen fiender i alle grupperinger. Skal homser gi opp kampen og gifte seg andre steder enn i kirken fordi mørkemenn lissom har et fortrinn, eller hva faen?

Bibelen er jo ikke noe argument, den er selvmotsigende og lite troverdig.

Hvorfor skal homser vie seg i kirken, når Gud selv har sagt de ikke er velkommen?

Hvis bibelen ikke er noe argument, hvorfor har vi da kirker i utgangspunktet Einstein?

Endret av Lincoln
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke problemet. Homofile burde få lov til å gifte seg i kirka om de vil. De er like mye mennesker som heterofile.

Så kriteriet skal være hvorvidt man er menneske eller ikke? Hva da med pedofile? Er ikke de også mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da med pedofile? Er ikke de også mennesker?

Jo, det er de, bare at de tenner på barn. De kan aldri ha sex eller være med et barn lovlig. Gjør de det, så skader de barnet. Derfor må vi ha diverse lover mot det og vi kan ikke tilate dem å gifte seg med et barn.

Men to voksne mennesker som er homofile og vil gifte seg med hverandre, hvem skader de? Ingen.

Anonym poster: 1a701e2ee7bf6b52b4c582afbd3f0967

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LineaAlba

Dette var utrolig naivt og barnslig.

Homser som er vokst opp som kristne føler naturligvis et eierforhold til sitt gudsbilde og sin overtro som alle andre mørkemenn og kristne kjøtthuer. Djeeezes.

Det vil alltid være noen fiender i alle grupperinger. Skal homser gi opp kampen og gifte seg andre steder enn i kirken fordi mørkemenn lissom har et fortrinn, eller hva faen?

Bibelen er jo ikke noe argument, den er selvmotsigende og lite troverdig.

For å omformulere det jeg lurte på: føler homofile en tilhørighet til den norske kirken, når kristendommen forfekter at homofili er en synd? Det er da ikke naivt å spørre om det. Jeg lurer, derfor spør jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg tenkte først at staten ikke kan blande seg inn i kirkens praksis, og at jeg syns det er merkelig at homofile vil gifte seg i kirken. Hvis jeg var homofil ville jeg ikke giftet meg et sted hvor jeg ikke følte meg velkommen. Men så kom jeg plutselig på at kirken vier heterofile mennesker som kan ha begått hvilken som helst synd (i følge bibelen). Du trenger ikke akkurat leve etter de ti bud for å gifte deg der. Så hvorfor ikke?

Så da syns jeg det er greit at politiske krefter prøver å påvirke kirken i den retningen samfunnet ønsker - uten at de pålegger kirken å gjøre noe.

Er det noen homofile her som kan fortelle litt om hva de tenker om å ha en kristen vielse, mtp hva som står om homofili i bibelen?

Teologisk er det nok en forskjell. De fleste av oss synder ganske jevnlig, og bryter mange religiøse påbud og forbud. Men vi gjør det jo uten kirkens eller religiøs velsignelse. Når det gjelder homofile, så er det jo selve forholdet enkelte oppfatter som synd. Altså et seksuelt kjærlighetsforhold mellom to av samme kjønn. Ved en vielse er det jo nettopp det forholdet som blir velsignet og validert av Gud og kirke. Og da blir jo problemet om man skal gi en religiøs velsignelse og godkjenning av noe som mange oppfatter at bibelen forbyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LineaAlba

Så kriteriet skal være hvorvidt man er menneske eller ikke? Hva da med pedofile? Er ikke de også mennesker?

Pedofile får jo gifte seg i kirken om de vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å klippe skjegget, spise krabber og skille seg strider også mot kristendommen. Ting har skjedd på 2000 år, heldigvis! Det er ikke greit å voldta jenter eller holde slaver lenger heller. Og skal man tolke Bibelen bokstavelig står det bare at man ikke skal ligge med en mann som man ligger med en kvinne, og jeg ville da aldri funnet på å ligge med en mann. :sjokkert:

Ikke alt som står i Bibelen, gjelder i kristendommen. Moseloven gjelder bare for jøder, og forbudene mot å klippe skjegget og spise krabber er hentet fra Moseloven og gjelder ikke kristne. Forbudet mot skilsmisse derimot gjelder også i kristendommen. Voldtekt er selvsagt forbudt både i jødedommen og i kristendommen. Slaveri er ikke tillatt i kristendommen.

Fordømmelse av homoseksuelle handlinger finnes flere steder enn det ene som du siterer fra. Lesbiske handlinger fordømmes uttrykkelig i Paulus brev til romerne kapittel 1 vers 26: "Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. 27 På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LineaAlba

Teologisk er det nok en forskjell. De fleste av oss synder ganske jevnlig, og bryter mange religiøse påbud og forbud. Men vi gjør det jo uten kirkens eller religiøs velsignelse. Når det gjelder homofile, så er det jo selve forholdet enkelte oppfatter som synd. Altså et seksuelt kjærlighetsforhold mellom to av samme kjønn. Ved en vielse er det jo nettopp det forholdet som blir velsignet og validert av Gud og kirke. Og da blir jo problemet om man skal gi en religiøs velsignelse og godkjenning av noe som mange oppfatter at bibelen forbyr.

Jeg skjønner hva du mener, og at det er en forskjell der. Men hva med de som gifter seg med en annen manns kone? Ekteskapet er jo en pakt mellom kona, mannen og Gud. Blir man skilt, skjer ikke dette via kirken og det sendes ikke inn noen skilsmissepapirer til the man upstairs. Så om man gifter seg på nytt, er vel det også å begå en synd, hvis man skal se det ut ifra et kristent standpunkt. Nå er jeg vanskelig, men det blir jo heller ikke et perfekt ekteskap ut i fra bibelens skrifter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere skjønner ikke at det er å gå imot kristendommen.

Kristendommen sier at mann og mann eller kvinne og kvinne ikke skal kunne gifte seg.

Ønsker de å gifte seg, kan de gjøre det borgerlig, men kristendommen er imot homofili, og derfor blir det galt om de gifter seg i kirken - som jo er imot homofili.

Sånn er det jo bare, det er sånn den religionen er. Man kan ikke tilpasse religionen, den er hva den er.

Og ja, hva med moskeer da? ;) Hm?

Anonym poster: 8f11248999e8685ed528e0a7b7efc0bf

På samme måte som kirken er imot sex før ekteskap og skilsmisse. Så da mener du vel også at folk som har utført disse "syndene" heller ikke skal få gifte seg i kirken da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er de, bare at de tenner på barn. De kan aldri ha sex eller være med et barn lovlig. Gjør de det, så skader de barnet. Derfor må vi ha diverse lover mot det og vi kan ikke tilate dem å gifte seg med et barn.

Men to voksne mennesker som er homofile og vil gifte seg med hverandre, hvem skader de? Ingen.

Det du skriver er riktig, men usaklig, for det jeg argumenterte imot var kriteriet som ble anført for hvem som skal kunne gifte seg i kirken eller ikke. Kriteriet som ble anført, var at man måtte være et menneske, men også pedofile er mennesker. Ergo er ikke kriteriet holdbart, og ingenting av det du skriver endrer på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedofile får jo gifte seg i kirken om de vil

Det får homofile også, dog bare med en av det motsatte kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt på linje med SV her. Alle som ønsker å bli viet i kirka bør få lov til deg.

Ingen begrensninger? Hva om man allerede er gift da? Eller hva om man er mindreårig? Eller hva om man vil gifte seg med et dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg skjønner hva du mener, og at det er en forskjell der. Men hva med de som gifter seg med en annen manns kone? Ekteskapet er jo en pakt mellom kona, mannen og Gud. Blir man skilt, skjer ikke dette via kirken og det sendes ikke inn noen skilsmissepapirer til the man upstairs. Så om man gifter seg på nytt, er vel det også å begå en synd, hvis man skal se det ut ifra et kristent standpunkt. Nå er jeg vanskelig, men det blir jo heller ikke et perfekt ekteskap ut i fra bibelens skrifter!

Men det finnes faktisk prester som ikke vil vie skilte, nettopp på grunn av dette. Katolikkene er jo veldig strenge på det, men du finner det også i protestantiske kirker, også her i Norge. Så det er heller ikke en selvfølge, selv om mange prester nok har et mer liberalt syn på det i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må kirken bestemme selv, og i hvert fall ikke SV. Man kan gjøre vedtak på hva folk skal tro på. Trosfriheten må bevares. Heldigvis har jeg god tro på at SV forsvinner ut av regjering for godt til høsten.

Anonym poster: 679faef2b235e6e81a6198dcd7f7ef96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homofile muslimer burde også få lov til å gifte seg i moskeen om det er det de ønsker.

Hvorfor det? Fordi de er mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Fatter ikke hvorfor homser absolutt ønsker å vie seg et sted som åpenbart ikke vil ha noe med dem å gjøre? Hvorfor tvinger homofile seg til å gifte seg under en religion som bokstavelig talt omtaler deres livsstil som forkastelig? Det står da i Bibelen at det er synd? Hvorfor ikke finne seg en annen religion, eller bare drite i alt det tullet og gifte seg på tinghuset som alle andre oppegående folk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Homofile krever "likhet", det er akkurat det de har fått, heterofile kan heller ikke gifte seg kvinne+kvinne, eller mann+mann. De hevder de krever likhet, hva de krever er spesialbehandling.

Du har bare delvis rett. Kirken vil bare vie et par av ulikt kjønn, og det gjelder alle, men samtidig innebærer ikke SVs standpunkt spesialbehandling for homofile, for den ønskede regelendringen hindrer ikke heterofile fra å inngå ekteskap med en av samme kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

På samme måte som kirken er imot sex før ekteskap og skilsmisse. Så da mener du vel også at folk som har utført disse "syndene" heller ikke skal få gifte seg i kirken da?

Det er opp til kirken å bestemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...