Gå til innhold

SV krever at kirken skal vie homofile


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom det er vold du er redd for, er dette noe som gjerne oppstår i det øyeblikket noen føler at deres rettigheter ikke blir ivaretatt. I et samfunn hvor man ikke begrenser annerledestenkende på den måten som enkelte her skisserer, er ikke vold, terrorisme og den type ting noe problem. Så lenge alle spiller med like kort i forhold til fellesskapet, og alle har rett til å leve på den måten de selv ønsker, skal du nok ikke bekymre deg så mye for hva disse kristne skulle kunne finne på. De vil bare leve i fred på sin egen måte som alle andre.

Man kan ikke bruke preemptive tiltak til å beskytte seg mot alt som er grusomt heller. Shit happens, enten du vil det eller ei. Noen vil alltid være helt loco. Men folk flest vil bare leve sine liv i fred, samme hvilken gruppe de tilhører.

Dette er bare tull. De verste overgrepene skjer der de får drive fritt på for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lincoln

Jo

Jeg forstår du velger bort de biblen vers som ikke passer for deg. Det er typsk gjort av kristne

Men du må forstå at skal du følge biblen må du følge alt du kan ikke velge bort ting bare fordi de ikke passer deg.

Du kan ikke være helt frisk. Du mener altså at kristne ikke følger bibelen.

Kan jeg spørre deg hvilken religion du tilhører? Du har altså diktet opp din egen religion basert på bibelen, som ikke er kristendom?

Endret av Lincoln
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Feil Jesus og Gud er ikke ett og det samme.

Ye have heard how I said unto you, I go away, and come again unto you. If ye loved me, ye would rejoice, because I said, I go unto the Father: for my Father is greater than I.

John 14:28

les mer her så kan du se at Jesus og Gud ikke er samme person

http://www.angelfire...e//oneness.html

Isåfall bør noen snarest sende et brev til de fleste kirkesamfunnene der ute, for det er en heftig sprekk i hele konseptet med treenigheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

http://www.vg.no/nyh...?artid=10114756

Men det strider jo imot kristendommen. Det er bare sånn det er.

Man kan jo ikke endre på det. Når skal moskeer vie homofile, da? Det sier de ingenting om..

Hva synes du om saken?

Anonym poster: 8f11248999e8685ed528e0a7b7efc0bf

Strider i mot krisendommen faktisk. Mangel på kunnskap skjønner jeg.Og jeg vil da informere deg om en ting.I Oslo finnes det noe som heter åpen kirkegruppe. http://www.apenkirkegruppe.org/ Dette er som du ser et kristent fellesskap for homofile og lesbiske. Og de må da få lov på like linje som alle andre å ha et kristen syn. Og hvis det hadde stridet i mot kristendommen tror du da at dette fellesskapet hadde eksistert. Tror du virkelig at de ville ha vært kristne og homofile /lesbiske hvis det hadde stridet i mot et kristen syn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at de ville ha vært kristne og homofile /lesbiske hvis det hadde stridet i mot et kristen syn?

Kognitiv dissonans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Strider i mot krisendommen faktisk. Mangel på kunnskap skjønner jeg.Og jeg vil da informere deg om en ting.I Oslo finnes det noe som heter åpen kirkegruppe. http://www.apenkirkegruppe.org/ Dette er som du ser et kristent fellesskap for homofile og lesbiske. Og de må da få lov på like linje som alle andre å ha et kristen syn. Og hvis det hadde stridet i mot kristendommen tror du da at dette fellesskapet hadde eksistert. Tror du virkelig at de ville ha vært kristne og homofile /lesbiske hvis det hadde stridet i mot et kristen syn?

Det står svart på hvitt i bibelen at homofili i er en dødssynd.

Det går dessverre ikke an å forandre på, med mindre Gud kommer innom jorden igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den lutherske kirke er et resultat av reformasjonen, og derfor er det (heldigvis) mange som ikke tolker bibelen like bokstavelig som de gjør i andre grener av kristendommen.

Homofile muslimer burde også få lov til å gifte seg i moskeen om det er det de ønsker. Ettersom islam ikke har gått gjennom en reformasjon, slik som den lutherske kirke, er dette mindre sannsynlig i dag.

Mener du at en prest skal være tvunget til å vie homofile dersom han/hun ikke vil?

Problemet her er at kirken skal tvinges. Jeg er helt for at prester skal kunne vie homofile dersom de ønsker dette. Har de derimot ikke lyst skal ikke staten tvinge dem til å gjøre noe de anser som moralsk forkastelig.

Religionsfrihet kalles det. Dersom A mener B lever i synd og derfor ikke burde få gifte seg skal ikke A hindre B i dette. Men A kan nekte å gjøre det selv dersom A er en prest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus hjalp aldri et homofilt par.

Jesus var ikke noe menneske, han var/er Gud.

Jesus lagde vin av vann, så han hadde neppe noe i mot alkohol.

Hvorfor kaller du deg kristen? Du kan jo ingenting om religionen du tilber.

Jeg føler at jo, jeg kan ganske mye om religionen.

Joda, Jesus lagde vin av vann, men samtidig skal det drikkes med måte. Jesus er/var Gud, i en menneskelig form. Ville han hatt menneskelige reaksjoner som redsel for å dø dersom han kun var Gud? Neppe.

I de 4 årene jeg jevnlig har vært med i kirkesamfunnet der jeg bor, både som konfirmant, konfirmantleder og ellers, har jeg aldri hørt et negativt ord om homofile, eller homofilt ekteskap. Beklager gutt, men det er nok du som er trangsynte. Mennesker som mener homofile ikke skal få gifte seg, er trangsynte rasister, og det har ingenting med om de er kristne eller ikke å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Så det er helt greit at mennesker som overhodet ikke er kristne kan vie seg i kirka mens mennesker som er kristne,men som tilfeldigvis er av samme kjønn ikke skal få lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde et av de viktigste trekkene i kristendommen var likeverd og nestekjærlighet. Dersom man nekter å vie homofile pga. man ser på homofili som galt, burde man finne seg et annet yrke. Å diskriminere mennesker pga. deres legning er forkastelig og det er skammelig at slike holdninger eksisterer i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få mener likevel at vi skal drepe folk som er utro, isolere folk som har sex mens kvinnen menstruerer eller at det er spesielt ukristent med tatoveringer eller å barbere seg. Likevel er det alltid homofili som blir dratt frem. Aldri skjeggvekst eller tatoveringer. Alltid bare det som passer så fint å diskriminere folk med. Jeg trodde Jesus mente at folk skulle være greie med hverandre, jeg da.

Det er homofili som blir trekt frem, fordi det er det folk flest har hørt om, i denne sammenhengen.

Jeg mener det er ganske teit å tro på en gud som eventuelt sender deg til helvete om du er deg selv... Er litt ironisk å være kristen om man er homofil, eller å tattovere biberlvers på kroppen sin, som har vært småtrendy trendy de siste årene. Sistnevnte er jo egenltig blasfemisk, når man tenker litt over det.

Jeg trodde et av de viktigste trekkene i kristendommen var likeverd og nestekjærlighet.

Folk som ikke har lest bibelen, pleier å tro det, ja :ler:

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinne

Jeg trodde et av de viktigste trekkene i kristendommen var likeverd og nestekjærlighet. Dersom man nekter å vie homofile pga. man ser på homofili som galt, burde man finne seg et annet yrke. Å diskriminere mennesker pga. deres legning er forkastelig og det er skammelig at slike holdninger eksisterer i dag.

Ja det er skammelig. Men de eksisterer. Hva har du tenkt å gjøre med det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at en prest skal være tvunget til å vie homofile dersom han/hun ikke vil?

Problemet her er at kirken skal tvinges. Jeg er helt for at prester skal kunne vie homofile dersom de ønsker dette. Har de derimot ikke lyst skal ikke staten tvinge dem til å gjøre noe de anser som moralsk forkastelig.

Religionsfrihet kalles det. Dersom A mener B lever i synd og derfor ikke burde få gifte seg skal ikke A hindre B i dette. Men A kan nekte å gjøre det selv dersom A er en prest.

Nei, selvfølgelig skal ikke enkelte prester kunne nekte homofile i å gifte seg hos dem, det er jo tåpelig. På samme måte som om sykepleiere ikke burde kunne si "nei, jeg vil ikke hjelpe deg med å ta en abort, fordi jeg er imot aborter", eller en kassamannen i butikken nekte deg å handle der fordi "han er imot hijaber". Du kan ikke alltid trekke dine private meninger inn i det du gjør som en profesjonell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Du kan ikke være helt frisk. Du mener altså at kristne ikke følger bibelen.

Kan jeg spørre deg hvilken religion du tilhører? Du har altså diktet opp din egen religion basert på bibelen, som ikke er kristendom?

Jeg siterer bare fra biblen.

Du kan velge og ignore det i biblen som ikke passer det du selv tror. Det er opp til deg

Jeg er ikke kristne

Hva jeg tror er uviktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Så det er helt greit at mennesker som overhodet ikke er kristne kan vie seg i kirka mens mennesker som er kristne,men som tilfeldigvis er av samme kjønn ikke skal få lov?

Hvorfor skal man ville gifte seg i kirka om man ikke er kristen?

Og ja, ettersom Gud har bestemt at mennesker av samme kjønn ikke kan gifte seg så kan man liksom ikke det da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg si at jeg ikke har noe i mot homofile, men jeg har vanskelig for å forstå at de kjempe for dette. Å gifte seg er en kristelig seremoni, så jeg syns det er litt rart at det skal være akseptabelt for homofile å gifte seg ettersom homofili ikke er kristelig og praktiserer noe som religionen ikke aksepterer. Det går faktisk i mot det som står i bibelen, så jeg forstår ikke hvorfor de absolutt vil ha denne retten å gifte seg i kirken.

Anonym poster: c4e603cb054df063fddb8bc0a81a11ad

Folk som har skilt seg før vil også ha retten til å gifte seg i kirka, selv om enkelte på sørlandet fortsatt mener at det er en uting.

Mange homofile vil gifte seg i kirka fordi de vil ha de samme rettinghetene som heterofile. Det er veldig mange heteroer som gifter seg i kirka selv om de ikke tror på Gud. Folk konfirmerer seg til og med uten å tro. Mange tradisjoner i samfunnet har med kirken å gjøre, selv for folk som ikke er kristne. For mange hører giftemål og kirke sammen, og noen tror kanskje alternativene er storslått kirkebryllup eller nitrist tinghus. Da velger de kirkebryllup, og det har heteroene rett til å velge, selv om de ikke er troende. Når man kan komme inn i guds hus og si ja til hverandre i guds åsyn uten å tro på gud burde også homofile ha retten til det.

Som jeg har sagt før i denne tråden har ikke jeg lyst til å gifte meg i kirka selv. Men jeg kan forstå at noen vil det, både troende og ikke-troende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lincoln

Jeg føler at jo, jeg kan ganske mye om religionen.

Joda, Jesus lagde vin av vann, men samtidig skal det drikkes med måte. Jesus er/var Gud, i en menneskelig form. Ville han hatt menneskelige reaksjoner som redsel for å dø dersom han kun var Gud? Neppe.

I de 4 årene jeg jevnlig har vært med i kirkesamfunnet der jeg bor, både som konfirmant, konfirmantleder og ellers, har jeg aldri hørt et negativt ord om homofile, eller homofilt ekteskap. Beklager gutt, men det er nok du som er trangsynte. Mennesker som mener homofile ikke skal få gifte seg, er trangsynte rasister, og det har ingenting med om de er kristne eller ikke å gjøre.

Har ingenting i mot at homofile skal få gifte seg jeg.

Det har derimot den Guden du påstår at du tilber. Du og han har et stort problem med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Nei, selvfølgelig skal ikke enkelte prester kunne nekte homofile i å gifte seg hos dem, det er jo tåpelig. På samme måte som om sykepleiere ikke burde kunne si "nei, jeg vil ikke hjelpe deg med å ta en abort, fordi jeg er imot aborter", eller en kassamannen i butikken nekte deg å handle der fordi "han er imot hijaber". Du kan ikke alltid trekke dine private meninger inn i det du gjør som en profesjonell.

Men religion er en privat mening. Man kan ikke tvinge at prester må gjøre ting som er i strid med religionen de følger, ikke sant?

Endret av Lincoln
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men religion er en privat mening. Man kan ikke tvinge at prester må gjøre ting som er i strid med religionen de følger, ikke sant?

Når de på jobb, så er de på jobb. Da må de også utføre den jobben de er pliktet å utføre.

Endret av Samaysa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...