Gå til innhold

Kan man være sjalu på noen fordi de har en fin bil?


Gjest Violetta

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta

Eller et fint hus, mye penger...

Jeg hører mange sier det, men er man ikke egentlig misunnelig? Jeg mener bare at de bruker feil ord.

Enig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er forskjellen på sjalu og misunnelig? Betyr ikke de to ordene det samme?

Anonym poster: 4b72c0fa7c407ec233487e672d49ba91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordene er ført opp som synonymer i ordboken, sånn ser jeg det:

- Misunnelig = Noen har noe jeg og vil ha, men det plager ikke meg at de har det. Feks: Per vant i Lotto, jeg vil også vinne i Lotto.

- Sjalu = Noen har noe jeg vil ha helt for meg selv. Feks: Per har blitt sammen med Agnes, jeg vil være sammen med Agnes.

Kilde: En livstid med bitterhet og sjalusi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimmel

Hva er forskjellen på sjalu og misunnelig? Betyr ikke de to ordene det samme?

Sjalusi handler om noe man har, men som man er redd for å miste. Ordet er knyttet til sterke følelser, ofte en kombinasjon av flere; Usikkerhet, angst, tristhet, dårlig selvtillitt osv osv. Sjalusi er knyttet til relasjoner mellom mennesker. Man kan være redd for å miste forholdet til en annen, miste rollen eller posisjonen man har i en gruppe osv.

Misunnelse handler om noe man IKKE har - som man har lyst på eller som man vil forhindre andre å få. Dette går mer på matrielle ting. Her kan det være noe du har lyst på selv som andre har, og/eller noe du ikke unner andre. Man kan bli misunnelig dersom naboen vinner i lotto, på venneparet som alltid drar på fin ferie, på broren din sin fine bil osv.

Fordi sjalusi handler om forhold til andre mennesker, er følelsene som er med i bildet ofte mye sterkere enn når man blir misunnelig - da handler det altså bare om ting og tang, men av og til kan det jo være en kombinasjon også.

Eller så står det også et sted her nederst på siden: http://www.sprakrad..../Lesarsporsmal/

Endret av Nimmel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...