Gå til innhold

EU kontroll. Hva med å få tallet 3 på det skjemaet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bilen skal snart på EU kontroll. Etter kontrollen får man med ett skjema som det står 0 som betyr helt bra, 1 som betyr bør gjøres med, 2 som betyr at man ikke blir godkjemt før man retter opp feilen og må komme på nytt til godkjenning, men hva betyr 3?

Kan de nekte meg for å kjøre bilen hjem igjen om jeg får tallet 3 på noe som mangler? Klipper de av skiltene? Hva skjer om man får tallet 3 ? Må bilen hugges opp da? Får man tallet 3 hvis bilen ikke går ann å repareres?

Anonym poster: 784c11319ac1e9a5f371181e0e2f2773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 betyr kjøreforbud, men verksteder har ikke lov til å avskilte bilen. Om ikke bilen fikses der og da plikter verkstedet til å informere statens vegvesen som da ilegger kjøreforbud på bilen og sender brev til eier og informerer om dette. Blir man stoppet/kontrollert ryker skiltene. Bilen blir ikke hogget opp og den kan repareres om man ønsker det. En treeerfeil kan typisk være ikke-fungerende bremser.

Anonym poster: 027ca2862be731cf0fc1d05db9432347

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de klipper, de bare gir det forbudt med å kjøre bilen.

Feilene må repareres og når det er gjort så kan du kjøre bilen igjen.

Jeg antar at du bare spør, og det ikke har skjedd med bilen din?

http://www.jensens-b...ter/eu-kontroll

3: Feil/mangel som tilsier kjøreforbud og hvor utført retting skal kontrolleres av godkjent kontrollorgan (etterkontroll)

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20090513-0591.html

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan får jeg med meg bilen min hjem da om bilen får tallet 3 ? Hvordan kommer jeg meg hjem igjen da uten bil? Må bilen stå der da på verkstedet? Må den taues hjem til eieren? Taues til ett annet sted? Det er jo ikke sikkert de har tid til å reparere bilen der og da, da det nok tar lengre tid enn eu kontroll timen.

Anonym poster: 784c11319ac1e9a5f371181e0e2f2773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tar selve EU kontrollen? Jeg har kun en bil så da skal jeg bare gå en tur mens de sjekker bilen tenkte jeg meg da verkstedet ligger litt "øde" og langt fra der jeg bor.

Anonym poster: 784c11319ac1e9a5f371181e0e2f2773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti den feilen før.

Den må vel 'taues' til et verksted godkjent av NAF.

Hvordan du kommer deg hjem må du ordne selv vil eg tro.

Det er jo ikke sikkert de har tid til å reparere bilen der og da, da det nok tar lengre tid enn eu kontroll timen.

Det blir nok tatt i en ny time hos NAF.

Hvor lang tid tar selve EU kontrollen? Jeg har kun en bil så da skal jeg bare gå en tur mens de sjekker bilen tenkte jeg meg da verkstedet ligger litt "øde" og langt fra der jeg bor.

EU-kontrollen tar en knappe time til vanlig.

Edit

Om du faktisk får den feilen, så snakk bare med NAF folka. De kan sikkert være behjelpelig med å anbefale deg et sted å reparer osv.

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3-er feil vil si at man får kjøreforbud inntil feilen er fikset og etterkontroll gjennomført. Dersom verkstedet man har tatt kontrollen på ikke kan fikse feilen, så må bilen taues til et annet verksted.

Normalt sett så skal det vel rimelig mye til for at man får en 3-er feil, og de fleste bør vel ha merket at noe var galt med bilen før dette. 3-er feil vil si at man ikke har bremser, at hjulene mangler bolter, at spissingen er så på bærtur at bilen er blitt hjulbent eller kalvbent eller noe annet som tilsier at bilen er til fare for andre i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg leste denne tråden, så trodde jeg at feilkode 2 var den verste man kunne få :P Tydeligvis så stemte ikke det hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAF er superstrenge på EU kontrollen og har helt sinnsykt krav i forhold til andre virker det som, så jeg holder meg til steder som lokale verskteder, snap-drive og mekonomen når jeg tar EU-kontroll! I tillegg er NAF gjerne dyrere enn de andre.

Men hvis det blir en feil må bilen på henger for å kjøres hjem! Det er ukjørbar og kan ikke taues e.l. heller! Reperasjoner må gjøres på stedet, eller så må den fraktes til et sted du kan fikse det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ingen steder at TS skal til NAF da :)

Deler får man på en dag, evt samme dag om de bestilles tidlig på dagen. Noen verksteder har lånebiler også, dersom man ikke får bilen med seg igjen og bestemmer seg for å la dem evt reparere bilen. Du kan også få den kjørt et annet sted på en redningsbil/henger om du vil stå i hagen og reparere den selv, da må den vises på nytt for at kjøreforbudet oppheves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg for hvilket tall bilen kommer til å få på neste EU kontroll.

Lurte på noe annet også ang. EU kontroll. Hvis bilnummeret ender på 1: Er det i januar, 2 i februar, 3 i mars, 4 i april, 5 mai, 6 juni ? Juli ?, 8 august, 9 september. 10 er i oktober. Men hva med tallet 7? Jeg har hørt at siden tallet 7 er i juli og midt i fellesferien så er det en annen måned. Er det i november? Gjerne rette meg over hvis jeg skrev noe feil.

Har også hørt at hvis bilen er registeret i ett oddetallsår feks. 2001, 2003, 2005 så skal den ha EU kontroll i oddetallsår, feks. 2013.

Hvis bilen er registrert i ett partallsår feks. 2002, 2004 så skal den på EU kontroll i partallsår feks. i 2012. Stemmer dette?

Er bare kjekt å vite.

Anonym poster: 784c11319ac1e9a5f371181e0e2f2773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Du kan lese mer om reglene rundt dette på vegvesen.no

Biler skal kontrolleres første gang i det fjerde året etter registreringsåret, Deretter hvert andre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...