Gå til innhold

Ville du kjøpt bil i min situasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 20 år og har hatt lappen i snart ett år. Begynner å bli lei av å kun ha tilgang til bil en eller to ganger i uken når jeg skal på jobb (låner av foreldre, jeg jobber fem til seks ganger per uke) og vurderer sterkt å skaffe meg min egen bil. Jeg har litt penger, og vil gjerne kjøpe en bruktbil. Samtidig skal jeg flytte og starte på skole til høsten, og vil jo trenge pengene da. Men er så lei av å ta buss som aldri kommer tidsnok, i tillegg til at bussholdeplassen ikke ligger særlig nærme :( Ville du kjøpt bil nå hvis du var i min situasjon og snart skulle flytte uansett? Jeg kommer jo til å trenge bilen når jeg studerer også?

Anonym poster: 1a9504b5a3ea458eababc8610906b550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det siste jeg tok med når jeg skulle studere var bilen. Så om jeg var deg, nei, jeg hadde ikke kjøpt bil. For meg ble det mye, MYE billigere å kjøpe månedskort og ikke ha en bil å betale utgifter på. Kjøpte bil for sparepenger, men så kom reperasjoner og kostnader til nyere deler, eukontroll, veiavgift, forsikring, bensin, osv. Pr måned betalte jeg noen hundre i forsikring og kanskje 1000kr i bensin, bodde langt på bygda så for meg MÅTTE jeg ha bil for å komme til og fra jobb, det gikk sjelden buss. Var en lettelse og befrielse å kvitte seg med bil under studietiden. Men det er MEG, spør deg selv om du som student har råd til å betale for bilen, kan fort komme på mange tusen bare en liten del ryker.

Anonym poster: 0945c13671cb4a68d4db4b859054762d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner! Vil jo helst ha bil, men samtidig ikke tape for mye på det :/

Anonym poster: 1a9504b5a3ea458eababc8610906b550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvor du skal studere, men kommer du til en litt større by vil ofte en bil være mer til bry enn den er nyttig. Som sagt over her, det blir fort dyrere enn man skulle tro, og en vet aldri når det plutselig løper på en hel haug med utgifter i form av reparasjoner eller andre uforutsette ting. I tillegg er det generelt dyrt å ha bil som ung, pga. forsikring. Så har du i det hele tatt råd til å ha den under studietiden? Og er det vits i å investere nå, hvis du skal selge allerede til sommeren igjen, og bilen har tapt seg i verdi bare på grunn av et eierskifte? Det er i alle fall det jeg tenker, lykke til med valget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får meg egentlig til å ville droppe å kjøpe bil. Vil jo helst ikke bruke unødvendige penger :( Dette er vanskelig! Jeg tror ikke jeg kommer til å studere i storby med det første iallfall. Mulig jeg vil bytte etter et år, men det vet jeg jo ikke enda.

Anonym poster: 1a9504b5a3ea458eababc8610906b550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde bil året før studiene, og solgte den ett eller to semestre inn i studiene. Fikk ikke brukt han utenom helgene, og det var for kostbart rett og slett. Jeg studerte i Bergen, og korte avstander kombinert med bomring, elendig kollektivtilbud og varmt vær gjør dette til en sykkelby. Helgeturene lagde fantastiske minner, men bilen - en '77 Volvo 242 til 10000kr - trengte etter hvert litt omsorg også. På den andre siden kjøpte jeg en billig Volvo igjen mot slutten av studiene - en '71 145 til 8000kr - som også ga meg masse glede. Men da var det økonomiske litt mer avklart for meg, jeg hadde alt fått meg en biinntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i liknende situasjoner selv, og selv om det er ganske surt akkurat nå vil du ikke angre på å ikke ha kjøpt bil til høsten.

Anonym poster: 5eb7098fc68a493501ea529f13910c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil er grisedyrt! Og så lenge man ikke har barn som må følges opp, så har man slett ikke noe vondt av å benytte kollektivtilbudet så lenge det eksisterer.

Jeg hadde ikke kstet bort pengene mine på en bil som ikke er strengt nødvendig. Spar heller pengene dine til høsten, eventuelt til den dagen du skal kjøpe bolig.

Anonym poster: fc6bf3c30473e2854bf95aad2e6e5d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine slektninger kjøpte bruktbil i Oslo da hun skulle flytte hjem til bygda for sommeren (og studere et annet sted fra høsten av). Pga jobb og det at det ikke gikk bussen nok (type 5 stk i løpet av et døgn) så måtte hun ha bil. Hun solgte bilen for et par tusen mer enn hun selv hadde gitt, hun kjøpte bilen for 14.000.

Anonym poster: ba925b9fd0319b2c157662582fe5b80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på en måte i din situasjon bar jeg har en unge også. Bussen kommer aldri på tiden, bortsett fra i helgene, og må levere unge før jeg tar bussen til sentrum. Kan velge å gå i 20 min ekstra for å ta en annen buss som det ofte blir da den kommer mer på tiden. Nå holder jeg på med lappen, men vil også tro jeg har litt større inntekt + at jeg får en bil gratis av typen og kommer til å sette forsikring o.l. i hans navn. Har klart meg nå uten bil og hadde sikkert klart meg litt til nå som det er kun et barn i bildet, men på vinterstider når det er snø vær kan man fint vente opptil 2 timer + på bussene. Klarer du deg kun med sykkel og beina, hadde jeg virkelig gått for det :)

Anonym poster: 3a61740734eaa4defd7bfcc810e5a89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for svar! Er så greit å stille spørsmål om slikt, spesielt når alle får meg til å ta en avgjørelse.. Får vel satse på å bruke bena istedet. Blir så kjipt å kaste bort penger jeg har tjent selv, spesielt hvis jeg kommer til å få bruk for de senere (noe alle studenter sikkert gjør).

Anonym poster: 1a9504b5a3ea458eababc8610906b550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder eventuelt en scooter eller sykkel?

Anonym poster: 0597b2009c8d9a7719790a57abfa6449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er egentlig mest problematisk på vinteren, så det blir dessverre uaktuelt med scooter da :)

ts

Anonym poster: 1a9504b5a3ea458eababc8610906b550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...