Gå til innhold

Brystreduksjon -konsultasjon


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg skal på konsultasjon for brystreduksjon på Colosseumklinikken, og lurer på om noen har noen tips til hvordan man skal forberede seg til en konsultasjonen.

Er det f.eks. lurt å ta med bilder av hvordan jeg ønsker å se ut etter konsultasjonen? Eller en BH i ønsket størrelse?

Tar også gjerne imot innspill fra andre som vet/har erfart noe vedr. denne type operasjon.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei gjest!

På siden av det du spør om - unnskyld - men hvor lenge har du ventet på å komme på konsultasjon???

Og hvordan kom du på privatklinikk??? :o

Jeg har blitt henvist til Ullevaal og venter på konsultasjon selv, men har venta omtrent et halvt år nå :-?

Når det gjelder hva du bør ha med - ta med bilder da vel og en generell ide om hvilken størrelse du øsnker deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt operert der jeg, på statens regning. Det eneste jeg gjorte for å få time der var å ta meg henvisningen min ut fra legen selv. Så ringte jeg rundt og hørte hvor jeg kunne få time fortest mulig. Da fikk jeg på Colloseumsklinikken.

På timen så legen på puppene mine og spurte hva jeg selv syntes og hva jeg ville gjøre. Han spurte hvordan jeg ønsket at resulteatet skulle bli, da svarte jeg. Trengte ingen bilder eller noe. Om du lurer på noe kan du bare sende meg en pm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Første gjest

Suzy: Jeg gjorde slik -ida- beskriver. Fastlegen min hadde forøvrig ikke hørt om at man kan henvises direkte til privat klinikk for brystreduksjon, men gjorde som jeg ba om. Reglene om dette finner du under Fritt Sykehusvalg på nett. Legen sa også at i mitt tilfelle ville dette sannsynligvis føre til at jeg får innvilget operasjonen, fordi de visstnok er "strengere" ved de offentlige sykehusene. (Jeg har 75E, men er ganske høy og muskuløs, og han mente min bryststørrelse var "i grenseland" for å få innvilget operasjon).

Det er tre uker siden jeg var hos fastlegen, og jeg har altså konsultasjonstime denne uken. Da jeg ringte Colosseumklinikken, spurte jeg hvilke kriterier de satte for å få innvilget operasjon. De svarte at de hittil ikke hadde avvist en eneste med konsultasjon, fordi de anså at kvinner som ønsket denne typen operasjon, hadde reelle plager.

Dette kan jo minne noe om "bukken og havresekken" - de private klinikken får jo dekket sine utgifter uansett og er dermed interessert i operasjon uansett, men samtidig er det nok sant at kun de med relle plager søker denne type operasjon. For meg betyr det uansett en kort ventetid. Jeg vet ikke helt hvordan dette vil være for dem som allerede står på venteliste hos offentlig sykehus, men jeg antar at man da trekker seg fra den ventelisten og tar med henvisningen til en privat klinikk som det offentlige har avtale med.

Jeg har hvertfall gjort meg opp en mening om hvilken størrelse jeg ønsker, men er fremdeles nysgjerrig på rekonvalesenstid (jeg har småbarn + at jeg trener mye), og om hvorvidt det er nødvendig med full narkose. På amerikanske diskusjonfora har jeg sett at mange snakker om fettsuging under armene for at hele brystpartiet skal bli jevnere og penere. Dette har jeg ikke sett noe om på norske sider, så jeg planlegger å spørre legen om dette.

Supert om du har noe å utfylle, -ida-! Er du forresten generelt fornøyd med operasjonen, klinikken, og resultatet? Opplever du arrene som veldig skjemmende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Hold gjerne denne tråden oppdatert!

Selv har jeg også ventet ca 6 mnd på konsultasjon på Ullevål, men skulle gjerne gjort det raskere! (Skal snart til legen, kan jo spørre der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Første gjest

Poirot: Jeg kan legge inn en liten rapport etter konsultasjonen. :wink:

I mellomtiden hører jeg gjerne fra andre som har noe å si om brystreduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Resultatet er vel i stor grad styrt av hva kirurgen har å jobbe med i utgangspunktet. (Det er vel en fordel å vite om du ønsker å bli en B eller C, men kirurgens anbefalinger bør selvsagt tas ad notem.) Det er også greit å forhøre seg om kirurgens antakelser om hvor mye av brystet som fjernes som er kjertelvev og hvor mye som er fett - i hvertfall hvis du ikke har fått barn ennå.

Endret av Veronal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ringerunden i går... Trygdekontoret, Helse Øst og tilslutt Fritt sykehusvalg - der fikk jeg ei liste over mulige private klinikker som har avtale med Helse Øst.

Ifølge den hyggelige damen på Fritt sykeshusvalg-telefonen sa at jeg nå kunne ringe til disse klinikkene, og deretter henvende meg til legen min igjen for å få henvisning. Så kunne jeg få en time for konsultasjon og ting kunne skje temmelig fort.

Skal ringe til de ulike i dag og forhøre meg.

Jeg er opptatt av å komme meg på konsultasjon fordi jeg er veldig usikker på om jeg skal ta en slik operasjon. Jeg er drittlei puppene mine, men samtidig er de en del av meg og jeg er redd for komplikasjoner/arr etc etc...

Viktig å komme på konsultasjon med andre ord!

Poirot! Ring fritt sykehusvalg - jeg kan sende deg tlf-nummeret på pm. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg går ut fra at det er de samme klinkkene som fremkommer på

http://www.sykehusvalg.net/

Skal høre med legen min neste gang jeg er der.

Hvorfor må du ringe klinkken først? Kan du ikke bare få en henvisning fra legen? De har jo tross alt inngått avtale med staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du ringe klinkken først? Kan du ikke bare få en henvisning fra legen? De har jo tross alt inngått avtale med staten.

Det forsto jeg som var for at jeg skulle velge den klinikken jeg helst ville bruke... :wink:

Og det var mange flere klinikker enn det jeg får opp på nettsidene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Det forsto jeg som var for at jeg skulle velge den klinikken jeg helst ville bruke... :wink:

Aha!

Hvilken synes du hørtes best ut da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt tid til å ringe enda, men jeg lurer litt på om jeg ønsker meg Mjøskirurgene fordi de holder til på Gjøvik - det er bare en times kjøring fra Elverum i motsettning til Oslo som er to timer unna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du bor jo ikke i oslo, det glemte jeg.

:wink:

Det er temmelig langt å kjøre med nyoperert kropp uansett hva jeg velger.

Hva sier forresten samboeren din til ønsket ditt om en operasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

:wink:

Det er temmelig langt å kjøre med nyoperert kropp uansett hva jeg velger.

Hva sier forresten samboeren din til ønsket ditt om en operasjon?

Han sier ikke så mye, men hører jo all sytingen, eks i går da jeg ikke fant korsett, når den underste puppen sovner når ejg ligger på siden i senga, når jeg har vondt i ryggen og når jeg ikke finner klær som passer.

Sier jeg må gjøre som jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier ikke så mye, men hører jo all sytingen, eks i går da jeg ikke fant korsett, når den underste puppen sovner når ejg ligger på siden i senga, når jeg har vondt i ryggen og når jeg ikke finner klær som passer.

Sier jeg må gjøre som jeg vil.

Kjent syting - bortsett fra det med at den dovner bort! Det har jeg aldri opplevd!!! :o

Snakka endel med Mannen om det i går og han hadde store motforestillinger - ikke slik at han ikke støtter meg, det erjo min kropp - men han mente at jeg kom til å få svært skjemmende arr og at jeg var finest som jeg er nå... Dårlig gjort å forvirre meg slik :-?

Vil på konsultasjon uansett og finne ut av det... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Suzy:

Jeg skal gjennomføre en brystreduksjon hos MjøsKirurgene på Gjøvik i slutten av april. Har nå vært til samtale med en sykepleier og fatt informasjon om inngrepet, i tillegg til resepter o.l. til medisiner både i forkant og etter operasjonen.

Ville bare si at jeg så langt har hatt bare gode erfaringer med MjøsKirurgene. Har blitt godt tatt imot, fått svar på alle spørsmål og alt har skjedd forholdsvis raskt.

Ble henvist dit av fastlegen min og fikk vurderingstimen etter bare 2 uker. Etter den ble det ca 2 mnd å vente på operasjon ("Lang" ventetid pga påsken).

Lykke til med avgjørelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Har bestemt meg for å gå i tenkeboksen før jeg bestemmer meg. Har ikke lyst til å ta noe inngrep før etter sommeren uansett...

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Arr bryr jeg meg lite om. Dessuten vil de jo i hovedsak være under brystet og opp til brystvorten. Blekner gjør de antakeligvis også. Jeg soler meg ikke toppløs, og sambo bryr seg ikke noe om jeg har arr, som man forøvrig alltid får etter en operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

Er det virkelig sånn at man bare oppsøker en privat klinikk med avtale, og har med seg en henvisning fra lege?

Hvor omfattende må en slik erklæring være? Tror kanskje ikke min gamle gode lege er helt oppdatert på dette området... Men går jo jevnlig i terapi, så kanskje psykiateren kan skrive....

Trodde man måtte vente i flere år for noe sånt jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...