Gå til innhold

Hva er straffen for å kjøre med ugyldig førerkort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! For en tid tilbake siden mistet jeg førerkortet, jeg tenkte meg at det nok dukket opp og ikke var stjålet, men siden jeg skulle på en langtur med bil gikk jeg til politiet og fikk midlertidig kjørebevis. Dette skulle jeg ha med meg i bilen i tillegg til legitimasjon, og det var gyldig som førerbevis i 3 mnd. Førerkortet mitt dukket som ventet opp noen uker senere, og jeg tenkte ikke noe mer på det! Gikk over fra å bruke det midlertidige beviset jeg fikk på politistasjonen til å bruke mitt vanlige førerkort. Det som er problemet, er at jeg glemte å melde fra til politiet at jeg fant førerkortet, og dermed regnes det nå som ugyldig.. Jeg ble for litt siden tatt i en fotoboks for å ha kjørt for fort, og skal ned på politistasjonen og "identifisere meg", altså gi beskjed at det er jeg som skal ha boten og prikkebelastningen, ikke bileier. Det som nå har dukket opp i hodet mitt er at førerkortet jeg har kjørt med er ugyldig :S Jeg har jo tatt sertifikatet, men selve "dokumentet" er ugyldig! Hva kan jeg forvente som straff på dette? Nå er jeg kjempenervøs for å dra på politistasjonen til uken, boten jeg allerede har fått var høy nok, om jeg ikke skal få enda en bot..

Anonym poster: 36b84ec62c2723ddbbb727637440fcb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke. Jeg kjørte uten gyldig førerkort etter jeg giftet meg. Glemte det helt av. Byttet etternavn,men beholdt det andre som mellomnavn.

Fikk beskjed om at jeg brukte et ugyldig kort.

Så om jeg ble stoppet,så ville el ikke det fått noen konsekvenser? Det står jo ikke i pannen at jeg har giftet meg.

Så om de hadde bedt om førerkort,så så de jo at det var meg på bildet som kjørte bilen. Kjørte ulovlig i 14 dager

Anonym poster: 08693a0b351b2bde2638ce613e6c30f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Først av alt: dra på biltilsynet og få bestilt et nytt førerkort med en gang :)

Da slipper du dette igjen.

For det andre så tror jeg ikke det vil skje noe.

Kan du ikke bruke noe annet enn førerkortet til å identifisere deg med da? Om de vil se at du har lappen så kan de jo sjekke dette i systemet sitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! For en tid tilbake siden mistet jeg førerkortet, jeg tenkte meg at det nok dukket opp og ikke var stjålet, men siden jeg skulle på en langtur med bil gikk jeg til politiet og fikk midlertidig kjørebevis. Dette skulle jeg ha med meg i bilen i tillegg til legitimasjon, og det var gyldig som førerbevis i 3 mnd. Førerkortet mitt dukket som ventet opp noen uker senere, og jeg tenkte ikke noe mer på det! Gikk over fra å bruke det midlertidige beviset jeg fikk på politistasjonen til å bruke mitt vanlige førerkort. Det som er problemet, er at jeg glemte å melde fra til politiet at jeg fant førerkortet, og dermed regnes det nå som ugyldig.. Jeg ble for litt siden tatt i en fotoboks for å ha kjørt for fort, og skal ned på politistasjonen og "identifisere meg", altså gi beskjed at det er jeg som skal ha boten og prikkebelastningen, ikke bileier. Det som nå har dukket opp i hodet mitt er at førerkortet jeg har kjørt med er ugyldig :S Jeg har jo tatt sertifikatet, men selve "dokumentet" er ugyldig! Hva kan jeg forvente som straff på dette? Nå er jeg kjempenervøs for å dra på politistasjonen til uken, boten jeg allerede har fått var høy nok, om jeg ikke skal få enda en bot..

Anonym poster: 36b84ec62c2723ddbbb727637440fcb7

Er ikke ugyldig og ingen straff. Førerkortet er bare meldt tapt i førerkortregistrer. Du kan maile trafikkstasjonen og si ifra at du har funnet det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! Skal ned på stasjonen i morgen, har visst fått et skjema i posten jeg må fylle ut og levere.. Kommer til å legge igjen førerkortet hjemme og bruke bankkort som legitimasjon! Det hadde ikke slått meg en gang :) Håper det stemmer at det ikke er noen straff, og jeg skal definitivt sende en mail til traffikkstasjonen og si at jeg har funnet det!

Anonym poster: 36b84ec62c2723ddbbb727637440fcb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...