Gå til innhold

Rammemadrass kontra kontinental


2shy

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe seng og er usikker på hva jeg bør gå for. Aller helst vil jeg ha vanlige madrasser i sengestamme da jeg syns det er finest, men skal jeg holde meg innenfor budsjettet betyr det at jeg må kjøpe alt på IKEA, og madrassene der har jeg ikke god erfaring med.

Så, jeg har kikket litt på Zen pocket rammemadrass/kontinental på Bohus, og lurte på om det er noen som har noen erfaring med noen av dem, og om hva som er fordel/ulempe med ramme kontra kontinental?

Prøvde forøvrig Skeidar sin tilsvarende versjon til samme pris (heter vel Star pocket der), og liggekomforten opplevdes veldig dårlig i forhold til den fra Bohus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes kontinentalsengene er altfor harde å ligge på :(

Angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte en myk springfjærmadrass i vanlig sengeramme!!!

Anonym poster: 3ea35cfa28ae48e0a75090dd05aaf3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kontinentalsengene er altfor harde å ligge på :(

Angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte en myk springfjærmadrass i vanlig sengeramme!!!

Anonym poster: 3ea35cfa28ae48e0a75090dd05aaf3ca

Å, jeg trodde det var litt motsatt jeg, at kontinentalsengen opplevdes som mer myk? Det varierer sikkert veldig fra modell til modell, de jeg har prøvd har vært altfor myke. Men de var sikkert av de aller rimeligste typene.

Vanlig sengeramme med madrass og overmadrass blir brått dyrt, men har skjønt at Jysk har veldig gode madrasser til bra pris.

Hvilken type kontinental har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel helt på hva slags seng det er. Min kontinentalmadrass er veldig myk og deilig, mens rammemadrassen på gjesterommet er hard. Det eneste som teller: PRØVELIGG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel helt på hva slags seng det er. Min kontinentalmadrass er veldig myk og deilig, mens rammemadrassen på gjesterommet er hard. Det eneste som teller: PRØVELIGG!

Selvsagt prøveligger jeg før jeg kjøper ;)

Spørsmålet mitt er: hva er fordelen/ulempen med kontinental kontra vanlig ramme, og om noen har erfaring med de sengene jeg nevner i første innlegg.

Endret av 2shy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns hvertfall at kontinentalmadrass med sokkel er mer stabilt ved sengeaktivitet. Ulempen må være at man ikke får støvsugd like lett under.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker helt klart rammemadrass mye bedre enn kontinentalmadrass, ettersom man da får en del luft under senga. Og, som brukeren over her sier, at man lett kan støvsuge der. Dessuten gir det et "lettere" preg rent visuelt sett, synes jeg.

Anonym poster: 9965cf6a105d972621fde71d5fad5952

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg har hatt begg deler, og vil i dag i alle fall, ikke bytte kontinentalen min med noe annet ;)

Du mister 'lagerrommet' under sengen med en kontinental løsning, det er riktig.

Samtidig så slipper du å 'buksere' støvsugeren innunder der ;)

Både rene rammemadrasser og kontinentaler (som er rammemadrasser i bunnen, mellommadrass og så overmadrass) må velges med hardhetsgrad som er tilpasset det/de menneskene som skal bruke dem.

Er du for tung for hardheten på madrassen kan det føles som en vannseng :blink:

Og er madrassen for hard så får du følelsen av å ligge på et bord :fnise:

Med riktig hardhet på madrasser så får du i begge tilfeller en svært god liggekomfort med en god madrass og overmadrass (ikke glem overmadrassen, - den er viktig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt begg deler, og vil i dag i alle fall, ikke bytte kontinentalen min med noe annet ;)

Du mister 'lagerrommet' under sengen med en kontinental løsning, det er riktig.

Samtidig så slipper du å 'buksere' støvsugeren innunder der ;)

Både rene rammemadrasser og kontinentaler (som er rammemadrasser i bunnen, mellommadrass og så overmadrass) må velges med hardhetsgrad som er tilpasset det/de menneskene som skal bruke dem.

Er du for tung for hardheten på madrassen kan det føles som en vannseng :blink:

Og er madrassen for hard så får du følelsen av å ligge på et bord :fnise:

Med riktig hardhet på madrasser så får du i begge tilfeller en svært god liggekomfort med en god madrass og overmadrass (ikke glem overmadrassen, - den er viktig)

Jeg har vært i møbelbutikker i hele dag og testet madrasser :ler:

Har prøvd alt fra det billigste av kontinental til dyrere, og det er helt klart stor forskjell i kvalitet og komfort. Hva slags type fjæring og overmadrass har enormt mye å si. Jeg var overrasket over hvor god kontinentalsengen med pocketfjærer fra Bohus var, og den kostet bare 4700. Men etter jeg prøvde den la jeg meg på en Jensen Nova Plus kontinental, og det var som å ligge på en deilig rosa sky med sukkerspinn på sidene :ler: Denne rr på tilbud nå og kostet 9000 kr.

Frem og tilbake mellom sengene. Jeg rasjonaliserer med at det skiller drøye 4000 kr, som jeg kan bruke til oppvaskmaskin. Går litt frem og tilbake mellom sengene og syns begge er gode, men Jensen er likevel en langt mer halleluja opplevelse. Spørsmålet er om jeg trenger det, eller om jeg kan nøye meg med "OK". Jeg har søvnproblemer og rasjonaliserer motsatt vei og tenker at da bør jeg ligge som en prinsesse :fnise:. Jenssen sin overmadrass er jo i en klasse for seg, og den er også utbedret slik at den har to fasthestssider. En fastere og en litt "eggekartong-utforming" som gjør den rosa skyen enda større.

På IKEA har jeg testet et par rammemadrasser som også var helt greie (av alle jeg prøvde var det kun de som var aktuelle). Den ene var helt grei, den andre var faktisk veldig god. Men den som var veldig god begynte å bli veldig dyr, pustet Jensen i nakken. Den rimelige varianten var Sultan Singås i kombinasjon med Tafjord overmadrass http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10155628/. Dette er kaldskum som former seg etter kroppsvarme. Er usikker på hvordan dette blir når det er iskaldt på soverommet om vinteren (vinduet åpent året rundt). Den andre varianten er Sultan Stamnes med Torød overmadrass http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40168568/. Den er mye mykere (blir for myk med madrass nr 1).

Fordelen med rammen er at jeg kan ha den i en sengestamme (jeg syns det er veldig fint med sengestamme), og det er kjekt med plass under senga. Det som også er kjekt med Ikea er at jeg kan bytte hvis jeg ikke er fornøyd. Jeg har jo egentlig godt med lagringsplass, og tror ikke det skal være et argument. Skal jeg har kontinental skal jeg ikke ha sokkel, men bein.

Det skal sies at jeg har hatt Jensen seng før (ramme med overmadrass, tror det var Jensen Diplomat). Den var skitdyr, tror fullpris var rundt 25 000 inkl overmadrass før de trakk fra 50% på salg. Dummeste jeg noensinne har gjort var å selge den lekkerbisken av en seng. Så jeg vet at Jensen og jeg kommer overens :ler:

Hadde IKEA ramme før som jeg var utrolig misfornøyd med, men jeg lærte i dag at overmadrassen jeg brukte sammen med den var totalt feil. Så IKEA kan være bra likevel?

Jeg dåner, det er så vanskelig. Prøver å være prisfornuftig, men vil jo ligge superbekvemt også. Hva tror du, pusen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Pus er høyst inhabil her hun har lagt seg sammen med, og oppå/oppi Jensen ... :blush:

Og jammen "bor" ikke Jensen ramme i sengestamme på mitt gjesterom.

Forøvrig fullstendig enig mht overmadrassene til Jensen :jepp:

Jeg tenker at man skal jo ha en god madrass noen år, men samtidig også kunne leve.

Uten det hensynet ville jeg valgt type etter hva jeg følte nest for.

Og siden Jensen og jeg har vært perlevenner siden 1985 så vet du hvilken produsent som eier mitt sovehjerte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pus er høyst inhabil her hun har lagt seg sammen med, og oppå/oppi Jensen ... :blush:

Og jammen "bor" ikke Jensen ramme i sengestamme på mitt gjesterom.

Forøvrig fullstendig enig mht overmadrassene til Jensen :jepp:

Jeg tenker at man skal jo ha en god madrass noen år, men samtidig også kunne leve.

Uten det hensynet ville jeg valgt type etter hva jeg følte nest for.

Og siden Jensen og jeg har vært perlevenner siden 1985 så vet du hvilken produsent som eier mitt sovehjerte ;)

Hehe, ikke visste jeg at jeg hadde med en frøken Jensen å gjøre ;)

Jeg har allerede utelukket det rimeligste IKEA alternativet. Jo mer jeg tenker på Jensen jo gladere blir jeg. Og jeg ser at hvis jeg bestiller den i lys beige madrass-trekk, og kjøper en hodegavl (som jeg får 20% avslag på ved kjøp av madrass), så blir det seende mer ut som en seng, hvis du skjønner.

Jeg ruinerer meg ikke med å kjøpe Jensen, men jeg kunne selvsagt hatt godt nytte av 4000 kr ekstra. LIkevel, sengen er den viktigste investeringen man gjør, sofa kan man alltids kjøpe på finn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også en Jensen, og det er virkelig verdt det! :) Kom på enda en fordel med kontinental - høyden. Jeg elsker at man bare kan svinge beina ut om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uten tvil kjøpt Jensen og heller vasket opp for hånd!!

Haha, ja du sier noe! Oppvaskmaskin kan jo heller komme senere :)

Jeg har også en Jensen, og det er virkelig verdt det! :) Kom på enda en fordel med kontinental - høyden. Jeg elsker at man bare kan svinge beina ut om morgenen.

Jaaa, jeg har også forelsket meg i høyden. Det ser liksom mer..majestetisk ut! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om det går an å ha litt høyere føtter enn det som vises her? http://www.skeidar.no/produkter/soverom/madrasser/kontinentale/jensen-nova-plus-kontinental-150x200

Noe mer sånn som dette? http://www.skeidar.no/produkter/soverom/senger/hodegavler/valentine-hodegavl

Eller blir det veeeldig høyt? Tenkte at det var mer praktisk i forhold til rengjøring.

Også lurte jeg på om kappelaken skjuler hele madrassen, eller om det går an å kle inn madrassene på annet vis? Hvordan gjør dere da, lar dere bare madrassene (foruten overmadrass) være nakent?

Tok dere dere brydderiet med å bestille madrassene i en annen farge, eller tok dere det som var i butikken? Jeg er under snittet glad i grått, men jeg vet ikke om jeg gidder vente 3-4 uker for å få riktig farge, vil ha senga fort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lille-pus

Hos meg og kattene så har kontinental-utgaven av Jensen blitt utstyrt med hodegavl.

Det gjør utrolig mye for følelsen av å ikke 'bare ha en løststående seng inntil veggen'.

I tillegg har jeg nattbord og en hvit kommode som går nøyaktig opp til toppen på overmadrassen og er på millimeteren like bred som kontinentalsengen ;)

Den kommoden står plassert i fotenden av sengen ;)

Edit: Siden 'gamle damer' er litt glade i kappelaken så er det det som er løsningen hos meg :fnise:

Jeg vet dôg at Svane benytter hele trekk i farver.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt tankten på hodegavl. Isåfall får jeg bestille madrasstrekkene i beige siden det passer best til gavlen jeg vil ha (hvis jeg har tålmodighet vel og merke). Men, kappelaken løser jo det på problemet når jeg tenker meg om.

Men hva med sengeføttene, bør de være lave, eller kan det fungere med litt høyere slik at det er lettere å komme til med støvsugeren? Det er vel kanskje ikke så vanskelig å å bare flytte litt på madrassene for å gjøre rent?

Haha, jeg er ikke gammel og jeg syns kappelaken er helt topp jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg har sokkel, ikke ben på min kontinental.

Å flytte litt på madrassene tror jeg kan bli en interessant 'sport' med kontinental løsning.

Grunnen til dette er at en kontinental består av 2 rammemadrasser i bunn, med en hel mellom-madrass oppå de to rammemadrassene, og så toppes 'kaken' med en hel overmadrass oppå mellom-madrassen.

Å flytte litt på denne kontruksjonen ser jeg på som 'noe utfordrende' :fnise:

Så, her befinner konstruksjonen seg solid og stabilt 'forankret' på gulvnivå.

Edit: Kappelaken til 150 bredde i kontinentalhøyde trenger ikke være det enkleste å finne.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har rett, jeg blir bare veldig optimistisk noen ganger! Jeg vil ikke ha sokkel, kommer utrolig mye støv innunder har jeg skjønt, så blir voldsom støvsamler. Med føtter så kan jeg ihvertfall klare å manøvrere en mopp under senga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...