Gå til innhold

Kjøpt dieselbil, trenger hjelp...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså jeg kjøpte en yaris, tre år gammel. Det som plager meg er at den bruker 5-6 sekunder på å starte. Man må tråkke på gassen for å den i gang. Jeg ringte tilbake til butikken og klagde, men selgern sa at alle dieselbiler er sånn. De trenger noen sekunder på å starte. Men jeg slår meg ikke til ro. Det er vel ikke meningen å gasse så fælt for å få start? Skal jeg se det an i noen dager eller dra tilbake til butikken? Kjøpte den i helgen.

Anonym poster: 31e22c4853b00ceeaff500ce10a12aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke meningen... Mange dieselbiler må man vri tenningen halvt om på og vente på glødelampa, men man trenger ikke full gass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har husket å gløde den sant? Som Littlejo sier, vri tenninga halvt om til en lampe slukner, så starter du som normalt

Anonym poster: 7aa683bcb3adba0052ec5ca6f2ebc18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg kjøpte en yaris, tre år gammel. Det som plager meg er at den bruker 5-6 sekunder på å starte. Man må tråkke på gassen for å den i gang. Jeg ringte tilbake til butikken og klagde, men selgern sa at alle dieselbiler er sånn. De trenger noen sekunder på å starte. Men jeg slår meg ikke til ro. Det er vel ikke meningen å gasse så fælt for å få start? Skal jeg se det an i noen dager eller dra tilbake til butikken? Kjøpte den i helgen.

Anonym poster: 31e22c4853b00ceeaff500ce10a12aae

Eeeehm... Nei? Vår er ikke sånn :P ( Har diesel ). Men du må la den ''gløde'' før du starter :)

Anonym poster: eea2a57e4466793ce35359b211598f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk, men hva betyr å gløde? Og hvis det ikke funker, bør jeg klage igjen?

Anonym poster: 31e22c4853b00ceeaff500ce10a12aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk, men hva betyr å gløde? Og hvis det ikke funker, bør jeg klage igjen?

Anonym poster: 31e22c4853b00ceeaff500ce10a12aae

Vri tenninga en halv gang, nesten helt rundt, og det skal komme en lampe i dashbordet, et sted rundt speedometeren, turtallsmålern osv. Når lampa har forsvunnet, skal du starte bilen som vanlig. Det betyr å gløde den, dieselbiler flest, de jeg har vært borti, må glødes før de starter som normalt. Det høres ut som du må gløde din og.

Anonym poster: 7aa683bcb3adba0052ec5ca6f2ebc18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må gløde den ja. Alle dieselbiler jeg har vært borti (og jeg trodde alle dieselbiler generelt) må glødes. Vri tenninga halvt slik at alle lampene lyser, og vri tenninga helt om når lampene er sluknet (lettest å bare sjekke alle lampene hvis du ikke vet hvilken lampe du skal se etter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det de andre sier om at du må gløde.

Jeg er kanskje rar, men om jeg var selger, og en kjøper sa at h*n skulle kjøpe sin første diesel bil, så ville jeg ha nevnte dette for kunden/privatpersonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min starter med en gang :)

Når det er minusgrader kan det være lurt å gløde den 3 ganger før start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for hjelpen alle sammen! Enig i at bilselgeren kunne ha gitt bedre informasjon..!

Anonym poster: 31e22c4853b00ceeaff500ce10a12aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor fikk dette som informasjon av bilselger selvom hun ikke opplyste om at det var hennes første dieselbil. Selger burde nevne det uansett i tilfelle.

Men nå vet du det hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke ALLE dieselbiler som trenger å gløde før start. Vi har en Toyota Avensis 2005 modell og vi trenger ikke gløde den før vi starter.

Anonym poster: 62d8146bc3ea58f80e0b0a51656b7bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ALLE dieselbiler som trenger å gløde før start. Vi har en Toyota Avensis 2005 modell og vi trenger ikke gløde den før vi starter.

Anonym poster: 62d8146bc3ea58f80e0b0a51656b7bc6

Man kan la være å gløde, men da tar det gjerne lenger tid å starte og det sliter litt etter litt på motoren... Temperatur har også en innvirkning der!

Endret av LittleJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for hjelpen alle sammen! Enig i at bilselgeren kunne ha gitt bedre informasjon..!

Anonym poster: 31e22c4853b00ceeaff500ce10a12aae

Du har en instruksjonsbok, og jeg foreslår at du slår opp i den før du tar livet av bilen din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lever tilbake bilen, protesterer de så melder du deg inn i NAF og får med de på saken.

På hvilket grunnlag skal liksom NAF kobles inn? Det at TS ikke er istand til å dra opp instruksjonsboken sin for å finne ut hvordan hun skal starte en dieselbil?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilket grunnlag skal liksom NAF kobles inn? Det at TS ikke er istand til å dra opp instruksjonsboken sin for å finne ut hvordan hun skal starte en dieselbil?

Leste ikke hele tråden, beklager så meget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ALLE dieselbiler som trenger å gløde før start. Vi har en Toyota Avensis 2005 modell og vi trenger ikke gløde den før vi starter.

Anonym poster: 62d8146bc3ea58f80e0b0a51656b7bc6

Man kan la være å gløde, men da tar det gjerne lenger tid å starte og det sliter litt etter litt på motoren... Temperatur har også en innvirkning der!

Enig med AB, det er en del moderne dieselbiler som ikke har gløding. Mulig man gløder men "glødelampa" mangler rett og slett. Har ny dieselbil selv, og min må ikke det. Den starter øyeblikkelig og ingen lampe kommer til syne på dashbordet. Siden jeg har eid diesel før (gammel, ja), så spurte jeg rett og slett selgeren for det virket så naturstridig å ikke gløde. Men neida, ikke noen gløding på den bilen gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...