Gå til innhold

Hva er forskjellen på fjellski og langrennski?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke hatt ski på beina siden jeg var barn, nå er jeg blitt mamma selv og junior fikk ski til jul, så da må erkjenner jeg at det er på tide å skaffe meg ski selv også.

Jeg er altså veldig amatør, og skal i første omgang gå kortere turer. Dersom jeg finner ut at dette er livet, kjøper jeg heller nye ski om en sessong eller to. Velger jeg fjellski eller langrennski for å få en lettest mulig start?

Anonym poster: 5d57e68d956c11fb72c5355829ee1837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fjellski er som regel bedre egnet til å gå utenfor preparerte løyper. Dra til en sportsbutikk med god peiling så vil de hjelpe deg mye med å tilpasse ski til bruk og kropp!

Anonym poster: 2bf1ec4a18489190474cc37cde285e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare én sportsbutikk her jeg bor, og den er bitteliten, så jeg føler jeg vil ha en viss peiling før jeg kommer dit.

Er det best med smørefrie ski, eller må jeg lære meg å smøre?

Anonym poster: 5d57e68d956c11fb72c5355829ee1837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt såkalte markaski tror jeg. Hvis du skal gå i lette løyper sammen med barnet ditt. Det er også mulig å kjøpe seg smørefrie, de bremser litt i bakkene også (dårligere glid..). Det er ikke vanskelig å smøre hvis noen forteller deg hva du skal gjøre og hvor smøresonen din er (det gjør sportsbutikken, bare spør om de ikke gjør det uoppfordret).

Nå er jeg litt usikker på om du får smørefrie markaski eller om det blir mer en fjellskivariant.. Fjellski er gjerne tyngre og bredere. Og har ofte stålkanter som gir bedre feste når man skrenser. Men jeg tror ikke egentlig du trenger det.

Markapakker bruker å være et økonomisk alternativ. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider