Gå til innhold

Hva er forskjellen på fjellski og langrennski?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke hatt ski på beina siden jeg var barn, nå er jeg blitt mamma selv og junior fikk ski til jul, så da må erkjenner jeg at det er på tide å skaffe meg ski selv også.

Jeg er altså veldig amatør, og skal i første omgang gå kortere turer. Dersom jeg finner ut at dette er livet, kjøper jeg heller nye ski om en sessong eller to. Velger jeg fjellski eller langrennski for å få en lettest mulig start?

Anonym poster: 5d57e68d956c11fb72c5355829ee1837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fjellski er som regel bedre egnet til å gå utenfor preparerte løyper. Dra til en sportsbutikk med god peiling så vil de hjelpe deg mye med å tilpasse ski til bruk og kropp!

Anonym poster: 2bf1ec4a18489190474cc37cde285e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare én sportsbutikk her jeg bor, og den er bitteliten, så jeg føler jeg vil ha en viss peiling før jeg kommer dit.

Er det best med smørefrie ski, eller må jeg lære meg å smøre?

Anonym poster: 5d57e68d956c11fb72c5355829ee1837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt såkalte markaski tror jeg. Hvis du skal gå i lette løyper sammen med barnet ditt. Det er også mulig å kjøpe seg smørefrie, de bremser litt i bakkene også (dårligere glid..). Det er ikke vanskelig å smøre hvis noen forteller deg hva du skal gjøre og hvor smøresonen din er (det gjør sportsbutikken, bare spør om de ikke gjør det uoppfordret).

Nå er jeg litt usikker på om du får smørefrie markaski eller om det blir mer en fjellskivariant.. Fjellski er gjerne tyngre og bredere. Og har ofte stålkanter som gir bedre feste når man skrenser. Men jeg tror ikke egentlig du trenger det.

Markapakker bruker å være et økonomisk alternativ. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg googlet meg frem til at fjellski er et bedre alternativ for folk som er litt tunge, og det er jo jeg, jeg er ca 25 kg overvektig. Stemmer dette, eller?

Anonym poster: 5d57e68d956c11fb72c5355829ee1837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg googlet meg frem til at fjellski er et bedre alternativ for folk som er litt tunge, og det er jo jeg, jeg er ca 25 kg overvektig. Stemmer dette, eller?

Anonym poster: 5d57e68d956c11fb72c5355829ee1837

Nei, ikke kjøp fjellski! De er tyngre å gå med og ødelegger skigleden. Smørefrie er best for barn og som det sies, de glir ikke like bra. Det blir etter hvert kjedelig.

Kjøp en helt standard pakke med sko som sitter godt og er stødige. Du trenger ikke ha mye kunnskap før du går i butikken, bare si det og så får du prøve sko. Pass på at de prepper skiene. Smøring kan du lese deg til. Det er ikke så vanskelig som det virker.

Anonym poster: fd7228b66024890d6319bb65d207a004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kjøpte jeg en standardpakke med langrennski, men hva betyr det å preppe skiene? Om de ikke gjorde det i butikken, hvordan gjør jeg det selv?

Anonym poster: 5d57e68d956c11fb72c5355829ee1837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt ski på beina siden jeg var barn, nå er jeg blitt mamma selv og junior fikk ski til jul, så da må erkjenner jeg at det er på tide å skaffe meg ski selv også.

Jeg er altså veldig amatør, og skal i første omgang gå kortere turer. Dersom jeg finner ut at dette er livet, kjøper jeg heller nye ski om en sessong eller to. Velger jeg fjellski eller langrennski for å få en lettest mulig start?

Anonym poster: 5d57e68d956c11fb72c5355829ee1837

Fjellski er bredere, og egner seg dermed bedre til å gå i løssnø med. Hvis du hovedsakelig skal gå i preparerte løyper er det ingen grunn til å bruke fjellski, de er tyngre enn vanlige langrennski og dermed litt mer besværlige å gå med.

At du er overvektig betyr ingenting i valget mellom fjellski og turski. Du må bare ha litt mer spenn i skiene siden du er tung.

Jeg vil sterkt fraråde deg å kjøpe smørefrie ski. Å velge riktig festesmøring er veldig enkelt. Er det kaldt og nysnø blir snøen trå, og du får lett feste. Da skal du ha hard voks, det vil hovedsakelig si blå Swix. Hvis det blir glattere føre må du ha seigere voks. Det kan bli glattere enten hvis det kommer våt snø som fryser på, eller at det blir varmt og snøen blir mer kornete. I begge tilfeller trenger du seigere voks. Hvis du smører med voks som er for hard for føret vil du få bakglatte ski. Smører du med for seig voks vil det kladde. Det allikevel ikke særlig vanskelig; jeg har stort sett kun med meg blå, lilla og rød voks på tur, jeg tar bare med klister hvis jeg vet at det er veldig glatt føre, og jeg har aldri opplevd å ikke få feste uten kladding med dette utvalget. Så lenge det er noe finkornet snø skal du ikke bruke klister, da kladder det.

Med Swix er det enkelt: Lavt tall = hard voks, høyt tall = seig voks. Blå er VR40, lila er VR55, rødt er VR65. Hvis det er veldig isete eller mildt og kraftig sol som varmer snøen blir det klisterføre. Da fungerer universalklister så og si alltid.

Slik legger du på voks: Fra hælen og 20-30 cm foran skotuppen, på undersida av skia altså. Dette kalles smøresonen. Smør skia innendørs så ikke voksen blir så hard å få ut. Legg på et ikke alt for tjukt lag med voks. Så skal du bruke en kloss av enten kork eller syntetisk materiale (det har de helt sikkert selv på den lille butikken der du bor) og drar smøringa ut slik at den blir helt jevn. Hvis du bare smører på med voks og ikke drar den ut med kloss går du av smøringa mye fortere, og du får også lettere kladding. Legg på minst tre lag selv for en kort tur.

Når du går klassisk skal du legge kroppsvekta på den skia du skal sparke fra med. Da blir denne sonen pressa mot underlaget, og du får feste. Når du flytter noe av vekta over på den andre skia vil spennet gjøre at sonen med voks ikke lenger er i kontakt med underlaget. De billigste modellene har veldig lite spenn, og dermed har du kontakt med underlaget hele tida. Da får du i det minste godt feste, men ikke den helt store glien.

Hvis det var glatt føre en dag og du f. eks. smørte med rødt, men så blir det kaldt og nysnø, da holder det ikke å smøre blått oppå den røde voksen. Du kan alltids legge seigere voks oppå hard voks, men ikke motsatt. Da må du først fjerne den seige voksen. Derfor bør du kjøpe smørefjerner og spesiell fiberduk de har i sportsforretninger for å fjerne voksen. Bruker du tørkerull e.l. vil det sette seg fiber fra denne i skiene.

Til sist: I tillegg til kakao på termos er det viktig å ha med rent vann. Jeg har erindringer fra da jeg var liten og gikk langturer med min far om at jeg var ubeskrivelig tørst. Av en eller annen grunn tok han ikke med vann. Ytelsesevnen synker med 10% for hver prosent kroppsvæske du mister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjøpte jeg en standardpakke med langrennski, men hva betyr det å preppe skiene? Om de ikke gjorde det i butikken, hvordan gjør jeg det selv?

Anonym poster: 5d57e68d956c11fb72c5355829ee1837

Å preppe skiene er en forkortelse for å preparere skiene. For din del vil det si å smøre skiene. For de litt mer avanserte innebærer det å legge på glider, børste med bronsebørste og nylonbørste for riktig struktur og festesmøring.

Det fins drøssevis av nettsider med tips for å smøre ski. Jeg har gitt deg noen tips i mitt forrige svar, du får se hvor avansert du vil bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største forskjellen på fjellski og ski ment for løyper erfølgende.

Fjellski er mer solide og laget for ulikt terreng og at du skal gå utenom løyper med dem. De har innsving for bedre svingegenskaper (tynnere på midten) noe som gjør at dem ikke sporer like bra i løyper som løypeski som ikke har innsving men er bredere på midten. Fjellskiene er bredere og flyter bedre (synker ikke like dypt i løssnøen) og er løypeski suverene i terreng utenfor løypenettet. Stabiliteten til løypeskien er også bedre enn løypeskiene.

Det finnes flere typer ski, alle har de sine styrker og svakheter - behovet styrer i grunn hvilke ski du bør velge.

Selv har jeg invistert i fjellski med gode telemarkkjørings-egenskaper. Både skiene og bindingene er ikke ideel for løyper, dog fungerer dem til alt slags terreng (også løyper) selv om det siste ikke er deres styrke og det ikke er skøyte-ski samt ski som sporer bra i løyper. Dog går jeg bare klassisk på dem og kjører utenfor sporene i løypene. Til mitt bruk er dem suveren, liker meg uansett best utenfor alfavei (løypenettet) ute i naturen. Om jeg en gang begynner å gå langs løyper i marka får jeg heller kjøpe meg ett til par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke kjøp fjellski! De er tyngre å gå med og ødelegger skigleden.

Tvert i mot, dette er grov feilinformasjon. Fjellski er så mangt, akkurat som det er stor forskjell på markaski og racingski.

Jeg har lette fjellski med 3/4 stålkant (madshus pellestova) og dette er noe jeg anbefaler til alle som har mistet skigleden og har slitt med racerski som var populært på slutten av åttitallet.

Lette fjellski går perfekt i preparerte løyper, de er ikke tunge å gå med, liten forskjell fra markaski og stålkantene gjør at man har stålkontroll( :biggrin: ) ned bakkene og man slipper å være redd for å falle. (Jeg har prøvd disse på fjellet utenfor løyper, men kan ikke si at de er så veldig godt egnet til det på lengre turer, da må man ha skikkelige fjellski.)

Jeg anbefalte slike ski til min mor, men hun ble overtalt i sportsbutikken til å gå for en markapakke. Det endte med at vi måtte bytte ski hele påskeferien for i det hele tatt få henne ut på tur.

Du må ihvertfall ikke kjøpe smørefrie ski!

Smøring i kort versjon: Puss festesonen med sandpapir. Tørk av med microfiberklut. Tørk.

Man kan alltid legge smøring før høyere temperatur over en for lavere, men ikke omvendt.

Grunnsmøring:

Legg minst tynne tre lag med swix grønn. Jeg bruker hårføner for å varme litt opp før jeg smører utover med naturkork. Så minimum tre lag med swix blå, så evt. blå extra. Når du er klar for skitur og det er mildt, prøv å gå med blå extra først. Får du ikke feste, prøv med lilla. Funker ikke det heller: rød. Siste utvei er klister. Etter man har brukt smøring for mildvær/klister, må man bruke fjerner og starte fra begynnelsen igjen når man skal gå i kaldt vær. Ikke glem glider for god glid: http://www.swix.no/eway/default.aspx?pid=279&trg=MainContent_6254&MainContent_6254=6266:0:24,2930

Mer om smøring: http://www.swixschool.no

Anonym poster: e966d0c36494563deb2c1f5023e0a99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har fjellski, og markaski. og et øite barn som lærer å gå på ski. Ifjor kjøpte jeg meg smørefrie ski, uten stålkanter, lette og fine. Jeg kaller dem snarskiene mine, når jeg og lillegutt skal ut en snartur på ski, ca 200 m maks. Vi går ofte og kort. Så slipper jeg å bruke tid på å smøre før slike snarturer. storfornøyd med den investeringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...