Gå til innhold

Hva betyr "bosset"? - delt fra tråden om sigøynere på Generell Debatt


langbein86

Anbefalte innlegg

Ikke gjør deg dummere enn du er!

Calm down! Ikke alle er like allvitende som deg!

Anonym poster: 0614d894600c22a7d4e1d5484bd41ef5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Give me a break. Er det ett ord du ikke har hørt før? På tide å ta turen utenfor Ring 3? :rolleyes:

Anonym poster: bead809b15afa347ebb94b8b0375464d

Du er veldig heldig som vet alt, ikke mange som deg:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er veldig heldig som vet alt, ikke mange som deg:)

Det går uansett an å tenke seg litt om. Hadde du lagt to og to sammen hadde du nok skjønt hva ordet betydde.

Anonym poster: 798f1f3da263cb20667e9511f98c7d3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går uansett an å tenke seg litt om. Hadde du lagt to og to sammen hadde du nok skjønt hva ordet betydde.

Anonym poster: 798f1f3da263cb20667e9511f98c7d3e

Skjønte jo at det var søppel det var snakk om, men har ikke hørt ordet før, derfor ville jeg få det bekreftet. Dessuten var det snakk om sprøytespisser i dette bosset og da trodde jeg kanskje det var ett ord for farlig avfall eller noe sånt.

Hadde jeg visst hvor mye dritt jeg skulle få hadde jeg aldri spurt, men hva annet kan man vel forvente her på KG. Det er en grunn til at jeg faktisk er innom KG flere ganger om dagen, men bare har i underkant av 300 innlegg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Skjønte jo at det var søppel det var snakk om, men har ikke hørt ordet før, derfor ville jeg få det bekreftet. Dessuten var det snakk om sprøytespisser i dette bosset og da trodde jeg kanskje det var ett ord for farlig avfall eller noe sånt.

Hadde jeg visst hvor mye dritt jeg skulle få hadde jeg aldri spurt, men hva annet kan man vel forvente her på KG. Det er en grunn til at jeg faktisk er innom KG flere ganger om dagen, men bare har i underkant av 300 innlegg.

Jeg hadde heller aldri hørt dette ordet før her på KG for ikke så lenge siden. Det er ikke helt uvanlig å ikke kjenne dette ordet i Oslo-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller aldri hørt dette ordet før her på KG for ikke så lenge siden. Det er ikke helt uvanlig å ikke kjenne dette ordet i Oslo-området.

Det er heller ikke vanlig hos oss oppe i Nord :)

Anonym poster: 61e8630f91b22d51ab6f133b290ae865

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor bruker ordet bøss om smårusk, men ikke om selve søppelet. Hun kan for eksempel be meg finne en kost til å feie opp bøsset med. Jeg kan også få høre at jeg er bøssete hvis jeg har mye rusk på klærne, for eksempel etter en tur i skogen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å lære om det norske språket, mange lokale ord og uttrykk i vårt langstrakte land:) bare så synd at man skal være redd for å spørre da man ofte blir mobbet for å være uvitende om man spør..

Heldigvis er man anonym her på kg så da gjør det ikke så mye om folk syntes " langbein" er dum ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bedre at folk tør å spørre når de lurer på noe? Herregud, så aggressive enkelte er bak tastaturet!

Jeg bør et par mil utenfor Oslo og er vant til at bosset blir brukt om "småsøppel". Jeg er ikke sikker på om dette er lokal dialekt eller feks mine foreldres, som er fra andre kanter av landet. Har aldri tenkt over det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også påpeke at ikke alle i Norge er fra Norge, noen er faktisk tilfyttet og har ikek lært alle ord og uttrykk enda.

Så ro ned folkens, må da være lov å spørre.

Anonym poster: 7de807686d5eccc32568f310eb1a6e09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet boss har jeg hørt flere steder. Feks i Hedmark, Kongsvinger området, mange sier boss der, sa det hvertfall da jeg bodde der. Har hørt folk fra Tromsø omtale det både som boss og søppel, samme i Sandnes ved Stavanger.

I Sunnfjord i Sogn og Fjordane sier de bosspann ( søppel spann ) og boss, noen sier søppel.

Anonym poster: 8f51af56983737ed4cb9017bdd2a8f29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det gjør det, både skriftlig og muntlig.

At det står i bokmålsordboka betyr ikke at det brukes i byen Oslo:) har aldri nektet for at det er ett ord som står i ordboka altså, bare at jeg ikke hadde hørt det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er man anonym her på kg så da gjør det ikke så mye om folk syntes " langbein" er dum ;)

Men Langbein har supernøtter, og blir jo Superlangbein!

Altså det jeg mener er at selv om man kan kanskje virke litt dum (les uvitende) så skal man ikke undervurdere hele personen. "Langbein" vet sikkert mye mange av oss ikke vet. :)

Anonym poster: c137620c89b1e4c1f940bfaf55833ed1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det står i bokmålsordboka betyr ikke at det brukes i byen Oslo:) har aldri nektet for at det er ett ord som står i ordboka altså, bare at jeg ikke hadde hørt det før.

Selv om du ikke hadde hørt ordet før, betyr ikke det at ingen i Oslo bruker det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv om du ikke hadde hørt ordet før, betyr ikke det at ingen i Oslo bruker det. :)

det er sant, skal høre litt rundt:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Langbein har supernøtter, og blir jo Superlangbein!

Altså det jeg mener er at selv om man kan kanskje virke litt dum (les uvitende) så skal man ikke undervurdere hele personen. "Langbein" vet sikkert mye mange av oss ikke vet. :)

Anonym poster: c137620c89b1e4c1f940bfaf55833ed1

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sant, skal høre litt rundt:)

Du har en fin innstilling, det skal sies! =) For egen del bruker jeg "bøss" heller enn "boss," og da om smårusk heller enn større mengder avfall. Det er nok mer utbredt med søppel/søpla i Oslo, da, det skal ikke stikkes under en stol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier søpla og boset om einannen her. Eller rusket.

Anonym poster: 8a3fbb4e638d62d61e56c5c6c0e656c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...