Gå til innhold

Grønt lys og grønn mann


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er så vanskelig å vite når grønt lys betyr at jeg kan kjøre og når jeg har grønt lys men likevel må passe meg for gående på gangfeltet. Noen ganger har de rød mann mens jeg har grønt lys, men det hender også at begge er grønne samtidig.

Finnes det en huskeregel for når jeg skal stoppe og når jeg kan kjøre? Det er ikke alltid jeg klarer å se hvilken farge mannen har.

Anonym poster: e904081e00156a755ef88ee61928b12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du rett frem er det rødt for fotgjengere. Skal du svinge, kan det hende at fotgjengerne har grønt lys, så da er det bare å bruke hue og stoppe for dem.

Anonym poster: 8bb20e87b8715eb55a99c34bc2d3ada0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du grønn pil, har fotgjengerne rød mann.

Anonym poster: 4187ad82aab78e2d6a2d0173357f7cc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så skal jeg rett frem, kan jeg bare kjøre uansett egentlig? Det samme når jeg har grønn pil?

Men hvis det er grønt lys, og jeg skal svinge, må jeg være obs?

Må ha det inn med teskje :P

Anonym poster: e904081e00156a755ef88ee61928b12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjør på fotgjengere som går over veien. Det kan vel ikke bli noe enklere enn det.

Men når de står og ser fra side til side om det er klart, kan jeg jo likevel ikke bare stoppe om det er biler bak meg og jeg har grønt lys, og de rød mann?

Anonym poster: e904081e00156a755ef88ee61928b12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men når de står og ser fra side til side om det er klart, kan jeg jo likevel ikke bare stoppe om det er biler bak meg og jeg har grønt lys, og de rød mann?

Anonym poster: e904081e00156a755ef88ee61928b12b

Om de som står å ser fra side til side har rød mann, så stopper du selvfølgelig ikke. Men om de har grønt så ville jeg ha stoppet uansett om jeg hadde biler bak meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempeenkelt.

Skal du rett frem, kan du alltid kjøre på grønt lys. Da har du førsterett.

Skal du svinge, kan du alltid kjøre på en grønn pil som går i retningen du skal. Da har du førsterett. Er det derimot vanlig rundt, grønt lys og du skal svinge, må du vente på fotgjengere som er i ferd med å krysse veien på grønt. Helt uinteressant om du da blokkerer biler bak deg. Du har vikeplikt, ikke brøyteplikt.

Du har selvsagt aldri vikeplikt for fotgjengere som går på rødt når du selv har grønt.

Er det blinkende gult lys, derimot, er det veimerkingen som gjelder i stedet for lysene, og da har du alltid vikeplikt for fotgjengere.

Anonym poster: 1e9e5e3c7c3af908c11cd157519941b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de som står å ser fra side til side har rød mann, så stopper du selvfølgelig ikke. Men om de har grønt så ville jeg ha stoppet uansett om jeg hadde biler bak meg.

Men så skrev jeg at jeg ikke alltid ser om fotgjengerne har rød eller grønn mann...

Det er kjempeenkelt.

Skal du rett frem, kan du alltid kjøre på grønt lys. Da har du førsterett.

Skal du svinge, kan du alltid kjøre på en grønn pil som går i retningen du skal. Da har du førsterett. Er det derimot vanlig rundt, grønt lys og du skal svinge, må du vente på fotgjengere som er i ferd med å krysse veien på grønt. Helt uinteressant om du da blokkerer biler bak deg. Du har vikeplikt, ikke brøyteplikt.

Du har selvsagt aldri vikeplikt for fotgjengere som går på rødt når du selv har grønt.

Er det blinkende gult lys, derimot, er det veimerkingen som gjelder i stedet for lysene, og da har du alltid vikeplikt for fotgjengere.

Anonym poster: 1e9e5e3c7c3af908c11cd157519941b3

Tusen hjertelig takk for forklarende svar! :D

Anonym poster: e904081e00156a755ef88ee61928b12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for forklarende svar! :D

Anonym poster: e904081e00156a755ef88ee61928b12b

Bare hyggelig! Fint at vi unge menn får føle at vi kommer til nytte iblant :)

Anonym poster: 1e9e5e3c7c3af908c11cd157519941b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En idé å lære seg trafikksignalene FØR man skal kjøre bil synes nå jeg.

Men, forsåvidt bra at du forsøker å lære deg det nå da...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En idé å lære seg trafikksignalene FØR man skal kjøre bil synes nå jeg.

Men, forsåvidt bra at du forsøker å lære deg det nå da...

Driver med øvelseskjøring nå, for your information.

Anonym poster: e904081e00156a755ef88ee61928b12b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 uker senere...
Gjest made4u

Eller du kan ruse motoren ordentlig og skremme fotgjengere fra å gå over veien selv på grønn mann, prøver de seg så bruk hornet eller stikk hodet ut og rop "vik din djevel! (snørrunge dersom barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...