Gå til innhold

Nå...er det billigere å leie, enn å eie.


Østlandet

Anbefalte innlegg

Hva er det du ser i markedet nå som man ikke så f.eks. for to år siden? Eller for 10 år siden?

En voldsomt stor gjeldsbelastning i husholdningene i fohold til for 10 år siden. Boligpriser som stiger markant mer enn inntekter og mer arb.ledighet etter hvert.

Disse tegnene har kommet veldig til syne fra 2008 og til nå.

Altså så jeg det for 2 år siden også.

Regnestykket kan rett og slett ikke gå opp.

Men, det er jo nesten alle enig i nå. Man er bare litt uenig om det smeller i morgen.

Om 1 år....2 år

Om 5 år derimot, så har vi den foreløpige fasiten.

Som hun for 2 innlegg siden sier det....Bobletilstander.

Endret av Østlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at du har rett i at prisene stiger mer enn f.eks inntekt, men mange steder i landet (og også i enkelte områder i Oslo) er prisene nokså moderate. Det ser ikke ut som bobler der. Og dessuten virker det som folk har ganske greit med penger, til tross for at de har høye lån. Det virker som at "folk flest" fortsatt har råd til å kjøpe dyre klær, biler og ferier. Jeg tror vi har mer å gå på.

Men: Jeg må si at jeg syntes regnestykket over her var ganske interessant. Jeg ville trodd at ting skulle sett annerledes ut, gitt dagens lave rente.

(Selv har jeg et hus og et lån som jeg nok skal klare å betjene i dårligere tider, så jeg er ikke opptatt av dette for min egen del)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt på vei enig i logikken til TS, men du må veie opp andre verdier også, ikke bare økonomiske.

Ta utgangspunkt i leie/eie identisk bolig Oslo. Vi dropper små tilleggsposter for enkelhets skyld

Leie; 10,000 mnd. Dette er penger du betaler for å bo. Har du en gjennomsnittlig inntekt på netto 20.000 kan du i teorien spare 5000 i mnd.

Eie; Bolig til 2 millioner. Lånegrad 85% = 1.7 millioner

Avdrag ca; 4500

renter ca; 4000

kommunale avgifter; 2500

totalt; 11 000 kroner, eller rundet av til omtrent nøyaktig det samme som leiekostnadene for trellen.

Det du kaster bort hver måned ved å eie er renteutgiftene og kommunale avgifter. Disse pengene blir ikke bundet kapital. Så her går 6500 kroner i dass hver mnd. Men så har du skattefradrag på 28% , 1400 i mnd.

Differansen er 6900 kroner give or take ved nullvekst i begge kategorier (leie vs eie)

Så da står og faller det i prinsippet på boligprisvekst/fall. Allerede ved 0,5% fall i boligprisene per mnd taper du 10,000 i mnd, så med en gang du tror boligprisene skal ned, så kaster du deg ut i et tapsprosjekt uten like om du kjøper. På den andre siden "tjener" du 10,000 i mnd om prisene går opp 0,5% i mnd. På den TREDJE siden kjøper og selger de aller aller fleste i samme marked, så i praksis får du ikke noe MER for neste leilighet/hus enn det du hadde. Forskjellen er bare at du selger ditt gamle hus for mer, og kjøper ditt nye for mer - rent bortsett fra om du ved intensjon eller tilfeldighet flytter til et område med mindre trykk.

Så, med mindre prisene går ned så er det et gigantisk tapsprosjekt å leie. Om prisene skulle gå ned, så er det et gigantisk tapsprosjekt å ha kjøpt på topp, eller nær toppen. Likevel er det mange som føler noe spesielt ved å eie, og om du har råd til å tape litt penger, ikke bor deg i hjel, tåler renteoppgang og kan betale ned litt ekstra i mnd, så kjøper og selger du også i denne situasjonen i samme marked. Så alt i alt spiller det ikke noen egentlig rolle.

Min personlige tro på den nermeste framtid er fortsatt prisoppgang. Det er mange tegn på at økonomien vil sakke akterut i framtiden, og da tror jeg det vil bli styggt. Spørsmålet er om du har is i magen nok, og tar sjansen på at boblen skal briste. Jeg tror likevel vi snakker om en moderat tilbakegang i veksten de neste 2-3 årene, men likevel oppleve vekst. De neste 4-5 blir vanskelig å spå, men vi som eier får håpe på en situasjon hvor veksten stanser opp fremfor å falle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik boligpolitikken er i Norge er det lite sannsynlig med noe prisfall de neste årene, tror heller vi vi se en økning. Så jeg vil anbefale folk heller å kjøpe enn å leie nå.

Prisstigningen har roet seg litt, men prisene går opp jevnt og trutt fortsatt.

Skal folk inn i markedet er det ikke noe vits i å vente på et "krakk" - det kommer ikke med det første. De som sitter på så og si nedbetalte hus, når og om det blir "krakk" blir ikke å selge da.

Håper folk er litt fornuftige og betaler ned lånene mens renta er så lav som i dag. Avdragsfrihet er en bjørnetjeneste fra bankene og skulle vært forbudt.

Anonym poster: c55d43a746578b1802e3235952856d17

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt på vei enig i logikken til TS, men du må veie opp andre verdier også, ikke bare økonomiske.

Ta utgangspunkt i leie/eie identisk bolig Oslo. Vi dropper små tilleggsposter for enkelhets skyld

Leie; 10,000 mnd. Dette er penger du betaler for å bo. Har du en gjennomsnittlig inntekt på netto 20.000 kan du i teorien spare 5000 i mnd.

Eie; Bolig til 2 millioner. Lånegrad 85% = 1.7 millioner

Avdrag ca; 4500

renter ca; 4000

kommunale avgifter; 2500

totalt; 11 000 kroner, eller rundet av til omtrent nøyaktig det samme som leiekostnadene for trellen.

Det du kaster bort hver måned ved å eie er renteutgiftene og kommunale avgifter. Disse pengene blir ikke bundet kapital. Så her går 6500 kroner i dass hver mnd. Men så har du skattefradrag på 28% , 1400 i mnd.

Differansen er 6900 kroner give or take ved nullvekst i begge kategorier (leie vs eie)

Så da står og faller det i prinsippet på boligprisvekst/fall. Allerede ved 0,5% fall i boligprisene per mnd taper du 10,000 i mnd, så med en gang du tror boligprisene skal ned, så kaster du deg ut i et tapsprosjekt uten like om du kjøper. På den andre siden "tjener" du 10,000 i mnd om prisene går opp 0,5% i mnd. På den TREDJE siden kjøper og selger de aller aller fleste i samme marked, så i praksis får du ikke noe MER for neste leilighet/hus enn det du hadde. Forskjellen er bare at du selger ditt gamle hus for mer, og kjøper ditt nye for mer - rent bortsett fra om du ved intensjon eller tilfeldighet flytter til et område med mindre trykk.

Så, med mindre prisene går ned så er det et gigantisk tapsprosjekt å leie. Om prisene skulle gå ned, så er det et gigantisk tapsprosjekt å ha kjøpt på topp, eller nær toppen. Likevel er det mange som føler noe spesielt ved å eie, og om du har råd til å tape litt penger, ikke bor deg i hjel, tåler renteoppgang og kan betale ned litt ekstra i mnd, så kjøper og selger du også i denne situasjonen i samme marked. Så alt i alt spiller det ikke noen egentlig rolle.

Min personlige tro på den nermeste framtid er fortsatt prisoppgang. Det er mange tegn på at økonomien vil sakke akterut i framtiden, og da tror jeg det vil bli styggt. Spørsmålet er om du har is i magen nok, og tar sjansen på at boblen skal briste. Jeg tror likevel vi snakker om en moderat tilbakegang i veksten de neste 2-3 årene, men likevel oppleve vekst. De neste 4-5 blir vanskelig å spå, men vi som eier får håpe på en situasjon hvor veksten stanser opp fremfor å falle.

TS igjen.

Jeg er vel enig i hovedpunktene dine.

Men, i mitt tenkte eksempel så forutsetter jeg kjøp og så salg etter 5 år.

Altså kjøpsomkostninger og salgsomkostninger, som jo er vesentlige.

Dette har jeg kun brukt som et eksempel på yngre mennesker, som gjerne er mobile.

På grunn av.....

Flytting p g a arbeid.

Ønske om større annen bolig.

Samlivsinngåelse/brudd...osv.

Jeg kan godta at det en kortere stund enda kan bli (noe) prisoppgang.

Men er nærmest overbevist at om 5 år har det vært en viss nedgang.

(Muligens nærmere et krakk på 10 - 40%)

Og, som også du sier. Da blir det et gigantisk tapsprosjekt å eie.

Grunnlaget for at jeg mener det, er at denne prisøkningen rett og slett ikke kan fortsette.

Regnestykket går rett og slett ikke opp.

Med hjelp av noe mer arb.ledighet vil også dette forsterkes. For ikke å snakke om bare en viss oppgang i lånerente.

Vi lever utrolig isolert her i Norge. Landet som noen kaller "lottolandet", eller "lykkelandet.

Jeg reiser mye overalt og man skal ikke langt sør for Svinesund for å finne en helt annen realitet og en helt annen verden.

Desverre frykter jeg at realitetene for mange blir stygge, etter hvert.

Jeg husker veldig godt "jappetiden", og siste halvdel av 80 tallet, hvor omsetningen stoppet og mange ble sittende i en veldig vanskelig situasjon.

De fleste unge (ikke alle) i dag var ikke med på dette og tror nærmest alt vokser inn i himmelen.

Som jeg har sagt tidligere er jeg selv en liykkelig eier av egen bolig. Har en sønn som kjøpte seg inn i boligmarkedet for snart 2 år siden og en datter som velger leiemarkedet nå. Hun gjør det av egen vilje, men jeg innrømmer at jeg ikke protesterte.....

Men, flott at jreg i hvert fall startet en diskusjon ang dette i går kveld.

Dertmed får man inn flere faktorer. Innspill og tanker.

Endret av Østlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal boligprisen ned må det skje noe dramatisk i den norske økonomien. Det kan være kraftige renteøkninger eller økende arbeidsledighet. Slik som situasjonen er nå er det lite som tyder på noen dramatiske renteøkninger med det første. Hva som skjer med arbeidsledigheten har jeg ingen formening om.

Boliglån med dagens rente er i teorien omtrent gratis lån når man regner inn skattefordelen på 28% og en inflasjon på ca. 2%. Leieprisene vil sannsynligvis følge inflasjonen eller konsumprisindeksen slik at man kan i snitt forvente en økning på 2% hvert år. På bakgrunn av dette er det helt klart mer økonomisk å eie, men det koster som nevnt mye å selge og kjøpe bolig. Problemet er som nevnt tidligere at man er veldig sårbar for en prisnedgang i boligmarkedet.

En prisnedgang på bortimot 40% i pressområder som Oslo sentrum har jeg ingen tro på vi noen gang kommer til å få se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligbobla kommer til å sprekke før eller seinere.

Dette er det ingen som vet.

Er det i det hele tatt en boble?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere momenter:

I Oslo går leieprisene ned: http://www.dn.no/eiendom/article2563648.ece

Formueskatterabatten er redusert, - og vil nok reduseres ytterligere.

Nå skattes det av 50% av boligens verdi for utleieboliger.

Samtidig er det en viss forventning av utviklingen i aksjemarkedet. Det kan få mange som har plassert penger i utleieboliger, til å velge andre alternativer etter hvert.

Og snakker man om å eie bolig i et 5-års perspektiv, bør man ta hensyn til dødtid før klargjøring for salg til overtagelse osv, da leiligheten mest sannsynlig vil være ubebodd.

Anonym poster: 5d2deda729122075f53bc12780cdff18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden arbeidsledigheten er så stor i Europa kommer det flere og flere til Norge og "tar" jobbene til mange her i norge. Vil ikke dette ha noe å si for boligmarkedet?

Anonym poster: afda10d2ce90390940dbc0651c8647d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel med å eie er at da kan du eventuelt leie ut i stedet for å selge, dersom du ikke får det du vil for boligen din når du skal selge ;)

Det er en ulempe, ikke en fordel. Hvis markedet er dårlig kan du godt få mindre i leie enn tapet du har på rentekostnadene. Får du ikke leid ut vil du ha store kostnader og ingen inntekter.

Anonym poster: 3c4d2806d8d3a8120f49093fd09392de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden arbeidsledigheten er så stor i Europa kommer det flere og flere til Norge og "tar" jobbene til mange her i norge. Vil ikke dette ha noe å si for boligmarkedet?

Det er nesten bare dette som presser opp boligprisene i dag. Helt uten innvandring ville vi ikke hatt noen økning i befolkningsantallet i Norge. På grunn av veldig godt betalte jobber kommer det mange arbeidsinnvandrere, og det er dem som presser opp prisene. Nå ligger det dessverre ann til at norske bedrifter priser seg ut av markedet, selv i oljebransjen, og da kan behovet for arbeidsinnvandrere fort bli mye lavere. Hvis de begynner å reise hjem igjen kommer det mange boliger på markedet, og prisene vil falle. Det var akkurat dette som skjedde i bl.a. Irland.

Anonym poster: 3c4d2806d8d3a8120f49093fd09392de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ofte de store byene og spesielt Oslo som merker denne arbeidsinnvandringen. Jeg vil anta at en stor del av disse leier bolig og presser leiemarkedet mer enn boligmarkedet. Allikevel vil selvfølgelig leieprisene være med på å presse boligprisene oppover, men ikke like mye som om alle partysvensker og spanske ingeniører skulle kjøpe seg leilighet på Grünerløkka. Folk vil bo i Oslo og veldig mange har penger til å betale for det. Skal man gjøre "karriere" innen en del yrker er det mange som ikke har noe alternativ enn å jobbe i Oslo. Jeg tror flere og flere øsnker seg til storbyene, og kanskje spesielt hvis det blir dårligere tider og man må flytte på seg for å få jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det vel ofte de store byene og spesielt Oslo som merker denne arbeidsinnvandringen. Jeg vil anta at en stor del av disse leier bolig og presser leiemarkedet mer enn boligmarkedet. Allikevel vil selvfølgelig leieprisene være med på å presse boligprisene oppover, men ikke like mye som om alle partysvensker og spanske ingeniører skulle kjøpe seg leilighet på Grünerløkka.

Det har lite å si for prispresset om de kjøper selv eller om de leier en bolig noen har kjøpt for å leie ut. Jo flere boliger som blir leid ut til gode priser, jo flere kjøper de som leier ut.

Folk vil bo i Oslo og veldig mange har penger til å betale for det. Skal man gjøre "karriere" innen en del yrker er det mange som ikke har noe alternativ enn å jobbe i Oslo. Jeg tror flere og flere øsnker seg til storbyene, og kanskje spesielt hvis det blir dårligere tider og man må flytte på seg for å få jobb.

Hvis ikke det hadde vært for innvandringen ville Oslo hatt netto fraflytting.

Anonym poster: 3c4d2806d8d3a8120f49093fd09392de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke det hadde vært for innvandringen ville Oslo hatt netto fraflytting.

Så enkelt er det ikke!

Hadde det ikke vært for invandringen ville mest trolig færre flyttet ut av Oslo. For det er slik at en masse etnisk norske flytter ut av Oslo nettopp på grunn av den høye innvandringen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt er det ikke!

Hadde det ikke vært for invandringen ville mest trolig færre flyttet ut av Oslo. For det er slik at en masse etnisk norske flytter ut av Oslo nettopp på grunn av den høye innvandringen...

Uansett om det er riktig eller ikke er det ikke relevant for det vi diskuterer.

Anonym poster: 3c4d2806d8d3a8120f49093fd09392de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uansett om det er riktig eller ikke er det ikke relevant for det vi diskuterer.

Anonym poster: 3c4d2806d8d3a8120f49093fd09392de

Sier du som først dro innvandring inn i denne diskusjonen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en del arbeidsinnvandrere som bor trangere enn folk som med sikkerhet ønsker å etablere seg i Oslo? Jeg vet ikke, men det er vel logisk at fremmedarbeidere gjerne bor trangt for å kunne legge seg opp penger.

Anonym poster: b40b8115cad4f032741775699ff9dbd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel med å eie er at da kan du eventuelt leie ut i stedet for å selge, dersom du ikke får det du vil for boligen din når du skal selge ;)

Det er potensielt mye arbeid å leie ut, og dersom du ikke bor i boligen selv må du skatte av leieinntektene. Og siden leiemarkedet ikke har like stor prisvekst er det slett ikke sikkert du får dekket utgiftene dine med utleie, spesielt ikke dersom renta går opp, markedet faller osv.

Anonym poster: 72ad1f126ec0a76e3f5035ea53ac6230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i det hele tatt en boble?

Hva vil du kalle det, når boligprisene stiger så mye fortere enn den gjennomsnittlige lønnsveksten, som de har gjort de siste åra?

Anonym poster: 72ad1f126ec0a76e3f5035ea53ac6230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...