Antlers Skrevet 22. februar 2013 #121 Del Skrevet 22. februar 2013 Så hvis du står der med en melk og en unge som må tisse så plasserer du bare melka i avisstativet og løper ut med ungen? Anonym poster: cfb69895f1a0870037650cb4d9805508 Ja. Jeg ville vært mer opptatt av at ungen (som jeg da har en relasjon til og et ansvar for) fikk tisse enn at jeg måtte ha med meg den melken på minuttet. Om man får komme frem eller ikke bestemmes dermed av folks lyster og om folk synes en er sympatisk eller ikke og ikke om man har en god grunn? Så hvis jeg er usympatisk så får jeg ikke slippe frem uansett hvor god grunn jeg har? Det styres jo først og fremst av køsystemet, som sikrer at det hele blir mest mulig rettferdig. Førstemann til kassen er førstemann som blir betjent, deretter neste person, osv.. Å gi spesialbehandling styres naturlig nok av egen lyst/personlighet/velvilje/hastverk. Det har ikke noe å si for køsystemet om jeg velger å la han som står rett bak meg i køen gå foran meg, men det bør jo være opp til meg om jeg ønsker å rykke bakover og vente lenger enn nødvendig. Selvsagt ville jeg ikke sluppet en som opptrer usympatisk før meg, da det å slippe noen foran en er en hyggelig gest. For meg blir det da altså noe jeg gjør for å være hyggelig mot folk som står i kø som oss andre - uten å klage over det. Jeg kan rett og slett ikke se noen grunn som er god nok til å forsvare at man SKAL foran andre. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #122 Del Skrevet 22. februar 2013 Dette er selvfølgelig ikke noe som kan forlanges at folk skal gi opp sin plass i køen, og hvis man vet at man må rekke innom butikken så kan man planlegge litt ekstra tid for å rekke innom der før man må ta bussen videre. Men, så lever vi ikke i en perfekt verden hvor det alltid er fysisk mulig da man stresser hjem fra jobb for å rekke innom butikken kjapt før man tar bussen hjem. Og her kommer det med medmenneskelighet inn i bildet. For det er fult lov å tenke på noen andre enn seg selv. Som når du kommer der i kassen med en full vogn, så er det lov å se seg rundt og se om det er noen andre med lite varer som tydeligvis stresser med å rekke noe. Eller å ikke si et bastant nei når en stakkars spør om hun kan gå forran deg fordi hun skal rekke en buss. For hvis det er snakk om for eksempel 5 varer hun som vil forbi skal kjøpe så er dét ikke mange minuttene du med en en vogn må vente før det er din tur og du kan traske bort til bilen din som faktisk står der selv om du er et par minutter senere ute. Litt værre for hun som må stå der i 30 min å vente i kulda fordi du ikke ville slippe forbi. Jeg håper virkelig ikke at vi er blitt et folkeslag som bare tenker på seg selv og hva man selv skal ha, stedet for å slippe forbi en stakkar som ikke har en varm bil som venter på deg. Jeg for min del syns det er hyggelig når man kommer der i kasse med noen få varer og så blir man spurt av hun foran deg med vogn om man vil komme foran. Anonym poster: 1ae4195cbb4f40ced066e7aa6cb511c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OneLove Skrevet 22. februar 2013 #123 Del Skrevet 22. februar 2013 man gjør mot andre som man vil andre skal gjøre mot seg ... fin leveregel. Enig, derfor spør jeg aldri noen om å snike i køen selv. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 22. februar 2013 #124 Del Skrevet 22. februar 2013 Enig, derfor spør jeg aldri noen om å snike i køen selv. når man spør. hei du kunne jeg være så snill å komme foran i køa fordi bussen min går snart (når man bare har en eller to varer og den foran har handlevogna full) er man virkelig så jævla frekk da? VIRKELIG? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 22. februar 2013 #125 Del Skrevet 22. februar 2013 når man spør. hei du kunne jeg være så snill å komme foran i køa fordi bussen min går snart (når man bare har en eller to varer og den foran har handlevogna full) er man virkelig så jævla frekk da? VIRKELIG? Jeg synes det er ganske ufint, men det blir jo direkte frekt når man har fått et nei og deretter maser om det samme igjen. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 22. februar 2013 #126 Del Skrevet 22. februar 2013 Jeg synes det er ganske ufint, men det blir jo direkte frekt når man har fått et nei og deretter maser om det samme igjen. Det er jo ikke ufint å spørre høflig om ting. Da håper jeg å slippe å treffe på deg noen gang, som blir fornærma bare av at folk spør. Om du har full handlevogn og personen bak deg skal betale for en ting så har du ikke venta sååå lenge på å få betale for dine varer etterpå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medlem Skrevet 22. februar 2013 #127 Del Skrevet 22. februar 2013 Jeg lurer på dere som ikke ville slippe noen frem, hvordan ville dere takle følgende: - En mor står med kun en melk og en unge som skriker at hun må tisse. Slipper dere hun frem eller tenker deer at dette burde mor og datter sjekket ut på forhånd? - Hvis dere passerer en gammel dame som har falt på isen, tenker dere at det er hennes egen skyld som ikke sørget for gode nok brodder og så går dere videre? - Hvis dere kjører bil på en øde vei og kommer over noen som tydeligvis ønsker hjelp. Tenker dere da at uansett hva det gjelder så burde de ha sørget for bil service, kjørt forsiktere eller uansett hva problemet er forbredt seg bedre på forhånd? 1. Hva haster mest, kjøpe melk eller tisse? Om ikke tissingen kan vente får moren sette melken tilbake, så eventuelt ta en ny tur når blæren er tømt. 2. Da hadde jeg absolutt gitt en hjelpende hånd. Ei ung jente klarer seg fint om hun må vente 30 minutter på bussen, mens ei gammel dame trolig ikke kommer seg opp på egenhånd. 3. Det avhenger av situasjonen. Dersom det er trafikkuhell plikter man å hjelpe, i henhold til §12 i Lov om veitrafikk: http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-004-002.html Dersom annen situasjon vil jeg gjøre en vurdering, bl.a. i forhold til egen sikkerhet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nobilian Skrevet 22. februar 2013 #128 Del Skrevet 22. februar 2013 Denne tråden irriterer dritten av meg. Å forvente å få gå foran er latterlig, dere navlebeskuende lalliser. Er vel faen dere som er egoister når dere forventer at omgivelsene skal tilpasse seg dere, ikke den som innretter seg etter et system som ikke diskriminerer noen, og som har eksistert siden tidenes morgen. Det går fint an å være frekk og jævlig selv om man spør høflig, noen ting aksepterer man, og noen ting spør man ikke om. Ikke før vi snakker prekære situasjoner, noe 30 min venting på buss IKKE er for noen i noe land. Du har ikke folkeskikk bare fordi du sier vær så snill. Det har du når du skjønner hvordan sosiale konvensjoner fungerer, eksempelvis kø, og innretter deg etter det. Jeg slipper gjerne forbi om jeg merker at den bak meg stresser, eller om jeg bare føler for det, og jeg ville gjort det om noen spurte pent med en skikkelig grunn. Den som derimot spør, og har en PISSDÅRLIG "min tid er viktigere enn din"-grunn, vil plutselig befinne seg i verdens treigestte kø. Helvetes bortskjemte gjøtunger. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 22. februar 2013 #129 Del Skrevet 22. februar 2013 Det er jo ikke ufint å spørre høflig om ting. Da håper jeg å slippe å treffe på deg noen gang, som blir fornærma bare av at folk spør. Om du har full handlevogn og personen bak deg skal betale for en ting så har du ikke venta sååå lenge på å få betale for dine varer etterpå Neivel. Jeg skal huske på at det ikke er ufint å spørre høflig når jeg tilfeldigvis møter deg på gata og ber pent om en hundrelapp. Jeg forventer selvsagt at du gir meg denne hundrelappen når jeg har vært snill nok til å be pent, og jeg i tillegg trenger den mer enn du gjør. Du er ikke helt hjerterå, er du vel? Hvordan jeg vet at jeg trenger den mer? Tja, det kan man jo enkelt avgjøre bare ved å se på en person, akkurat som du på magisk vis kan se at han foran deg i køen slettes ikke har like dårlig tid som deg. Helt alvorlig: Jeg vet ikke om jeg hadde blitt fornærmet over at noen spurte om de kunne gå foran meg i køen, da jeg aldri har møtt på noen med så dårlig folkeskikk. Satt ut er jeg derimot helt sikker på at jeg hadde blitt. Selvsagt er det raskere å slå inn én vare enn en full handlevogn, men det kan allikevel ta tid - f.eks når pensjonisten med Parkinsons skal legge på 89 kr i småmynter og maskinen bare tar en og en mynt. Synes ikke det er spesielt gøy å vente på at vedkommende skal bli ferdig, men jeg tar det uansett med et smil, enten det var jeg som slapp denne pensjonisten frem eller han allerede var foran meg i køen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OneLove Skrevet 22. februar 2013 #130 Del Skrevet 22. februar 2013 hva om hun hadde mensen og var tom for bind og det var det hun skulle kjøpe da? Kanke legge tilbake da Men tenk om han foran hadde diare og måtte drite og ikke hadde mer dopapir. Har ikke 2 minutter ekstra da. Og tenk om... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #131 Del Skrevet 22. februar 2013 Det hender jeg slipper folk foran meg, men jeg slipper ihvertfall ikke foran meg folk som er så frekke at de ber om å få gå først. Kø er kø. Anonym poster: 7b607f3917a9bd95940ba95402390eb0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #132 Del Skrevet 23. februar 2013 Dere som er så nøye på kødisplin og ikke vil slippe noen foran dere: Hva gjør dere når dere står et sykke bak i en lang kø og plutselig en ny kasse åpner? Sørger dere da for at alle foran dere får sjansen til å komme over i den nye køen foran dere? Eller gjelder det da andre regler og dere gjerne går foran i køen? Anonym poster: cfb69895f1a0870037650cb4d9805508 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medlem Skrevet 23. februar 2013 #133 Del Skrevet 23. februar 2013 Dere som er så nøye på kødisplin og ikke vil slippe noen foran dere: Hva gjør dere når dere står et sykke bak i en lang kø og plutselig en ny kasse åpner? Sørger dere da for at alle foran dere får sjansen til å komme over i den nye køen foran dere? Eller gjelder det da andre regler og dere gjerne går foran i køen? Ja. Men som regel gjør ikke andre det, slik at resultatet er at jeg mister flere plasser. Dessverre alt for få ekspeditører som organiserer køen når de åpner en ny kasse. Tror faktisk jeg for første gang i livet opplevde det tidligere denne uken, da ekspeditørn kom bort til meg som stod først i køen ved den eksisterende åpne kassen og spurte om jeg ville følge med over til ny kasse. Det burde vært standard rutine! Hun fikk definitivt ros av meg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 23. februar 2013 #134 Del Skrevet 23. februar 2013 Dere som er så nøye på kødisplin og ikke vil slippe noen foran dere: Hva gjør dere når dere står et sykke bak i en lang kø og plutselig en ny kasse åpner? Sørger dere da for at alle foran dere får sjansen til å komme over i den nye køen foran dere? Eller gjelder det da andre regler og dere gjerne går foran i køen? Anonym poster: cfb69895f1a0870037650cb4d9805508 Jeg vet ikke om du har tenkt over det, men det jo er svært få i denne tråden som ikke vil slippe folk foran seg. Om du mener "oss som ikke føler for å slippe frem de som aktivt ber om det", så kan jeg i alle fall svare på egne vegne Det avhenger av hvordan kassene står. Er det to kasser som står mot hverandre (slik at to rader med kunder kan stå rett ved siden av hverandre) er det naturlig at de som står langt frem i køen flytter seg til den nyåpnede kassen. Er det snakk om kasser som er fysisk adskilt (gjerne med dropshyller og avisstand i tillegg), er det naturlig at de som står bakerst i køen flytter seg til nyåpnet kasse, siden den er lettest tilgjengelig for dem. Mulig det er lokale forskjeller, men slik er køkulturen her. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
5310 Skrevet 23. februar 2013 #135 Del Skrevet 23. februar 2013 Jeg jobber i matbutikk, og det er ganske interessant å observere hvordan folk løser sånt. De aller, aller fleste i "min" butikk slipper folk forbi hvis de har flere varer enn den som står bak, men det er ekstremt sjelden jeg hører noen be om å få gå først, og da er det de samme personene hver gang... Noen har konstant dårlig tid, skal de få spesialbehandling hele tiden? Det er ikke alltid så lett å beregne hvor lang tid hver kunde bruker heller. Noen kommer gjerne til kassen med fire-fem varer, men mens jeg skanner disse spør de plutselig hvor den og den tingen er, og så må jeg ringe på noen som kan hente den tingen eller vise kunden hvor den er, og så må jeg sette varene på vent, og så viser det seg at ekteparet som sto bak med full handlevogn brukte mindre tid fordi de var effektive og hadde alt de trengte, og de trengte ikke å grave gjennom ryggsekken sin for å finne lommeboka. Jeg synes ikke det skal være noen automatikk i at man slipper alle forbi hvis man skal handle en del, da blir man jo stående der i evigheter selv. Og hvis det står en kunde foran deg med stappfull handlevogn må man jo regne med at det blir åpnet en ny kasse... Jeg ville aldri spurt om å få "snike" i køen, men så er jeg kronisk stresset når jeg vet det er noe jeg må rekke, og har alltid mye bedre tid enn jeg egentlig trenger... 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 23. februar 2013 #136 Del Skrevet 23. februar 2013 Om han foran hadde diare hadde han ikke rukket å fylle opp en full håndheving Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 23. februar 2013 #137 Del Skrevet 23. februar 2013 Handlevogn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #138 Del Skrevet 23. februar 2013 Er faktisk så barnslig at jeg ser an personen som spør. Spør personen pent med vanlig høflighet så slipper jeg gjerne denne forbi meg. Men det forutsetter at køen kun består av meg og denne som spør. Anonym poster: 06261e1d4d4a611a935c552be616ace9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #139 Del Skrevet 23. februar 2013 For noen sure, gretne mennesker mange av dere er! Det burde være en selvfølge å være litt medmenneske og slippe andre forbi i en slik situasjon. For min del har jeg kun spurt om å få komme forbi en gang, fordi jeg skulle rekke en ferge, hadde forsovet meg, ekspeditøren var under opplæring og supertreig, og jeg virkelig måtte innom polet for å handle til et bursdagsbarn. Da fikk jeg DEN leksjonen av dama foran om planlegging osv, osv.. Det var sikkert en av dere? Helt enig. Synes det er mange sure kjerringer her på kg som ikke har noe som helt synpati for andre. "jeg hadde ikke latt deg gå forbi meg. Du for planlegge bedre neste gang da vel!" Anonym poster: 51f05c8fe5a6c3b7eaf6502ae1616824 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurifix Skrevet 23. februar 2013 #140 Del Skrevet 23. februar 2013 For alt man vet så har den fyren sagt ja så mange ganger og det var første gangen han sa nei! Good on him! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå