Gå til innhold

Hvorfor klarer ikke østlendinger å bruke spørreord riktig?


Gjest mari kontrari

Anbefalte innlegg

Jeg er fra østlandet, og det virker virkelig som om sånne ting er mer utbredt i oslo enn blant oss "utenfra". Men jeg vil si hun/henne-feil og skj/kj er et større problem. Jeg blir flau!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå var det ikke meg du spurte, men jeg kommer (som nevnt) fra et sted hvor alle sier "åssen". På skolen fikk vi dog streng beskjed om at det aldri skulle brukes skriftlig, siden det var et dialektord. Jeg ser at det er tillatt ifølge bokmålsordboken (noe jeg ikke visste før jeg leste denne tråden), men selv for meg som bruker "åssen" daglig, skjærer det virkelig i øynene når det brukes skriftlig.

Ja, greit nok. Men når man snakker om korrekt og galt (og godt og dårlig språk i forbindelse med det), så er subjektive meninger helt irrelevant. Jeg synes for eksempel at "boken" (istedenfor boka) ser teit ut, men jeg hevder ikke at folk som skriver det, er språklig svake. (Nå tror jeg ikke det er det du mener heller, bare så det er sagt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke at dette har med østlendinger eller dialekt å gjøre, snarere er det sosiolekt. Det er jo rent uvitende å si hvem bil vil du ha eller hvordan farge liker du. Det har jeg hørt både osloensere, østfoldinger, rogalendinger, trøndere og nordlendinger si. Felles for dem alle var at de ikke er spesielt kultiverte.

Anonym poster: cc169ef9048b84130e8cc0c6ead84e4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke at dette har med østlendinger eller dialekt å gjøre, snarere er det sosiolekt. Det er jo rent uvitende å si hvem bil vil du ha eller hvordan farge liker du. Det har jeg hørt både osloensere, østfoldinger, rogalendinger, trøndere og nordlendinger si. Felles for dem alle var at de ikke er spesielt kultiverte.

Anonym poster: cc169ef9048b84130e8cc0c6ead84e4e

Det stemmer ikke i det hele tatt. Det har med dialekt (geografisk) og språkutvikling å gjøre.

Les dette:

http://www.dagbladet.no/2012/09/08/kultur/debatt/kronikk/sprak/norsk/23316297/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, greit nok. Men når man snakker om korrekt og galt (og godt og dårlig språk i forbindelse med det), så er subjektive meninger helt irrelevant. Jeg synes for eksempel at "boken" (istedenfor boka) ser teit ut, men jeg hevder ikke at folk som skriver det, er språklig svake. (Nå tror jeg ikke det er det du mener heller, bare så det er sagt).

Ja, subjektive meninger bør være irrelevant, men "dialektskam" kan ofte avgjøre hva som oppfattes som korrekt og galt. Her snakker vi ekstra bredt, men det virker som om norsklærerens mål var at vi skulle skrive penest mulig bokmål (altså lengst mulig unna slik vi faktisk snakker). Personlig har jeg lett for å bruke a-endelser når jeg blir veldig engasjert, selv om læreren insisterte på at det var "boken" som var korrekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, subjektive meninger bør være irrelevant, men "dialektskam" kan ofte avgjøre hva som oppfattes som korrekt og galt. Her snakker vi ekstra bredt, men det virker som om norsklærerens mål var at vi skulle skrive penest mulig bokmål (altså lengst mulig unna slik vi faktisk snakker). Personlig har jeg lett for å bruke a-endelser når jeg blir veldig engasjert, selv om læreren insisterte på at det var "boken" som var korrekt ;)

Helt klart. Men dialektskam er jo en negativ ting, er du ikke enig? Men jo, det er ikke rart at du stusser over "åssen" hvis du først i dag fant ut at det står i bokmålsordboka, men forhåpentligvis vil du se det positive i det etter hvert. Vi er jo heldige i og med at det norske språket tar hensyn til mangfoldet i ulike dialekter rundt om. Hva er galt med a-endelser? Jeg synes det viser karakter, ja, baller at folk bruker det - det er rett og slett sexy. (No homo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt klart. Men dialektskam er jo en negativ ting, er du ikke enig? Men jo, det er ikke rart at du stusser over "åssen" hvis du først i dag fant ut at det står i bokmålsordboka, men forhåpentligvis vil du se det positive i det etter hvert. Vi er jo heldige i og med at det norske språket tar hensyn til mangfoldet i ulike dialekter rundt om. Hva er galt med a-endelser? Jeg synes det viser karakter, ja, baller at folk bruker det - det er rett og slett sexy. (No homo).

Jeg synes ikke folk skal skamme seg over dialekten sin, men pga. norsktimene vil jeg nok alltid mene at "åssen" ser galt ut (utenfor SMS). Et annet eksempel er ordet "fram". Vi lærte at det het "frem", men halvveis gjennom barneskolen ble det bestemt at det skulle moderniseres til "fram". Jeg hadde allerede brukt "frem" såpass lenge at "fram" ble fullstendig feil for meg. Ordene er vel likestilte, men "fram" virker fremmed for meg den dag i dag.

Det er ikke noe galt med a-endelser - jeg bruker dem jo tidvis selv, men det jeg i utgangspunktet har lært henger liksom igjen som "korrekt". Reagerer ikke om en journalist velger å bruke a-endelser, selv om jeg legger veldig godt merke til det, men om han begynner med "åssen" i skriftform - da har det gått for langt, altså ;)

Jeg er faktisk veldig glad i dialekter (med et par unntak), men foretrekker at skriftspråket er mer ryddig og pent, uten for mye valgfrihet. Jeg skammer meg ikke over å be om "en påsa" i butikken, men la meg for guds skyld slippe å lese "Påsa - 2 kr" på skiltet ved kassen. Når det gjelder hva som er sexy: Riksmål all the way, baby!

Endret av Antlers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke folk skal skamme seg over dialekten sin, men pga. norsktimene vil jeg nok alltid mene at "åssen" ser galt ut (utenfor SMS). Et annet eksempel er ordet "fram". Vi lærte at det het "frem", men halvveis gjennom barneskolen ble det bestemt at det skulle moderniseres til "fram". Jeg hadde allerede brukt "frem" såpass lenge at "fram" ble fullstendig feil for meg. Ordene er vel likestilte, men "fram" virker fremmed for meg den dag i dag.

Det er ikke noe galt med a-endelser - jeg bruker dem jo tidvis selv, men det jeg i utgangspunktet har lært henger liksom igjen som "korrekt". Reagerer ikke om en journalist velger å bruke a-endelser, selv om jeg legger veldig godt merke til det, men om han begynner med "åssen" i skriftform - da har det gått for langt, altså ;)

Jeg er faktisk veldig glad i dialekter (med et par unntak), men foretrekker at skriftspråket er mer ryddig og pent, uten for mye valgfrihet. Jeg skammer meg ikke over å be om "en påsa" i butikken, men la meg for guds skyld slippe å lese "Påsa - 2 kr" på skiltet ved kassen. Når det gjelder hva som er sexy: Riksmål all the way, baby!

Jeg skulle gjerne ha tatt en alvorsprat med norsklæreren din, som lærer bygdejentene at det som er sexy, er riksmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne ha tatt en alvorsprat med norsklæreren din, som lærer bygdejentene at det som er sexy, er riksmål.

Akkurat der må nok Knut Hamsun (som ironisk nok ikke hadde problemer med bruk av dialektord :fnise: ) ta på seg skylden, men du kan godt kjefte på læreren som mente at a-endelser var annenrangs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Jeg er litt enig med Antlers. Jeg snakker selv en bred østlandsdialekt, men prøver å skrive ganske konservativt bokmål (unntatt når jeg blir engasjert/forbanna :P ). Jeg synes også at skriftspråket skal være standarisert og uten for mange valgalternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke i det hele tatt. Det har med dialekt (geografisk) og språkutvikling å gjøre.

Les dette:

http://www.dagbladet...norsk/23316297/

I den artikkelen du linker til vises det til Per Egil Hegge som trekker frem sosiolekt. Det er godt mulig det er vanligere på Østlandet enn ellers, men sosiolektaspektet kommer man ikke unna.

Anonym poster: cc169ef9048b84130e8cc0c6ead84e4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra østlandet, og det virker virkelig som om sånne ting er mer utbredt i oslo enn blant oss "utenfra". Men jeg vil si hun/henne-feil og skj/kj er et større problem. Jeg blir flau!

Jeg er fra Oslo, og INGEN av mine venner fra Oslo sier det. Jeg har derimot en kollega fra drammen som sier "hvem telefontype har hu?" Grøøøøøøøsssss. Skj/kj/sj grøsser jeg også av, og når det gjelder det har jeg venner fra alle kanter som ikke klarer å si "kylling/kiosk/sjenert/kjole/skjønner". Men som sagt - "hvem farge" - ingen jeg kjenner fra Oslo ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil gjerne parere spørsmålet i hovedinnlegget med "hvorfor klarer ingen på KG å diskutere språk?"

Det eneste man finner her nesten, er folk som irriterer seg over uttrykksmåter som skiller seg fra standard bokmål eller nynorsk (pluss folk som irriterer seg over nynorsk, da, selvfølgelig). Alle dere mener tydeligvis at språkforumet er et slags klageforum. Og dermed blir jo hele dette underforumet fullstendig verdiløst for folk som interesserer seg for språk. Dessverre.

Anonym poster: 6abb5711a2cd501f0bdca164acc7628b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den artikkelen du linker til vises det til Per Egil Hegge som trekker frem sosiolekt. Det er godt mulig det er vanligere på Østlandet enn ellers, men sosiolektaspektet kommer man ikke unna.

Anonym poster: cc169ef9048b84130e8cc0c6ead84e4e

Jeg har ikke utelukka at det er sosiologisk perspektiv her. Selvfølgelig er det det. Det er ikke sånn at vi enten har med en geolekt eller en sosiolekt å gjøre. Det er mye mer komplekst enn det. Poenget mitt var at man ikke nødvendgvis skal trekke inn utvitenhet (og dermed innta et ovenifra-og-ned-perspektiv), kun fordi man snakker om at "hvem bil" har sosiospråklige forklaringer. Brukeren jeg siterte, hevda at det ikke hadde geolektiske forklaringer, noe jeg argumenterte i mot. Språkutviklinga det snakkes om i artikkelen, viser jo tydelig det. Men det betyr ikke at man kan utelukke andre sosiale faktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker denne tråden som bosspann (= søppelspann) for egen misnøye, og for å påpeke at selv ikke journalister klarer å skille mellom dialekt og korrekt språkbruk lenger.

Hvor ble det av subjektet i setningen din?

Anonym poster: cb1cf862739bca61a3bdd672ee03aa20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor skriver du nysjerrig?

Sikkert noen som tar fram dummestempelet for den stavemåten vil jeg tro...

Anonym poster: 4973b3646a65624945b625e372592503

Anonym poster: 4973b3646a65624945b625e372592503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...