Gå til innhold

Hvorfor klarer ikke østlendinger å bruke spørreord riktig?


Gjest mari kontrari

Anbefalte innlegg

Gjest mari kontrari

Massiv generalisering, kanskje, men jeg oppfatter dette som et østlandsfenomen.

Hvem bil skal jeg velge? Hvordan farge er fineste?

Syns jeg ser slike spørsmål stadig oftere på forumet, og har også hørt folk (med østlandsdialekt i ulike varianter) snakke slik.

Er dette noe som har eksistert lenge, eller er det nytt av det siste tiåret? Er det noen som har lest noe om hvorfor dette brer om seg?

Jeg er oppriktig nysjerrig på dette, og lurer jo også på om jeg er nødt til å venne meg av med å automatisk dra frem "dumme-stempelet" når jeg ser eller hører slike formuleringer.

Korriger meg også gjerne om jeg foretar en grov geografisk feilplassering av skyld her.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker det er dialektene ved grensa til Sverige her nede som er sånn. Jeg bor på det indre østlandet og merker ikke noe til det her, men hører det hele tiden når jeg er på hytta i Fredrikstad eller på skolen i Halden. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

Takk for link, det var interessant, og forklarer jo hvorfor det brukes muntlig. Skriftlig er det da kanskje den (tilsynelatende) økende tendensen til å skrive dialekt fremfor korrekt bokmål eller nynorsk som bærer en del av skylden?

En så lenge forbeholder jeg meg i hvertfall retten til å fordømme skriftelig feilbruk, så skal jeg heller vurdere om muntlig skal få et dialekt-fripass :)

Endret av mari kontrari
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link, det var interessant, og forklarer jo hvorfor det brukes muntlig. Skriftlig er det da kanskje den (tilsynelatende) økende tendensen til å skrive dialekt fremfor korrekt bokmål eller nynorsk som bærer endel av skylden?

En så lenge forbeholder jeg meg i hvertfall retten til å fordømme skriftelig feilbruk, så skal jeg heller vurdere om muntlig skal få et dialekt-fripass :)

Skriftspråket blir ofte påvirket av endringer i talespråket, så det er jo ikke en ny ting. Spesielt skjer det kanskje hos barn og ungdom som må lære alle de rare tingene (sammenlignet med talespråk) som vi skriver ;)

Anonym poster: 043a9ddae96a6dc555a3659ab9b6345f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen. Som østlending bruker jeg ikke utrykkene du nevner :)

Anonym poster: ca4fbd381e968fe197f1ae226295ba32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor (evt. uttafårr) Oslo er ikke dette et problem. Her klarer vi oss med ett spørreord, og det er "åssen". Åssen bil skal jeg velge? Åssen farge er finest? Åssen går'e? Ok, vi har noen andre spørreord og, da... Vi spør jo "hvem er han", ikke "åssen er han" når vi faktisk lurer på hvem noen er.

Jeg har kun hørt slike feil fra folk med litt "finere" dialekt, men østlandet er jo et stort område, så godt mulig det er mer utbredt enn jeg tror. Har i alle fall ikke hørt noen som blander disse ordene i mitt område.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er østlending, og jeg sier ikke "hvem" i det hele tatt. Jeg sier enten "æffren" eller "åkken".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Jeg er fra Oslo og har aldri hørt noen av mine venner/familie bruke spørreord feil. Enig med rockarollawoman at det er utbredt i Østfold. Ei jeg kjenner sier og skriver hvem om alt. Hvem farge? Hvem bil? Blir så forbanna, men går ikke an å si det til henne heller, da blir hun bare sur og sår. Knurr. Samme dama skriver forøvrig vanskelig med to n-er, klatre med to t-er osv. Og det verste er at hun klager sånn over hvor mye feil andre skriver, så har hun drøssevis med skrivefeil selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er mer vanlig i Østfold og Vestfold. Helt grusomt, forresten. Tror det også har med sosiolekt å gjøre også.

Anonym poster: 8ba8f45fb751f534fad521a2a2875008

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem spørreord er det liksom som er feil?

Er det en regel som sier at man skal snakke som man skriver? I så fall snakker så å si alle "feil".

Jeg kan jo definere, la oss si, Toten-dialekten som den eneste sanne og korrekte dialekten. Alle som ikke snakker den dialekten snakker feil.

Anonym poster: cb1cf862739bca61a3bdd672ee03aa20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg åpner ikke tråder som høres ut som det-

Anonym poster: 7b84a951c62bc48ff31a340e71d53f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fra tiden jeg bodde i Sarpsborg kan jeg skrive under på at det er veldig utbredt der og i Fredrikstad. Ikke merka så fryktelig mye til det andre steder på Østlandet. Jeg synes det høres fryktelig ut selv, men man må nesten finne seg i at det er litt dialektgreie, på samme måte som mange rundt Gudbrandsdalen og enkelte steder i Møre- og Romsdal sier "oss" i stedet for "vi".

Men skriver man det er det selvfølgelig helt feil! Fy og fy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født og oppvokst på Oslo vest, altså blant folk som snakker "finere". Aldri i mitt liv hørt slikt her, og jeg har jobbet noe i grunnskolen også. Hørt det i Østfold og i Hedmark, uten at jeg tror det er spesielt utbredt sistnevnte sted heller.

Ellers enig i at det fort kan være sosiolekt mer enn dialekt, og det er også mulig det er mest utbredt blant folk som ellers prøver å snakke fornemt, for de er jo allerede på språklg bærtur. Det er i hvert fall ikke noe vestkantfenomen. Det lille jeg har hørt av slikt har vært langt fra Oslo vest.

Anonym poster: b1b500af70483084df7e9b730c14ffdc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det er et generelt østlands-fenomen, men knyttet til spesifikke steder. Jeg er fra Drammen, og tar meg noen ganger i å bruke feil spørreord når jeg snakker. Gjør det ikke skriftlig, er jo klar over at det ikke heter "Hvem bil", men hender det går litt for fort når jeg prater. Skjønner godt at jeg høres mindre begavet ut når jeg sier det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem spørreord er det liksom som er feil?

Er det en regel som sier at man skal snakke som man skriver? I så fall snakker så å si alle "feil".

Jeg kan jo definere, la oss si, Toten-dialekten som den eneste sanne og korrekte dialekten. Alle som ikke snakker den dialekten snakker feil.

Anonym poster: cb1cf862739bca61a3bdd672ee03aa20

Det jeg har uthevet i ditt innlegg, blant annet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...