Gå til innhold

Kan man bo i ei brakke eller campingvogn? På heltid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min bor for tiden i en kjellerleilighet. Huset skal imidlertid snart selges, og vi må flytte. Tenker å flytte i nærheten av en by som har universitet/høgskole med godt utvalg av studier... Har tenkt litt på enten Trondheim eller Oslo, mulig Bodø... Men vi har ikke bestemt oss enda. Det avhenger også litt mtp leiepriser osv. Vi vil komme til å ha kun 1 inntekt, mulig 1,5..

Vi vil gjerne ha et eget sted å bo. Har sett litt på leilighetsprisene mtp leie på finn.no og må si at vi ikke har sjangs å betale 8-10.000, i mnd for noen og 30 kvm... Per dags dato har vi rundt 70kvm for 5.500 i mnd. (Bor avsides, på landet)

I første omgang er det bare snakk om et år. for å se om vi trives, og evt etterhvert kanskje vi kjøper oss hus. i tillegg skal jeg ta et årsstudium, før jeg begynner på bacheloren min.

Så til overskiften... Kan man bo i ei brakke eller ei campingvogn dette året? Jeg tror at det vil bli mye billigere for oss å kjøpe ei brakke eller to, eller ei campingvogn å bo i istede for å leie leilighet/hybel. I tillegg så betaler man jo da ikke til noen, men eier noe selv. (Stor pluss)

Er det noen her inne som har kompetanse på dette området? Hvor kan man evt sette opp ei brakke? hvordan gjør man det med strøm og vann/kloakk? Er det bedre å bo på en campingplass, og er det lovlig?

Alle svar mottas med takk :)

Anonym poster: b51a63482840c0f19552240c39f388d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter litt googling, får man ikke fast folkeregistrert adresse ved å bo i campingvogn eller båt. Man blir stemplet som UFB, "uten fast bopel". Dette ser ikke bankene velvillig på når det kommer tid til å få lån. De ser gjerne at man har betalt husleie eller huslån fast, for å se at låntaker har betalingsevne.

Å være UFB, blir også knyttet opp mot problemer når det gjelder forsikringer osv.

Løsningen ellers vil være å ha folkeregistrert adresse hjemme hos foreldrene deres fortsatt. Men hvor mye billigere det blir å bo fast på en campingplass enn å leie, vet jeg ikke. For jeg tror ikke dere bare kan plassere campingvogna på en rasteplass å bo der liksom.

Når det gjelder brakker vet jeg ikke. Ser at det er ihvertfall en "brakkeby" i Oslo, men der betaler folk i dyre dommer for 13kvm uten do, dusj og kjøkken. Høres rimelig trasig ut.

Anonym poster: 65019eca07e7d974a405f1f2835b195e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Tror kanskje det blir vanskeligere å gjennomføre enn jeg var klar over...

Anonym poster: b51a63482840c0f19552240c39f388d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det kan du ja. Prøv ut taterlivet nu i vår/sommer. Kjhøp en diger termovogn. Du vil foretrekke campingvognen fremfor kjellerleiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Det er ikke noe stress. Folkeregistrer dere hos foreldrene deres og bo i campingvogn eller telt i skauen. Vet om flere som har gjort det i studietiden. Det er ikke noe negativt med det. Banken driter i hvor du bodde da du studerte. Har du utdannelse og jobb og egenkap så hadde de evnt bare ledd av det om du fortalte at du bodde i et telt et år mens du studerte for å spare penger. Sannsynligvis hadde de synes det var tøfft og økonomisk positivt.

Var jo nettop om en på Norge Rundt som campa i trondheimsmarka mens han gikk på NTNU, og bodde i skauen et helt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha en tomt for å sette opp brakke, du kan ikke bare sette den ut i naturen. Campingvognen må også flyttes rundt ofte.

Sjekk ut prisene på langtidsleie på en campingplass.

Anonym poster: 9fcd8534f1e43f0675be80afc513c7d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste i lokalavisen min her for en uke eller to siden om en student som bodde i campingvogn på campingplass. Koster jo litt det også, men det stod at det ble billigere for henne enn å leie hybel i studentbyen. Tydeligvis ikke noe problem å få helårsplass på campingplassen her i alle fall. Det eneste negative hun hadde å si om det, var at hun ikke likte å tømme doen. Alt annet var positivt.

Anonym poster: 2c5ff478f2afdeb11ce29963d497af25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i lokalavisen min her for en uke eller to siden om en student som bodde i campingvogn på campingplass. Koster jo litt det også, men det stod at det ble billigere for henne enn å leie hybel i studentbyen. Tydeligvis ikke noe problem å få helårsplass på campingplassen her i alle fall. Det eneste negative hun hadde å si om det, var at hun ikke likte å tømme doen. Alt annet var positivt.

Anonym poster: 2c5ff478f2afdeb11ce29963d497af25

Er jo genialt det der. Noe å tenke på i de her tider hvor leieprisene er horrible.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Servicetekniker

Ser dette er et gamme post men jeg har kjøpt meg vintervogn og bor på en helårs camping.Betaler ca 1500 kr pr mnd og det inkl plassen jeg har og strøm.

Trives kjempe godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Money

Å bo i ei vogn er da ærlig talt overhode ikke noe problem, og man bor gjerne mye mer komfortabelt enn andre folk. Jeg kunne godt tenke meg å gjøre dette.

Hadde kjøpt meg en litt nyere hobby med aldevarme, og selfølgelig bygd meg ett godt isolert spikertelt på 15kvm.

Her hadde jeg laget meg gang, oppholdsrom med skikkelig sofa og tv, varmekabler i gulv og en lun atmosfære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...

Ser dette er et gamme post men jeg har kjøpt meg vintervogn og bor på en helårs camping.Betaler ca 1500 kr pr mnd og det inkl plassen jeg har og strøm.

Trives kjempe godt

Hvor du har adresse hen da? Opprettt nettopp en tråd om dette og fikk fortalt at man ikke kan ha adresse til en campingplass

Anonymous poster hash: d0f7e...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Servicetekniker

Folkeregisteret adresse hos mine gamle foreldre som bor i nabo kommunen.

Endret av Servicetekniker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folkeregisteret adresse hos mine gamle foreldre sombor i nabo kommunen.

Okey er jo helt sykt at man ikke kan bo slik man vil i Norge! Heldig du er som kan ha adresse hos noen. Jeg må nok bare se drømmen om å spare penger forvinne ut av hendene mine :(

Anonymous poster hash: d0f7e...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest making.a.mess

Man kan bo på campingplass, (men det er ikke helt etter reglene selvsagt) så kan du «låne» adresse av noen du kjenner og ha permanent omadressering av posten din til campingplassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du vel fint og få lån senere også. Du får jo pratet med de i banken når den tid kommer og forklare at det var noe du hadde lyst til å prøve f eks. Mulig at du ikke har lov etter loven. Men hva skal de gjøre, kaste dere ut på gaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...