Gå til innhold

Hjelp! Får nye E16 gjennom hagen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En nær slektning flyttet for noen år siden til et småbruk som h*n alltid har ønsket seg. Endelig fant h*n drømmehuset, som ligger ufattelig fint til på landet.

Det var også veldig godt for slektningen min å flytte bort her, fordi at h*n lider av en kronisk sykdom som fører til mye smerter. Der h*n bor nå er det så rolig, stille og godt for h*n å bo.

Nå får h*n derimot nye E16 tett inntil husveggen, og h*n mister langt over halve hagen. Hele det fine tunet blir ødelagt, og h*n mister alt h*n har ønsket seg hele livet.

Har ikke statens vegvesen sjel?

Er det ingenting h*n eller jeg kan gjøre for å få stoppet det?

Underskriftskampanje eller media?

H*n har sendt klagebrev, men tviler på at det hjelper.

Vær så snill, hjelp!

Anonym poster: 2a66a6fc81716d44f08e95a4d35b9359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingenting dere kan gjøre. Dette burde din slektning sjekket opp før huset ble kjøpt. Det er ganske så mange år siden denne omreguleringen kom.

Ekspropriasjon gjøres kun når det er nødvendig. Og nei, vegvesenet har ikke sjel. Da det ikke er det levende vesen.

Anonym poster: abcc7fb77772bca2614e84d952f37ae0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting dere kan gjøre. Dette burde din slektning sjekket opp før huset ble kjøpt. Det er ganske så mange år siden denne omreguleringen kom.

Anonym poster: abcc7fb77772bca2614e84d952f37ae0

Regnet ikke med at nye E16 skulle bli lagt oppå tomta. Det var snakk om at de skulle ta 3-4 meter av tomta, noe som hadde vært greit. Men nå ryker hele hagen.

(Ts)

Anonym poster: 6a6b1b61bae89d96c266cda60a7c8aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Om de skulle tatt hensyn til alles problemer så hadde det ikke vært mye vei i Norge :roll:

Regner med at dette kunne sjekkes opp før personen kjøpte huset

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de skulle tatt hensyn til alles problemer så hadde det ikke vært mye vei i Norge :roll:

Nei, det er vel kanskje ikke lett å forstå for dere som ikke blir berørt.

(Ts)

Anonym poster: 6a6b1b61bae89d96c266cda60a7c8aff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Nei, det er vel kanskje ikke lett å forstå for dere som ikke blir berørt.

(Ts)

Anonym poster: 6a6b1b61bae89d96c266cda60a7c8aff

Hvor står det skrevet at jeg ikke har opplevd noe lignende?

Du må jo forstå at man ikke kan ta hensyn til alles personlige historie når man skal bygge vei. Og at det ikke er å bare bygge veien et annet sted.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en stor sjel som skjønner frustrasjonen til TS kjempegodt! Ikke rart det er krig i verden med så mange kalde mennesker. Greit at de ikke kan flytte på hele E16, men de kan vel lage en liten sving rundt tunet? :)

Får den du kjenner, TS, igjen noen penger for tunet de tar?

Endret av Bølle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Jeg har en stor sjel som skjønner frustrasjonen til TS kjempegodt! Ikke rart det er krig i verden med så mange kalde mennesker. Greit at de ikke kan flytte på hele E16, men de kan vel lage en liten sving rundt tunet? :)

Ikke sikkert det er mulig nei

Og om man skulle gjort det hele veien, så ville jo hele veien vært svingete hit og dit

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det skrevet at jeg ikke har opplevd noe lignende?

Du må jo forstå at man ikke kan ta hensyn til alles personlige historie når man skal bygge vei. Og at det ikke er å bare bygge veien et annet sted.

Selvfølgelig forstår jeg at de ikke kan ta hensyn til alles personlige historie. Jeg ville bare få frem i innlegget mitt at jeg synes veldig synd i slektningen min, og derfor ville jeg spørre om råd her inne.

Synes at det er så synd at mennesker skal få eiendom ødelagt, og at de ikke har noe de skulle ha sagt.

(Ts)

Anonym poster: 6a6b1b61bae89d96c266cda60a7c8aff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om å være kald eller sjelløs. Det er heller den som stempler andre som kalde mennesker fordi de ser begge sider av saken som er det minst varme mennesket.

Klart de ikke uten videre skal lage en sving på en europavei fordi noen har en hage de vil beholde. Og ja, de får helt sikkert noe igjen, forutsatt at vedkommende eier det h*n kaller hage, hvilket jeg antar h*n gjør. De får ca. det markedsverdien på hageflekken er.

For å kjempe imot dette er nok underskriftskampanjer og medieoppslag veien å gå, ja. Om du går til staten får du kanskje kjempet deg til bedre økonomisk kompensasjon, men de omgjør ikke selve planene på grun av et klagebrev. Da må vedkommende skaffe bredt engasjement.

Forstår forøvrig godt at det er surt. Min beste venninne fikk barndomshjemmet revet fordi E18 skulle utvides, og det er klart det er kjedelig. Ekstra synd når det går utover folk som har større nytte av en fredelig og rolig eiendom enn de fleste, men ekspropriasjoner er dessverre et nødvendig onde.

Anonym poster: 468e419a3128b713f0e9b11a0f255304

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Ja der er jeg enig med deg. Syns det kjedelig å få ødelagt tomta på den måten.

Hvor langt fra huset kommer veien da? Man får ikke gjort så mye med veien, men man kan få en jordvoll, vekster, støyskjermer e.l som kan hjelpe på å demoe støy og innsyn iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stor sjel som skjønner frustrasjonen til TS kjempegodt! Ikke rart det er krig i verden med så mange kalde mennesker. Greit at de ikke kan flytte på hele E16, men de kan vel lage en liten sving rundt tunet? :)

Får den du kjenner, TS, igjen noen penger for tunet de tar?

Takk, Bølle :hjerte: Godt å høre at noen forstår.

Nei, jeg vet ikke. Det var jo bare snakk om noen få meter de skulle ta, og nå plutselig har de funnet ut at hagen skal bort. Får nok litt penger ja, men det kan uansett ikke være noe "plaster på såret" for h*n.

Var jo pga beliggenhet og eiendom at det ble kjøpt, og da er det så synd at vegvesenet buser inn og ødelegger alt.

(Ts)

Anonym poster: 6a6b1b61bae89d96c266cda60a7c8aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der er jeg enig med deg. Syns det kjedelig å få ødelagt tomta på den måten.

Hvor langt fra huset kommer veien da? Man får ikke gjort så mye med veien, men man kan få en jordvoll, vekster, støyskjermer e.l som kan hjelpe på å demoe støy og innsyn iallefall

Man kan nærmest hoppe fra balkongen og ned på nye E16.

(Ts)

Anonym poster: 6a6b1b61bae89d96c266cda60a7c8aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eiendomsretten mener jeg burde gå foran ønsket om ny vei. Dessverre er det ikke mine meninger som er praksis i Norge.

Staten har fått vokse seg så stor og uhåndterlig, at vi mennesker har ikke så mye vi skulle ha sagt. Selv om det er "veivesenet", har de ikke moralsk rett til å gjøre som de vil og det som passer dem.

I Kina fant de en fin løsning for et par som nektet å flytte.

post-37809-0-38311600-1360262621_thumb.j

Anonym poster: 1af7cf168724e41bd678b64a603112af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det er mulig nei

Og om man skulle gjort det hele veien, så ville jo hele veien vært svingete hit og dit

Som alle veiene på vestlandet er på grunn av fjorder og fjell. Fungerer det.

Anonym poster: 24d8ebff45a6b1d601090d3f5ade7840

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synns synd på din slektning. alle disse dumme veie og det må vere forferdeligt at skulle se hagen ødelagt... men jeg er generelt imod privatbilisme så .... klem til de du kjenner og ja uff!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eiendomsretten mener jeg burde gå foran ønsket om ny vei. Dessverre er det ikke mine meninger som er praksis i Norge.

Staten har fått vokse seg så stor og uhåndterlig, at vi mennesker har ikke så mye vi skulle ha sagt. Selv om det er "veivesenet", har de ikke moralsk rett til å gjøre som de vil og det som passer dem.

I Kina fant de en fin løsning for et par som nektet å flytte.

post-37809-0-38311600-1360262621_thumb.j

Anonym poster: 1af7cf168724e41bd678b64a603112af

Ja, tenk at ønsket om å redde mange menneskeliv, spare familier og enkeltmennesker for stor lidelse og samfunnet for store kostnader får gå foran enkeltmenneskers behov for fred og ro. Slemt er det. :vetikke:

Men seriøst: Jeg har all mulig medfølelse med TS' venn, men det er dessverre umulig å ta hensyn til enkeltmennesker i sånne saker. (Med mindre enekltemennesket er stortingspolitiker, og klarer å få med seg hele kommunestyret på å stoppe veibyggingen ved hjelp av vikarierende motiver. *host*) Hensynet til storsamfunnet skal komme først i veiplanlegging.

Det beste den berørte kan gjøre er antakelig å forklare situasjonen for vegvesenets planleggere/eiendomsavdeling, og be om å bli fullstendig utløst. Går de med på det (og tro meg, de er mennesker med følelser som alle andre) kan han/hun starte på nytt et annet sted, og forhåpentligvis finne sjelefred et sted der det ikke går en europavei gjennom tunet.

Anonym poster: d685f96bf37214e2f85d9facd4ffcb6a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenk at ønsket om å redde mange menneskeliv, spare familier og enkeltmennesker for stor lidelse og samfunnet for store kostnader får gå foran enkeltmenneskers behov for fred og ro. Slemt er det. :vetikke:

Anonym poster: d685f96bf37214e2f85d9facd4ffcb6a

Synd at så mange har en oppfattning av at innlegget mitt kun handler om "enkeltmenneskers behov for fred og ro". Det var ikke det jeg skulle frem til. Dere ville vel ha spurt dere til råds selv, om det var dere som fikk eiendommen ødelagt, eller?

Kanskje du ikke hadde brydd deg om det i det hele tatt - og ønsket en 4-felts E16 velkommen inn i hagen din? Nei jeg tror ikke det. Det er dette jeg prøver å finne en løsning på, men det virker umulig når eiere ikke har så veldig mye de skulle ha sagt, så jeg får vel bare legge denne tråden på hylla og gi opp å hjelpe h*n.

(Ts)

Anonym poster: 6a6b1b61bae89d96c266cda60a7c8aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenk at ønsket om å redde mange menneskeliv, spare familier og enkeltmennesker for stor lidelse og samfunnet for store kostnader får gå foran enkeltmenneskers behov for fred og ro. Slemt er det. :vetikke:

Men seriøst: Jeg har all mulig medfølelse med TS' venn, men det er dessverre umulig å ta hensyn til enkeltmennesker i sånne saker. (Med mindre enekltemennesket er stortingspolitiker, og klarer å få med seg hele kommunestyret på å stoppe veibyggingen ved hjelp av vikarierende motiver. *host*) Hensynet til storsamfunnet skal komme først i veiplanlegging.

Det beste den berørte kan gjøre er antakelig å forklare situasjonen for vegvesenets planleggere/eiendomsavdeling, og be om å bli fullstendig utløst. Går de med på det (og tro meg, de er mennesker med følelser som alle andre) kan han/hun starte på nytt et annet sted, og forhåpentligvis finne sjelefred et sted der det ikke går en europavei gjennom tunet.

Anonym poster: d685f96bf37214e2f85d9facd4ffcb6a

Altså, har du kjøpt og betalt for en eiendom, så er den din. Uansett! (Moralsk sett altså, men vi mangler såvisst morale verdier i statligstyrte Norge.)

Hvis vi ser på prinsipper, så skal ingen ha mulighet til å tråkke over din rett til å styre egen eiendom. Javisst kan staten/kommunen forsøke å kjøpe tomten din, men nekter du, er det til syvende og sist fortsatt DU som eier DIN eiendom. Og den retten er ukrenkelig (i mine øyne).

Spare liv og familier, gud bevare meg... Om det blir en liten bump i veien, om det er en liten sving eller den er førti grader mer skjev enn først tenkt, for å unngå å tråkke på enkeltmenneskes rettigheter og grunnleggene prinsipper og verdier, synes jeg det er helt på sin plass.

Anonym poster: 1af7cf168724e41bd678b64a603112af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at så mange har en oppfattning av at innlegget mitt kun handler om "enkeltmenneskers behov for fred og ro". Det var ikke det jeg skulle frem til. Dere ville vel ha spurt dere til råds selv, om det var dere som fikk eiendommen ødelagt, eller?

Kanskje du ikke hadde brydd deg om det i det hele tatt - og ønsket en 4-felts E16 velkommen inn i hagen din? Nei jeg tror ikke det. Det er dette jeg prøver å finne en løsning på, men det virker umulig når eiere ikke har så veldig mye de skulle ha sagt, så jeg får vel bare legge denne tråden på hylla og gi opp å hjelpe h*n.

(Ts)

Anonym poster: 6a6b1b61bae89d96c266cda60a7c8aff

Leste du resten av innlegget mitt, eller passet det deg best å være indignert? Jeg kom faktisk med et veldig konkret råd, som har funket for andre tidligere.

Anonym poster: d685f96bf37214e2f85d9facd4ffcb6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...