Gå til innhold

Du får unskylde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heter det det? Hvis jeg slår deg med et uhell så skal jeg si "du får unskylde"?

Men hvorfor skal du unskylde at jeg slo :klo:? Er det ikke jeg som skal unskylde?

Synes det høres litt rart ut dette. Er det noe som bare er blitt vanlig å si og kommer av ordet "du får ha meg unskyldt"? Eller er det det det heter?

Anonym poster: f4b0a4236bc2845601fde33aa2e16b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg aldri hørt "Du får unnskylde" brukt når noen slår til noen, men jeg kan fint bruke det i f.eks. "Du får unnskylde rotet." Igjen, jeg synes det høres veldig rart ut i en sammenheng der du har skadet noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har sin forklaring i hva uttrykket "unnskyld" egentlig betyr og kommer fra. Det er faktisk en imperativsform som vi kan parafrasene som "Vær så snill og unndra meg skyld for det jeg gjorde" eller enklere sagt "Tilgi meg". Altså er det strengt tatt ikke du som "unnskylder" noen andre, men du ber dem om å "unnskylde" deg, altså la være å holde deg "skyldig" for noe du har gjort mot dem. Hvis du ser på det på den måten, blir kanskje ikke uttrykket du spurte om, så rart lenger. :)

Anonym poster: d8c99c8bd8bd4374f72f894740d3fed8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har sin forklaring i hva uttrykket "unnskyld" egentlig betyr og kommer fra. Det er faktisk en imperativsform som vi kan parafrasene som "Vær så snill og unndra meg skyld for det jeg gjorde" eller enklere sagt "Tilgi meg". Altså er det strengt tatt ikke du som "unnskylder" noen andre, men du ber dem om å "unnskylde" deg, altså la være å holde deg "skyldig" for noe du har gjort mot dem. Hvis du ser på det på den måten, blir kanskje ikke uttrykket du spurte om, så rart lenger. :)

Anonym poster: d8c99c8bd8bd4374f72f894740d3fed8

Jeg synes forklaringen din var veldig god, men ville du brukt uttrykket om du hadde kommet til å slå til noen?

For rent intuitivt ville jeg da bedt vedkommende om unnskyldning, ikke om å tilgi meg ... tror jeg :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at slåingen bare var et ganske tilfeldig valgt uhell, og at det i bunn og grunn var et språklig spørsmål? Det kan eventuelt TS oppklare etter hvert!

Anonym poster: d8c99c8bd8bd4374f72f894740d3fed8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at slåingen bare var et ganske tilfeldig valgt uhell, og at det i bunn og grunn var et språklig spørsmål? Det kan eventuelt TS oppklare etter hvert!

Anonym poster: d8c99c8bd8bd4374f72f894740d3fed8

Det er et språklig spørsmål, ja, men det betyr da ikke nødvendigvis at det kan brukes i alle tilfeller?

Det er jo også en del av den språklige kompetansen å vite når man kan og ikke kan bruke ett uttrykk. Jeg mener dette ikke er et uttrykk jeg ville brukt om jeg hadde slått til noen (ved et uhell), da hadde jeg sagt unnskyldig i stedet. Men det er mulig jeg er alene om det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes forklaringen din var veldig god, men ville du brukt uttrykket om du hadde kommet til å slå til noen?

For rent intuitivt ville jeg da bedt vedkommende om unnskyldning, ikke om å tilgi meg ... tror jeg :vetikke:

Nettopp derfor er det logisk også :) Du ber om unnskyldning, altså du ber vedkommende om å unnskylde deg.

Anonym poster: 8e617d26a97b9634fbbc9b2562d6adf5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor er det logisk også :) Du ber om unnskyldning, altså du ber vedkommende om å unnskylde deg.

Anonym poster: 8e617d26a97b9634fbbc9b2562d6adf5

Jeg ser det logiske i det, men nå er ikke språk alltid logisk ;)

Helt intuitivt ville jeg aldri brukt "Du får unnskylde meg" hvis jeg hadde slått til noen, selv ikke ved et uhell ;) Jeg vet ikke hva det er som gjør at jeg reagerer så på det, men det gjør jeg altså. Og hvis noen hadde slått meg i hodet, for så å si "du får unnskylde meg", så hadde jeg sett rart på dem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er et språklig spørsmål, ja, men det betyr da ikke nødvendigvis at det kan brukes i alle tilfeller?

Det er jo også en del av den språklige kompetansen å vite når man kan og ikke kan bruke ett uttrykk. Jeg mener dette ikke er et uttrykk jeg ville brukt om jeg hadde slått til noen (ved et uhell), da hadde jeg sagt unnskyldig i stedet. Men det er mulig jeg er alene om det ;)

Unnskyldig er vel ikke noe ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyldig er vel ikke noe ord?

Beklager, skrivefeil.

Hadde du noen tanker om trådens tema?

Endret av Wolfmoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...