Gå til innhold

Innvandrarane lærer bokmål sjølv om dei bur i nynorskland!


Rskre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

No skal eg ringja rundt til kommunestyrene i desse kommunene og be dei take kontroll over vaksenopplæringa. Det finst gode læreverk på nynorsk for vaksne minoritetsspråklege.

Skamlista:

  • Gulen
  • Vik i Sogn
  • Årdal
  • Vågsøy
  • Selje
  • Hyllestad
  • Florø

Endret av Rskre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det finnes ikke gode læreverk på nynorsk for voksne. Det finnes knapt gode læreverk på bokmål for elever på et visst nivå.

Anonym poster: 413e4011d157900b9677b1a4a978713c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemet? Nynorsk er "vanskelig", jeg vil tro mange nordmenn syns nynorsk er "vanskelig".. Da kan du tenke deg hvordan det er for innvandrere... Når mesteparten av nordmenn snakker bokmål er det mer naturlig at det er det innvandrere lærer også uavhengig om de bor i det såkalte "nynorsklandet" :glare:

For min del kunne nynorsk helst blitt borte :tommel:

Anonym poster: 7b2d658107a2e43dcf9c06860763ce6d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemet? Nynorsk er "vanskelig", jeg vil tro mange nordmenn syns nynorsk er "vanskelig".. Da kan du tenke deg hvordan det er for innvandrere... Når mesteparten av nordmenn snakker bokmål er det mer naturlig at det er det innvandrere lærer også uavhengig om de bor i det såkalte "nynorsklandet" :glare:

For min del kunne nynorsk helst blitt borte :tommel:

Anonym poster: 7b2d658107a2e43dcf9c06860763ce6d

:sjokkert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner heller ikke hvorfor de skal lære seg nynorsk .

Sorry , men skjønner at dere som bor i disse nynorsktalende bydelene , vil ta vare på dialekten deres.

Bokmål er en fin ting å kunne , så kan de nye landsmenn med spesielle interesser for dialkten , lære seg den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om det dersom innvandrere her jeg bor (tjukkeste bokmålsland) lærte nynorsk. Hadde funnet det litt merkelig, men overhodet ikke provoserende.

Nå er det jo slik at elevene selv mener det er lettere å lære bokmål, at svært mange av dem uansett flytter til bokmålland senere og det faktum at alle riksmedier opererer primært (eller kun) på bokmål vil bare gjøre det langt mer forvirrende og vanskelig. Men for all del, du må gjerne mene det er bedre at de lærer seg den ene målformen dårlig enn den andre godt.

Anonym poster: a5ee97daf3da1a7b105a55e517002dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt merkelig om de skulle lært seg nynorsk som hovedmål. Nynorsk er litt bygde-norsk, og det virker bare feil om noen utenifra skulle brukt nynorsk.

Endret av OnFire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt merkelig om de skulle lært seg nynorsk som hovedmål. Nynorsk er litt bygde-norsk, og det virker bare feil om noen utenifra skulle brukt nynorsk.

Korleis kan du få det til å verta heilt feil? Om dei bur i nynorskland er det ikkje bokmål dei møter på arbeidsplassen eller på butikken, såleis er det lettast å læra seg nynorsk. Er ikkje målet med integreringsarbeidet at dei faktisk busett seg over heile landet og ikkje berre klumpar seg saman i gettoar i det sentrale austlandsområdet?

Endret av Rskre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner utlendinger som protesterer på å måtte lære bokmål med oslo dialekt fordi det fører til at de ikke skjønner bæret av hva de lokale sier til dem. For all del, lær de skriftlig bokmål, men tillat at de lærer seg å snakke lokalspråket. Flere sier de blir lettere akseptert når de snakker lokalspråket og ikke tillært oslo dialekt.

Anonym poster: 55bbfd7b91e57f3502cda1ba11d22529

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner utlendinger som protesterer på å måtte lære bokmål med oslo dialekt fordi det fører til at de ikke skjønner bæret av hva de lokale sier til dem. For all del, lær de skriftlig bokmål, men tillat at de lærer seg å snakke lokalspråket. Flere sier de blir lettere akseptert når de snakker lokalspråket og ikke tillært oslo dialekt.

Anonym poster: 55bbfd7b91e57f3502cda1ba11d22529

Døme: Kvifor læra seg gresk om ein bur i Roma?

Altså når bygdemålet liknar mest på nynorsk, vert det berre forvirrande å læra seg bokmål. Ser heller ingen grunn til at dei får nokon som helst nytte av bokmål i kjerneområdet for nynorsk. Nynorsk er ikkje teknisk vanskelegare å læra enn bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døme: Kvifor læra seg gresk om ein bur i Roma?

Altså når bygdemålet liknar mest på nynorsk, vert det berre forvirrande å læra seg bokmål. Ser heller ingen grunn til at dei får nokon som helst nytte av bokmål i kjerneområdet for nynorsk. Nynorsk er ikkje teknisk vanskelegare å læra enn bokmål.

Jo nynorsk er vanskeligere skriftlig. Der kan du være så uenig du vil.

Anonym poster: 55bbfd7b91e57f3502cda1ba11d22529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo nynorsk er vanskeligere skriftlig. Der kan du være så uenig du vil.

Anonym poster: 55bbfd7b91e57f3502cda1ba11d22529

For dei som har vakse opp med ein dialekt som ikkje liknar nynorsk, er det nok slik. Men snakkar omgjevnaden tilnærma nynorsk og ein les nynorsk i lokalavisa, er det særs lett å læra seg skriftforma også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har hatt en oppvekst i rent nynorsk klima og det var vanskelig å skrive korrekt nynorsk for de aller fleste av oss selv etter endt skolegang.

Anonym poster: 55bbfd7b91e57f3502cda1ba11d22529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har hatt en oppvekst i rent nynorsk klima og det var vanskelig å skrive korrekt nynorsk for de aller fleste av oss selv etter endt skolegang.

Anonym poster: 55bbfd7b91e57f3502cda1ba11d22529

Det er ikkje mitt inntrykk på nokon som helst måte. Då ungane mine gjekk utor gymnaset fekk nynorskbrukarane betre eksamenskarakter i hovudmål enn sidemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Allergikeren

Kjenner utlendinger som protesterer på å måtte lære bokmål med oslo dialekt fordi det fører til at de ikke skjønner bæret av hva de lokale sier til dem. For all del, lær de skriftlig bokmål, men tillat at de lærer seg å snakke lokalspråket. Flere sier de blir lettere akseptert når de snakker lokalspråket og ikke tillært oslo dialekt.

Anonym poster: 55bbfd7b91e57f3502cda1ba11d22529

Signerer denne. Det var en som fortalte meg at han gjerne ville lære nynorsk, fordi det var mye nærmere den lokale dialekten. Men neida, norskopplæringen foregikk på bokmål, og sånn var det med den saken. Så som han selv sier, "derfor snakker han nynorsk, men skriver bokmål". Sønnen hans skulle få ha nynorsk som hovedmål når den tid kom, var han bestemt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en gang jeg som er norsk gidder å lære nynorsk.... :P

Anonym poster: 8e7bf7afe0186a049692190985940d2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det finnes ikke gode læreverk på nynorsk for voksne. Det finnes knapt gode læreverk på bokmål for elever på et visst nivå.

Anonym poster: 413e4011d157900b9677b1a4a978713c

Nei, det finnes ikke gode læreverk på nynorsk for voksne. Det finnes knapt gode læreverk på bokmål for elever på et visst nivå.

Anonym poster: 413e4011d157900b9677b1a4a978713c

http://www.vikebladet.no/nyhende/article7056035.ece

Anonym poster: 7ea5a7446d5de85c065ec63265c431a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som kom til Norge da han var 14... Han gikk på nynorsk-skole til vgs, og er ikke en kløpper i grammatikk (selv om norsken er ganske bra). Ser at han skriver mest bokmål, med et par nynorsk ord innimellom. Har nok vært litt forvirrende for han! I tillegg skriver han et par ord på engelsk.

Tror det holder for de med bokmål, det er det som brukes mest og er likest den norsken de snakker. Kan skjønne at det blir litt forvirrende, også ender de opp med en fin blanding av litt av hvert :P

Tror ikke man kan plukke morsmålslærere med nynorsk som hovedmål fra trær heller. Noen av de er jo faktisk fra andre land som har lært seg norsk.

Endret av Kjempeliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...