Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har nettopp begynt å studere, og er et halvt år inn i en planlagt master. Tar da 30 stp. hvert semester, som er vanlig.

Tenker imidlertid på om jeg kunne tatt ekstra poeng ved siden av "hovedstudiet" mitt, og kanskje fått en bachelor i tillegg. Dette vil naturligvis komme i andre rekke, og gode resultater på masteren vil prioriteres først.

Men som sagt er jeg ganske fersk på universitetet, og vet ikke helt hvordan slikt fungerer. Kan man bare melde seg opp til eksamen i andre fag ved andre fakulteter helt uten videre? Og kan man da bare "plukke" seg 180 stp og få en bachelor? Eller må det være en bestemt kombinasjon? Og kan jeg bruke så lang tid jeg vil?

Anonym poster: 4c0036ed105966619a7465b2c827b225

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så... du er på førsteåret nå, sant? Ikke fjerde (som er førsteåret på master)?

Avhengig av type fag så er det ikke nødvendigvis noe problem å ta ekstra poeng. Da jeg kom inn på master hadde jeg 30 poeng ekstra. Men dette er humaniora, og det har sine måter å komme seg igjennom på og arbeidsmetoder sammenlignet med f.eks. realfag.

Med tanke på å ta en hel bachelor ved siden av så ville jeg nok diskutert det med en studieveileder. Hvor lang tid, hva slags fag og lignende varierer så veldig fra studie til studie at det er vanskelig å si noe om.

Endret av Tekola
Gjest hva som helst
Skrevet

Så lenge det er ledig kapasitet kan man melde seg opp til de fleste fag, med mindre de er reservert for studenter opptatt til spesifikke studieprogram. Hos UiO står alt slik beskrevet på emnesidene. Typisk introduksjonskurs og bacheloroppgave vil ofte være forbeholdt studentene opptatt på et program, og det er dermed ikke sikkert at du vil kunne ta alle fagene som kreves for en grad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...