Gå til innhold

oppkjøring +hjelp til giring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei

jeg skal straks begynne på trinn fire noen som har gode råd som jeg bør dra nytte av i dette trinnet?

jeg har straks oppkjøring i mars, jeg sliter med kjørerbilen og giring. noen som har tips til valg av gir til føre og forhold?

hvordan var deres oppkjøring?

hbpr øang tid tok det?

Anonym poster: 78fa40e800aedd25ef3153aec3d42230

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hej :)

Före och under min uppkörning så var jag JÄTTE nervös! Jag var så nervös att jag inte klarade av att parkera bilen, på en stoooor tom parkering där jag kunde välja vilken parkering som helst. Efter den "tabben" (körläraren såg att mina ben skakade av nervositet) så gav jag upp och tänkte; "Jag får inte körkort idag ändå så det spelar ingen roll hur jag kör". Då gick det mycket bättre och jag klarade till och med av att fickparkera när vi var framme på teststället.

Mitt tips till dig är alltså att bara ge f* att det är en uppkörning och tänka att det får gå som det går... När det gäller växling så ska du få det rådet alla hatar; Du mäker och hör när det är dags att växla. Många tror att det är stor skillnad på olika "føre" och vilken växel man borde välja. Det är det INTE. Det är farten som bestämmer vilken växel du borde välja. När det är väldigt halt ute så kör man naturligt lite saktare än vanligt och därför så borde då kanske välja en lägre växel.

LYCKA TILL! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts her igjen.

er det noen som husker hva man lærte i trinn 4?

Anonym poster: 78fa40e800aedd25ef3153aec3d42230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg skal straks begynne på trinn fire noen som har gode råd som jeg bør dra nytte av i dette trinnet?

jeg har straks oppkjøring i mars, jeg sliter med kjørerbilen og giring. noen som har tips til valg av gir til føre og forhold?

hvordan var deres oppkjøring?

hbpr øang tid tok det?

Anonym poster: 78fa40e800aedd25ef3153aec3d42230

Du har vel en turtallmåler i bilen, bruk den! Den gir jo deg mer eller mindre svaret på når du bør gire. Ellers ser du på farten. Helt ca bruker jeg denne huskeregelen (kommer jo selvfølgelig an å terrenget og hvordan veien er videre):

30-sone: 2 gir

40-sone: 3 gir

50-sone: 4 gir

60-sone: 4/5-gir

70 ++: 5-6 gir

Skal du opp en bratt, lang bakke bør du gire ned. Skal du ned en bakke og det er snø, glatt bør du også gire ned.

Husk å planlegge kjøringen, ikke vits å gire opp i 4 gir i 200 m for så å komme i en 40-sone hvor du må ned i 3 gir.

Skal jeg til venstre i rundkjøring går jeg ned i 2 gir, skal jeg rett frem/høyre bruker jeg som regel 3.

Dette funker for meg og min bil, som er gammel. Du må ta dette med en klype salt da du kanskje kjører en mye nyere bil med flere hester.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkjøringen bestod av ca 50 min kjøring og 20 min snakking. Jeg fikk en grei rute som tok for seg motorvei, bykjøring, landevei og rygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

husker godt regelen pappa ga meg når jeg skulle lære meg å kjøre.. hvis du tror du skal gire om, så er det høyst trolig riktig å gire om.. man kan ofte høre på bilen/motoren om det er på tide å gire om..

Lærte også fra både pappa og kjørelæreren en liten tommelfingelregel.. bensinbiler skal kan ha turtall opp mot 2500-3000 før det må gires opp, mens dieselbiler kan ha opp mot 1500-2000..

Anonym poster: 49368a620897de13803f280ce8ddc057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...