AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #1 Skrevet 25. januar 2013 Jeg klarer ikke å finne ut hva jeg skal bli når jeg blir stor! Føler det begynner å haste nå (er 23 år) Men tross friår og folkehøyskole så blir jeg så ambivalent! Mine interesser: Kunstfag, mennesker, mat, trening, aktivisering, barn... Ting jeg ikke har lyst til å ha mye av i en jobb: Å stå å snakke forran en stor forsamling, mye trykking på data, hjelpe andre (voksne) med hygiene, Mattematikk/økonomiansvar.. Jeg har så lyst til å bare bli ferdig med en utdanning nå som kan gi meg jobb! Derfor tenker jeg i retning sosionom, mye fordi den utdannelsen gir mange variasjonsmuligheter. Men samtidig orker jeg ikke en jobb hvor man ser mye elendighet uten å kunne hjelpe ordentlig.. Vil dere si at sosionomer opplever mer negativt i jobben enn positivt? En spesialpedagog ser jeg for meg opplever jobben som litt mer positivt rettet, siden da jobber man jo mer med barn som har livet forran seg vet ikke om noe av dette stemmer, så det hadde vert greit om noen hadde komentert ) Jeg brenner for kunst, men jeg vet godt at den bransjen er det vanskelig å overleve i. Jeg tenkte på å ta en bachelor i kunst og håndverk også ppu, det virker veldig spennende å være kunstlærer, og jeg har mye kunskap og evner fra før på dette feltet. Men igjen, hvor stor sansynlighet er det for å få en stødig jobb ut av dette? Uff.. Trengte bare å få ut litt tanker, kansje noen her ser det jeg har skrevet og har lyst til å komentere? Tips meg gjerne om dere ser en utdanningsmulighet jeg ikke ser, som muligens hadde passet meg Anonym poster: a68ae8784e921d5c74308beacddd3162
Gjest Cevita Skrevet 25. januar 2013 #2 Skrevet 25. januar 2013 (endret) Jeg vet hvertfall at skolen skriker etter spesialpedagoger, mens faglærere i kunst og håndverk sliter med å få jobb. Men går det fortsatt an å ta en lærerutdanning hvor du f.eks fordyper deg (60stp) i kunst og håndverk og (60 stp) spes.ped? Ved HiST kan du i tillegg velge ett av følgende emner på 30 studiepoeng de to første årene: Engelsk, kunst og håndverk, kroppsøving, naturfag eller musikk. Tredje år kan du enten velge å fortsette med valgemnet ditt fra 1. og 2. år (30 stp.), eller velge å ta del 2 av norsk eller matematikk (30 stp.). Fjerde år kan du enten velge ett emne som strekker seg over hele året på 60 studiepoeng, eller to emner på 30 studiepoeng. Valgfagstilbudene i 4. år kan variere noe fra år til år, og tilbys enten ved HiST eller HiNT (Høgskolen i Nord-Trøndelag) (hentet fra høyskolen i sørtrøndelag) Hvis jeg forstår dette riktig kan du ta 60 stp i kunst og håndverk 1,2 og 3 studieår og 60 stp spesped siste studieår, i tillegg får du ped, matte og norsk og en undervisningskompetanse for 1-7trinn. Om høyskolen ikke tilbyr spesped vil jeg tro at du kan ta det et annet sted. Du kan også bygge videre på dette med en master (i f.eks spesped eller k&h). Sosionom vet jeg dessverre lite om, men det er veldig givende å jobbe med barn hver dag. Spespedlærerne på min skole har ofte små elevgrupper fremfor store klasser. Endret 25. januar 2013 av Siennna
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #3 Skrevet 28. januar 2013 Takk for fint svar Er det noen som vil fortelle litt om sosionom-jobben? Og om spesped? Om man tar kun en bachelor i spesioalpedagogikk, stiller man dårlig på jobbmarkedet da? er det en forskjell om man tar spesped kun som fordypningni forhold til bachelor? Anonym poster: 2714622ce7bdf1f12281701e26d866a8
Ævv Skrevet 28. januar 2013 #4 Skrevet 28. januar 2013 Vil tro det er stor sjanse for å få jobb i barnehage som spesped, om du ikke får deg jobb med en gang der du ønsker. Jeg ønsker å gå sosionom selv, men spørs om jeg kommer inn. Snittet i fjor lå på 4,9, og min fantastiske 2 i matte og 3 i naturfag bare gruser snittet mitt ;(
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #5 Skrevet 28. januar 2013 Uff.. det er ikke lett, først skal man finne ut hav man vil her i livet, så er det ikke enggang sikkert at man får "lov" til å studere det man vil.. Bah.. Anonym poster: 2714622ce7bdf1f12281701e26d866a8
Gjest Vena Cava Skrevet 28. januar 2013 #6 Skrevet 28. januar 2013 Jeg ville med en gang valgt kunst of håndverk. Men det er fordi at pedgogikk og sosionom = snork! for meg... Men du bør ikke velge jobb etter etterspørsel men heller ettervhva du vil og brenner for. Du skrev at du brenner for kunst. Valget bør vel ikke være så vanskelig da?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #7 Skrevet 28. januar 2013 En spesialpedagog ser jeg for meg opplever jobben som litt mer positivt rettet, siden da jobber man jo mer med barn som har livet forran seg vet ikke om noe av dette stemmer, så det hadde vert greit om noen hadde komentert ) Å jobbe som spesialpedagog kan være myye forskjellig. Hvilken arena har du lyst til å jobbe på? Tenker du i skolen? Og i så fall i spesialklasse eller som asistent? Anonym poster: e292359b831da2a2d081cff2a1df61f2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #8 Skrevet 29. januar 2013 Jeg tenker i første omgang som assistent Jeg bare tenker fritt her: Vet dere om det går an å ta bachelor i kunstog håndverk, så ppu og deretter fordypningsår i Spesialpedagogikk? Anonym poster: 2714622ce7bdf1f12281701e26d866a8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #9 Skrevet 29. januar 2013 ta lærerutdanning (med bla. faget kunst og håndtverk) + master i spes.ped eller bachelor i ped./spes.ped + master i ped./spes.ped. Du stiller gjerne dårlig med kun bachelor om du vil bli spesialpedagog. Skal du jo i PPT, OT/PPT eller statped må du i de aller fleste tilfeller ha mastergrad i spes.ped eller i ped. Jeg ville bli sosionom, men endte opp med bachelor + master i pedagogikk :-) Anonym poster: 03009857c2a21680a2d0e217c2230e0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå