Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså hvilken som helst jobb.

Jeg tenker mest vanlig dagligvarebutikk, samtidig som det virker for stressende for meg.

Tilbake til emnetittelen. Problemet er at jeg ikke har hatt en "vanlig" jobb enda, i en alder av 27. Bare fått sommerjobb via familie og hatt arbeidspraksis gjennom Nav..

Jeg har angstproblemer, og sliter med veldig negative tanker om meg selv og hva jeg kan få til. Jeg greier ikke å se for meg at jeg skal klare å sitte i kassa i en butikk engang! Dette fordi jeg ser for meg alle tenkelige problemer ved det. Blir stressa ved tanken på lang kø i kassa, at jeg ikke finner ut av pris på f.eks frukt, grønt og bakervarer som det ikke er strekkode på..

Har psykolog-hjelp i skrivende stund, men kan ikke se at det skal hjelpe noe særlig..

Går det an å få fast jobb som f.eks på "gulvet" i en butikk? Slik at jeg ikke trenger å sitte i kassa?

Uff, når jeg leser dette føler jeg meg som DEN taperen :(

Anonym poster: 2d7bb294c66660da76ea183cea3592a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøve deg som renholder? Jeg vil mye heller skure dasser enn å sitte i kassa pga jeg er også skrekkslagen av de tingene du nevner.

Anonym poster: 9a5261bd96f17a829bddf6651889562d

Skrevet

Går ut i fra at du er på noen slags stønad siden du ikke arbeider? AAP? Da kan du kanskje få mulighet til å teste ut en del ting du tror du kan klare, for å finne ut om det kan være noe for deg eller ikke?

Anonym poster: 4f6c25752660be3980f7091885f01126

Skrevet

Prøve deg som renholder? Jeg vil mye heller skure dasser enn å sitte i kassa pga jeg er også skrekkslagen av de tingene du nevner.

Det er vel det eneste ene jeg absolutt aldri kunne tenkt meg. Renholder altså.

Skrevet

Hva slags interesser har du? Hva slags evner har du? Hva er du god i?

Skrevet

Neimen, så synd da. Jeg tror de færreste renholdere i dag har visualisert en fremtid som renholder. Det er i det minste en måte å komme ut i arbeidslivet på, et sted du i en alder av 27 år ikke har vært. Det er faktisk i mange tilfeller en ganske grei hverdag med mye selvstyring og utrolig lite involvering med andre mennesker. Surre litt for seg selv i en gang med en mopp mens du får penger får det er bedre å sitte hjemme og sture. De fleste jeg kjenner som har mastergrad og gode jobber har faktisk arbeidet som vaskedame en gang i livet. Jeg hadde to sommere som vaskedame ved siden av studier, helt greit det.

Anonym poster: f10f53e410c0569a1cfd2df83fded8b1

• Liker 13
Skrevet

Her er det altså viljen det står på... må si jeg mister respekt for folk som er for fine til å vaske dasser når de er i en situasjon som din.

• Liker 12
Skrevet

Her er det altså viljen det står på... må si jeg mister respekt for folk som er for fine til å vaske dasser når de er i en situasjon som din.

TS.

Har ikke sagt noe om grunnen til at jeg ikke vil.

Men trolig ville folk mobbet meg for det, eller iallefall hevet øyenbrynene veldig. For folk vet at jeg er en smart gutt, og ville lurt på hva i huleste jeg gjorde i renholdsbransjen..

Skrevet

Ærlig talt, nå får du gi deg. Det står adskillig mer respekt av å skure dasser enn å henge i skjørtene til NAV. Det er et ærlig yrke, og du er, tro det eller ei, ikke for smart til å jobbe som renholder. Jeg for min del respekterer en mann som vasker gulv langt mer enn en fyr som viser slike nedlatende holdninger som du har.

• Liker 14
Skrevet

Jeg har en fetter som er en " smart" fyr. Gode karakterer fra videregående, men der stoppet det. Han er i dag godt over førti år, bor hjemme hos mamma og får fortsatt ukepenger for å gjøre husarbeid.... Smart my ass....

Jeg har jobbet som mye rart opp gjennom årene; bla som renholder. Og trivdes helt greit i jobben. Ikke ille lønn, klare arbeidsoppgaver og fikk holde på i mitt eget tempo.

Hva andre måtte mene om jobben din er i bunn og grunn revnende likegyldig. Og som sagt over her; det står langt mere respekt av en som vasker gulv enn en som ikke vil jobbe.

• Liker 5
Skrevet

Du lager en felle for deg selv ved å spekulere for mye på hva andre vil tenke om jobben din. For det første er de fleste såpass opptatt med seg selv og sitt at de neppe bruker mye tid på å analysere din personlighet og ditt arbeid. Jeg sier ikke dette for å være ekkel - det er faktisk en tanke som kan være veldig befriende, bare du blir vant til den.

Jeg tror du kan ha ulike typer jobber, men du må være realistisk. Om du ikke har noen utdannelse eller erfaring må du sikte deg inn på bransjer der man likevel kan få en fot innafor. Vaskebransjen er en mulighet, butikk- kantine- og hotellnæring er en annen. Om det er et felt du er spesielt interessert i kan det jo være at dette er relevant for en jobb i faghandel? Bokhandler, elektronikkbutikker, gullsmeder etc. er jo gjerne litt mindre hektisk på daglig basis enn hva dagligvare er.

Lykke til.

Anonym poster: e1376631516b64ade34680d93d2f6af9

Skrevet

Nå vel ikke du i en posisjon til å kunne velge og vrake på øverste hylle da?

• Liker 4
Skrevet

Ærlig talt, nå får du gi deg. Det står adskillig mer respekt av å skure dasser enn å henge i skjørtene til NAV. Det er et ærlig yrke, og du er, tro det eller ei, ikke for smart til å jobbe som renholder. Jeg for min del respekterer en mann som vasker gulv langt mer enn en fyr som viser slike nedlatende holdninger som du har.

TS

Er ikke vits i å være frekk. Må være lov å si om det er noe man absolutt ikke kan tenke seg å jobbe med. Skal jeg være ulykkelig i jobben min da? Har ikke sagt jeg er for smart til å være renholder, men det er bare noe jeg ikke vil. Men jeg er smart nok (ifølge andre folk) til å ta høyere utdannelse, bachelor eller mastergrad om jeg hadde villet. Men det er noe jeg ikke klarer pga angsten.. Jeg vil aller helst isolere meg fra omverdenen fordi jeg forakter meg selv, og syns alt er bare dritt..

Skrevet

Jeg har en fetter som er en " smart" fyr. Gode karakterer fra videregående, men der stoppet det. Han er i dag godt over førti år, bor hjemme hos mamma og får fortsatt ukepenger for å gjøre husarbeid.... Smart my ass....

Jeg har jobbet som mye rart opp gjennom årene; bla som renholder. Og trivdes helt greit i jobben. Ikke ille lønn, klare arbeidsoppgaver og fikk holde på i mitt eget tempo.

Hva andre måtte mene om jobben din er i bunn og grunn revnende likegyldig. Og som sagt over her; det står langt mere respekt av en som vasker gulv enn en som ikke vil jobbe.

Kanskje denne smarte fetteren din sliter psykisk? Har du tenkt på det? Er faktisk bevist at det ofte er de smarteste og snilleste menneskene som sliter mest psykisk, fordi de har et realistisk verdensbilde. Og ser man med realistiske øyne, er verden trist og meningsløs.

Skrevet

Jeg er sikker på at det må være mulig å få en jobb der du bare rydder i hyllene og fyller på varer. Hvis du får et godt arbeidsmiljø, vil du sikkert etterhvert føle mestring, bli mer erfaren og bli tryggere på egen kapasitet og evner i jobben. Da kan du etterhvert få oppgaver som innebærer mer kundekontakt, kanskje?

Har du noen som kan hjelpe deg?

Lykke til! :-)

Skrevet

Kanskje denne smarte fetteren din sliter psykisk? Har du tenkt på det? Er faktisk bevist at det ofte er de smarteste og snilleste menneskene som sliter mest psykisk, fordi de har et realistisk verdensbilde. Og ser man med realistiske øyne, er verden trist og meningsløs.

Ja, det er godt mulig at han sliter psykisk.Men han klarer helt fint å utføre oppgaver når han vil; som å trene på helsestudio, reise på tur, bygge om pc ol. Og han klarer veldig godt å være sammen med andre mennsker /i nærheten av andre. Er en racer på å shoppe ( på mors kredittkort), for han kan jo ikke kle seg i kjipe, billige klær, gå på byn sammen kompiser, reise på festivaler osv.....At han har problemer, ja det har han. Han er godt voksen og har aldri vært i jobb. Og han kommer seg aldri i jobb for han vil ikke ha det han kaller " drittjobber"; som å kjøre taxi eller vaske gulv. Tough luck, da må han leve på mamma ....

Jeg sier ikke at du er lat; men holdningen din til at noen jobber ikke er verdt å ta fordi andre vil mene noe om deg; den er på trynet. Du er 27 år, ingen utdannelse ( om jeg forstår deg rett) og ingen arbeidserfaring. Da kan du ikke velge å vrake. Ulykkelig på jobb? Nei, i det lange løp er det ikke noe å trakte etter. Men for en periode å bite tennene sammen og bare få jobben gjort; det må de fleste. Fordi de må jobbe. Ta kontakt med NAV, få arbeidstrening, få kartlagt hva du klarer og mestrer. Om det å forholde seg til kunder er vanskelig;: jobb på lager. Eller ta en vaskejobb.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er sikker på at det må være mulig å få en jobb der du bare rydder i hyllene og fyller på varer.

Jeg har vært kolonialsjef i en dagligvarebutikk, og jeg hadde aldri ansatt noen som hadde slike restriksjoner. Fordi man må ha nok folk til å kunne dekke behovet i kassene til enhver tid, og dermed måtte det vært en ekstra på jobb om den ene av de som var der ikke kunne gjøre alt.

Skrevet

Jeg anbefaler deg virkelig til å få deg en jobb. Som de andre sier, så kan du faktisk ikke velge og vrake i jobber. Det er vel bedre å ha en jobb enn ingenting? Og hva så, om det er en vaskejobb? Da slipper du i hvertfall å forholde deg til mange mennesker.

Og tenk ikke på at en vaskejobb ikke er en statusjobb. Du har satt deg i denne situasjonen selv. Jeg vet faktisk hva jeg snakker om, for jeg har selv ikke fullført vgs pga angst. Jeg har heller ikke mye arbeidserfaring, bare vært ute i praksis.

Jeg sliter selv med å være i arbeidslivet pga det. Så vær så snill, ta hvilken som helst jobb som du blir tilbudt. Da har du samtidig noe å vise til en fremtidig arbeidsgiver, at du har pågangsmot - og at du ikke gir deg selv om du har ting du sliter med. Dessuten er det veldig deilig å kjenne at du har gjort noe nyttig etter at du har kommet hjem fra jobb. Da har du utfordret deg selv, og jeg er sikker på at humøret ditt og angsten forsvinner med tiden - etterhvert som du utfordrer deg selv. Jeg ønsker deg masse lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Jeg anbefaler deg virkelig til å få deg en jobb. Som de andre sier, så kan du faktisk ikke velge og vrake i jobber. Det er vel bedre å ha en jobb enn ingenting? Og hva så, om det er en vaskejobb? Da slipper du i hvertfall å forholde deg til mange mennesker.

Og tenk ikke på at en vaskejobb ikke er en statusjobb. Du har satt deg i denne situasjonen selv. Jeg vet faktisk hva jeg snakker om, for jeg har selv ikke fullført vgs pga angst. Jeg har heller ikke mye arbeidserfaring, bare vært ute i praksis.

Jeg sliter selv med å være i arbeidslivet pga det. Så vær så snill, ta hvilken som helst jobb som du blir tilbudt. Da har du samtidig noe å vise til en fremtidig arbeidsgiver, at du har pågangsmot - og at du ikke gir deg selv om du har ting du sliter med. Dessuten er det veldig deilig å kjenne at du har gjort noe nyttig etter at du har kommet hjem fra jobb. Da har du utfordret deg selv, og jeg er sikker på at humøret ditt og angsten forsvinner med tiden - etterhvert som du utfordrer deg selv. Jeg ønsker deg masse lykke til!

TS

Var voldsomt til fokus på vaskejobb plutselig, etter det ble nevnt èn gang her..

Og at du sier at jeg har "satt meg i denne situasjonen" selv, er vel bare delvis riktig. Jeg har ikke bedt om å få angst og depresjoner, og grunnen til at jeg har fått det er trolig heller ikke min feil. For det har vært mange dødsfall i familien min de siste 15 åra, selvmordsforsøk, osv.. Har også vært preget av mye negativitet rettet mot meg, fra familie.. Blitt kalt dum og lat. (Likevel er det alltid jeg som vinner i Quiz)

Men ellers takk for dine fine innspill, Mjaow:-) Jeg har ikke NULL arbeidserfaring, men ganske lite å skilte med.

Skrevet (endret)

TS

Var voldsomt til fokus på vaskejobb plutselig, etter det ble nevnt èn gang her..

Og at du sier at jeg har "satt meg i denne situasjonen" selv, er vel bare delvis riktig. Jeg har ikke bedt om å få angst og depresjoner, og grunnen til at jeg har fått det er trolig heller ikke min feil. For det har vært mange dødsfall i familien min de siste 15 åra, selvmordsforsøk, osv.. Har også vært preget av mye negativitet rettet mot meg, fra familie.. Blitt kalt dum og lat. (Likevel er det alltid jeg som vinner i Quiz)

Men ellers takk for dine fine innspill, Mjaow:-) Jeg har ikke NULL arbeidserfaring, men ganske lite å skilte med.

Beklager, Ts.

Tror det gikk litt fort i svingene når jeg leste innlegget ditt.

Mente ikke at angst og depresjoner er din egen feil, bare det at du kunne ha utfordret deg selv litt mer, og kanskje litt før du fyllte 27. jeg vet hvor vanskelig det er, men jeg vil så gjerne at du skal få deg en jobb, og utfordre deg selv.

Jeg aner ikke hvem du er, men jeg vil virkelig at du skal få deg en jobb! Om du bare jobber et par timer i uken, så er jo det kjempebra! Det er en prestasjon i seg selv, når du har vært så lite i arbeidslivet, og siden du sliter med angst og depresjon. Det var veldig leit å høre om dødsfallene i familien din, og negativiteten som var/er rettet mot deg.

Livet er tøft, veldig tøft. Livet går videre, selv om du føler at du sitter helt fastlåst til tider. Vi må bare reise oss opp igjen, og fortsette å leve. Uansett hvor vanskelig det er. For en dag, så kommer du til å tenke tilbake på sjansene du ikke tok. Og tenk om du ikke gjør noe med det, så fører det til enda større problemer. Klem!

Edit: skriveleif!

Endret av mjaow
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...