Gå til innhold

Når bilkjøper ikke omregistrerer som avtalt, hva da?


Silfen

Anbefalte innlegg

Dette gjelder ikke meg, jeg har ikke lappen engang. Men det har seg altså slik at det ble foretatt en bilhandel der avtrappende bileier i god tro (teit, men sånn er nå saken) lot ny bileier få bil og papirer med løfte om at bilen skulle omregistreres straks.

Dette skjedde ikke.

Så nå er status den at det dettet inn bøtter og spann med bøter, som gammel bileier betaler og betaler. Gammel bileier sier at siden korrekt prosedyre ikke ble fulgt, må dette bare gjøres helt til ny bileier finner ut av den riktige tingen å gjøre er å omregistrere bilen. At det ikke er hjemmel i loven for å få en stopp på dette.

Er det virkelig slik, at man er fullstendig fucka fordi man har rotet til et salg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selger av bil må selvfølgelig levere inn en politianmeldelse på hele saken. Det finnes regler selv for en situasjon som dette.

Anonym poster: d289979b89b80840a2eea6f0c06cd9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herre, det kan da umulig være lovlig? Tror jeg ville ringt til biltilsynet og kanskje politiet, for å sjekke opp det. Eventuelt stikki å skrudd skiltene av bilen om jeg hadde ant hvor den befant seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har noe lov eller regel eller noe å henvise til? Gammel bileier sier bare at sånn er det, har snakket med noen med mye erfaring innen kjøpslov og that's it. Jeg mener jo det er helt feil at det ikke skal fikses opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til politiet med saken. Dette er mislighold av et kjøp.

Anonym poster: d289979b89b80840a2eea6f0c06cd9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv når gammel eier ikke har fulgt reglene for kjøpet selv, ved om omregistrere bilen etter reglene?

Endret av Silfen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få personen til å ringe 02030 i morgen og snakk med vegvesenet, hør om de har noen gode råd. Mest sannsynlig må man via vegdirektoratet. i følge papirene er det din venns bil fortsatt så jeg ville "hentet" den hvis mulig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Omregistrering/Salgsmelding

Hvem har ansvaret for utfylling og innlevering av salgsmeldingen?

Tidligere eier er ansvarlig for at salgsmeldingen blir innlevert, og det blir ikke registrert et eierskifte uten riktig utfylt salgsmelding. Det er ikke tillatt å overstryke navn, fødsels-/organisasjonsnummer eller underskrift på salgsmeldingen. Er dette gjort blir ikke salgsmeldingen godtatt og blir sendt tilbake til tidligere eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, ja?

Puserjenta: det er nettopp det som er litt skummelt, tenk om noe alvorlig skjer, ulykker og alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Veiavgiften, betaler gammel bileier den også? Hvis den ikke blir betalt så blir bilen avskiltet.

Hvem har forsikring på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er garantert ikke første gang dette skjer, så jeg antar at vegdirektoratet har noen løsninger.

Jeg ville evt. Ringt politiet og hørt, mulig å true med å melde bilen stjålet hvis ny eier nekter å levere omregistreringen. Sette hardt mot hardt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har skjedd med meg også! Fikk bompengeregningen til bilkjøper i posten, heldigvis hadde jeg adressen hans så jeg videresendte de bare til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan purken gjøre da? Hva gidd de gjøre? Fint lite.

Om selgeren vet hvem kjøper er eller hvor vedkommende bor, kan selger ta med seg skiltene til bilen. Når salgsmelding ikke er levert, er det selger som står som eier fremdeles. Dere får håpe selger ikke skrev noe kontrakt med kjøper. Selger kan ikke melde bilen stjålet dersom kjøper har kontakt og kan bevise han betalte.

Men-man kan nok dra kjøper inn for forliksråd e.l for å få tilbake pengene for bøter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke eier juridisk sett bare hente bilen da? Om han må bryte seg inn og få tauet den pga manglende nøkler så har han jo fortsatt rett til det siden det er hans bil.

Anonym poster: 69479b0978a9c547d96875561ffddad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke lov til å hente bilen, ta av skiltene og lignende på en bil man har solgt - for man har mest sannsynlig for penger for den.

Det er dessverre ikke så mye verken Statens vegvesen eller politiet kan eller vil gjøre i en slik sak. Det beste er å gjøre alt man kan for å få kjøper til å levere papirene. Gjerne ved å møte opp hjemme hos personen eller sende et rekomandert brev.

Eller man kan bare håpe at bilen blir stoppet i en kontroll når den eventuelt måtte bli begjært avregistrert. (Men det blir den ikke med det første med mindre den mangler EU-kontroll eller tidligere eier ikke betaler forsikringen slik at forsikringsselskapet sier opp forsikringen). Tidl. eier får ikke sagt opp forsikringen på en lovlig måte når bilen ikke er solgt eller avregistrert.

Jeg anbefaler dere å bare fortsette å ta kontakt med kjøperen og gjøre alt for å få han til å levere papirene. Ikke gi dere før det er gjort. Møter dere han er det bare å be om papirene (regner med det er vognkort del 2 kjøper har fått med seg).

Årsavgift, forsikring, bompenger, fartsbøter, parkeringsbøter... Det er vel bare noe av det tidligere eier må betale.....

Anonym poster: 984fb195c981b9072668323ed1e299a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med vegvesenet ([email protected]), forklar situasjonen, få med Regnr på bilen og evt kontaktinformasjon på ny eier dersom man har dette.

Som regel bør man ha forsøkt å gjøre "alt" man kan for å få bilen omregistrert (ringe, sende sms, epost, oppsøke o.l.), men ofte er der "ingen ting" som hjelper. Da kan Vegdirektoratet hjelpe.

Det er alltid selger som må levere salgsmelding. Det er dessverre uærlige sjeler der ute som ser sitt snitt til å unngå alle former for gebyrer og avgifter på bilen.

Endret av PecanPie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror muligens det løser seg nå. Om personen betaler bøtene og sånt er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...