Gå til innhold

Oppkjøring i morgen...Dør:(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har oppkjøring i morgen,og jeg er så ødelagt at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre...føler meg overhodet ikke klar, og vet av erfaring at når jeg er nervøs, går ting i dass.

Har holdt på siden i sommer,så alle forventer jo at jeg skal klare dette her,men sannheten er at jeg tror ikke det selv..! Kjørelæreren min mener visstnok at jeg er klar,men samtidig mener han at det er visse ting jeg ikke er så god på,og at disse tingene må jeg fokusere på imorgen..jeg har jo hele tiden prøvd å forbedre meg,men det løsner liksom ikke..! Jeg er så redd for å stryke,for nå har jeg brukt heeele sommeren, brukt en masse masse penger, er snart sommer igjen,å så stryker jeg mest sannsynligvis...:(

Anonym poster: 5de7699e979329abbdfd6a42b4b5c97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg strøyk første gangen jeg hadde oppkjøring - fordi jeg klarte ikke slappe av og var overnervøs.

Hvilke ting er det du ikke er god på? Hva er det du frykter du skal gjøre feil? Det er ikke sånn at det ikke er rom for feil under oppkjøring, men noen feil er mer alvorlig enn andre. Hvis du oppdager at du gjør en feil, pust, slapp av, og fokuser på resten. Løpet er ikke nødvendigvis kjørt av den grunn.

Jeg tok 2-3 ekstra kjøretimer etter jeg strøyk (jeg byttet også kjørelærer av geografiske grunner, og fikk da litt ny innput som var bra for meg), og neste oppkjøring gikk flott. Sensorer ser ofte sure og strenge ut, ikke la deg vippe av pinnen pga det.

De viktigste tipsene jeg kan gi deg:

- Vikeplikt. Vit alltid om du er på forkjørsvei eller om du har vikeplikt

- Blinklys 5 sekunder før avkjørsel, og riktig bruk av blinklys i rundkjøring

- Dødvinkel

- Fartsgrense. Dette innebærer også at du ikke ligger under fartsgrensen, med mindre kjøreforholdene

tilsier at du bør gjøre det.

-Stille inn speil (dette er det første du skal gjøre før du starter bilen).

- Sjekke speil regelmessig mens du kjører, særlig når du skal bremse opp/kommer inn på ny vei

- Sørg for at du ligger i riktig felt i forhold til hvor du skal. Vet du ikke hvor du skal, skal du alltid ligge til høyre.

Husker ikke i farten om det var noe mer :)

Skal du kjøre opp i Oslo, så har du alltid vikeplikt for trikk.

PUST. Ikke se på sensor, de kan sette deg ut av spill mens de ser kritisk på deg og gjør notater. Det verste som kan skje, er at du stryker. Det er ikke verdens undergang! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har oppkjøring i morgen selv, og har samme problemer når det kommer til nervøsitet.

Et par tips jeg fikk av min kjørelærer:

-Si ifra til sensor at du er nervøs

-Husk å se i speil

-Pust rolig

-Legg deg tidlig slik at du ikke er uopplagt, og spis en lang god frokost

-Drikk vann mellom oppvarmingstimen og førerprøven

-Følg nøye med på skilt

-Dersom du gjør noe feil: si det til sensor så han/hun skjønner at du er bevisst på dine egne feil (mindre sjanse for å gjøre de igjen når du kjører alene)

Lykke til! :) bare husk å pust :)

Anonym poster: 430283f869986f03fdc92bd5ed0671a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestod med vikepliktsbrudd i rundkjøring, var på vei inn når en var på vei rundt, han blinket ikke og lå uoversiktelig til, og jeg bestod. Jeg tror jeg bestod fordi jeg fortalte om situasjonen til sensor og sa at jeg var på vei til å bryte vikeplikta mi, pga han ikke blinka, lå midt i , osv osv.

Jeg fikk gode poeng på at jeg planla kjøringa, i stede for å bremse på vei mot kryss, rundkjøring osv, så slapp jeg gassen og lot bilen sakke ned av seg selv før jeg bremset og trykket inn clutch osv.

Anonym poster: 19d8afc37ff88a3553c4bab76d99396f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørelæreren min var usikker på om jeg var klar, han behøvde ikke si det til meg for det så jeg på han. Jeg bestod med den såkalt strengeste sensoren, kjørte til venstre istedet for høyre som han ba om, og slakket ikke nok ned ved overgangsfelt. Jeg hadde bare kjørt i 2 uker før jeg tok oppkjøringen.

Dette klarer du. Bare slapp av.

Anonym poster: 54dbf3d690dfb7e13eae849606c3471d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at sensor ikke er der for å skremme deg eller stryke deg, men for å se at du er en trygg sjåfør. De fleste sensorer har vært kjørelærere tidligere, så de har lang erfaring med elever og nervøsitet og alt det der. Se på han som en venn, en som vil deg godt.

Ikke fokuser på cellene du ev. gjør, men tenk på det du mestrer.

Anonym poster: 5110de3133cc02b8048a4efc94012cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cellene = feilene..

Lykke til!

Anonym poster: 5110de3133cc02b8048a4efc94012cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stronger

Vet du hva, snart sommer igjen? Det er januar! Det er midt på vinteren! Dersom du stryker, så får du gå opp til førerprøven igjen i februar, da er det fortsatt vinter. Jeg var også kjempenervøs, men det er virkelig ikke noe å være nervøs for! Du vil skjønne det etterpå, å tenke "herregud, hvorfor stressa jeg sånn med dette?" Bare vær fokusert og kjør så godt du kan, noe mer kan du ikke gjøre :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også oppkjøring snart ts, og er minst like nervøs! Har ikke hatt så mye tid til å kjøre i det siste heller, så føler ikke at jeg er klar for det :(

Anonym poster: d75e51c78e928f7bcf136edb34a4e6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturlig at d er nervøs, du trenger ikke stryke for det. Det er lettere sagt enn gjort, jg vet, men pøv å slappe av. Og som det ble nevnt ikke tenk så mye på sensor og det han/hun skriver, det er ikke nødvendigvis feilene dine de skriver, men også gode poeng :)

Pass på å være uthvilt og drikk masse vann! Masse lykke til!

PS. si fra hvordan det går!

Anonym poster: a15657ef1f0d7da793a212ea234098f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her! Huff,det har gått i ett siden gårdagen! Men jeg klarte det!!!:):) Det gikk faktisk kjempefint, og har allerede hatt meg noen kjøreturer alene nå,som også har gått bra!:) Sensoren hadde ikke noe særlig negativt å komme med bortsett fra ryggingen min:p Den er mildt sagt elendig. Men øver,øver,øver:) Så takk skal dere ha for oppløftende ord - det er en meget lettet og glad jente som snart skal KJØRE hjem fra jobb!:):)

Anonym poster: 5de7699e979329abbdfd6a42b4b5c97e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...