Gå til innhold

Hva koster det egentlig å ha bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg innrømmer det, jeg er for lat til å google det.

Kan noen si litt om hvor mye dere regner i utgifter på en bil i løpet av et år.

Gjerne en relativt liten bil med mest bykjøring og småturer, men noen lengre turer innimellom.

Anonym poster: 1871445ebebb71e3d14edc811b330fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pellepirat

  1. Veiavgift/årsavgift

  2. Bensin/diesel

  3. Forsikring

  4. Vedlikehold, alt fra vindusviskere, spylevæske, til eu-kontroll og verkstedregninger.

Årsavgiften krypr vel opp mot 3000. Forsikring, spørs om du har noe bonus, alder, osv. Men la oss si 3-5000/år om du ikke har. Drivstoff kommer an på hvor mye du kjører. Litt bykjøring og noen lengre turer... tja...1200 i mnd. kanskje.

Punkt 4 er det mest uoversiktlige. I beste fall litt under 1000-lappen, i verste fall.... ... ...

Endret av pellepirat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostnader på bil:

Forsikring, kommer an på om du skal ha kasko.

Veiavgift betales i mars

Service

Eu-kontroll

Bensin

Spylerveske

Bompenger

Vask, skifte lyspærer, vindusviskere osv.

Mye av dette kommer an på bilmerke, årsmodel mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pkt 4, fort 10.000,- hvis bilen er noen år og du ikke kjenner noen som kan reparere for deg. Feks. må du på verksted for å bytte batteri eller klarer du å gjøre det selv.. Lista er lang nok til at jeg aldri hadde kjøpt bil dersom jeg kunne klart meg uten. I høst brukte jeg 3000,- på å fikse eksosen (og det var rimeligste løsning), i fjor røyk girkassa (fant brukt som virket så totalt nesten 10.000,-). Nå tok bilen kvelden og jeg står igjen med lånet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den største kostnaden er ofte verditap på selve bilen - ikke glem det.

Synes det er det verste, nesten deprimerende å tenke på hvor mye man betaler og hvor mye man kan få for bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i byen og bruker bil bare innimellom (helg, en og annen tur), er det fort billigere å ta taxi eller kjøre leiebil for lavere sum i året. Si at du leier bil hver tredje helg pluss et par uker året kommer det kanskje på 25 000 i året plus drivstoff/parkering. Nye, greie biler uten vedlikehold, bytte av dekk, forsikring, avgifter osv. Taxi en dag i uka om du skal noe du ikke kan bruke bussen/trikk/bane til, ca 7-10 000.

Jeg reiser kollektivt og leier bil ved behov; i 2012 gikk det med totalt 27 700 på leiekostnad, bom, parkering, bensin (inkludert 2 ukesturer i Norge og Europa) og busskort i Oslo. Heller det enn bilkjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i byen og bruker bil bare innimellom (helg, en og annen tur), er det fort billigere å ta taxi eller kjøre leiebil for lavere sum i året. Si at du leier bil hver tredje helg pluss et par uker året kommer det kanskje på 25 000 i året plus drivstoff/parkering. Nye, greie biler uten vedlikehold, bytte av dekk, forsikring, avgifter osv. Taxi en dag i uka om du skal noe du ikke kan bruke bussen/trikk/bane til, ca 7-10 000.

Jeg reiser kollektivt og leier bil ved behov; i 2012 gikk det med totalt 27 700 på leiekostnad, bom, parkering, bensin (inkludert 2 ukesturer i Norge og Europa) og busskort i Oslo. Heller det enn bilkjøp :)

Problemet med leiebil og taxi er at jeg snart får hund ;)

Vet at en del leiebilselskaper ikke tillater hund i bilene deres ( og jeg vil jo helst ha sikring av hunden)

Anonym poster: 1871445ebebb71e3d14edc811b330fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil forøvrig takke for alle gode svar :)

Anonym poster: 1871445ebebb71e3d14edc811b330fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pkt 4, fort 10.000,- hvis bilen er noen år og du ikke kjenner noen som kan reparere for deg. Feks. må du på verksted for å bytte batteri eller klarer du å gjøre det selv.. Lista er lang nok til at jeg aldri hadde kjøpt bil dersom jeg kunne klart meg uten. I høst brukte jeg 3000,- på å fikse eksosen (og det var rimeligste løsning), i fjor røyk girkassa (fant brukt som virket så totalt nesten 10.000,-). Nå tok bilen kvelden og jeg står igjen med lånet...

Har heldigvis bilkyndige personer i familien som kan ta ting som oljeskift, batteriskift o.l. Det er heller ikke aktuelt å ta opp lån for å kjøpe bil, der har jeg oppsparte midler :)

Anonym poster: 1871445ebebb71e3d14edc811b330fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis bilkyndige personer i familien som kan ta ting som oljeskift, batteriskift o.l. Det er heller ikke aktuelt å ta opp lån for å kjøpe bil, der har jeg oppsparte midler :)

Anonym poster: 1871445ebebb71e3d14edc811b330fb0

Så er det ikke alt som kan fikses i garasjen lengre. Ny elektronikk krever spesialutstyr og en del biler er så kronglete satt sammen at tom batteri må byttes på verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg bodde i kollektiv hadde tre av oss bil. To av bilene var rundt 20 år gamle, den siste rundt 5 år. Når vi regnet med verditap hadde vi overraskende like utgifter, rundt 4000 i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med leiebil og taxi er at jeg snart får hund ;)

Vet at en del leiebilselskaper ikke tillater hund i bilene deres ( og jeg vil jo helst ha sikring av hunden)

Anonym poster: 1871445ebebb71e3d14edc811b330fb0

Ja, da blir det vanskeligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Tar man med alt regner man cirka 4 kroner km. Man kjører vel cirka 10,000 km i året om man kjører lite og 15 000 om man kjører endel. 20 000 om man kjører mye.

Da koster det;

40.000

60.000

80.000

kroner i året.

I mnd;

3300, 5000 og 6666 kroner i mnd.

Har du ikke lån på bilen, har en nyere og mer driftsikker bil, har familiemedlem som kan gjøre småting (bytte av bremser, skifte lyspærer, batteri, oljeskift osv) selv, så kommer du kanskje unna med 2000, 4000 og 5000 kroner i mnd.

Personlig har jeg det som eksempelt under, og ligger på ca 2000 i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  1. Veiavgift/årsavgift

  2. Bensin/diesel

  3. Forsikring

  4. Vedlikehold, alt fra vindusviskere, spylevæske, til eu-kontroll og verkstedregninger.

Årsavgiften krypr vel opp mot 3000. Forsikring, spørs om du har noe bonus, alder, osv. Men la oss si 3-5000/år om du ikke har. Drivstoff kommer an på hvor mye du kjører. Litt bykjøring og noen lengre turer... tja...1200 i mnd. kanskje.

Punkt 4 er det mest uoversiktlige. I beste fall litt under 1000-lappen, i verste fall.... ... ...

Så kommer det an på hvor gammel den er også, med tanke på forsikringen. Og hvor gammel fører er. Vi er under 25 og betaler nesten 2000 i måneden! Men dette er en 2008 modell med full kasko. Vi har lån på den også så totalt ender vi opp på 4500 på lån/forsikring hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gode svar du har fått der! Jeg pleier å kjøpe gamle biler til 10-20000kr og regner med 20-50% verditap over 3-5 år, plus opptil 10000kr/år i verkstedkostnader. Alt ettersom hvor mye jeg legger i å oppgradere/vedlikeholde bilen har jeg også klart å øke verdien på bilen til salget. Verditap på nybiler er røfflig sett innenfor 15-30000kr/år.

Kjøper du pensjonistbiler som Nissan, Mazda og Suzuki kan forsikringen være så billig som 1200kr/år for 14000km/år - det er fordi pensjonister kræsjer for mindre verdier med sine billige japsebiler. En barte-BMW som er en klassisk råkjørerbil er derimot dyrt å forsikre.

Drivstoff vil ved lite kjøring utgjør toppen 1/3 av totalkostnadene. Kjøper du bruktbil er det som regel lurt å ha i bakhodet at nye/gode dekk kan være den beste investeringen i en bil. Stor spredning her (2000kr/sett for en Polo, 9000kr/sett for en Camry osv).

Som andre sier er det verste uforutsette kostnader. Mine biler havner som regel på 3-5kr/km i totalkostnad. På de dårlige kan verkstedkostnader utgjøre 1kr/km. Det er da sett ift at jeg kjører 16-18000km/år.

Min beste bil med tanke på kostnader, stil og generell tilfredshet var en gammel Volvo-veteran i studiene. Kjører du under 3000km/år er forsikringen dødsbillig, årsavgift er 350kr og bilene er såpass enkle at både deler og arbeidstimene på verksted blir råbillige - om du ikke er litt nevenyttig sjøl. Mange vanlige veteranbiler kan kjøpes i ok stand for 8-20000kr og vil ikke tape verdi så lenge de er EU-ok, heller tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...