Gå til innhold

Truffet en?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra Bosnia før?

Det har seg slik at jeg har truffet en mann fra Bosnia. Han er 33år, bodd i Norge siden -93, har en god utdannelse og jobb.

Har ikke møtt han mange ganger, men synes han virker veldig ålreit. Blid, hyggelig, høflig, gir meg komplimenter osv. Altså som en helt vanlig oppegående mann;)

Dessverre kommer skepsisen og "fordommene" inn i bildet. Jeg har ingen anelse hvorfor. Jeg er ei jente med få fordommer, jeg liker å bli kjent med selve mennesket og verdiene h*n har. Jeg liker ikke at jeg begynner å tenke denne måten.

Jeg har to barn fra tidligere, og er vel kanskje redd for de også

Noen her som har noen erfaringer å dele? Slik at jeg bare kan nyte tiden og åpne mulighetene for en muligens bra fyr? Eller evt. skygge unna?

Anonym poster: 5337a1c0bf4e44e6edfd0ed35825d7f8

Videoannonse
Annonse
Gjest aam1972
Skrevet

Norges råeste mann, Leo Ajkic, er fra Bosnia :-)

Men i fullt alvor, Sarajevi var/ er snart igjen en morderne europeisk by. Samtidig er landsbygda i Bosnia virkelig landsbygda ...

Skrevet

Min svoger er fra Kroatia (samme område). Jeg har mye positivt å si om han. Noen kulturforskjeller er det jo, men det meste har gått veldig bra. Han er katolikk, mange som er muslimske der nede også, så om fyren du har møtt er det, kan det jo raskt bli større kulturkræsj.

Skrevet

Min svoger er fra Kroatia (samme område). Jeg har mye positivt å si om han. Noen kulturforskjeller er det jo, men det meste har gått veldig bra. Han er katolikk, mange som er muslimske der nede også, så om fyren du har møtt er det, kan det jo raskt bli større kulturkræsj.

Ok.. Takk for svar alle:) Litt sånn kulturkræsj jeg er redd for. Men tenker jo etter å ha bodd i Norge i 20 år så er man jo slik jeg anser det, veldig norsk. Ikke alle altså, men mange. Vanskelig det her.

Anonym poster: 5337a1c0bf4e44e6edfd0ed35825d7f8

Skrevet

Mange hyggelige mennesker fra Balkan! Det er jo ikke så større forskjell mellom Norge og kulturen der eller Sør Europa f.eks. Ingen ville reagert særlig på at du ble sammen med en italiener? Og det kan bli like stor kulturkræsj mellom to forskjellige norske miljøer. Muslimer i Bosnia er dessuten sjelden særlig konservative.

Du er nok nærmest til å føle på dette selv.

Anonym poster: 8ac4d5f5a19dd76f104e14c7cef2edf6

Skrevet

Jeg er helt sikker på at det ikke kommer til å bli store problemer. Det eneste vi har hatt litt problemer med i min familie er at min svoger har tatt litt lite hensyn til barna. Altså kjønnsrollene er fortsatt litt skjevt fordelt. Kvinnen skal gjerne passe barn og lage mat og ta seg av alt det praktiske i huset alene. Dette kan dog være kun min svoger og ikke generell oppdragelse i Balkan-området. Men dette er igjen noe som er jobbet med og ikke lenger er slik. Kulturforskjeller må du nesten regne med, men om du får følelsen av at mannen er hyggelig og oppegående, så syns jeg ikke du skal la sånne dumme tanker ødelegge resten. Bli kjent med han først, du trenger jo ikke introdusere barn og gifte deg i løpet av den neste måneden! Det er like mange norske menn det er problemer med :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...