Gå til innhold

Løpetid her vi bor-hannhund på styr!


Roo

Anbefalte innlegg

Noen med tips til hvordan man best mulig kan takle løpetid-sesong med frustrert hannhund i hus, for både hund og eier?

Den stakkars hunden finner aldri roen om dagen. Konstant piping, uro og krafsing på døra fordi han vil ut. Prøver å avlede han med kos og hyggelige aktiviteter, men det er ofte lettere sagt enn gjort.

Alt av tips og ideer mottas med STOR takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle gjerne gitt deg noen tips, men det er desverre ikke så mye du kan gjøre. Det vanligste er å vurdere kastrering om det er et stort problem, det hjelper på noen hunder. Det finnes også hormon-behandlig dyrelegen kan gi om det blir veldig ille (det skal gjøre hunden mindre interessert i tisper). Men det er uansett ikke noe som anbefales siden det har flere ulemper. Så det beste er rett og slett å bare holde ut, løpetid varer jo ikke evig! Det er vel noen nabo-tisper som har løpetid siden han ikke klarer å roe seg inne. For det pleier jo å hjelpe å holde dem "unna lukta". Det er vel det eneste du evt kan gjøre om du har muligheten til det på et vis (ta han med vekk fra lukta altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå turer et annet sted enn det du vanligvis gjør.Helt bort-vekk-istan fra alle lukter. Skogtur som gjør han sliten er fint.Samt mental trening

Samt vurder kemisk kastrering om det går helt på styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Han er litt roligere idag etter lang tur i skogen, langt unna løpetiden.

Jeg vurderer han som et ganske ekstremt tilfelle- fullstendig bajas, totalt døv og ulydig. Finner ALDRI roen. I natt har han holdt oss våken med krafsing på dører, herjing på gulvet og piping. Vi kan ikke ha vinduer åpne for da klikker han totalt. Litt snodig å se at han oppfører seg sånn, til vanlig er han verdens snilleste og lydigste hund.

Vet ikke helt hva jeg synes om kastrering/kjemisk kastrering, vet egentlig ikke så mye om det. Skal bestille time hos veterinær og høre litt der.

Sånn generelt er det vel ikke så vanlig å kastrere hannhunder i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han blir så ille som det du beskriver, og det ikke er en hund som skal brukes i avl, så tror jeg nok at jeg ville fått han kastrert. Det er ikke "standard" her i landet sånn som det virker som det er i England og USA, men det er ikke uvanlig heller. Tror ingen dyrlege vil ha noe i mot å kastrere i dette tilfellet.

Er en stund siden jeg satt meg inn i dette, men etter hva jeg ble fortalt for mange år siden så er vel grunnregelen i Norge (eventuelt retningslinjene?) at man ikke kastrerer hunder dersom det ikke er en god grunn til det. Det du beskriver er jeg ganske sikker på at er mer enn god nok grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for info :)

Har prøvd å lese meg opp litt selv også på kastrering. Det som bekymrer meg er hvordan han evnt blir etter operasjonen. Da er det liksom ingen vei tilbake. Jeg er veldig glad i hunden min og hans personlighet, spesielt det at han er så leken. Vil han bli lat? Og uinteressert?

Føler jeg sitter inne med mye spørsmål nå, så det blir egentlig ganske ok å få en time hos veterinær slik at jeg kan få hjelp med vurderingen.

Sånn ellers må jeg jo si at jeg synes ganske synd på han. Kan ikke være spesielt godt å være så frustrert. Jeg vet at det er flere hunder som har løpetid rundt her samtidig, og hunden min har vært spinnvill de siste tre ukene. Lurer på hvor lenge det vil vare... Han skal ikke avles på.

Det viktigste er jo uansett å tenke på hundens beste!

Hvordan oppfører deres hannhunder seg med løpetid i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan oppfører deres hannhunder seg med løpetid i nærheten?

Min hund oppfører seg akkurat som din hund. Jeg synes skikkelig synd i han den perioden det står på.

Det eneste vi foreløpig er kommet fram til som hjelper er MYE mosjon og mental trening. Da får han iallefall litt ro.

Endret av vinterspeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Helt enig, det må være helt forferdelig å være konstant rastløs i ukevis.

Har du noengang vurdert kastrering?

Prøver å få til mye mosjon og mental stimuli her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig har jeg ikke vurdert kastrering seriøst, fordi vi har kapasitet til å sørge for at han får ta seg godt ut. Tror uansett jeg ville forsøkt kjemisk kastrering først for å se om det har effekt. Der er liksom litt mindre inngripende tenker jeg. Etter som jeg har forstått det er det mulig hannhunden uansett vil reagere på løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er han? Har bare erfaring med en eldre hund som ble kastrert, og det var ingen merkbar forandring på adferd, men da var han såpass gammel at han var en del roligere enn i ungdommen uansett. Han elsket forsåvidt å gå tur til den dagen han døde, og løp rundt og var leken og fornøyd (både sammen med folk og andre hunder) til han ble såpass gammel at han begynte å bli stiv og dårlig til bens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var likedan. Hold oss våkne 24/7, grining, nektet å spise/drikke, det var ikke noe liv for hverken han eller oss. Gutten holdt jo på å sulte ihjel!

Så vi tok han til dyrlegen, snipp snipp, og vi har ikke anget et sekund. Han har fortsatt hormoner da, liker jenter og han kan lukte løpetid, men det har roet seg 90 %.

Så mitt råd, kastrer han. Jeg angrer ikke et sekund, hunden min har fått det så mye bedre, han er ikke en kåting lengre. Han la også på seg, og kom endelig til idealvekten hans

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er litt over to år. Mener å ha lest at man bør kastrere når de er mellom 1-3 år. Om man gjør det på en eldre hund kan det ha mye mindre effekt?!

Takk for at du også delte din historie MalloryK. Så deilig at det har fungert så bra for dere!

Jeg tenker at om jeg skal vurdere det, så er det for hundens skyld og ikke min. Jeg ser jo at han ikke har det bra om dagen, og det synes jeg er leit for han. Det blir lite spising her også, han takker til og med nei til hundegodis og griseører, da er det noe VIRKELIG galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble diagnosert som hyperseksuell. Og etter at han ikke spiste osv,fant vetrinæren ut at kastrering ville være til det beste for hunden. Vi hadde vel ikke tenkt tanken egentlig,ingen av mine andre hunder har vært kastrerte bortsett fra fod hunden.

Men etter kastrering lukter tispene fortsatt godt,men han spiser nå i alle fall.

Masing og stress har roet seg betraktelig,men det kan også være alder.

Du må nesten se ann din egen hund,se vekt og helsetilstand og ikke minst,snakk med flere vetrinærer før du event tenker kastrering.Mulig at dere kan teste kemisk kastrering.

Min brukte nesten 1 år på å forandre seg fra en hund som ikke spiste,kun var opptatt av en ting -til å bli en mer rolig avslappet gutt.

Ps. kastrater lukter annerledes og noen hunder kan bli litt forvirra over om hunden din er tispe eller hannhund. Men regelrett bråk har jeg ikke opplevd pga kastrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk Kårky :)

Fint å høre om flere som ikke angrer på avgjørelsen!

Noe jeg lurer på er hvor mye løpetid det er i omløp her for tiden. Er det nok at EN tispe har perioden sin for at han klikker så totalt, eller må det være mange på en gang?

Han har alltid vært litt småvill, men aldri så ille som han er nå for tiden. Eller har det med alderen hans å gjøre, at han er mer voksen og at instinktene skyter mer inn?

For meg føles det ut som at det er høysesong her ute, at alle har løpetid på en gang. Men jeg kan jo ta feil også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det holder med en dame som lukter himmelsk. :laugh:

2år gammel sier du,men jeg har ikke fått med meg rasen ?

Det kommer litt ann på.De mindre blir fortere moden enn de store rasene.

Min rase (leonberger) er ikke voksne før de runder 3.5 til 4år.

Men en vil merke litt mer forandring rundt 2.5 til 3,5 års alder. Da skal de fleste være ferding med siste psykiske modning (aka puberten o.l) Da roer de fleste seg litt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noen andre tips enn å kastrere han, både for hans sin skyld og deres. Når jeg kjøpte bolig, så var det vel omtrent 7 tisper rundt oss, og hver gang det var løpetid, så ble hunden min helt gærn. Peip, ville ut millioner av ganger for å bare snuse, spiste ikke på flere dager og drakk ikke vann, bjeffa og ula så jeg nesten gikk opp i taket. Og syntes så synd på han, det er jo IKKE sunt for en hund å gjennomgå dette. Og slik ble det hver gang.

Etter nesten et halvt år gikk vi til veterinæren som annbefalte kastrering, for dette var god nok grunn til å gjøre det. Da var hunden min nesten 2 år gammel. det var ikke noe å tenke på, bestillte time og fikk det gjort.

Etter det har hunden min blitt helt fin, fikk appetit tilbake, var like leken, glad hele tiden. Ingenting ble forandret bare at han sluttet å være så intr. i tispene og løpetid. :)

Så annbefaler deg å kastrere hunden, både for hans sin del og deres, dere vil få det så mye bedre og hverdagen blir like fin. :)

Ønsker dere like til!

Anonym poster: 8f8f8370e044fb7e0cb463348123339b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om dette er et problem og hunden ikke skal brukes i avl hadde jeg ikke tenkt meg om 2 min før jeg hadde kasterert hanhunden. Dette er et enkelt ingrep. I Alaska bruker de det i langt større utstrekning enn her. Bivirkningene er generelt uproblematise. I AH miljøet kjenner jeg flere som har benyttet seg av det med hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for enda en fin historie anonym bruker!

Det er mye som sier meg at kastrering er rett avgjørelse for oss også nå.

Jeg har ikke så lyst å røpe rase i fare for å bli gjenkjent her inne, men det er en ganske liten hund, veier ca 9 kg :) I og med at han har rundet 2 år regner jeg han som voksen nå, iallefall i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er et problem og hunden ikke skal brukes i avl hadde jeg ikke tenkt meg om 2 min før jeg hadde kasterert hanhunden. Dette er et enkelt ingrep. I Alaska bruker de det i langt større utstrekning enn her. Bivirkningene er generelt uproblematise. I AH miljøet kjenner jeg flere som har benyttet seg av det med hell.

Hva betyr AH miljøet?

Takk for ditt svar også. Jeg synes det er trivelig at folk her inne generelt stiller seg positive til kastrering. Trodde faktisk at det var litt mere tabu. At vi ikke skal fikse på dyrene våre for å tilpasse dem våres levemåte osv. Det er jo faktisk snakk om hundens beste her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...