Gå til innhold

Hvit sofa?

2shy

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe sofa og klarer ikke helt bestemme meg for hvilken type. Jeg faller likevel hele tiden tilbake på Karlstad sofa fra IKEA, i hvit. Både fordi den er fin, behagelig, og ikke minst billig. Men, hvor praktisk er det med helt hvit sofa, blir det mye klin? Barn som griser og alkoholflekker er ikke et tema :) Trekkene kan jo selvsagt vaskes..

Har vurdert Ektorp sin sofa også, i mørk mørk lilla. Men da må vegger males. I tillegg hadde jeg Ektorp for mange år siden, og syns det ble et problem med at fjær kom ut av putene etter en stund. Kanskje jeg bare var uheldig?

Noen meninger/erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to sånne soffaer fra karlstad i hvit .

Fordelen er at når noe søles er det bare å spraye på litt wanish og butte trekke i vaskemaskinen omtrent blir rent igjen:)

Min niese har også sølt blåbær saft i soffaen !!!!! Måtte klore trekket og siden det er et hitt trekk så ble trekket helt fint igjen og uten sjolder.

Hadde det vært en annen farge hadde jeg ikke kunnet klore trekket når det kommer vanskelige flekker på stoffet :)

Så jeg syntes hvitt er en praktisk farge :)

Men må innrømme at soffaene ikke er særlig gode å sitte i og fort mister fasongen sin, men er vel derfor dere så billige :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du ikke de er gode å sitte i altså? Jeg hadde karlanda før (det er vel ala karlstad) og syns den var ganske grei? Ektorp er kanskje enda mer kosesofa, men de blir så "baggy" pga fjæra. Eller? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiumsjunkie

Jeg har to sånne soffaer fra karlstad i hvit .

Fordelen er at når noe søles er det bare å spraye på litt wanish og butte trekke i vaskemaskinen omtrent blir rent igjen:)

Min niese har også sølt blåbær saft i soffaen !!!!! Måtte klore trekket og siden det er et hitt trekk så ble trekket helt fint igjen og uten sjolder.

Hadde det vært en annen farge hadde jeg ikke kunnet klore trekket når det kommer vanskelige flekker på stoffet :)

Så jeg syntes hvitt er en praktisk farge :)

Men må innrømme at soffaene ikke er særlig gode å sitte i og fort mister fasongen sin, men er vel derfor dere så billige :) :)

Jeg hadde en sofa fra IKEA en periode da jeg leide en leilighet. Det kommer alltid gris i dem, selv om man er forsiktig. Jeg vasket trekkene mine tre ganger, og det var noe herk. Stress å ta av og på trekkene. Anbefaler ikke hvit sofa, da ville jeg heller tatt en lysegrå. De fortsetter å være like lysegrå selv om det i realiteten er masse smuss og drit på dem. :P Hvis jeg skulle valgt en sofa på nytt igjen ville jeg valgt en sofa i en SPREK farge, men ikke hvit. Hvit sofa er forbudt, ser bare bra ut i interiørkataloger.

Jeg bodde alene i leiligheten, var ikke noe fest eller fyll involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, ja det er det jeg også lurer på, at det er mye herk å ta av og på trekk. Må jo strykes også? Jeg vil ikke ha lysegrå, da måtte det evnt blitt naturfarget eller lysebrun. Har jo falt helt for den lillafargen også, men vet ikke om jeg vil ha ektorp. Har saumfart finn.no etter ektorp, og ser at de ser utrolig sammentrykte og fæle ut, mister fasongen veldig pga fjæra.

Hm..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikea er helt forferdelig dårlig på sofa og senger, fatter ikke at noen vurderer å kjøpe noe derfra. Forstår tankegangen om at det er billig, men om du må kaste den om et år likevel fordi du får vondt i ryggen og fjær i rævva av å sitte i den, så kan du heller betale dobbelt så mye for en sofa på Bohus/Skeidar og ha den mange år lengre.

Anonym poster: 0957a3940f1fcf420bf86228b57fb466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig når det gjelder seng, jeg kjøpte en rammemadrass derfra som var DYR og helt elendig.

Men sofa, tja. Hadde Karlanda´en i 3 år, og den holdt seg like fin. Byttet trekk til en annen farge for fornyelse, veldig fornøyd med slik løsning :)

IKEA hadde en sofa som het stockholm som jeg tror var veldig veldig bra, men den er selvsagt gått ut av produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Ikea er helt forferdelig dårlig på sofa og senger, fatter ikke at noen vurderer å kjøpe noe derfra. Forstår tankegangen om at det er billig, men om du må kaste den om et år likevel fordi du får vondt i ryggen og fjær i rævva av å sitte i den, så kan du heller betale dobbelt så mye for en sofa på Bohus/Skeidar og ha den mange år lengre.

Sofaene vet jeg ikke noe om, men sengene har fått høy score i forbrukertester da.

Jeg sliter med ryggen og har prøvd mange senger og madrasser og endte opp med en fra IKEA som jeg har hatt i 4 år nå og er kjempegod :)

Over til sofa...har ikke testet sofa fra IKEA før så kan ikke uttale meg om sittekomforten, men jeg har hatt sofa med hvitt trekk og fy faen så lei jeg ble av det.

Måtte ta det av og vaske det minst en gang i uka! Og jeg føler ikke at vi er så grisete her hjemme, men med en mann som jobber mye i vind og vær (selv om han skifter og vasker seg) så fikk jeg stadig møkkete merker i sofaen. Hadde hund, som aldri fikk ligge i sofaen, men hvor det likevel kom masse hår i sofaen som måtte børstes av hele tiden.

Jeg vil helst slippe å se slikt og heller vaske trekket litt sjeldnere, enn å vaske det hele tiden eller se flekker hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig når det gjelder seng, jeg kjøpte en rammemadrass derfra som var DYR og helt elendig.

Men sofa, tja. Hadde Karlanda´en i 3 år, og den holdt seg like fin. Byttet trekk til en annen farge for fornyelse, veldig fornøyd med slik løsning :)

IKEA hadde en sofa som het stockholm som jeg tror var veldig veldig bra, men den er selvsagt gått ut av produksjon.

Tror de har en sofa i skinn som er veldig bra, men den er dyr, så da kan du likesågdt sjekke opp de andre butikkene likevel. Irriterer meg over sofaene derfra, putene klapper sammen og det blir groper i de. Nei, aldri mer sofa fra Ikea!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofaene vet jeg ikke noe om, men sengene har fått høy score i forbrukertester da.

Jeg sliter med ryggen og har prøvd mange senger og madrasser og endte opp med en fra IKEA som jeg har hatt i 4 år nå og er kjempegod :)

Over til sofa...har ikke testet sofa fra IKEA før så kan ikke uttale meg om sittekomforten, men jeg har hatt sofa med hvitt trekk og fy faen så lei jeg ble av det.

Måtte ta det av og vaske det minst en gang i uka! Og jeg føler ikke at vi er så grisete her hjemme, men med en mann som jobber mye i vind og vær (selv om han skifter og vasker seg) så fikk jeg stadig møkkete merker i sofaen. Hadde hund, som aldri fikk ligge i sofaen, men hvor det likevel kom masse hår i sofaen som måtte børstes av hele tiden.

Jeg vil helst slippe å se slikt og heller vaske trekket litt sjeldnere, enn å vaske det hele tiden eller se flekker hele tiden.

Ja det er jo det jeg er redd for, at det skal bli mye klin. Jeg liker jo å spise i sofaen også :ler:

Hvilken seng/madrass kjøpte du? Jeg har utrolig lyst på sengestamme fra hemnes serien for å gjøre soverommet komplett, men da må jeg jo også kjøpe madrass fra ikea. Kjøpte rammemadrass og overmadrass der for et par år siden (over 6000 kr) og det avga ekstremt mye lukt og avgasser. Aldri opplevd lignende :(

Tror de har en sofa i skinn som er veldig bra, men den er dyr, så da kan du likesågdt sjekke opp de andre butikkene likevel. Irriterer meg over sofaene derfra, putene klapper sammen og det blir groper i de. Nei, aldri mer sofa fra Ikea!

Skinn er helt uaktuellt, kun stoff som gjelder. Jeg hadde som sagt god erfaring med karlanda/karlstad, så mulig jeg går for den igjen. Men tror nok jeg tar meg en runde på skeidar og bohus og ser hva de har der også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiumsjunkie

Sofaene fra IKEA har dårlig kvalitet, og hvis du først skal ha en sofa fra IKEA kan man eksperimentere litt. Hvis du vil ha en hvit sofa - gå for den. Du kan alltids bytte ut til en annen sofa når du er lei av den, eller når du har lyst til å påbekoste deg en dyrere sofa. Fordelen med IKEA-sofa er at du slipper å være så redd for dem. :-)

edit: mange skrivefeil!

Endret av Valiumsjunkie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har rett i det. Jeg trenger ikke være redd for en sofa til 2500 kr, og den vil jo holde fint ihvertfall et par år (vet jeg av egen erfaring).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Funky Punk

Tja, husker ikke hva den heter jeg.

Det er en slik "madrass på 4 bein"...hva heter det igjen da? Er vel ikke rammemadrass. Overmadrassen heter Sultan Tuvebo iallefall, men gidder ikke ta av sengekappen og overmadrassen for å se hva senga heter :fnise:

Vi betalte vel ca 6000kr for seng og overmadrass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, husker ikke hva den heter jeg.

Det er en slik "madrass på 4 bein"...hva heter det igjen da? Er vel ikke rammemadrass. Overmadrassen heter Sultan Tuvebo iallefall, men gidder ikke ta av sengekappen og overmadrassen for å se hva senga heter :fnise:

Vi betalte vel ca 6000kr for seng og overmadrass

Madrass på 4 ben er rammemadrass :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Madrass på 4 ben er rammemadrass :ler:

Jaha :skratte:

Trodde rammemadrass var en slik som skulle oppi en seng liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaha :skratte:

Trodde rammemadrass var en slik som skulle oppi en seng liksom :P

Nei det er bare madrass :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noe du må huske på med hvit sofa er å ikke latt noen med ny, mørk dongeribukse sitte i den. Jeg og en venninne hadde kjøpt helt nye bukser fra Bik Bok, og sofaen så ikke ut etter at vi hadde satt i den.

Anonym poster: 2fee3faa73e30133cafb076e37457fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil egentlig anbefale deg beige/naturfaget! Jeg har en slik, og etter mange fester, kaffesøl, øl og rødvin kan du faktisk ikke se en eneste flekk! Dette trekket kan ikke taes av, så det har bare vært "vasket vekk" med kluter osv. Og jeg har hatt sofaen i snart 3 år :-) Nå er det supersalg på Living osv da, kanskje greit å ta en titt der? Min sofas egentlige verdi var 10.000 og vi fikk den for 4.500.. Og alle som er på besøk forelsker seg i sofaen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...