Gå til innhold

Hvor sliten er det vanlig og akseptabelt å bli av jobben?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har et spørsmål til dere som er i jobb her inne. Hvor slitne blir dere av jobben deres, hva er vanlig og hva mener dere er akseptabelt?

Jeg har jobbet 100 % som sykepleier i noen få år. Er i midten av 20 årene, og har dette som min første jobb. Jeg ble sliten i begynnelsen. Da trodde jeg at dette skulle bedres når jeg fikk mer erfaring osv. Og det er blitt bedre, men de siste månedene er det også blitt værre. Det er stadig underbemanning, og det blir hektisk og mye å gjøre for oss som da er på jobb. Mange på min arbeidsplass jobber ikke full stilling, noen med den begrunnelsen at det er for slitsomt. For meg er det ikke et alternativ å gå ned på stillingsprosent.

Siden dette er min første jobb vet jeg ikke hvordan det er andre steder. Selvsagt er det greit å bli sliten av jobben av og til, men når det heller er et unntak at man har overskudd til andre ting når man kommer hjem fra jobb, er det vei noe som er feil? Jeg liker trening og aktivitet, men nå er det stadig oftere jeg ikke kommer meg ut om kvelden, dropper fritidsaktiviteter osv. pga. at jeg ikke orker. Merker også at jeg stadig oftere er sur, lei mei og tenker på jobben når jeg har fri, da det hele tiden er saker og ting jeg ikke rekker å gjøre mens jeg er på jobb. Er dette vanlig i arbeidslivet? Eller bør jeg se meg om etter en annen jobb?

Anonym poster: cec036e1b69c04928e3a55d4616bfd08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til følelsen, ja. Er ikke sykepleier og har en mer stillesittende jobb. Men har til felles med deg at det er mye å gjøre og at man er underbemannet. Det har blitt litt bedre, men jeg er fortsatt ofte sliten etter en arbeidsdag, så lenge man er kontinuerlig i manko på folk/mye overtid så blir man sliten - så enkelt er det.

Jeg vil anbefale deg å prøve å komme deg på trening. Jeg kan tenke meg det er steintungt etter en hard dag med å løpe rundt, og det er generelt hardt i begynnelsen når man begynner å trene igjen. Men for min del er det så verdt det. Føler at jeg hvertfall har litt mer overskudd enn det jeg hadde i perioden jeg ikke trente, og jeg stresser litt lettere ned på kveldstid etter jobb. Er selvsagt ikke alltid at jeg er 100% motivert til å trene heller, men jeg minner meg selv på hvilket overskudd og stressreduksjon jeg får av det og kommer meg dit likevel.

Anonym poster: ab11475aad0de69f267e7ba1d8995498

Skrevet

Det kan jo komme av mange årsaker, men mine sykepleiervenninner har ofte helt hårreisende turnuser med dag, kveld og nattevakter i hytt og pine. Kanskje du kan få byttet litt på dine?

Skrevet

Det var en vending her at jeg gikk og la meg rett etter kjøkkenet var vasket, for å i det hele tatt klare å komme meg opp til jobb klokken 07 morgenen etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...