AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #1 Skrevet 7. januar 2013 Hei! Jeg har pga mye sykdom deltatt i svært få gymtimer dette semesteret. Jeg har vært med 2 dobbelttimer i volleyball og litt basket. Jeg er ganske god i volleyball og får til alt jeg skal. Har dessverre fått 3 på de to prøvene vi har hatt. Jeg vet jo at karakteren ikke gjelder i det hele tatt for hva jeg får 3.året siden jeg går 1, men jeg av alle kan ikke få 2 i gym! Jeg mener at læreren ikke har vurderingsgrunnlag på meg, og jeg synes det er bedre enn 2. Er så lei meg og oppgitt nå! Hva skal jeg gjøre? Griner snart. Det laveste jeg noengang har fått på karakterkortet er 3, og det var ett fag jeg er dårlig i, men har gått opp til 4 nå etter jeg begynte på vgs. Kan jeg be henne skrive at hun ikke har vurderingsgrunnlag på meg (etter relgene har hun ikke det) og så kan jeg evt ta det opp som privatist når jeg blir friskere? Anonym poster: 45f35ce73167d930318b1244f78c9e08
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #2 Skrevet 7. januar 2013 Jeg mener altså at hun ikke kan sette 2 på meg bare fordi jeg ikke har vurderingsgrunnlag. Hilsen ts. Anonym poster: 45f35ce73167d930318b1244f78c9e08
Strixvaria Skrevet 7. januar 2013 #3 Skrevet 7. januar 2013 Når læreren ikke har vurderingsgrunnlag skal du faktisk egentlig stryke i faget. Det er ikke opp til læreren å skaffe grunnlag på deg når du går på videregående - det er opp til deg å gi det. Med mindre du har en legeerklæring fra spesialist som gir deg rett på eget opplegg (som du selvsagt må gjennomføre), bør du egentlig anse deg som veldig heldig, som har en så snill gymlærer. Det praktiske teller mye mer enn teorien i gym, det er tross alt et praktisk rettet fag (vi hadde 1 prøve i året - den telte kun ift. vippekarakterer), og når du kun har deltatt på 1 aktivitet av x antall, så sier det seg selv at du ikke akkurat kan forvente noe annet. Gym teller ikke i 1. klasse, det har du helt rett i, men jeg vil også minne om at du ikke er garantert å komme inn på samme skole til 2. klasse.. Jeg har selv en gammel sportsskade som gjør at jeg ikke får deltatt på alt, og pga. den og erklæring fra spesialist fikk jeg eget opplegg i majoriteten av gymtimene, hvor jeg trente alene (med lærer til stede noen ganger, andre ikke, noen ganger kom vedkommende innom ila. timen osv.), hadde egne målsetninger, og ble målt etter det opplegget jeg fulgte. Det er du selv som må ta initiativ - det var jeg som dro til spesialist, og det var jeg som la opp forslag til eget opplegg som vedkommende godkjente. Det er ikke lærerens ansvar - det er ditt. Har ikke du gitt vedkommende noe å dømme deg for, så får han heller ikke dømt deg - du har jo ikke vært der, ergo null poeng. 9
Gjest Gaea Skrevet 7. januar 2013 #4 Skrevet 7. januar 2013 (endret) Jeg har også fått dårlige karakterer fordi læreren hadde et svært begrenset vurderingsgrunnlag. Dette var dog i 10. klasse, og av litt større betydning da det gjaldt flere fag, og karaktersnittet har litt å si for hvilken skole man kommer inn på. For deg har det vel ingenting å si om det kun er karakteren fra tredje år som blir oppført på vitnemålet? Slapp av, og møt heller opp på flere timer dette halvåret om du har mulighet til det. Edit; Så nå at det ikke er garantert at man kommer inn på samme skole neste år, så da er det litt verre. Hadde helt glemt at det er slik det fungerer. Signerer forøvrig Strixvaria. Men dette var vel bare en karakter for høsthalvåret, og til sommeren får du vel en ny karakter som gjelder (og den gamle er vel da ubetydelig, eller tar jeg helt feil?)? Endret 7. januar 2013 av Gaea
Gjest navnelapp Skrevet 7. januar 2013 #5 Skrevet 7. januar 2013 Du kan jo trekke deg frå heile faget og ta det som privatist. Det gjorde datra mi, og fekk ein god karakter. 1
Gjest Gaea Skrevet 7. januar 2013 #6 Skrevet 7. januar 2013 Du kan jo trekke deg frå heile faget og ta det som privatist. Det gjorde datra mi, og fekk ein god karakter. Å ta fag som privatist alene er ganske vanskelig for mange (ift motivasjon og fordi man ikke får forklart det man ikke skjønner), og som privatist på privatskole er det _veldig_ dyrt. Så viktig kan vel ikke denne karakteren være, du har jo gått opp en karakter i ett fag, og fått en litt lav i gym - så da jevner det seg vel ut slik at du kommer inn på samme skole neste år.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #7 Skrevet 7. januar 2013 Å ta fag som privatist alene er ganske vanskelig for mange (ift motivasjon og fordi man ikke får forklart det man ikke skjønner), og som privatist på privatskole er det _veldig_ dyrt. Så viktig kan vel ikke denne karakteren være, du har jo gått opp en karakter i ett fag, og fått en litt lav i gym - så da jevner det seg vel ut slik at du kommer inn på samme skole neste år. Jeg kan ta gym som privatist på skolen jeg går på. Er en offentlig skole, så det vil ikke koste noe etter det jeg vet. Men er stor sannsynlighet for at jeg kommer inn neste år, da jeg ikke går vanlig allmenn men har to flere fag, og mange har fått veldig dårlige karakterer som jeg vet om, så det tror jeg går fint. Hilsen TS Anonym poster: 45f35ce73167d930318b1244f78c9e08
Gjest Gaea Skrevet 7. januar 2013 #8 Skrevet 7. januar 2013 Jeg kan ta gym som privatist på skolen jeg går på. Er en offentlig skole, så det vil ikke koste noe etter det jeg vet. Men er stor sannsynlighet for at jeg kommer inn neste år, da jeg ikke går vanlig allmenn men har to flere fag, og mange har fått veldig dårlige karakterer som jeg vet om, så det tror jeg går fint. Hilsen TS Anonym poster: 45f35ce73167d930318b1244f78c9e08 Men hvordan skulle du tatt det som privatist på en skole du allerede går på? Lese deg opp selv, og ta ny eksamen - eller følge undervisningen? Ved sistnevnte vil du jo delta på undervisningen som en vanlig elev, og ikke privatist. Uansett, det går nok helt fint så lenge du kan delta mer dette halvåret, eller får legeerklæring.
Strixvaria Skrevet 8. januar 2013 #9 Skrevet 8. januar 2013 Med den nye privatistordningen for kroppsøvning som kom i 2011 er nå privatisteksamen i kroppsøving mer enn bare en teoretisk eksamen. Det er en praktisk prøve også, just saying.. Det koster alltid penger å ta eksamen som privatist, da skolen må leie inn vakter til dere, samt betale for eksterne sensorer, leie av klasserom/saler osvosv. Tror det er ca 300 kroner per fag, eller noe rundt der, så det er ikke all verden. Men hvorfor tenke privatist når du er halvveis i 1. klasse - du har jo 5 semestre igjen før du får endelig karakter i faget?
Gjest Gaea Skrevet 8. januar 2013 #10 Skrevet 8. januar 2013 Med den nye privatistordningen for kroppsøvning som kom i 2011 er nå privatisteksamen i kroppsøving mer enn bare en teoretisk eksamen. Det er en praktisk prøve også, just saying.. Er det? Jeg tok eksamen i kroppsøving i 2012 og det var kun teoretisk. Mulig jeg var heldig.
Strixvaria Skrevet 8. januar 2013 #11 Skrevet 8. januar 2013 Er det? Jeg tok eksamen i kroppsøving i 2012 og det var kun teoretisk. Mulig jeg var heldig. Seriøst? Kanskje det ikke har trådt i kraft ennå da? Mener å ha lest om noen som har hatt privatisteksamen i kroppsøving etter den nye modellen - kanskje noen fylker er tidligere ute?
Gjest Gaea Skrevet 8. januar 2013 #12 Skrevet 8. januar 2013 Seriøst? Kanskje det ikke har trådt i kraft ennå da? Mener å ha lest om noen som har hatt privatisteksamen i kroppsøving etter den nye modellen - kanskje noen fylker er tidligere ute? Det må nok være noe slik. Da er jeg glad for at jeg ikke utsatte den eksamenen lenger. Lærte mye mer som var nyttig av teorien enn den praktiske undervisningen på skolen.
Gjest navnelapp Skrevet 8. januar 2013 #13 Skrevet 8. januar 2013 Nei, datra mi tok gym som privatist før jul, og då var det teoretisk og utøvande, mange øvelsar og ein spesialdisiplin. Ho valte dans, og då måtte ho i løpet av ein halvtime koreorgrafere og framføre ein eigen dans.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #14 Skrevet 9. januar 2013 Jeg tok kroppsøving som privatist rundt 2005/2006, og hadde bare skriftlig prøve. Hadde jeg derimot hatt en stående karakter i kroppsøving fra før, hadde jeg trengt en praktisk prøve i tillegg. Jeg vet ikke om dette skillet gjelder nå. Det begynner jo å bli noen år siden, og praksis varierer sikkert fra fylke til fylke også. Anonym poster: c97dba848dfd47fb3e58bcf2a9988821
According To Skrevet 9. januar 2013 #15 Skrevet 9. januar 2013 Pinlig, du har nesten ikke vært i noen av timene, i tillegg til at du får karakter 3 på prøver også klager du på at du får karakteren 2? Tenk deg om. Møt opp i flere timer til neste år og gi en innsats du :-) 5
Chloe- Skrevet 9. januar 2013 #16 Skrevet 9. januar 2013 Hvorfor vil man ha "ikke vurderingsgrunnlag" istedet for 2? 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #17 Skrevet 9. januar 2013 Jeg tok kroppsøving som privatist rundt 2005/2006, og hadde bare skriftlig prøve. Hadde jeg derimot hatt en stående karakter i kroppsøving fra før, hadde jeg trengt en praktisk prøve i tillegg. Jeg vet ikke om dette skillet gjelder nå. Det begynner jo å bli noen år siden, og praksis varierer sikkert fra fylke til fylke også. Anonym poster: c97dba848dfd47fb3e58bcf2a9988821 Nei, privatisteksamen i kroppsøving endret fom høsten 2012. Den nye formen for privatisteksamen er være lokalgitt praktisk-muntlig eksamen. Fornuftig, da kroppsøving strengt tatt aldri har vært noe skriftlig fag. Det er også vanskeligere å få tatt privatisteksamen enn tidligere, da man ikke lenger kan melde seg av fag som heltidselev, så man må enten bli deltidselev, med mindre rettigheter enn fulltidselever eller å stryke grunnet stort fravær, som gjerne da også vil gjenspeiles i oppførselskarakter. Anonym poster: dbc6d678d490270160bc07db4023a6e4 2
SmallTalk Skrevet 9. januar 2013 #18 Skrevet 9. januar 2013 Det er da mye bedre å få en 2'er enn en "Ikke vurdert" som i praksis vil si at du har strøket i faget!!! Kjære vene! Beklager at jeg sier det, men nå får du ta deg sammen, TS. Det ER virkelig mye bedre å ha bestått et fag på vgs enn å ha strøket i det. 5
Guybrush Skrevet 9. januar 2013 #19 Skrevet 9. januar 2013 Om jeg er grisegod i matematikk men aldri stiller opp av forskjellige årsaker så vil jeg enten stryke eller få dårligste karakter. Jeg må si jeg ikke skjønner stort fra innlegget ditt TS med unntak av at du er skuffet.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2013 #20 Skrevet 20. januar 2013 Heldig du. Jeg har vært der i alle timer, fått 5 på alle prøver og løpetester. Vært vekke tre ganger fordi sykemeldt HELE PERIODEN og han fikk sykemeld. TRE ganger...... og han mener det er nok til å IKKE gi meg vurd i faget. selvom jeg er en av de flinkeste elevene og de som faktisk gidder gjøre noe. du er heldig Anonym poster: 8ad07ee586d82d247ee9a9d2024b0aaf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå