Gå til innhold

Vedrørende såkalt riksmål


Silfen

Anbefalte innlegg

Vennligst ikke debatter brukere, dette er kun en opplysning vedrørende språk.

Jeg tok meg den frihet å oversende diverse ting påstått skrevet på riksmål her på forumet, til Språkrådet. Det ble plukket her og der uten tanke på annet enn at det skulle være en viss lengde på innleggene slik at vedkommende som leste skulle få best mulig inntrykk av dialekten.

Her er hva jeg fikk og jeg håper at det dermed en gang for alle kan slås fast hva som er korrekt og ikke.

Svar:

Teksten følger ikke dagens offisielle skriveregler i hverken norsk eller dansk. Former som at (for å), end, ud, dybt, beder osv. er ikke lenger tillatt i norsk (http://www.sprakradet.no/nb-NO/Politikk-Fakta/Fakta/Rettskrivingsreformer/).

Den gammelmodige stilen er antagelig et stilistisk valg fra skribentens side.

Vennlig hilsen

Erlend Lønnum

rådgiver i Språkrådet

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke hva du snakker om. Du har sendt inn innlegg herfra til spåkrådet? Hvilke innlegg? Hvorfor gjorde du det?

Anonym poster: 713c4fe32c8f37c023d0e6488d499112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mange innlegg du kumme sendt inn og fått svar at enkelte av ordene ikke er godkjent norsk. Send inn setningen "de såv i samme seng og han låvte henne gåtteri etterpå".

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar det siktes til enkelte som skriver på forumet her som forsøker å skrive på riksmål i den hensikt å fremstå mer dannet eller utdannet, og som egentlig ikke har peiling på hva de lirer av seg?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg akter ikke diskutere hvem og hvorfor. Kun at det som er påstått riksmål ikke er det ifølge svar fra Språkrådet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvordan dette beviser noe som helst!

Det er ingenting i ditt sitat som tilsier at ikke innleggene er på riksmål. Den eneste konklusjonen er at vedkommendes språk ikke er et offesielt skriftspråk - noe alle har vært enige om hele tiden...

Poenget med den opprinnelige diskusjonen var hvorfor et forum har regler som er til last for brukerne, og hvorfor reglene plutselig "presiseres" til én brukers ulempe.

Endret av Chloe-
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg akter ikke diskutere hvem og hvorfor. Kun at det som er påstått riksmål ikke er det ifølge svar fra Språkrådet.

Du legger ut en link til språkrådet med videre linker til rettskrivingsreformer, og skriver at det som er påstått riksmål, ikke er det. Javel..?

Er det uttdrag der fra forumet her med korrektur eller noe slik der vi kan lete oss frem til, eller er det bare generelt lesestoff for de som kanskje interesserer seg for rettskriving på riksmål eller hva? Jeg har fått med meg at enkelte har forsøkt å skrive på riksmål, er det utdrag fra disse du har sendt til språkrådet for retting eller noe slikt?

Beklager, jeg skjønner ikke helt poenget med tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvordan dette beviser noe som helst!

Det er ingenting i ditt sitat som tilsier at ikke innleggene er på riksmål. Den eneste konklusjonen er at vedkommendes språk ikke er et offesielt skriftspråk - noe alle har vært enige om hele tiden...

Poenget med den opprinnelige diskusjonen var hvorfor et forum har regler som er til last for brukerne, og hvorfor reglene plutselig "presiseres" til én brukers ulempe.

Spørsmålet jeg stilte var om innleggene var skrevet på riksmål. Noe som svares avkreftende.

Men klart; de som mener at alt er skrevet på riksmål står selvsagt fritt til å mene det fremdeles. Språkrådet er bare ikke enig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet jeg stilte var om innleggene var skrevet på riksmål. Noe som svares avkreftende.

Men klart; de som mener at alt er skrevet på riksmål står selvsagt fritt til å mene det fremdeles. Språkrådet er bare ikke enig.

Hvor står det avkreftende at det ikke er riksmål? Leser du det bare det du vil lese? At det er "gammelmodig" og "stilistisk" kan like gjerne være bekreftende som avkreftende.

Det eneste Erlend Lønnum sier HELT konkret er at språket ikke føler dagens offesielle skriftspråk - noe begge parter allerede er enige om.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er avkreftende når spørsmålet stilt var; er dette riksmål? Det skjønner du vel. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo faktisk i svaret at formene ikke er tillatt.

Anonym poster: 713c4fe32c8f37c023d0e6488d499112

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningsløs tråd fra bruker som morsomt nok beskylder andre for å piske døde hester.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Dagens offisielle skriverregler nei, har noen påstått det? Og ikke lenger tillat i norsk, indikerer at det tidligere har vært lov. Om noe bekrefter det det mange har påstått i disse debattene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En siste gang. Med teskje.

Spørsmål: "Er dette riksmål?"

Fri forkortelse av svar: "Teksten følger ikke lenger dagens offesielle skriveregler, men formene var tillatt før."

Siden vi alle er ENIGE om at riksmål ikke lenger er offesiellt men var det før, hvordan avkrefter svaret at teksten er riksmål?!

Endret av Chloe-
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En siste gang. Med teskje.

Spørsmål: "Er dette riksmål?"

Fri forkortelse av svar: "Teksten følger ikke lenger dagens offesielle skriveregler, men formene var tillatt før."

Siden vi alle er ENIGE om at riksmål ikke lenger er offesiellt men var det før, hvordan avkrefter svaret at teksten er riksmål?!

Jeg ser at du glatt hopper over at det er "et stilistisk valg fra skribentens side".

Det er ikke riksmål. :) Men bare fortsett du, ganske morsomt. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser at du glatt hopper over at det er "et stilistisk valg fra skribentens side".

Det er ikke riksmål. :) Men bare fortsett du, ganske morsomt. :)

Nei, du klarte bare tydeligvis ikke å lese forrige svar. Morsomt ja, the pleasure is all mine. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener så Silfen riksmål er?

Anonym poster: c30ff53fe85e65fb2ebea82b06464fec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvordan dette beviser noe som helst!

Det er ingenting i ditt sitat som tilsier at ikke innleggene er på riksmål. Den eneste konklusjonen er at vedkommendes språk ikke er et offesielt skriftspråk - noe alle har vært enige om hele tiden...

Poenget med den opprinnelige diskusjonen var hvorfor et forum har regler som er til last for brukerne, og hvorfor reglene plutselig "presiseres" til én brukers ulempe.

Men hva i all verden er det dere driver å maser om i tråd etter tråd da?

Anonym poster: 89a7e61ba09990b386e2bbd7cdaad578

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En siste gang. Med teskje.

Spørsmål: "Er dette riksmål?"

Fri forkortelse av svar: "Teksten følger ikke lenger dagens offesielle skriveregler, men formene var tillatt før."

Siden vi alle er ENIGE om at riksmål ikke lenger er offesiellt men var det før, hvordan avkrefter svaret at teksten er riksmål?!

Da skal jeg begynne å skrive norrønt her, det var jo "norsk før".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...