Gå til innhold

Antirasistisk forslagstråd for det nye året


Gjest SpaceBaby

Anbefalte innlegg

Gjest SpaceBaby

Et av nyttårsforsettene mine for det nye året er at jeg skal bli mer politisk aktiv, og i så måte blir det mest naturlig å involvere meg i det temaet som står mitt hjerte nærmest nemlig antirasisme. Tenker å bli aktivt medlem i Antirasistisk Senter, om mulig gjøre en liten kariere der og satse på at dette kan utvikle seg til en større politisk karriere på sikt.

Men da trenger jeg også å gjøre en skikkelig entre den dagen jeg tropper på første antirasistiske møte, jeg trenger en liste med forslag, antirasistiske tiltak som jeg mener bør prioriteres i det nye året. Så langt har jeg bare to forslag:

"Kinarestaurant" er et ord som jeg mener det bør gjøres rasistisk å uttale. Det er riktig nok ikke vanlig å lese dette ordet i seriøse tidsskrifter lengre, eller å høre det i noen offentlig diskurs, men jeg mener allikevel bestemt at dette er et ord som lever i beste velgående på folkemunne. Og det finnes ingen tvil om at det har en rasistisk undertone. F.eks. sier vi ikke lengre "kinamann" og "kinamanndame". Vi sier: "En mann eller en kvinne fra Kina". Ei heller sier vi "Thailandrestaurant", "Frankrikerestaurant" eller "Indiarestaurant". Vi sier: "Thailandsk restaurant", "Fransk restaurant" og "Indisk restaurant". Så hvorfor skal kineserne måtte ta til takke med noe mindre enn det? Hvorfor skal de måtte finne seg i et ord som høres ut som et ord aller helst etterfølges av en spyttklyse ("kinarestaurant...pføy!")?

"En hvit jul" er en frase jeg har hørt mange mange ganger i det siste, og i større og større grad blir jeg klar over hvordan dette kan misforståes. Er så klart også klar over at når folk ønsker hverandre en "hvit jul" mener de som oftest ingenting rasistisk med det, men det betyr ikke at det ikke kan misforståes av folk som ikke er hvite eller av hvite som bryr seg veldig mye om ikke-hvite og som lyser sin miskun og sin beskyttenhet over de mer vanskeligstilte i samfunnet vårt. Her om dagen så jeg også låta "I'm dreaming of a white christmas" bli fremført på TV, og det syns jeg var drøyt. Bedre blei det jo heller ikke av at det var en neger som fremførte den, som om han var blitt pisket frem der av en haug med hvite mennesker for å synge en sang om hvordan negre egentlig bare drømmer om å bli hvite i jula. Nei fysj, det gjorde vondt langt inn i hjerterota.

Flere forslag til antirasistiske høyprioritets-saker for det nye året tas imot med takk. Og håper dere alle fortsatt opplever en strålende og snefylt jul og nyttårsaften.

Endret av SpaceBaby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kom kjørende oppover Groruddalen, med Furuset som nærmeste mål.

Nesten framme får jeg se et hvitt ( :hakeslepp: ) laken som var spent over en av gangbruene, der det sto: "Hold Furuset Rent". Min første tanke var at det muligens var en Rusenaksjon nær forestående.

Men man vet jo aldri. :lur: Ja jeg sier ikke mer. :arwen:

Kunne du være brydd med å ta med dette som en antirasistisk høyprioritets-sak SpaceBaby? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SpaceBaby

Jeg kom kjørende oppover Groruddalen, med Furuset som nærmeste mål.

Nesten framme får jeg se et hvitt ( :hakeslepp: ) laken som var spent over en av gangbruene, der det sto: "Hold Furuset Rent". Min første tanke var at det muligens var en Rusenaksjon nær forestående.

Men man vet jo aldri. :lur: Ja jeg sier ikke mer. :arwen:

Kunne du være brydd med å ta med dette som en antirasistisk høyprioritets-sak SpaceBaby? :rolleyes:

Den er allerede notert. Takker så mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, etter en tid med mye alkohol og festligheter, er det vanlig blant enkelte å ta en "hvit måned" eller mer eller mindre. Men "hvit" skal den altså være.. Uten alkohol, med andre ord.. Er dette en antydning til at en måned med mye alkohol er en svart måned? Dette finner jeg meget rasistisk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SpaceBaby

Nå, etter en tid med mye alkohol og festligheter, er det vanlig blant enkelte å ta en "hvit måned" eller mer eller mindre. Men "hvit" skal den altså være.. Uten alkohol, med andre ord.. Er dette en antydning til at en måned med mye alkohol er en svart måned? Dette finner jeg meget rasistisk!

Veldig bra. Den er notert.

Har forresten laget en vits:

Hva sier en som jobber på asylmottak når han tar sommerferie?

"Nå skal jeg ta meg en hvit måned!" Hohohoho!

Nei, den sømmer seg ikke. Men her er en ny frase som bør tas tak i så fort som mulig:

Å "svartne" for noen, som i å bli veldig hissig og/eller voldelig. Ikke bra. Ikke bra i det hele tatt.

Endret av SpaceBaby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra. Den er notert.

Har forresten laget en vits:

Hva sier en som jobber på asylmottak når han tar sommerferie?

"Nå skal jeg ta meg en hvit måned!" Hohohoho!

Den var litt rasistisk.... Slike vitser bør ikke en fremtidig politiker vedkjenne seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SpaceBaby

Den var litt rasistisk.... Slike vitser bør ikke en fremtidig politiker vedkjenne seg..

Det er sant. Derfor "legger jeg meg langflat" og "tar selvkritikk" samtidig som jeg skylder det på "dårlige rådgivere".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

"Svart som natten" - kan tolkes negativt i den forstand at natten er mystisk og skummel.

Det er sant. Derfor "legger jeg meg langflat" og "tar selvkritikk" samtidig som jeg skylder det på "dårlige rådgivere".

Du burde dessuten vise, og ta ansvar ved å fortsatt stå for det du sa, selv om du innrømmer å ha tatt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooooog hva med alle som klager på SAMBO! :opplyser: Jeg mener bestemt at dette er rasistisk.

Er ikke det verdt å ta opp til vurdering?

60pvM.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SpaceBaby

Mener bestemt at finnes en online videoavspiller, for sider som er litt kjipe med båndbredden og sånn, som heter: "JWplayer". Ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SpaceBaby

Oooooog hva med alle som klager på SAMBO! :opplyser: Jeg mener bestemt at dette er rasistisk.

Er ikke det verdt å ta opp til vurdering?

60pvM.jpg

Enig, den er ille. Enda værre er det når en sier: "min Sambo", som om det er vanlig å eie sin egen personlige neger, liksom. "Min Sambo kan fange fluer med bare hendene." Ikke bra i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du 14 år?

Hvis du vil bli tatt seriøst bør du skrinlegge de forslagene der snarest mulig.

Er det rasistiske fraser du vil til livs, så gå heller etter ord der meningen faktisk er rasistisk.

F.eks. synes jeg det du skriver om kinarestauranter er langt mer rasistik enn den bruken ordet har i dag. Høres jo ut som du synes kinesere er dumme fjols som lar seg stigmatiskere av et sånt ord. Jeg er ikke rasist, men kan godt kalle en neger for neger for det. Akkurat som en neger kunne kalt meg blondine. Det er bruken av ordet, måten det blir uttalt osv. som er rasistisk, dersom det brukes negativt.

Anonym poster: 7574b7b358db799c6fcd02f423c0a55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere forslag til antirasistiske høyprioritets-saker for det nye året tas imot med takk. Og håper dere alle fortsatt opplever en strålende og snefylt jul og nyttårsaften.

Nicket ditt er rasistisk og du burde straks dømme deg selv til 10 piskeslag og evig fordømmelse.

Siden det er nesten bare hvite folk som har reist til rommet. Også er det svarte folk som får mest babyer så det viser at du ser ned på dem....

Også er det forresten også rasistisk av deg å drive å trolle på denne måten da troll er en oppfinnelse av hvite folk.

Og Internet og datamaskinen burde du straks kvitte deg med for det viser at du er rasistisk siden du da støtter oppfinnelser gjort av hvite folk. Og på internettet er det rasister så da er det rasistisk av deg å ha internet.

Anonym poster: f4dd60e14b4bbdb7cfa3759623916428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG

Det er hvit bakgrunn på dette forumet med små svarte bokstaver som om de små svarte bokstavene er slaver for den massive hvite bakgrunnen! :overrasket:

Definitivt ekstremt rasistisk å henge på KG ja.

Anonym poster: f4dd60e14b4bbdb7cfa3759623916428

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest SpaceBaby

Er du 14 år?

Hvis du vil bli tatt seriøst bør du skrinlegge de forslagene der snarest mulig.

Er det rasistiske fraser du vil til livs, så gå heller etter ord der meningen faktisk er rasistisk.

F.eks. synes jeg det du skriver om kinarestauranter er langt mer rasistik enn den bruken ordet har i dag. Høres jo ut som du synes kinesere er dumme fjols som lar seg stigmatiskere av et sånt ord. Jeg er ikke rasist, men kan godt kalle en neger for neger for det. Akkurat som en neger kunne kalt meg blondine. Det er bruken av ordet, måten det blir uttalt osv. som er rasistisk, dersom det brukes negativt.

:tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Maruwan :)

Anonym poster: c0e8ae7ef56c680116b54e190bea39d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallaisen. Hvem er du?

En som kjenner deg godt nok til å gjenkjenne stilen din umiddelbart :)

Anonym poster: c0e8ae7ef56c680116b54e190bea39d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...