Gå til innhold

lære polsk ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanskelig å lære polsk? Noen erfaringer?

Har av og til litt med Polen å gjøre og har fundert på å lære det. Synes mange polakker lærer norsk fort, men språket høres litt vanskelig ut.

Anonym poster: 0b02c57e7610545df31f9f54e77b14c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har å gjøre med polakker som er 25 år gamle eller eldre så lær heller russisk. Et mye vakrere og finere språk og så er russisk mye mer brukbart i langt flere land. Til og med i Finland lærer de seg russisk på skolen! De lærte seg russisk på skolene i Polen frem til for noen år siden.

Anonym poster: 64b9e502e43cfec580533c3e081effc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lært flere venner litt polsk, så det går fint det.

Anonym poster: 3c8da61b46e1a1c1d89d507415b3a7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det er umulig.

Neida. :) Men det er veldig forskjellig fra Norsk. Det er en helt annen gren på språktreet. Jeg kan det fordi jeg vokste opp med det, men å begynne å skrive det ville vært vanskelig for meg, med alle de suselydene.

Eksempelvis er bok på engelsk "book", eller andre språk som stammer fra latin har en variasjon av "libre", men på polsk...? Książka, nemlig.

Anonym poster: dababb7d41ea21928b65a95b668e12ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har å gjøre med polakker som er 25 år gamle eller eldre så lær heller russisk. Et mye vakrere og finere språk og så er russisk mye mer brukbart i langt flere land. Til og med i Finland lærer de seg russisk på skolen! De lærte seg russisk på skolene i Polen frem til for noen år siden.

Anonym poster: 64b9e502e43cfec580533c3e081effc9

Tro meg, i Polen er ikke russisk ansett som et språk vi polakker helst snakker, du. Selv om de lærte det, så er det ikke noe brukt i dag, det var ikke fremmedspråk valgfag akkurat.

Anonym poster: 3c8da61b46e1a1c1d89d507415b3a7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det er umulig.

Neida. :) Men det er veldig forskjellig fra Norsk. Det er en helt annen gren på språktreet. Jeg kan det fordi jeg vokste opp med det, men å begynne å skrive det ville vært vanskelig for meg, med alle de suselydene.

Eksempelvis er bok på engelsk "book", eller andre språk som stammer fra latin har en variasjon av "libre", men på polsk...? Książka, nemlig.

Anonym poster: dababb7d41ea21928b65a95b668e12ef

Witaj :)

Anonym poster: 3c8da61b46e1a1c1d89d507415b3a7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tro meg, i Polen er ikke russisk ansett som et språk vi polakker helst snakker, du. Selv om de lærte det, så er det ikke noe brukt i dag, det var ikke fremmedspråk valgfag akkurat.

Cyka, engelsk er ikke fremmedspråk valgfag her i Norge heller. Likevel kan de fleste engelsk. Russisk er som engelsk når det gjelder store deler av verden. Faktisk er det mange (millioner) som snakker russisk i England. ;)

Anonym poster: 64b9e502e43cfec580533c3e081effc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyka, engelsk er ikke fremmedspråk valgfag her i Norge heller. Likevel kan de fleste engelsk. Russisk er som engelsk når det gjelder store deler av verden. Faktisk er det mange (millioner) som snakker russisk i England. ;)

Anonym poster: 64b9e502e43cfec580533c3e081effc9

Du kommer ikke spesielt langt med russisk i Polen, med mindre det er snakk om ved de østlige deler, der russerne uansett kommer over grensen for å selge alt mulig.

Anonym poster: 3c8da61b46e1a1c1d89d507415b3a7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ikke spesielt langt med russisk i Polen, med mindre det er snakk om ved de østlige deler, der russerne uansett kommer over grensen for å selge alt mulig.

De fleste polakker snakker russisk. Ikke bare ved grensen mot Ukraina (jeg trodde det var omvendt? Ukrainerne i vest som snakket polsk?), men i hele Polen. Polakkene lærte seg russisk på skolen som barn, det var som engelsk er for oss. Nå er det valgfag så ikke alle polakker under 25 år snakker russisk lenger. Men du kommer langt med russisk. Det er et vakrere språk. Det prates over store deler over verden.

Denne cyka her er sannsynligvis en ultranasjonalist. Ikke ta han seriøst. Det er en grunn til at han ikke bor i Polen. Ingen i Polen liker nasjonalister. De slaviske folkene er brødre, har alltid vært det.

Anonym poster: 64b9e502e43cfec580533c3e081effc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En par ting.

Engelsk er ikke fremmed valgfag i den norske skolen, det er riktig, det er obligatorisk !

Russisk er et pent språk, men for meg så klinger det veldig likt med polsk. Det hadde vært morsomt å lært russisk også, men det er likevel mer sannsynlig at jeg vil komme i kontakt med noen som snakker Polsk. I tillegg er det billig og enkelt å reise til polen.

Når det gjelder slaviske brødere nasjonalisme osv skjønner jeg ikke mye. Har derimot ikke noe problem med å skjønne at Polen har et anstrengt forhold til Russland.

Et lite spørsmål til. Om man blir god i polsk, kan man da også snakke med noen fra Ukraina og Tsjekkia / slovakia. ?

Anonym poster: 0b02c57e7610545df31f9f54e77b14c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tanken bak det å lære polsk er å bli bedre kjent med polakker, så er det selvsagt polsk og ikke russisk du må lære! Joda, det er vel et visst slavisk brorskap på samme måte som skandinaver føler en viss samhørighet, kanskje spesielt når de er i utlandet, men hvordan ville du følt deg om noen ikke-skandinaver tok det for gitt at de likesågodt kunne lære seg svensk som norsk for å kunne kommunisere med deg bare fordi det er langt flere svensker enn dansker og nordmenn? Svensk og norsk er dessuten mye likere hverandre enn russisk og polsk.

Mannen min er polsk og har vært i situasjoner hvor han har måttet snakke med tsjekkere og slovakere som verken har kunnet engelsk eller tysk. Russisken til mannen min er ikke den beste, så han har greid å utveksle enkel informasjon på polsk vs tsjekkisk/slovakisk. Likevel er ikke språkene likere hverandre enn norsk og tysk/nederlandsk, men som med skandinavisk og tysk/nederlandsk er det selvsagt mye man skjønner av andre slaviske språk når man først kan et av dem.

Anonym poster: 6ce5d4f25f166490b47a26c34f2cdb5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og ja, polsk er vanskelig å lære, men ikke umulig. Når man først lærer rettskrivning og uttale og venner seg til at det ser og høres fryktelig annerledes ut, går det jo greiere. Det verste er vel egentlig grammatikken. Det er seks kasus og det er ikke alltid like lett å lære alle formene og skjønne når man skal bruke hvilket kasus. På den annen side er polsk nokså regelbundet, i motsetning til engelsk og norsk ;)

Anonym poster: 6ce5d4f25f166490b47a26c34f2cdb5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at det er lite dialekt forskjell i polsk og lærer man seg først polsk så spiller det ikke noen rolle hvor i landet man er. Ellers så synes jeg de fra polen som har lært seg norsk er lette å forstå. De bytter noen ganger om på ordene og har en tydlig aksant, men likevel lette å forstå.

Anonym poster: 0b02c57e7610545df31f9f54e77b14c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også hørt at det er lite dialekt forskjell i polsk og lærer man seg først polsk så spiller det ikke noen rolle hvor i landet man er. Ellers så synes jeg de fra polen som har lært seg norsk er lette å forstå. De bytter noen ganger om på ordene og har en tydlig aksant, men likevel lette å forstå.

Anonym poster: 0b02c57e7610545df31f9f54e77b14c9

Jeg har også hørt at det er lite dialekt forskjell i polsk og lærer man seg først polsk så spiller det ikke noen rolle hvor i landet man er. Ellers så synes jeg de fra polen som har lært seg norsk er lette å forstå. De bytter noen ganger om på ordene og har en tydlig aksant, men likevel lette å forstå.

Anonym poster: 0b02c57e7610545df31f9f54e77b14c9

Det stemmer ikke, det er veldig stor forskjell. De som bor nærmere Tyskland snakker ikke slik som de som bor nærmere fjellene i øst, eller de som bor nærmere kysten, eller sør igjen.

Russisk er et kjent språk i Polen, men pga det anstrengte forholdet er det ikke mange polakker som frivillig snakker russisk, det er ikke vanskelig p skjønne. Jg kjenner godt til dette, er jo polsk selv,men for all del.

Anonym poster: 3c8da61b46e1a1c1d89d507415b3a7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har å gjøre med polakker som er 25 år gamle eller eldre så lær heller russisk. Et mye vakrere og finere språk og så er russisk mye mer brukbart i langt flere land. Til og med i Finland lærer de seg russisk på skolen! De lærte seg russisk på skolene i Polen frem til for noen år siden.

Anonym poster: 64b9e502e43cfec580533c3e081effc9

Herregud, dette er ren og skjær løgn. Mannen min er 30 og hadde ikke russisk på skolen. Svorgeren min på 37 hadde riktignok russisk på skolen, men det betyr ikke at hun snakker russisk bedre enn vi snakker engelsk.

Det er riktignok noen fjellbygder i sør hvor de har en særdeles utpreget dialekt, i resten av Polen er det ikke særlig med dialektforskjeller, nei.

Anonym poster: 6ce5d4f25f166490b47a26c34f2cdb5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har å gjøre med polakker som er 25 år gamle eller eldre så lær heller russisk. Et mye vakrere og finere språk og så er russisk mye mer brukbart i langt flere land. Til og med i Finland lærer de seg russisk på skolen! De lærte seg russisk på skolene i Polen frem til for noen år siden.

Anonym poster: 64b9e502e43cfec580533c3e081effc9

Forstår at her har vi en som ikke vet hva h*n snakker om.

Anonym poster: 1769d2a3e4518e3a7babe6ca35c6aa6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...