Gå til innhold

Variant på engelsk, godkjent?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at dersom visse forutsetninger er oppfylt, så går det an å si "she am".

Noen som har hørt det samme?

Anonym poster: 77fac2282e79b07467b3444595efd24d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er som nevnt over feil.

Jeg tror kanskje du blander med et annet unntak, men kommer for alt i verden ikke på hva! :ler:

Men jeg tror i alle fall det er et annet tilfelle hvor man kan si noe som i utgangspunktet høres feil ut. Men det er ikke "she am".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier: Nei, det går aldri an. Engelsk er morsmålet mitt, og uten at jeg blir noen vandrende fasit av det alene, bør jeg ha brukbar oversikt.

Harald Eia hadde en sketsj for noen år siden der han hadde forsket seg frem til at det under visse omstendigheter gikk an å si "she am", men det var altså ikke annet enn spøk :-)

Anonym poster: e988594affaeec63fe47be03a7da85c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, she am går ikke, men enkelte native speakers sier "you is".

Anonym poster: 6de2b458c81c7ab1fbfbc97be8fea696

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folkens, dere er på språkforumet. Da må man forvente at man kan lese hva det blir spurt etter. Det ble ikke spurt om man kan skrive "she am". Det ble sagt at det var blitt hørt at noen hadde påstått det. Så ble det spurt om andre hadde hørt det samme.

Kun én person har svart på en skikkelig måte, det er anonym bruker kl 13.06. Vedkommende skriver at han/hun har sett et innslag hvor en karakter spilt av Harald Eia påstår dette, noe som selvsagt er kødd:

Kan muligens også godkjenne svaret til Cho Kon It, dersom hun med "NeeeeEEI!" mener at hun aldri har hørt noen påstå det.

Anonym poster: 77fac2282e79b07467b3444595efd24d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens, dere er på språkforumet. Da må man forvente at man kan lese hva det blir spurt etter. Det ble ikke spurt om man kan skrive "she am". Det ble sagt at det var blitt hørt at noen hadde påstått det. Så ble det spurt om andre hadde hørt det samme.

Kun én person har svart på en skikkelig måte, det er anonym bruker kl 13.06. Vedkommende skriver at han/hun har sett et innslag hvor en karakter spilt av Harald Eia påstår dette, noe som selvsagt er kødd:

Kan muligens også godkjenne svaret til Cho Kon It, dersom hun med "NeeeeEEI!" mener at hun aldri har hørt noen påstå det.

Anonym poster: 77fac2282e79b07467b3444595efd24d

Og hva var egentlig problemet med de andre svarene? Når man hevder at det ikke går, er det jo implisert at man ikke har hørt om at det går an. Det er jo ikke alle som kjenner til Harald Eia, og noen av oss kan faktisk ikke fordra fyren. Det ble ikke spurt om hvor dette kom fra.

Siden du er på språkforumet, bør du jo kunne lese mellom linjene.

Anonym poster: 6de2b458c81c7ab1fbfbc97be8fea696

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chillpill

Som noen nevner over, så er det noen engelskspråklige som sier "you is" og også f.eks. "she be". Dette er vel først og fremst African-American vernacular så vidt jeg kjenner til. Det er en veldig interessant dialekt, les mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/African_American_Vernacular_English

Synes særlig det er spennende at man kan indikere hvor lenge siden noe har skjedd ved hjelp av verbformen, jf. eksempelet på wikipedia, "He been done work means "he finished work a long time ago"."

Men for oss som ikke har morsmålet, kan det nok være greit å holde oss til den standardengelsken vi lærte på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det går ann eller ikke, jeg hater å høre slik. Det er feil i mine ører :P

Akkurat som Timbaland med sangen "The Way I Are".

Provoserende :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Du kan seie "If I were" i preteritum perfektum, andre kondisjonalis, altså i ein hypotetisk situasjon. Det heiter altså If I were, men I was.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...