Gå til innhold

Så var det Grethes tur....


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

...... til å bli en av de teite med nyttårsforsettene om "trene mer, spise sunnere, slutte å røyke" ++++++. Men i år så vil jeg så gjerne. Jeg kunne like gjerne startet dette i forrige uke, eller i morgen og ikke tirsdag formiddag, men vi får se. Aller først tror jeg at jeg skal begnne å vende meg til tanken.

Her følger 7 punkter som jeg skal følge dette året. Jeg skal prøve å komme med ukentlige oppdateringer, følelser rundt dette og hvordan det får meg til å føle. For akkurat nå føler jeg at jeg kaster bort livet mitt på unødvendig sprøyt, og det blir jeg deprimert av. Og det gidder jeg ikke være!

Punkt 1: Trening. Herfra kan det bare bli bedre. Altså, det kan BARE bli bedre.

Punkt 2: Kosthold. Her vil jeg si at jeg faktisk er ganske flink - veldig mye flinkere enn gjennomsnittsstudenten! Jeg lager for det meste mat fra bunnen av, men hender jeg slår til med en kjøpepizza. Den vanen vil jeg bli kvitt. Jeg vil også lage fler og mer varierte middagsretter så jeg ikke ender opp med å spise det samme gang på gang på gang..... Jeg vil også slutte å spise godteri. Det er ikke sånn veldig mye altså, men det hadde jo vært fantastisk om jeg kunne kutte det ut helt og heller knaske gulrøtter (skjønner egentlig ikke hvorfor jeg ikke gjør det allerede, det er jo mye bedre, egentlig).

Punkt 3: Slutte å røyke. I høst gikk jeg tre dager røykfri. Det gikk kjempefint helt til jeg mistet bussen og ble FORBANNA. Da måtte jeg ha røyk. Så nå prøver jeg igjen. Mer om dette senere......

Punkt 4: SLUTTE Å SITTE SÅ SYKT MYE PÅ DATAEN. Slutte å trykke oppdaterknappen når jeg vet det ikke har skjedd noe nytt, slutte å kaste bort tid på duste artikler på VG-nett og ikke minst slutte å kaste bort livet mitt på internett generelt. Jeg har et stort problem med internett og dataen min.

Punkt 5: Lese flere bøker. Nå studerer jeg litteratur, så det blir jo en del bøker bare på studiet, men å lese fler bøker. Ved siden.

Punkt 6: Spare penger. Jeg lever bare på stipendet fra lånekassen, 7000 i mnd. Husleie og andre faste utgifter på 5000 ca i mnd. Det gir meg 2000 kr til mat, øl, røyk og andre ting man trenger. Det GÅR, men det kan gå ENDA bedre, for jeg vil nemlig spare. Jeg har et fond som jeg skal sette inn en fast sum i måneden på, da kan det vokse seg større. BSU-en vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med enda.... Jeg får som regel litt her og der når pappa ønsker å få et rundt tall på konto(han er så rar på det punktet... men det setter jeg jo pris på <3), men ellers vokser den mest i juletiden gitt.

Punkt 7: Skaffe meg en liten jobb for enklere å klare punkt 6. Og for å gjøre punkt 4 enklere å mestre.

Ok, så det er de 7 punktene jeg skal jobbe med i år. Dette er 7 punkt jeg VET kommer til å gjøre med gladere, gi mer energi og livsglede om jeg klarer. Det er jo pga disse at jeg er så innmari mye lei meg og nedfor, så nå starter det. Ikke tirsdag kveld, men rett og slett NÅ.

Jeg skjønner om ingen gidder å følge med, jeg tror ikke jeg hadde gjort det selv heller, men nå er denne dagboken mest for at jeg kan se tilbake i tid og kunne skrive ned tanker og følelser osv osv. Etter hvert kommer jeg til å gå nærmere og nærmere inn på de forskjellige punktene, men det punktet som er aller viktigst er det med treningen. Føler at ting kommer til å falle litt på plass bare jeg får på plass det, på en måte.... Vi får se :)

SÅ helt til slutt: noen som har noen tanker rundt dette? Noen som har prøvd en "livsstilendring" før og som har noen gode tips? Jeg vet dette ser ut som om jeg tar meg vann over hodet, og at det er dømt til å mislykkes, men jeg skal ikke jobbe med alle punktene på én gang og jeg skal ikke ha noen PANGstart. Jeg skal ta det rolig og se hvordan det går. Jobbe meg mot målet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Punkt 1: I går kjøpte jeg meg ullundertøy for et gavekort jeg hadde på XXL! Da skal hvert fall ikke kulden hindre meg fra å gå turer og være ute i skog og mark. Jeg ER veldig glad i å gå tur og være ute i naturen, problemet er bare det at ingen av vennene mine er det! Og det å gå alene syns jeg er litt kjipt.... Det skal jeg skjerpe meg på!

Punkt 2: Kostholdet mitt ER veldig bra. Jeg spiser fler typer grønnsaker hver dag, jeg spiser mye hjemmelaget(av middager OG hjemmelagde rundstykker osv). Jeg prøver å få i meg minst mulig fabrikert mat, men noen dager er det selvfølgelig litt vanskelig(som når jeg sitter på lesesalen i 8 timer -.-). Det jeg ønsker mest er å utvide matreportoaret mitt. Altså bruke nye retter og råvarer. Heldigvis fikk jeg et par kokebøker til jul som kan hjelpe meg på LANG vei! Dessuten kjøpte jeg stavmikser i går også, så nå skal jeg lage supper herfra til MÅNEN! Hjemmelagde supper er mye bedre enn kjøpesupper, så nå skal det øves. Jeg har så lyst til å bli kjempeflink til å lage mat, for jeg liker det jo. Nå gleder jeg meg masse til å reise opp til Trondheim igjen for å komme meg inn i hverdagen!

Punkt 3: Det kunne vært verre. Jeg røyker mellom 6-15 røyk hver dag, avhenger veldig av hva jeg gjør i løpet av dagen. Kjøper jeg en 30-røykpakke holder den mellom 3-5 dager, noe jeg ikke syns er så ille. Men selvfølgelig ønsker jeg å slutte helt.

Punkt 4: Dataen min. Jeg tror faktisk jeg har et avhengighetsproblem. Jeg bare mååå logge inn på face og twitter og andre steder for å sjekke om noe har skjedd. Dette vil jeg UT av - jeg ønsker IKKE å bruke resten av livet mitt foran en skjerm.... Men vet ikke helt hvordan jeg skal starte? Jeg får jo gjort det jeg skal på studiet, og jeg prioriterer aldri dataen foran venner osv, så det går ikke utover livet mitt, men jeg merker jo at det går utover livskvaliteten, på en måte. Om dere skjønner forskjellen? Aller mest vil jeg slette alle kontoer overalt og bare kaste dataen ut av vinduet, men da går jeg glipp av så mye som skjer (ting man blir invitert til over facebook osv).

Punkt 5: Jeg leser mye bøker. Jeg leser ca 2-3 bøker i uken, og det er mye, men jeg vil lese MER. Det får jeg gjort om jeg bare legger ned dataen min.....!!!!

Punkt 6: Spare penger. Jeg må sette opp et budsjett... Jeg var veldig flink med budsjettet i høst, og håper at jeg skal klare det ENDA bedre nå. Typ faktisk få litt til overs og ikke BARE leve fra måned til måned....

Punkt 7: skaffe meg en ekstrajobb. Helst en gang i uken, toppen to, gjerne i bokhandel(litteraturelsker som jeg er!). Men det er så ekstremt vanskelig at jeg ikke helt vet hvor jeg skal starte... :( Jeg kan jo bare ta en jobb på Bunnpris liksom, men jeg vet med meg selv at jeg må ha en jobb jeg trives i for å yte maksimalt. Og jeg som hater Bunnpriskjeden.... hehe.

Her kom det noen flere tanker rundt de forskjellige punktene. Fremover, fra mandag, skal jeg komme med ukentlige tanker osv rundt de forskjellige punkter. Hva jeg har gjort bedre og hva jeg må fokusere på neste gang.

Det med treningen vil jo bli litt vanskelig, da jeg ikke er ute etter å gå ned i vekt sånn som alle andre - jeg vil bare bli sprekere! Dessverre er ikke styrketrening noe for meg, og treningsstudio er så forbanna dyrt at det kan jeg bare se langt etter. Jeg har ikke 600 kr i måneden til SATS, selv om jeg tror gruppetimer kunne vært morsomt for meg. Nei, jeg må nok ut i skog og mark jeg - men det er vel den beste måten å trene på. Er jo ikke verre enn å ta med seg en sekk og fylle den for å få litt tyngde?

Og akkurat NÅ skal jeg lukke igjen dataen og lese litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middag i dag før jeg skal på hockeykamp: Omelett med egg, litt fløte, squash, løk, purre, masse deilig krydder og litt salami og revet ost på toppen :)

Enkelt og raskt(ikke raskt, men omeletten lager jo seg av seg selv så sånn sett raskt fordi jeg rekker å gjøre så mye i mellomtiden!)

Målet mitt for første uken jeg er hjemme i Trondheim igjen er å ikke kjøpe noe som helst fabrikat. Ting jeg lar gå gjennom er buljong, pesto osv - det kan jeg liksom ikke lage så lett fra bunnen av uten større innkjøp... Så da må jeg bake med en gang jeg kommer opp til hybelen for hjemmelagde rundstykker (jeg har en oppskrift som er sååå god, men sliter litt med å holde de ferske - altså at de ikke tørker.... Det er et problem jeg må finne litt ut av ....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk matprat;) Gode oppskrifter der;)

Takk for tips! Jeg har vært litt inne der et par ganger, jeg får sette meg ned en dag og finne fler oppskrifter jeg vil prøve! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellu. Jeg kommer til å følge deg. Jeg må bli sunnere jeg også (røyk og boller er min synd). Må også spare penger. Blir gøy å se hvordan det går med deg. Stå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hellu. Jeg kommer til å følge deg. Jeg må bli sunnere jeg også (røyk og boller er min synd). Må også spare penger. Blir gøy å se hvordan det går med deg. Stå på :)

Så gøy! Velkommen :) Min største synd i matveien tror jeg er sjokolade, men jeg spiser ikke overdrevent mye heller. Jeg har et godt kosthold - ønsker bare at det skal bli bedre. Røyken ja.... uff, lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det. Jeg VIL slutte, men vil ikke, på en måte? Men det hadde vært deilig å kunne spare de pengene jeg bruker på det, feks på BSU eller i fond.. Hva tenker du om røykeslutt? vil du slutte 100%, eller vil du slutte bare for å spare penger(+ litt helsegevinster... hehe)?

Jeg tenker at jeg vil være røykfri, men at sommeren kommer til å bli tøff, og ikke minst når jeg er hjemme. Mormor røyker, mamma røyker, søsteren min røyker og alle nede på hytta røyker.... Siden jeg er vant til å sitte med de blir det kjipt uten å røyke, å sitte i all røyken.. Men jeg kan jo ikke fortsette å røyke bare fordi jeg skal unngå å ha det kjipt i sommer og når jeg er hjemme heller? Tenk på ale helsegevinstene og ikke minste pengegevinstene... jeg kommer nok til å savne pauserøyken, når jeg har sittet et par timer på lesesalen og trenger litt frisk luft, samt det å møte nye folk (de vennene jeg har på studiestedet nå har jeg jo blitt kjent med mest fordi vi har gått ut sammen i pausen mellom forelesningene)

Ååååh. Hva tenker du? Hvordan vil du gå frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, jeg har faktisk ikke planer om å slutte å røyke, siden en pakke holder noen dager for meg. Jeg tenker å i hvertfall ikke røyke MER :P men kanskje det kan være noe for deg? Trappe ned røykingen, og se hvordan det går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, jeg har faktisk ikke planer om å slutte å røyke, siden en pakke holder noen dager for meg. Jeg tenker å i hvertfall ikke røyke MER :P men kanskje det kan være noe for deg? Trappe ned røykingen, og se hvordan det går?

Jeg har trappet ned en gang før, det var egentlig bare et helvete. Jeg gikk rundt og var konstant røyksugen(tok tre-fire om dagen). Det var ikke noe for meg. Jeg hadde 3 røykfrie dager hvor alt gikk bra, helt til jeg mistet bussen og ble forbanna. Tror nok at det å bare slutte brått er best. I forkant hørte jeg på "Endelig ikke-røyker" på lydbok hele dagen... Dessverre holdt det i tre dager... jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har hørt på den igjen, for den fungerte jo. Jeg gikk TRE dager uten røyk og UTEN røyksug. Jeg vet bare ikke helt hva jeg skal gjøre når jeg blir sur(røyker alltid da...) eller kjeder meg...

Nei, jeg får bare høre på den igjen egentlig. Er jo ikke noe vits å utsette det, men tror jeg venter til mamma har reist tilbake på jobb(hun har perm i fem dager til), for det er umulig å slutte samtidig som hun spør om jeg vil være med ut og røyke... Jeg tror jeg klarer det best alene, å unngå fristelser på en måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god plan :) Kanskje du kan bruke klokken? Kun røyke på visse tidspunkt (kl 14, kl 17, kl 19 osv) Hvis du har lyst på røyk så kan du likevel ikke ta en før tiden er inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god plan :) Kanskje du kan bruke klokken? Kun røyke på visse tidspunkt (kl 14, kl 17, kl 19 osv) Hvis du har lyst på røyk så kan du likevel ikke ta en før tiden er inne?

Mmm, ja, det var forsåvidt en god ide! Det skal jeg prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinasjon få bedre kosthold og røyke mindre fungerer rett og slett ikke når man slår opp med kjæresten sin. Dette må være den verste julen jeg noen sinne har hatt, med en drita mamma hver kveld, far som ikke bryr seg noe særlig (eller, bryr seg om alt annet FØR meg og søss da) - og ikke minst..... brudd med kjæresten. Jippi yay. Livet <333333333333333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, eller, har ikke kommet så langt enda da, for han er fortsatt hjemme hos seg........ Venter egentlig bare på at han skal komme hjem. (Det skulle han vel egentlig gjort på fredag.....!!!!!!) så jeg begynner å bli klar for å avslutte alt. Det er for giftig til å holde ut lenger. Dessverre. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det går, på et vis. Forholdet henger og dangler, men det ser ut til å gå en positiv vei allikevel? jeg blir forvirret, men nå ligger alt ute og vi prøver. Er begge enige at dette blir siste gang vi prøver - fungerer det ikke nå MÅ vi faktisk gi opp, før vi blir helt ødelagte begge to. Men vi vil jo at det skal fungere. Nå eller aldri... Fint å vite at vi er enige. jeg klarer ikke helt å bryte ut av alt før vi begge vet hva som er riktig.

Røykingen går ikke så bra. Eller, jeg har røyket mindre men vi får se. Nå har jeg fått vite at det blir reising i påsken, så jeg må spare sykt mye penger. Så da blir det røykestopp!!! Nå har jeg tidenes motivasjonsfaktor til det også. Blir både Spania og Nord-Italia, men heldigvis bor jeg gratis og får gratis mat nesten alle dager :) Så da skal jeg vel overleve på et vis.

Trenings- og antidatabruk-posten har gått til h*lvete. I dag feks har jeg sett 4 Harry Potter-filmer og ikke vært utenfor døren. Fy skam seg, Grethe. Ikke bra. I morgen derimot blir en ny dag, og den skal jeg gripe! Jeg får det kanskje ikke til hver eneste dag, men én dag er bedre enn ingen? Men jeg tar meg i nakkeskinnet.

Ellers er jeg lei av ferien, og gleder meg til å komme tilbake til hverdagen og studiet. Jeg er så glad for at jeg går på litteratur, så jeg gleder meg helt enormt til å stikke nesene i bøkene igjen, se alle de fine Trondheimsvennene mine og nyte livet :)

Jeg har trua på dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare gi deg en :klem: ikke noe greit når ting ikke går som de skal. Da er det lov å se film en hel dag. Ble det en bedre dag i går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare gi deg en :klem: ikke noe greit når ting ikke går som de skal. Da er det lov å se film en hel dag. Ble det en bedre dag i går?

Det går bra <3 i går ble en bra dag, faktisk, til tross for at jeg falt noe syykt på isen på torsdag. Fikk hull i favorittbuksen min(BU!) og et sår på kneet. Auauauau.

I dag har vært en bra dag! Sov hos typen, men dro ganske raskt... Klarer ikke helt bestemme meg for om jeg vil være med han eller ikke lenger... På en måte ja, på en annen måte nei.... jeg dro til søss, og hjalp til i leiligheten hennes. Så gikk jeg en goood tur med hunden hennes og møtte en venninne, vi drakk te og koste oss. Lagde god middag da jeg kom hjem... Så alt i alt en fin dag :)

I morgen blir en kjip dag, må vaske klær og pakke til dne store gullmedaljen! Skal dra hjemmefra klokken halv fem, og jeg har ikke pakket eller vasket alt enda! HJELPES. Tror det beste er å komme seg i seng tidlig i dag og stå opp tidlig i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! Har ikke vært en voldsom bra start på det nye året, gitt.

Men i dag har jeg fått gått en ordentlig fin tur med bikkja i parken med en god venninne, og i sted bar jeg en snowracer hjem. Hvem skulle tro at den var SÅ forbaska tung?! Bor i fjerde etasje uten heis også, så jeg var småandpusten da jeg kom hjem, kan man si...

I morgen har jeg så innmari mye å gjøre så blir neppe tid til noe som helst annet enn vasking av klær og rydding og pakking. Jeg skal opp til hverdagen og studiene igjen nordover, så da skal det bli fart på sakene! Skal ta med en ryggsekk opp også sånn at jeg kan bruke den på skolen og faktisk kunne gå hjem! Det er ikke så greit å gå hjem(tar en time ca) med en ti kilostung veske på skuldrene... Men ryggsekk - da funker det bedre :) (så må jeg bare bli vant med å gå med sekk...... Jeg syns det er litt teit, har ikke brukt det siden 8. klasse. Men men - heller sprek enn kul! Eller....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...